Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Aktualności.
  • Aktualności

    Jak uczyć, żeby nauczyć. Szkolenia z komunikacji

    12.12.2024 14:43
    Autor: Biuro Komunikacji i Popularyzacji Nauki
    Rozpoczęły się pierwsze szkolenia w projekcie „Od ADEPTA do LIDERA - program rozwoju kompetencji i kwalifikacji na UMB” dedykowane nauczycielom akademickim UMB. Pierwszy temat to efektywna komunikacja.
     
    Projekt „Od ADEPTA do LIDERA (…)” to jedno z najciekawszych obecnie realizowanych przedsięwzięć wspierających dydaktykę w UMB. W założeniu ma m.in. zwiększyć kompetencje nauczycieli akademickich, oferując im korzystanie z nowych technik i narzędzi poprawiających jakość prowadzonych przez nich zajęć ze studentami.
    Pierwsze, 3-dniowe szkolenie rozpoczęło się w środę (11 grudnia) i dotyczy efektywnej komunikacji ze studentami/ studentkami oraz w zespole dydaktycznym.
     
    Czasy się zmieniają, więc obecne młodsze pokolenie oczekuje od nas trochę innego języka w komunikacji. Chociaż to jest dalej język polski, to pewne sformułowania już troszkę inaczej są odbierane przez nich i nas. Z resztą każde pokolenie, nawet to nasze, też wymagało żeby się do niego dopasować – przekonuje Wojciech Zatorski, prowadzący szkolenie trener i coach.
    Jak dodaje Zatorski tu nie chodzi o wielką rewolucję, tylko niewielką zmianę w podejściu do młodych ludzi, dopasowanie się do ich oczekiwań.
    Przede wszystkim nie należy się przerażać tym, że studenci będą zadawać dużo pytań typu: a dlaczego tak, a dlaczego ja, a po co, itd. Potrzebują prostych odpowiedzi w temacie: dlaczego muszą coś zrobić, wskazania sensu ich pracy. Młode pokolenie szczególnie na to zwraca uwagę. Chcą wiedzieć, że to coś się dla nich przyda w przyszłości. To ich będzie motywować. Jak nie dostaną tej odpowiedzi, to będą to robić na „pół gwizdka”, odbębnią to coś i tyle ich to będzie obchodzić – radzi Wojciech Zatorski.
     
    Czego jeszcze w komunikacji z młodymi ludźmi można się spodziewać?
    • Często będą mieli inne zdanie niż prowadzący zajęcia.
    • Bycie profesorem czy doświadczonym naukowcem nie spowoduje, że będzie się dla nich automatycznie autorytetem.
    • Młodzi szukają lidera, który stworzy im możliwość uczestniczenia w istotnych dla nich tematach, poprowadzi ich przez nie i przekaże swoje doświadczenie.
    Nie ma jednej uniwersalnej metody na zbudowanie swojej pozycji jako lidera. Moim zdaniem liczy się uczciwa i otwarta postawa wobec studentów. Chodzi o pewien luz, ale też dystans do siebie. To jest swego rodzaju sztuka, by wytłumaczyć im, że jako nauczyciel mam tu swoją rolę, mam swoją wiedzę, mam też swoje przekonania oraz doświadczenia i właśnie teraz pokażę wam, w jaki sposób to może wam też być przydatne – dodaje Zatorski.
     
    Szkolenie z efektywnej komunikacji ze studentami/studentkami oraz w zespole dydaktycznym odbędzie się ponownie w styczniu i lutym 2025. Łącznie weźmie w nim udział 36 nauczycieli akademickich.
     
     
    Projekt pn. „Od ADEPTA do LIDERA - program rozwoju kompetencji i kwalifikacji na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku” realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
    #FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

    Na zdjęciu logotypy Funduszy Europejskich i informacja Dofinansowane z Unii Europejskiej 

    Powrót