Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus 2024/2025.
  • Ostatnia zmiana 01.10.2024 przez Zakład Medycyny Regeneracyjnej i Immunoregulacji

    Sylabus 2024/2025

     

     

     

    SYLABUS

     

    rok akademicki 2024/2025

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Medycyna Regeneracyjna

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Medycyny Regeneracyjnej i Immunoregulacji

    e-mail jednostki

    marcin.moniuszko@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    Studia pierwszego stopnia, jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne ¢ niestacjonarne ¢

    Język przedmiotu

    polski ¢ angielski ¢

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy ¢ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £ II ¢ III £ IV £ V £ VI £

     

     

    1 £ 2 £ 3 ¢ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £

    11 £ 12 £

     

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Biofizyka – Źródła światła monochromatycznego i jego charakterystyka, pojęcie fluorescencji;

    Chemia –Umiejętność przeliczania stężeń związków chemicznych, określenie pH roztworu;

    Biochemia – Znajomość funkcji lipidów i białek w strukturach komórkowych, Znajomość budowy i funkcji kwasów nukleinowych oraz procesów transkrypcji, translacji i replikacji, Podstawowe umiejętności laboratoryjne

    Histologia Embriologia i Cytologia – Znajomość struktur histologicznych odpowiadającym narządom, tkankom, komórkom, Znajomość podstawowych struktur komórkowych i ich specjalistycznego funkcjonowania, Znajomość stadiów rozwoju zarodka ludzkiego, Umiejętność posługiwania się mikroskopem świetlnym;

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    10 h wykładów i 5h ćwiczeń (2h ćwiczenia poprzedzone prelekcją, ostatnie ćwiczenia 1h podsumowujące)

    Założenia i cele przedmiotu

    Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z: 1) mechanizmami towarzyszącymi procesom regeneracji organizmu, gojenia się ran oraz starzenia się; 2) aktualnymi możliwościami wykorzystania metod laboratoryjnych w procesach odbudowy tkanek i organów oraz przygotowania opatrunków biologicznych; 3) metodyką prowadzenia badań naukowych służących rozwojowi medycyny;

    Metody dydaktyczne

     

    - wykłady z elementami dyskusji;

    - ćwiczenia laboratoryjne mające charakter praktyczny,

    - sprawdzian wiedzy podsumowujący część praktyczną;

    - konsultacje (realizowane indywidualnie lub grupowo, przeprowadzane na życzenie studentów);

     

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    dr hab. n. med. Kamil Krzysztof Grubczak 

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Prof. dr hab. n. med. Marcin Moniuszko

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    B.W21

    zna sposoby komunikacji między komórkami, a także między komórką a macierzą zewnątrzkomórkową oraz szlaki przekazywania sygnałów w komórce i przykłady zaburzeń w tych procesach prowadzące do rozwoju nowotworów i innych chorób
     

    wykłady

    Metody podsumowujące:

    - egzamin pisemny

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

     

    B.W22

    zna procesy takie jak: cykl komórkowy, proliferacja, różnicowanie i starzenie się komórek, apoptoza i nekroza oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmu

    wykłady

    B.W23.

     

    posiada podstawową wiedzę na temat komórek macierzystych i ich zastosowania w medycynie

    wykłady

    B.W28.

    zna mechanizmy starzenia się organizmu

    wykłady

    B.W34

    zna zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny

    wykłady

    C.W1

    zna podstawowe pojęcia z zakresu genetyki

    wykłady

    C.W19

    zna podstawy dezynfekcji, sterylizacji i postępowania aseptycznego

    wykłady

    C.W26

    zna podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek

    wykłady

    C.W27

    określa przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych oraz opisuje procesy regeneracji tkanek i narządów

    wykłady

    Umiejętności

    B.U14

    umie zaplanować i wykonać proste badanie naukowe oraz zinterpretować jego wyniki i wyciągnąć wnioski

     

    Metody podsumowujące:

    - realizacja określonego zadania

    - projekt, prezentacja

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - prezentacja wyników

    kompetencje społeczne

    K4

    posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się
     

     

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:.

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie, kolegów

         

     

    Punkty ECTS

    1

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    10

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    5

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 15

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    15

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    5

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    10

     

    godziny razem: 30

       

     

    Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty kształcenia

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    tematyka

    1. B.W23.; B.W28.; B.W34.; C.W1.; B.U14.;

    2. B.W23.; B.W28.; C.W1.; C.W27.;

    3. B.W21.; B.W23.;

    4. B.W21.; B.W22; C.W1;

     

    5. B.W21.; B.W22.; B.W28; C.W1; B.U14.;

     

    6. B.W21.: B.W22.; B.W34.; C.W19.; C.W26.; B.U14.;

    7. C.W26.; C.W27.;

    8. B.W21; B.W22; B.W23.; C.W19.; C.W26; C.W27.;

    9. B.W34.; B.U14.;

    10. B.W21.; B.W22.; B.W23.; B.W28.; C.W1.; C.W26.; C.W27; B.U14.;

    11. B.W21.; B.W22.; B.W23.; B.W28.; B.W34.; C.W1.; C.W19.; C.W26.; C.W27.; B.U14., B.U14.;

    1. Medycyna Regeneracyjna – założenia i dylematy etyczne

    2. Komórki macierzyste i progenitorowe – charakterystyka;

    3. Macierz komórkowa i pozakomórkowa;

    4. Czynniki transkrypcyjne, białka sygnałowe i receptory błonowe – znaczenie i funkcje;

    5. Regulacja procesów różnicowania się i proliferacji komórek;

    6. Mechanizmy śmierci komórki oraz jej konsekwencje;

    7. Procesy prowadzące do uszkodzenia komórek i tkanek;

    8. Gojenie się i regeneracja – mechanizmy i różnice;

    9. Metodologia prowadzenia badań naukowych

    10. Mechanizmy naprawy tkanek i organów;

     

    11. Podstawy terapii komórkowej i biologicznej

     

     

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

     

    1. Materiał zgromadzony w trakcie zajęć dydaktycznych (ćwiczeń i wykładów).

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    1. Anthony Atala, Robert Lanza, James A. Thomson, and Robert M. Nerem; Principles of Regenerative Medicine
    2. Robert A. Brown; Extreme Tissue Engineering

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    - Przedmiot kończy się egzaminem końcowym (część teoretyczna)

    - Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i odrobienie nieobecności usprawiedliwionych

    - Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na zasadzie prezentacji założeń i uzyskanych wyników projektu realizowanego podczas ich trwania.

    - Ocena ndst z części praktycznej jest jednoznaczna z oceną ndst z całości egzaminu końcowego

    - Nieobecności usprawiedliwione zaliczane są u asystenta

    - Dopuszcza się dwie nieobecności usprawiedliwione w semestrze, większa liczba nieobecności usprawiedliwionych skutkuje nie zaliczeniem części teoretycznej i praktycznej materiału z danego semestru

    - Nieobecność nieusprawiedliwiona powoduje nie zaliczenie przedmiotu i nie dopuszczenie do sesji egzaminacyjnej