Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Aktualności.
  • Aktualności

    Startuje kampania społeczna „Żółta Kanapa”. Partnerem UMB i USK

    20.11.2024 22:18
    Autor: Administrator UMB

     

    Jak w pędzącym świecie znaleźć krótką chwilę na refleksję i przystanek? Co zrobić, żeby zadbać o swój dobrostan? Gdzie szukać specjalistów w przypadku problemów i jak znaleźć treści, które pomogą nam wspierać swoje zdrowie psychiczne?
    W środę, 21 listopada 2024 r., wystartowała kampania społeczna „Żółta kanapa, czyli rozmowy o dobrostanie i kondycji psychicznej”, która ma na celu wsparcie zdrowia psychicznego mieszkanek Białegostoku.

     

    Kampania jest realizowana przez Miasto Białystok, dzięki inicjatywie Rady Kobiet przy Prezydencie Miasta Białegostoku. Partnerami kampanii są Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Uniwersytecki Szpital Kliniczny, a także Podlaski Oddział NFZ.

     

    Inicjatywa kobiet skierowana do kobiet i nie tylko

     

    „Żółta kanapa” to kampania obejmująca działania informacyjno-edukacyjne i aktywności skupiające się na wspieraniu kobiet, ich dobrostanu i kondycji psychicznej, ale nie tylko. Jak podkreślają organizatorzy akcji, skierowana jest ona do wszystkich mieszkańców miasta, którym zależy na własnym zdrowiu psychicznym.

     

    Żółta kanapa symbolizuje wyraźnie wyznaczoną przestrzeń, którą każda kobieta może dla siebie znaleźć, by przyjrzeć się własnym potrzebom i emocjom. To ma być pierwszy krok do zadbania o swój dobrostan.

     

    Żółta kanapa jest symbolem dialogu, spotkań, rozmowy, gdzie każdy może poczuć się zrozumiany i wysłuchany, gdzie rozmowa staje się mostem do zrozumienia, akceptacji i wsparcia - mówiła Anna Augustyn, Przewodnicząca Rady Kobiet przy Prezydencie Miasta Białegostoku, jedna z inicjatorek akcji.

     

    Poprzez tę kampanię edukacyjno-informacyjną chcemy przełamywać stereotypy, chcemy edukować społeczeństwo, że zdrowie psychiczne jest naprawdę niezwykle ważne i musimy o nie dbać. Chcemy budować otwartość do rozmowy o emocjach i sprawić, aby białostoczanki i nie tylko, wszyscy mieszkańcy naszego miasta, potrafili sięgać po pomoc, nie traktowali tego jako słabość, tylko jako siłę, dojrzałość i troskę o siebie – dodawała Anna Augustyn podczas konferencji prasowej inaugurującej kampanię.

     

    Warto szukać wsparcia specjalistów i przyjaciół

     

    W spotkaniu prasowym uczestniczyli m.in.: Prezydent Miasta Tadeusz Truskolaski, Rektor UMB prof. Marcin Moniuszko, Dyrektor Podlaskiego Oddziału NFZ Anna Rzemek, prof. Napoleon Waszkiewicz z Kliniki Psychiatrii UMB/USK.

     

    Rektor UMB podkreślił, że kampania społeczna wpisuje się w wizję tego czym są i jaką rolę społeczną mają do spełnienia uniwersytet medyczny i uniwersyteckie szpitale. Mówił o symbolicznej roli uczelni w mieście, a także o ogromnej satysfakcji z bycia częścią inicjatywny.

     

    Nasza siedziba, Pałac Branickich jest w środku miasta. To symbol tego, że my również chcemy być w środku problemów jego mieszkańców. Na Podlasiu mamy takie przysłowie: warto przysiąść przed podróżą. Coraz częściej spotykamy się z niepewnością tego, co może się wydarzyć przed naszą osobistą podróżą w nieznane etapy życia. Myślę, że warto wtedy przysiąść na takiej żółtej kanapie, otrzymać wsparcie przyjaciół lub specjalistów - mówił Rektor.

     

    Światowe statystyki

     

    Prof. Napoleon Waszkiewicz przypomniał początki inicjatywy i konsultacje z wieloma osobami, które wniosły ogromny wkład w powstanie i kształt tej kampanii. Wspomniał również o światowych statystykach dotyczących zaburzeń psychicznych:

     

    Coraz częściej w Polsce mówimy na temat zdrowia psychicznego, o profilaktyce, mówimy o tym, żeby się nie wstydzić mówić o naszych emocjach - nawet to spotkanie jest w pewnym sensie mówieniem o profilaktyce. Mówienie to podstawa redukcji stresu. Statystyka światowa jest taka, że do 75 roku życia 60% z nas będzie miało minimum jedno zaburzenie psychiczne - np. zaburzenie snu. Warto odczarować te trudności, mówić o nich głośno, żeby spotykały się z większą akceptacją ludzi - przekonywał prof. Waszkiewicz

     

    Wydarzenia stacjonarne i akcje towarzyszące kampanii

     

    Kampania Żółta Kanapa to przede wszystkim spotkania na żywo z ekspertami, specjalnie organizowane wydarzenia, plakaty w przestrzeni oraz seria podcastów.
    Pierwsze wydarzenie w ramach kampanii odbędzie się 30 listopada. Zapraszamy do kina Forum na projekcję filmu „Moje wspaniałe życie” i dyskusję z psychoterapeutami z Pracowni Integra.

     

    12 grudnia, w auli UwB przy ul. Świerkowej 20 odbędzie się spotkanie z psycholożką Justyną Dąbrowską oraz rozmowa o sytuacji kobiet, które stają się matkami.

     

    Podcasty zatytułowane „Żółta Kanapa” dostępne są na stronie www.bialystok.pl/zoltakanapa, a także na kanale YouTube Miasta Białystok oraz na specjalnie utworzonych dla tego projektu profilach w mediach społecznościowych.

     

    W pierwszej serii podcastów posłuchać można np. prof. Napoleona Waszkiewicza, psycholożki Ewy Wojdyłło-Osiatyńskiej, a także terapeutów: Wioletty Kujawy- Brzezińskiej i Artura Brzezińskiego oraz mediatorki Ewy Wierzbickiej-Nosal, socjolożki i mediatorki rodzinnej Natalii Tur.

     

    Powrót