SYLABUS
rok akademicki 2024/2025
Nazwa przedmiotu/modułu | Medycyna Regeneracyjna | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Medycyny Regeneracyjnej i Immunoregulacji | |
e-mail jednostki | marcin.moniuszko@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | Studia pierwszego stopnia, jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne ¢ niestacjonarne ¢ | |
Język przedmiotu | polski ¢ angielski ¢ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy ¢ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II ¢ III £ IV £ V £ VI £
|
1 £ 2 £ 3 ¢ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £ 11 £ 12 £
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Biofizyka – Źródła światła monochromatycznego i jego charakterystyka, pojęcie fluorescencji; Chemia –Umiejętność przeliczania stężeń związków chemicznych, określenie pH roztworu; Biochemia – Znajomość funkcji lipidów i białek w strukturach komórkowych, Znajomość budowy i funkcji kwasów nukleinowych oraz procesów transkrypcji, translacji i replikacji, Podstawowe umiejętności laboratoryjne Histologia Embriologia i Cytologia – Znajomość struktur histologicznych odpowiadającym narządom, tkankom, komórkom, Znajomość podstawowych struktur komórkowych i ich specjalistycznego funkcjonowania, Znajomość stadiów rozwoju zarodka ludzkiego, Umiejętność posługiwania się mikroskopem świetlnym; | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 10 h wykładów i 5h ćwiczeń (2h ćwiczenia poprzedzone prelekcją, ostatnie ćwiczenia 1h podsumowujące) | |
Założenia i cele przedmiotu | Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z: 1) mechanizmami towarzyszącymi procesom regeneracji organizmu, gojenia się ran oraz starzenia się; 2) aktualnymi możliwościami wykorzystania metod laboratoryjnych w procesach odbudowy tkanek i organów oraz przygotowania opatrunków biologicznych; 3) metodyką prowadzenia badań naukowych służących rozwojowi medycyny; | |
Metody dydaktyczne
| - wykłady z elementami dyskusji; - ćwiczenia laboratoryjne mające charakter praktyczny, - sprawdzian wiedzy podsumowujący część praktyczną; - konsultacje (realizowane indywidualnie lub grupowo, przeprowadzane na życzenie studentów);
| |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | dr hab. n. med. Kamil Krzysztof Grubczak | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Prof. dr hab. n. med. Marcin Moniuszko |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia | |
wiedza | ||||
B.W21 | zna sposoby komunikacji między komórkami, a także między komórką a macierzą zewnątrzkomórkową oraz szlaki przekazywania sygnałów w komórce i przykłady zaburzeń w tych procesach prowadzące do rozwoju nowotworów i innych chorób | wykłady | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć
| |
B.W22 | zna procesy takie jak: cykl komórkowy, proliferacja, różnicowanie i starzenie się komórek, apoptoza i nekroza oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmu | wykłady | ||
B.W23.
| posiada podstawową wiedzę na temat komórek macierzystych i ich zastosowania w medycynie | wykłady | ||
B.W28. | zna mechanizmy starzenia się organizmu | wykłady | ||
B.W34 | zna zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny | wykłady | ||
C.W1 | zna podstawowe pojęcia z zakresu genetyki | wykłady | ||
C.W19 | zna podstawy dezynfekcji, sterylizacji i postępowania aseptycznego | wykłady | ||
C.W26 | zna podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek | wykłady | ||
C.W27 | określa przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych oraz opisuje procesy regeneracji tkanek i narządów | wykłady | ||
Umiejętności | ||||
B.U14 | umie zaplanować i wykonać proste badanie naukowe oraz zinterpretować jego wyniki i wyciągnąć wnioski |
| Metody podsumowujące: - realizacja określonego zadania - projekt, prezentacja Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - prezentacja wyników | |
kompetencje społeczne | ||||
K4 | posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się |
| Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące:. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie, kolegów | |
Punkty ECTS | 1 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 10 | |
| 5 | |
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: 15 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
| 15 | |
| 5 | |
| 10 | |
| godziny razem: 30 | |
Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty kształcenia | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka |
1. B.W23.; B.W28.; B.W34.; C.W1.; B.U14.; 2. B.W23.; B.W28.; C.W1.; C.W27.; 3. B.W21.; B.W23.; 4. B.W21.; B.W22; C.W1;
5. B.W21.; B.W22.; B.W28; C.W1; B.U14.;
6. B.W21.: B.W22.; B.W34.; C.W19.; C.W26.; B.U14.; 7. C.W26.; C.W27.; 8. B.W21; B.W22; B.W23.; C.W19.; C.W26; C.W27.; 9. B.W34.; B.U14.; 10. B.W21.; B.W22.; B.W23.; B.W28.; C.W1.; C.W26.; C.W27; B.U14.; 11. B.W21.; B.W22.; B.W23.; B.W28.; B.W34.; C.W1.; C.W19.; C.W26.; C.W27.; B.U14., B.U14.; | 1. Medycyna Regeneracyjna – założenia i dylematy etyczne 2. Komórki macierzyste i progenitorowe – charakterystyka; 3. Macierz komórkowa i pozakomórkowa; 4. Czynniki transkrypcyjne, białka sygnałowe i receptory błonowe – znaczenie i funkcje; 5. Regulacja procesów różnicowania się i proliferacji komórek; 6. Mechanizmy śmierci komórki oraz jej konsekwencje; 7. Procesy prowadzące do uszkodzenia komórek i tkanek; 8. Gojenie się i regeneracja – mechanizmy i różnice; 9. Metodologia prowadzenia badań naukowych 10. Mechanizmy naprawy tkanek i organów;
11. Podstawy terapii komórkowej i biologicznej
|
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
|
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
- Przedmiot kończy się egzaminem końcowym (część teoretyczna) - Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i odrobienie nieobecności usprawiedliwionych - Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na zasadzie prezentacji założeń i uzyskanych wyników projektu realizowanego podczas ich trwania. - Ocena ndst z części praktycznej jest jednoznaczna z oceną ndst z całości egzaminu końcowego - Nieobecności usprawiedliwione zaliczane są u asystenta - Dopuszcza się dwie nieobecności usprawiedliwione w semestrze, większa liczba nieobecności usprawiedliwionych skutkuje nie zaliczeniem części teoretycznej i praktycznej materiału z danego semestru - Nieobecność nieusprawiedliwiona powoduje nie zaliczenie przedmiotu i nie dopuszczenie do sesji egzaminacyjnej |