W dniu 11.03.2016 r. w Ministerstwie Zdrowia w Warszawie została podpisana umowa o dofinansowanie projektu „Wdrożenie programu rozwoju Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku z wykorzystaniem Centrum Symulacji Medycznej”.
Umowę w imieniu Uczelni podpisał prof. dr hab. Adrian Chabowski – Prorektor ds. Studenckich.
Głównym celem projektu jest podniesienie jakości praktycznego kształcenia studentów UMB na kierunkach: lekarskim, lekarsko-dentystycznym, pielęgniarstwo, położnictwo poprzez opracowanie i wdrożenie Programu Rozwojowego Uczelni, w tym utworzenie Centrum Symulacji Medycznej.
Główne zadania, które zostaną zrealizowane w ramach projektu to:
- Przyjęcie Programu Rozwoju Uczelni, w tym zakup wyposażenia do Centrum Symulacji Medycznej.
- Przygotowanie kadry do prowadzenia zajęć i administrowania CSM.
- Realizacja Programu Rozwoju Uczelni w ramach działań międzyuczelnianych – tj. udział w międzyuczelnianych spotkaniach informacyjnych, uczestnictwo studentów w międzyuczelnianych zawodach symulacyjnych, przygotowanie przez kadrę naukowo-dydaktyczną międzyuczelnianych scenariuszy symulacyjnych.
- Realizacja Programu Rozwoju Uczelni w ramach działań uczelnianych – tj. poprzez prowadzenie mentoringu praktycznego nauczania studentów VI r. kierunku lekarskiego, utworzenie wortalu szkoleniowo-informacyjnego dotyczącego symulacji medycznej, utworzenie program symulowanych pacjentów.
W ramach projektu zostanie zakupione wyposażenie do następujących sal:
Sale symulacji wysokiej wierności:
- Blok operacyjny
- Sala intensywnej terapii
- Sala szpitalnego oddziału ratunkowego
- Symulator karetki
- Sala porodowa
- Sala pielęgniarska wysokiej wierności
- Pomieszczenie kontrolne
Sale symulacji niskiej wierności:
- Sala symulacji z zakresu ALS
- Sala symulacji z zakresu BLS
- Pracownia nauki umiejętności technicznych
- Sala laboratoryjnego nauczania umiejętności klinicznych
- Sala do nauki umiejętności chirurgicznych
Pozostałe sale dydaktyczne:
- Sala ćwiczeń z pacjentami standaryzowanymi
- Sala do ćwiczeń umiejętności pielęgniarskich
- Sala do ćwiczeń umiejętności położniczych
- Sala egzaminu OSCE
Sale do nauki umiejętności stomatologicznych:
- Pracownia interdyscyplinarna
- Pracownia specjalistyczna
- Laboratoria materiałowe
Inne sale:
- Pracownia rzeczywistości wirtualnej
- Pracownia komputerowego wspomagania nauczania (10 stanowisk)
Projekt realizowany będzie w okresie od 01.03.2016 r. do 31.12.2021 r., jednak zajęcia ze studentami będą prowadzone już od roku akademickiego 2017/2018.
Łączna wartość projektu to 21 289 743,93 zł.
Projekt jest w 100% dofinansowany:
- ze środków europejskich w kwocie 17 942 996,18 zł,
- ze środków dotacji celowej w kwocie 3 346 747,75 zł.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa V. Wsparcie dla obszaru zdrowia, działanie 5.3 Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych.
Projekt „Wdrożenie programu rozwoju Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku z wykorzystaniem Centrum Symulacji Medycznej” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020
Mentoring
Projekt Mentoringu prowadzony jest w Centrum Symulacji Medycznej od jego początków w 2017 roku. Do tej pory udział wzięło 20 mentorów oraz 110 studentów.
Projekt ma na celu kształtowanie u studentów umiejętności planowania kariery zawodowej i rozwoju osobistego, dzięki wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia pracowników naukowo - dydaktycznych UMB.
Charakterystyczną cechą programu jest możliwość zyskania przez studentów korzyści wynikających z bezpośredniego kontaktu z Mentorem, w tym m.in.:
- przybliżenie specyfiki pracy lekarza,
- weryfikacja własnych wyobrażeń na temat planowanej ścieżki kariery zawodowej,
- weryfikację celów zawodowych w oparciu o zdobytą wiedzę,
- nawiązanie kontaktów zawodowych,
- rozwój osobisty,
- wzrost umiejętności interpersonalnych,
- wzmocnienie poczucia własnej wartości, przekonania o własnych możliwościach,
- wymianę poglądów, doświadczeń, marzeń.
Studenci zgłaszający się do projektu będą musieli spełnić kryteria:
· średnia ocen uzyskanych z dotychczasowego przebiegu studiów
· aktywna działalność w studenckich kołach naukowych
· aktywny udział w konferencjach
· prace opublikowane w czasopismach naukowych
W przypadku, gdy kandydaci uzyskają jednakową liczbę punktów, za kryterium rozstrzygające przyjmuje się kolejność zgłoszeń.
Do głównych obowiązków Mentora będą należeć:
- Pomoc studentom w ukierunkowaniu ścieżki specjalizacji, wsparcie w dokonywaniu wyborów dotyczących rozwoju zawodowego oraz szeroko rozumiane dzieleni się doświadczeniem zawodowym i życiowym w kontekście przyszłej pracy i aktywności zawodowej i naukowej.
- Objęcie każdego wybranego studenta indywidualnym wsparciem przez 10 godzin podczas całego cyklu mentoringu
- Ustalanie terminów i miejsc spotkań, w porozumieniu ze studentami i w oparciu o zasady partnerskiej współpracy.
- Nadzór nad prowadzeniem Dziennika mentoringu przez studenta uczestniczącego w mentoringu, w tym przekazaniem dokumentu po zakończonym mentoringu do biura projektu.
- Sporządzanie protokołu wskazującego liczbę godzin w danym miesiącu kalendarzowym poświęconych na przeprowadzenie mentoringu i przekazanie protokołu w ciągu 2 dni roboczych po zakończeniu danego miesiąca do biura projektu.
- Mentor nie ponosi odpowiedzialności za decyzje i wybory osobiste dokonane przez studenta (mentee) ani w trakcie procesu mentoringu, ani po zakończeniu udziału studenta w Projekcie.
Harmonogram realizacji wsparcia
Wykaz szkoleń dla instruktorów WW (2018)
Wykaz szkoleń stanowiskowych dla instruktorów WW (2018)
Wykaz szkoleń stanowiskowych dla techników i informatyków (2018)