KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu | ||||||||||||
Kierunek | Elektroradiologia | |||||||||||
Profil kształcenia | x ogólnoakademicki □ praktyczny □ inny jaki………………………………………. | |||||||||||
Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot: | Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji | |||||||||||
Kontakt (tel./email): | 085 748 54 67; magdalena.grassmann@umb.edu.pl | |||||||||||
Osoba odpowiedzialna za przedmiot: | Dr n.med. Magdalena Grassmann | |||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | Dr n. med. Magdalena Grassmann | |||||||||||
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | brak | |||||||||||
Poziom studiów: |
| |||||||||||
Rodzaj studiów: | stacjonarne niestacjonarne x | |||||||||||
Rok studiów | I x II □ III □ | Semestr studiów: | 1 x 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ | |||||||||
Nazwa modułu/przedmiotu: | HISTORIA RADIOLOGII | ECTS 1 | Kod modułu |
| ||||||||
Typ modułu/ przedmiotu: | Obowiązkowy x fakultatywny □ | |||||||||||
Rodzaj modułu/ przedmiotu: | Kształcenia ogólnego x podstawowy □ kierunkowy/profilowy inny…………………………………□ | |||||||||||
Język wykładowy: | polski x obcy □ | |||||||||||
Miejsce realizacji :
| ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH |
| ||||||||||
PRAKTYK ZAWODOWYCH |
| |||||||||||
FORMA KSZTAŁCENIA
| Liczba godzin | |||||||||||
Wykład | 20 | |||||||||||
Ćwiczenia |
| |||||||||||
Samokształcenie | 10 | |||||||||||
RAZEM | 30 | |||||||||||
Opis przedmiotu:
| Założenia i cel przedmiotu:
| Student powinien znać dzieje historii radiologii począwszy od czasów nowożytnych do XX wieku; umieć wyróżnić sposoby pojmowania zdrowia i choroby w poszczególnych epokach historycznych; wskazać czynniki wpływające na zdrowotność społeczeństw na przestrzeni dziejów, wskazać najważniejsze momenty w dziejach radiologii światowej i polskiej . Podczas wykładów zostaną zaprezentowane podstawowe mechanizmy kształtowania się idei zdrowia i choroby, koncepcji magnetyzmu, elektryczności, promieniotwórczości. Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość bezpośredniego zapoznania się z warsztatem historyka nauki pracując na materiałach źródłowych. | ||||||||||
Metody dydaktyczne
| Wykład informacyjny, wykład uzupełniający, pogadanka, dyskusja, wycieczka
| |||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | rzutnik multimedialny, eksponaty medyczne | |||||||||||
MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA, METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.
| ||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia | Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi: | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia: | Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol | ||||||||
|
|
| Formujące *** | Podsumowujące** |
| |||||||
WIEDZA
| ||||||||||||
W07 | Charakteryzuje etyczne i prawne uwarunkowania zawodu elektroradiologa. Rozumie społeczne i ekonomiczno-gospodarcze uwarunkowania działalności zawodowej | M2A_W08 | Obserwacja pracy studenta, Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test uzupełniania odpowiedzi | W | |||||||
W08 | Ma pogłębioną wiedzę w zakresie epidemiologii, profilaktyki, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej | M2A_W06
| Obserwacja pracy studenta, Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test uzupełniania odpowiedzi | W | |||||||
W20 | Zna podstawy procesu nauczania-uczenia się w zakresie dydaktyki i pedagogiki | M2A_W09
| Obserwacja pracy studenta, Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test uzupełniania odpowiedzi | W | |||||||
W22 | Zna szczegółowe zasady i metody pracy naukowej, badań naukowych i publikacji naukowych w zakresie metodologii pracy naukowej | M2A_W09
| Obserwacja pracy studenta, Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test uzupełniania odpowiedzi | W | |||||||
UMIEJĘTNOŚCI
| ||||||||||||
U15 | Korzysta z dostępnych baz wiedzy medycznej, formułuje problemy badawcze, dobiera metody statystyczne, interpretuje i wyciąga wnioski oraz formułuje opinie z wiadomości związanych z kompetencjami zawodowymi | M2A_U05
| Obserwacja pracy studenta, Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Ocena prezentacji multimedialnej | W | |||||||
U16 | Potrafi przygotować pisemny raport z prowadzonych działań w oparciu o własne obserwacje, posiadaną wiedzę, doświadczenie zawodowe i dane źródłowe, prezentuje w formie ustnej i/lub pisemnej wyniki własnych działań i przemyśleń | M2A_U13
| Obserwacja pracy studenta, Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Ocena prezentacji multimedialnej | W | |||||||
U17 | Posiada umiejętność analizowania, oceniania i wnioskowania oraz modyfikowania podjętych działań adekwatnie do rozwoju sytuacji
| M2A_U14 | Obserwacja pracy studenta, Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Ocena prezentacji multimedialnej | W | |||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY
| ||||||||||||
K01 | Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych | M2_K01 | Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja | Ocena prezentacji multimedialnej, przedłużona obserwacja studenta podczas zajęć, samoocena i ocena innych | W | |||||||
K03 | Wykazuje dbałość o właściwy wizerunek zawodu w środowisku medycznym | M2_K03
| Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja | Ocena prezentacji multimedialnej, przedłużona obserwacja studenta podczas zajęć, samoocena i ocena innych | W | |||||||
K06 | Okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych | M2_K08 | Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja | Ocena prezentacji multimedialnej, przedłużona obserwacja studenta podczas zajęć, samoocena i ocena innych | W | |||||||
* FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa; METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Egzamin z otwartą książką Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena ( w tym portfolio) ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy
| ||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)
| ||||||||
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.) | Obciążenie studenta (h) | |||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) |
| |||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 20 | |||||||
Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów) |
| |||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami | 2 | |||||||
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów) | 20 (+2) | |||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) |
| |||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd………………………………. | 6 | |||||||
Przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||
Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie | 4 | |||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem | 32 | |||||||
Punkty ECTS za moduł/przedmiotu |
| |||||||
TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:
| ||||||||
| Liczba godzin
| |||||||
WYKŁADY | - wprowadzenie do historii medycyny, rodzaje źródeł historycznych - pojmowanie zdrowia i choroby w czasach prehistorycznych i przez kultury plemienne - medycyna świata starożytnego: Mezopotamia, Egipt, Indie, Chiny, Grecja, Rzym ze szczególnym uwzględnieniem początków zainteresowań zjawiskiem magnetyzmu - ewolucja w podejściu do zdrowia w epoce średniowiecza - odrodzenie w medycynie jako wyraz nowego stylu życia i nowych odkryć w zakresie elektryczności - XIX wiek jako złoty wiek badań nad promieniotwórczością - dzieje światowej i polskiej radiologii - zwiedzanie Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB ze szczególnym naciskiem na gabinet rentgenowski wyposażony w aparaturę rtg z okresu międzywojennego oraz lat 50. I 80. XX wieku | 20 | ||||||
SAMOKSZTAŁCENIE |
|
| ||||||
|
| |||||||
LITERATURA
| PODSTAWOWA |
| ||||||
| UZUPEŁNIAJĄCA
|
| ||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)
| ||||||||
EFEKTY KSZTAŁCENIA | NA OCENĘ 3 | NA OCENĘ 3.5 | NA OCENĘ 4 | NA OCENĘ 4.5
| NA OCENĘ 5 | |||
W07, 08, 20, 22 | Student uzyskał minimum 58 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej | Student uzyskał minimum 60 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej | Student uzyskał minimum 64 punkty z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej | Student uzyskał minimum 70 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej | Student uzyskał minimum 74 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej | |||
U15, 16, 17 | Student uzyskał minimum 60 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie. Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością w stopniu minimalnym. | Student uzyskał minimum 70 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie. Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością w stopniu minimalnym, ale i rokującym na dalszy rozwój. | Student uzyskał minimum 80 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie. Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski na poziomie dobrym, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością w stopniu minimalnym, na poziomie dobrym | Student uzyskał minimum 90 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie. Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski na poziomie dobrym, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością na poziomie dobrym i rokującym na dalszy rozwój. | Student uzyskał minimum 95 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie. Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski na poziomie bardzo dobrym, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością na poziomie bardzo dobrym i rokującym na dalszy rozwój. | |||
K01, 03, 06 | Student potrafi formułować wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim, w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia.
| Student potrafi formułować wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim, w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia i rokującym na dalszy rozwój. | Student potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim w stopniu świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia. | Student potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim w stopniu świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia i ich internalizacji, a także wyjaśnić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji.
| Student potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim w stopniu świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia i ich internalizacji, a także wyjaśnić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji rozważając zalety i wady różnych rozwiązań. | |||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Test wiedzy: max. 100 pkt. (test weryfikuje wszystkie efekty kształcenia wymienione powyżej) Prezentacja: max. 100 pkt. (podczas prezentowania materiału student oceniany jest pod katem umiejętności formułowania przejrzystych wypowiedzi ustnych, pełnego zrozumienia treści kształcenia, formułowania własnych wniosków, syntetycznego przedstawiania zagadnienia badawczego) Seminaria: max. 50 pkt. (student oceniany jest pod kątem aktywnego uczestnictwa w seminariach, jasnego, przejrzystego formułowania odpowiedzi ustnych, pełnego zrozumienia treści kształcenia, prezentowania swoich wniosków oraz pracy w grupie) Razem: 250 pkt.
| ||||||||
OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA □ pozytywny wynik końcowego egzaminu □ egzamin teoretyczny pisemny □ egzamin teoretyczny ustny □ egzamin praktyczny x zaliczenie | ||||||||
Data opracowania programu: 14.09.2017 |
Program opracował: dr n. med. Magdalena Grassmann |