SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2022/2023
Nazwa przedmiotu/modułu | KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH W STOMATOLOGII OGÓLNEJ | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany |
| |
e-mail jednostki | ||
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Higiena Stomatologiczna | |
Poziom kształcenia | I stopnia | |
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski x angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny x | |
Rok studiów/semestr | I £ II £ III x | 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 x 6 x |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z I i II roku studiów z przedmiotów: Podstawy stomatologii dziecięcej Organizacja, bezpieczeństwo i higiena pracy oraz wyposażenie w gabinecie stomatologicznym Ergonomia i asystowanie w gabinecie stomatologicznym Higiena i profilaktyka w stomatologii Podstawy żywienia Materiałoznawstwo stomatologiczne Anatomia i fizjologia narządu żucia Podstawy protetyki stomatologicznej Podstawy ortodoncji Podstawy chirurgii stomatologicznej i szczękowo-twarzowej Podstawy chorób przyzębia Periodontologia kliniczna Radiologia stomatologiczna Podstawy psychologii | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | Liczba godzin :350, w tym wykłady 0, seminaria 0, ćwiczenia 350 | |
Założenia i cele przedmiotu | Utrwalanie wiedzy i praktyczne doskonalenie umiejętności w gabinecie stomatologii ogólnej | |
Metody dydaktyczne
| - dyskusja - prezentacja - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - zajęcia praktyczne - konsultacje | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w zakładach realizujących przedmiot. | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr hab. n. med. Elżbieta Łuczaj-Cepowicz |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | efekty uczenia się przedmiotowe (opis) | Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer) | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
Wiedza | ||||
W1 | Opisuje stosunki topograficzne między narządami twarzoczaszki i szyi | WK1 | Ćwiczenia | Metody podsumowujące: - zaliczenie pisemne lub ustne poszczególnych ćwiczeń w każdym z zakładów prowadzących przedmiot. - końcowe zaliczenie pisemne lub ustne w każdym z zakładów prowadzących przedmiot.
Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć
|
W2 | Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku polskim i angielskim. | WK1 | Ćwiczenia | |
W9 | Zna normy zgryzowe na różnych etapach rozwoju osobniczego i odchylenia od norm | WK4 | Ćwiczenia | |
W10 | Zna etiopatogenezę i profilaktykę nieprawidłowości zębowo-zgryzowych | WK4 | Ćwiczenia | |
W12 | Zna zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia | WK13 | Ćwiczenia | |
W13 | Zna zasady organizacji i zarządzania gabinetem stomatologicznym | WK6 | Ćwiczenia | |
W14 | Zna prawa i obowiązki pracownika, pracodawcy, instytucji oraz służb działających w zakresie bezpieczeństwa i higieny, ochrony pracy i ochrony środowiska | WK6 | Ćwiczenia | |
W15 | Zna zagrożenia dla zdrowia i życia oraz mienia i środowiska związane z szkodliwymi czynnikami w środowisku pracy | WK6 | Ćwiczenia | |
W16 | Zna zasady aseptyki, antyseptyki, dezynfekcji i sterylizacji w stomatologii | WK7 | Ćwiczenia | |
W17 | Zna przepisy prawa i procedury działania placówek medycznych w obszarze realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych | WK7 | Ćwiczenia | |
W18 | Zna wyposażenie i zasady działania sprzętu i aparatury w gabinecie stomatologicznym | WK8 | Ćwiczenia | |
W19 | Zna zasady przygotowania gabinetu i pacjenta do zabiegów ogólnostomatologicznych i specjalistycznych | WK8 | Ćwiczenia | |
W20 | Zna narzędzia i instrumentarium stosowane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych | WK8 | Ćwiczenia | |
W21 | Zna przepisy prawa oraz zasady prowadzenia dokumentacji medycznej | WK6 WK9 | Ćwiczenia | |
W22 | Zna specyfikę prowadzenia dokumentacji z uwzględnieniem dokumentacji fotograficznej, modeli diagnostycznych | WK9 | Ćwiczenia | |
W23 | Zna zasady przeprowadzania podstawowego wywiadu medycznego | WK9 | Ćwiczenia | |
W24 | Posiada wiedzę na temat zasad i procedur wykonywania badania wstępnego i kwalifikacji pacjentów do wybranych zabiegów stomatologicznych | WK9 | Ćwiczenia | |
W25 | Zna wskaźniki stosowane w ocenie zdrowia jamy ustnej | WK10 | Ćwiczenia | |
W26 | Zna potrzeby zdrowotne rekomendowane przez ekspertów | WK10 | Ćwiczenia | |
W27 | Definiuje podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji i zna metody określania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa. | WK10 | Ćwiczenia | |
W28 | Zna rodzaje zabiegów wykonywanych w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych | WK8 | Ćwiczenia | |
W29 | Zna zasady asystowania w trakcie zabiegów stomatologicznych (praca na 4 i 6 rąk) | WK11 | Ćwiczenia | |
W30 | Zna zasady wykonywania zabiegów stomatologicznych zgodnie z zasadami ergonomii pracy (solo i w zespole) | WK11 | Ćwiczenia | |
W31 | Zna definicję oraz klasyfikację podstawowych i pomocniczych materiałów stomatologicznych | WK12 | Ćwiczenia | |
W32 | Zna podstawowe wymagania, jakie stawia się materiałom w stomatologii | WK12 | Ćwiczenia | |
W33 | Zna skład, budowę, sposób wiązania, właściwości oraz przeznaczenie i sposób użycia materiałów stomatologicznych | WK12 | Ćwiczenia | |
W34 | Ma wiedzę na temat roli rtęci i fluoru w stomatologii i profilaktyce stomatologicznej, a także negatywne skutki wykorzystywania tych związków w stomatologii | WK12 | Ćwiczenia | |
W35 | Wykazuje się znajomością materiałów pomocniczych w protetyce stomatologicznej | WK12 | Ćwiczenia | |
W36 | Potrafi zdefiniować zjawisko adhezji i mechanizmów wytwarzania adhezyjnego połączenia oraz procedury adhezyjnego przygotowania powierzchni szkliwa i zębiny oraz biomateriałów stomatologicznych | WK12 | Ćwiczenia | |
W37 | Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych | WK13 | Ćwiczenia | |
W38 | Zna zasady leczenia próchnicy zębów oraz podstawowe procedury kliniczne rekonstrukcji tkanek twardych zębów i leczenia endodontycznego w zależności od wieku pacjenta | WK13 | Ćwiczenia | |
W40 | Posiada wiedzę na temat rodzaju, przyczyn i objawów wad wrodzonych i nabytych w obrębie twarzoczaszki | WK13 | Ćwiczenia | |
W41 | Zna związki pomiędzy chorobami ogólnoustrojowymi a zdrowiem jamy ustnej | WK13 | Ćwiczenia | |
W42 | Posiada ogólną wiedzę z zakresu protetyki stomatologicznej | WK8 WK13 | Ćwiczenia | |
W43 | Zna rodzaje wycisków oraz zasady ich pobierania | WK8 WK13 | Ćwiczenia | |
W44 | Zna rodzaje protez i kliniczne oraz podstawowe techniczno-laboratoryjne procedury wykonawstwa protez | WK8 WK13 | Ćwiczenia | |
W45 | Zna zasady przygotowania pacjenta do leczenia protetycznego | WK15 | Ćwiczenia | |
W46 | Posiada ogólną wiedzę z zakresu ortodoncji | WK8 WK13 | Ćwiczenia | |
W47 | Zna rolę higienistki stomatologicznej w prowadzeniu profilaktyki i leczenia ortodontycznego | WK15 | Ćwiczenia | |
W50 | Ma wiedzę na temat etiologii, diagnostyki i leczenia chorób przyzębia. | WK13 | Ćwiczenia | |
W52 | Posiada ogólną wiedzę z zakresu chirurgii stomatologicznej i szczękowo-twarzowej | WK13 | Ćwiczenia | |
W53 | Zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegów chirurgicznych i periodontologicznych | WK15 | Ćwiczenia | |
W54 | Zna zalecenia przedzabiegowe i pozabiegowe w stomatologii | WK15 | Ćwiczenia | |
W58 | Ma szczegółową wiedzę z zakresu składu i roli śliny i płytki nazębnej w jamie ustnej oraz metod ich wykrywania i badania | WK10 WK13 | Ćwiczenia | |
W59 | Zna metody stosowane w zabiegach domowej higienizacji i środki pomocnicze zalecane w celu utrzymania właściwej higieny jamy ustnej i protez | WK14 | Ćwiczenia | |
W60 | Zna wskazania i przeciwskazania, instrumentarium i sposób wykonania profesjonalnych zabiegów higienizacyjnych | WK14 | Ćwiczenia | |
W61 | Posiada wiedzę na temat metod profilaktyki indywidualnej i grupowej w zależności od wieku pacjenta | WK15 | Ćwiczenia | |
W62 | Zna rodzaje zabiegów profilaktycznych w stomatologii i sposób ich przeprowadzenia | WK15 | Ćwiczenia | |
W63 | Zna zasady prowadzenia ciężarnej w zakresie podstawowej opieki stomatologicznej | WK15 | Ćwiczenia | |
W64 | Posiada wiedzę na temat zapobiegania chorobom jamy ustnej | WK15 WK29 | Ćwiczenia | |
W65 | Zna zasady planowania i ewaluacji działań profilaktycznych | WK15 | Ćwiczenia | |
W107 | Zna etiopatogenezę bakteryjnych chorób jamy ustnej | WK26 | Ćwiczenia | |
W108 | Zna metody oceny temperatury, tętna, ciśnienia tętniczego krwi i oddechu, glikemii | WK27 | Ćwiczenia | |
W109 | Zna metody oceny podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia życia oraz zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej | WK27 | Ćwiczenia | |
W110 | Zna podstawowe zasady postępowania w urazach, złamaniach, krwawieniach, oparzeniach, odmrożeniach | WK27 | Ćwiczenia | |
W124 | Zna zasady postępowania w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego | WK30 | Ćwiczenia | |
W125 | Ma wiedzę z podstawowych pojęć z zakresu nadzoru sanitarno-epidemiologicznego | WK30 | Ćwiczenia | |
W129 | Zna zasady przygotowania materiału opatrunkowego, narzędzi i bielizny do sterylizacji oraz techniki mycia rąk | WK7 | Ćwiczenia | |
W131 | Zna zasady opieki, w tym opieki stomatologicznej nad dzieckiem i osobą dorosłą z niepełnosprawnością, obłożnie chorą i z chorobą nowotworową | WK32 | Ćwiczenia | |
Umiejętności | ||||
U4 | Wyjaśnia budowę, funkcję i fizjologię poszczególnych elementów układu stomatognatycznego. | UK2 | Ćwiczenia |
|
U6 | Umie rozpoznać na zdjęciu wewnątrzustnym przylegającym i pantomograficznym poszczególne grupy zębów, podstawowe szczegóły anatomiczne szczęki i żuchwy | UK2 | Ćwiczenia | Metody podsumowujące: - zaliczenie poszczególnych czynności Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć
|
U7 | Opisuje zmiany patologiczne zachodzące w organizmie człowieka według podstawowych mechanizmów | UK3 | Ćwiczenia | |
U8 | W oparciu o wiedzę interpretuje zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia i mechanizmy powstawania zaburzeń funkcji | UK3 | Ćwiczenia | |
U9 | Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii i przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska | UK4 | Ćwiczenia | |
U10 | Przestrzega procedur konserwacji i obsługi sprzętu oraz aparatury stomatologicznej | UK4 | Ćwiczenia | |
U11 | Rozróżnia zabiegi wykonywane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych i identyfikuje instrumenty stomatologiczne stosowane w gabinetach ogólnych i specjalistycznych | UK4 | Ćwiczenia | |
U12 | Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki | UK4 | Ćwiczenia | |
U13 | Przestrzega zasad aseptyki i antyseptyki | UK5 | Ćwiczenia | |
U14 | Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych | UK5 | Ćwiczenia | |
U15 | Umie zastosować w praktyce metody dekontaminacji (odkażania) środowiska oraz środki dezynfekcyjne i antyseptyczne, a także przeprowadzić procedurę sterylizacji | UK5 | Ćwiczenia | |
U16 | Potrafi pracować zgodnie z ergonomicznymi zasadami pracy w gabinecie stomatologicznym | UK7 | Ćwiczenia | |
U18 | Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną | UK8 | Ćwiczenia | |
U19 | Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości | UK8 | Ćwiczenia | |
U20 | Wyjaśnia pacjentowi istotę jego dolegliwości | UK8 | Ćwiczenia | |
U21 | Potrafi ustalić sposób postępowania potwierdzony świadomą zgodą pacjenta | UK8 | Ćwiczenia | |
U22 | Stosuje zasady i procedury podczas wykonywania wstępnych badań stomatologicznych | UK8 | Ćwiczenia | |
U23 | Kwalifikuje pacjentów na podstawie badania wstępnego do wybranych zabiegów stomatologicznych | UK8 | Ćwiczenia | |
U24 | Posługuje się aparaturą i narzędziami stosowanymi w gabinecie stomatologicznym i potrafi dokonać ich wyboru w oparciu o ich własności i potrzeby pacjenta | UK8 UK9 | Ćwiczenia | |
U26 | Umie pracować w zespole zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem/ klientem/grupą społeczną | UK10 | Ćwiczenia | |
U28 | Potrafi posługiwać się narzędziami ręcznym(skalery, kirety) i i ultradźwiękowymi do skalingu nadddziąsłowego i poddziąsłowego | UK9 | Ćwiczenia | |
U29 | Posiada umiejętność posługiwania się piaskarką do usuwania przebarwień i osadów na zębach | UK9 | Ćwiczenia | |
U30 | Posiada umiejętność konsultowania się i akceptacji zleceń ordynowanych przez lekarza, a dotyczących zabiegów stomatologicznych i fizykalnych, stosowanych w gabinecie | UK9 UK10 | Ćwiczenia | |
U32 | Sporządza wyciski i modele orientacyjne uzębienia do celów diagnostycznych | UK9 | Ćwiczenia | |
U34 | Umie przekazać lekarzowi i innym członkom zespołu stomatologicznego w formie pisemnej lub ustnej informacje dotyczące realizacji swoich obowiązków | UK10 | Ćwiczenia | |
U35 | Potrafi przygotować pole operacyjne i aktywnie asystować lekarzowi w trakcie postępowania leczniczego w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk | UK6 UK10 | Ćwiczenia | |
U36 | Umie rozpoznać patognomoniczne dla określonych jednostek chorobowych objawy występujące na twarzy i w obrębie jamy ustnej | UK11 | Ćwiczenia | |
U37 | Rozumie związki pomiędzy zdrowiem ogólnym a stanem jamy ustnej | UK11 | Ćwiczenia | |
U38 | Rozróżnia materiały stomatologiczne, określa ich zastosowanie, warunki przechowywania oraz przygotowuje je zgodnie z zasadami | UK12 | Ćwiczenia | |
U39 | Potrafi dokonać wyboru materiałów stosowanych w gabinecie stomatologicznym w oparciu o ich własności i potrzeby pacjenta i prawidłowo je zastosować | UK12 | Ćwiczenia | |
U42 | Posiada praktyczne umiejętności prowadzenia dokumentacji w gabinecie stomatologicznym każdej specjalności | UK14 | Ćwiczenia | |
U43 | Archiwizuje dokumentację medyczną w formie papierowej i elektronicznej | UK14 | Ćwiczenia | |
U44 | Prowadzi dokumentację dotyczącą swojej działalności | UK14 | Ćwiczenia | |
U52 | Prowadzi edukację zdrowotną dostosowaną do wieku pacjenta | UK16 | Ćwiczenia | |
U53 | Ma umiejętność edukacji pacjenta w zakresie zapobiegania występowania próchnicy zębów, chorób dziąseł, przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej i chorób nowotworowych | UK16 | Ćwiczenia | |
U54 | Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy | UK16 | Ćwiczenia | |
U55 | Organizuje działania na rzecz zdrowia jamy ustnej w różnych środowiskach społecznych | UK16 | Ćwiczenia | |
U56 | Planuje różne formy i metody edukacji indywidualnej i grupowej w zakresie promocji zdrowia jamy ustnej | UK16 | Ćwiczenia | |
U57 | Dobiera różne formy edukacji zdrowotnej posługując się wiedzą z zakresu psychologii | UK16, UK22 | Ćwiczenia | |
U58 | Stosuje pomoce dydaktyczne odpowiednie do wieku i grupy pacjenta | UK16 | Ćwiczenia | |
U60 | Umie wyznaczyć podstawowe wskaźniki do oceny stanu zdrowia jamy ustnej | UK17 | Ćwiczenia | |
U61 | Ma umiejętność oceny i analizy zachowań prozdrowotnych pacjenta | UK17 | Ćwiczenia | |
U62 | Potrafi określić potrzeby zdrowotne i planować działania z zakresu profilaktyki chorób jamy ustnej | UK17 | Ćwiczenia | |
U63 | Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie stanu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji | UK17 | Ćwiczenia | |
U64 | Określa wskazania i przeprowadza zabiegi higienizacyjne u pacjentów | UK9 UK17 | Ćwiczenia | |
U65 | Prowadzi różnymi metodami profilaktykę indywidualną i grupową dostosowaną do wieku pacjentów | UK17 | Ćwiczenia | |
U73 | Rozumie przydatności wiedzy z zakresu nadzoru sanitarno-epidemiologicznego | UK19 | Ćwiczenia |
|
U75 | Potrafi prawidłowo postępować w przypadku ekspozycji na choroby zakaźne w gabinecie stomatologicznym | UK19 | Ćwiczenia | |
U83 | Student stosuje w praktyce zasady etyki zawodowej | UK23 | Ćwiczenia | |
U84 | Przestrzega praw pacjenta i tajemnicy lekarskiej | UK23 | Ćwiczenia | |
U91 | Potrafi interpretować wyniki badań skażenia powietrza, powierzchni, leków, materiałów, narzędzi | UK27 | Ćwiczenia | |
U93 | Umie zastosować zasady pierwszej pomocy przedlekarskiej w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia | UK28 | Ćwiczenia | |
U94 | Współpracuje z lekarzem dentystą w czasie udzielania pierwszej pomocy | UK28 | Ćwiczenia | |
U95 | Posługuje się sprzętem do oceny wybranych parametrów życiowych | UK28 | Ćwiczenia | |
U98 | Posiada umiejętność identyfikowania kulturowych i społeczno-ekonomicznych uwarunkowań stylu życia i zachowań zdrowotnych | UK30 | Ćwiczenia | |
U104 | Udziela porad na temat racjonalnego odżywiania w celu zachowania zdrowia jamy ustnej | UK31 | Ćwiczenia | |
U105 | Potrafi zapobiegać wystąpieniu chorób jamy ustnej poprzez odpowiedni sposób żywienia | UK17 UK31 | Ćwiczenia | |
U106 | Potrafi zaplanować sposób żywienia i ułożyć jadłospis w przypadku chorób jamy ustnej | UK17 UK31 | Ćwiczenia | |
U107 | Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia | UK17 UK31 | Ćwiczenia | |
U108 | Przedstawia wybrane problemy w formie ustnej lub pisemnej w sposób adekwatny do poziomu odbiorców | UK32 | Ćwiczenia | |
U109 | Potrafi komunikować się z klientem/grupą społeczną w zakresie związanym ze specjalnością | UK32 | Ćwiczenia | |
U110 | Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej | UK32 | Ćwiczenia | |
Kompetencje społeczne | ||||
K1 | Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | KK1 | Ćwiczenia | Metody podsumowujące .: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie kolegów |
K2 | Student jest świadomy swoich ograniczeń i wie kiedy zwrócić się ekspertów | KK2 | Ćwiczenia | |
K3 | Student okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troskę o ich dobro | KK3 | Ćwiczenia | |
K4 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role | KK4 | Ćwiczenia | |
K5 | Student potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z wykonywaniem zawodu | KK5 | Ćwiczenia | |
K6 | Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonych przez siebie i innych zadaniach | KK6 | Ćwiczenia | |
K7 | Student potrafi formułować opinie dotyczące pacjentów, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywaniem zawodu | KK7 | Ćwiczenia | |
K8 | Student realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy | KK8 | Ćwiczenia | |
K9 | Student przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnej. | KK9 | Ćwiczenia |
Punkty ECTS | 26 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 0 | |
| 350 | |
| 0 | |
| 0 | |
| 0 | |
| godziny razem: 350 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
| 240 | |
| 30 | |
| 30 | |
| godziny razem:300 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | Tematyka |
W13, W14, W18, W19, U9, U10, U12, U14, U73, U83, U84, K1,K4, K5 | Organizacja stanowiska pracy w gabinecie stomatologii ogólnej. Zasady obsługi i konserwacji sprzętu. |
W13, W14, W15, W17, W18, W19, W124, W125, U9, U10, U26, U30, U34, U37, U75, U83, U84, U110, K1, K2, K4, K5, K8 | Zespół stomatologiczny. Przygotowanie stanowiska pracy dla lekarza stomatologa. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. |
W16, W17, W129, U12, U13, U14, U15, U73, U75, U91, K1, K2, K8 | Aseptyka i antyseptyka w gabinecie stomatologicznym. Zasady dezynfekcji i sterylizacji. Kontrola procesu sterylizacji. |
W18, W20, W31, W32, W33, W34, W36, U11, U24, U28, U29, U38, U39, K1, K2 | Instrumentarium i materiały wykorzystywane w gabinecie stomatologii ogólnej. |
W13, W14, W21, W22, W32, U32, U42, U43, U44, K1, K2, K5 | Prowadzenia dokumentacji medycznej w gabinecie stomatologii ogólnej. Zasady archiwizowania. Modele diagnostyczne. |
W1, W9, W10, W23, W24, W25, W26, W37, W58, W107, W108, U18, U19, U20, U21, U22, U23, U36, U60, U95, U108, U109, U110, K1, K2, K3, K4, K5, K7 | Badanie pacjenta w gabinecie stomatologii ogólnej.
|
W23, W24, W25, W26, U54, U60, U61, U62, U63, U89, K1, K2, K3, K4, K5 | Określanie ryzyka choroby próchnicowej u pacjentów w różnych grupach wieku. |
W29, W30, U9, U16, K1, K4, K5, K6, | Ergonomia w gabinecie stomatologicznym. Motoryka ruchu. |
W1,W9, W37, U7, U8, U11, U21, U23, U24, U36, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8 | Planowanie leczenia stomatologicznego w gabinecie stomatologii ogólnej u pacjentów w różnych grupach wieku. |
W59, W60, W61, W62, W63, W64, W65, U28, U29, U54, U62, U64, U65, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8 | Higiena jamy ustnej u pacjentów w różnych grupach wieku – metody i środki. |
W61, W62, W63, W64, W65, U54, U62, U64, U65, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8 | Zasady prawidłowego odżywiania w aspekcie profilaktyki chorób jamy ustnej. |
W61, W62, W63, W64, W65, U62, U64, U65, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8 | Profilaktyka fluorkowa choroby próchnicowej . |
W12, W20, W24, W25, W28, W31, W32, W33, W34, W36, W37, W38, W54, U8, U38, U39, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8 | Metody diagnostyki i leczenia choroby próchnicowej u pacjentów w różnych grupach wieku. |
W1, W10, W12, W20, W24, W25, W28, W32, W33, W34, W36, W37, W38, W41, W54, W59, W60, W61, W62, W64, W107, W129, W131, U6, U8, U11, U37, U53, U54, U58, U64, U65, U104, U105, U106, U107, U108, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8 | Specyfika postępowania profilaktyczno-leczniczego u pacjenta w wieku rozwojowym w gabinecie stomatologii ogólnej.
|
W12, W20, W22, W24, W28, W32, W33, W34, W35, W37, W41, W42, W43, W44, W45, W54, W59, W60, W64, W129, U6, U8, U31, U32, U37, U108, U110, K1, K2, K3, K5, K6, K7, K8 | Diagnostyka i leczenie protetyczne w gabinecie stomatologii ogólnej.
|
W1, W9, W10, W12, W20, W22, W24, W28, W32, W33, W37, W40, W41, W46, W47, W54, W60, W64, W129, U6, U8, U11, U37, U108, U110, K1, K2, K3, K5, K6, K7, K8 | Elementy ortodoncji w gabinecie stomatologii ogólnej. |
W2, W7, w11, W12, W29, W30, W41, W50, W54, W60, W65, W128, U4, U6, U8, U18, U19, U20, U22, U23, U24, U29, U30, U36, U37, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | Elementy periodontologii w gabinecie stomatologii ogólnej. |
W12, W20, W24, W37, W40, W41, W52, W53, W54, W64, W107, W110, W129, W131, U6, U7, U8, U11, U35, U37, U53, U108, U110, K1, K2, K3, K5, K6, K7, K8 | Chirurgia stomatologiczna w gabinecie stomatologii ogólnej. |
W24, W25, W26, W41, W59, W60, W61, W62, W63, W64, U37, U53, U54, U58, K1, K2, K3, K5, K6, K8 | Opieka stomatologiczna nad kobietą w ciąży. |
W62, W64, W65, U52, U53, U54, U55, U56, U57, U58, U62, U63, U65, U109, K1, K2, K3, K5, K6, K7, K9 | Edukacja i promocja zdrowia w różnych grupach wieku i środowiskach. |
W108, W109, W110, U78, U93, U94, U95, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8 | Pierwsza pomoc w gabinecie stomatologicznym. |
Literatura podstawowa: |
Samodzielna praca z pacjentem. Podręcznik dla asystentki lekarza. M. Szumska. Wydawnictwo Kapitał Ludzki. ZAKŁAD STOMATOLGII DZIECIĘCEJ
ZAKŁAD PROTETYKI STOMATOLOGICZNEJ
ZAKŁAD ORTODONCJI
2.Mielczarek A., Kowalik R., Najman M.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa, 2018, wydanie I. ZAKŁAD CHIRURGII STOMATOLOGICZNEJ 1. Barnett L.V, red. wyd. pol. Bladowski M.: Asystowanie w stomatologii. Podręcznik dla asyst i higienistek stomatologicznych. Elsevier Urban & Partner 2006, Wrocław 2006, wydanie I. 2. Bladowski M.: Technika pracy na 6 rąk w stomatologii ogólnej – wprowadzenie do tematyki spektrum zagadnień w postępowaniu klinicznym trzyosobowego zespołu stomatologicznego. dentonet.pl/site_media/files/edentico/pism/591/47_001.pdf. ZAKŁAD STOMATOLOGII ZACHOWAWCZEJ
ZAKŁAD CHORÓB PRZYZĘBIA I BŁONY ŚLUZOWEJ JAMY USTNEJ 1.Pietruska M., Dolińska E., Pietruski J.: Regeneracja tkanek przyzębia. Wydawnictwo Kwintesencja, Warszawa 2017, wydanie I. 2. Górska R., Konopka T.: Periodontologia współczesna. Wydawnictwo Med Tour Press, Warszawa 2013, wydanie I. |
Literatura uzupełniająca: |
ZAKŁAD STOMATOLGII DZIECIĘCEJ
ZAKŁAD PROTETYKI STOMATOLOGICZNEJ
2. Majewski S. Pryliński M.: Materiały i technologie współczesnej protetyki stomatologicznej. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2013, wydanie I. ZAKŁAD ORTODONCJI
2.Koberska A., Janiszewska-Olszowska J., Ostrowska K. Ortodoncja dla higienistek stomatologicznyc. Elamed, Katowice 2016, wydanie I. ZAKŁAD CHIRURGII STOMATOLOGICZNEJ 1. Jańczuk Z.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa 2018, wydanie III. 2. Kryst L.: Chirurgia Szczękowo - Twarzowa. Red. L. Kryst, W-wa, PZWL 2012, wydanie V. ZAKŁAD STOMATOLOGII ZACHOWAWCZEJ 1.Bladowski M.: Atlas techniki pracy na cztery ręce w stomatologii ogólnej. Wyd. Euro – Direct Media Sp z o.o. Gliwice 1999, wydanie I. ZAKŁAD CHORÓB PRZYZĘBIA I BŁONY ŚLUZOWEJ JAMY USTNEJ 1.Pietruska M., Pietruski J.: Periodontologiczno-implantologiczna chirurgia plastyczna. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2014, wydanie II. 2. Wolf H.F., Edith M., Rateitschak K.H.: Periodontologia. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2006, wydanie I. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
1. Sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń na podstawie czynnego udziału w zajęciach i sprawdzenia wiadomości wymaganych programem - niezaliczenie ćwiczeń – obowiązek zaliczenia materiału na najbliższych ćwiczeniach z przedmiotu - nieobecność usprawiedliwiona – obowiązek zaliczenia materiału w ciągu 2 tygodni 2. Dopuszczenie do zaliczenia - na podstawie zaliczenia poszczególnych ćwiczeń. 3. Zaliczenie przedmiotu – zaliczenie pisemne lub ustne zgodnie z regulaminem dydaktycznym w zakładach prowadzących przedmiot. Studentowi przysługują 2 terminy poprawkowe zaliczenia końcowego. |
Dr hab. n. med. Elżbieta Łuczaj-Cepowicz – koordynator przedmiotu