Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Dydaktyka fizjoterapii (I rok).
  • Ostatnia zmiana 27.09.2023 przez Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej

    Dydaktyka fizjoterapii (I rok)

    Koordynator przedmiotu:
    dr hab. n. o zdr. Matylda Sierakowska
    matylda.sierakowska@umb.edu.pl

    pokój nr 102
    godziny konsultacyjne: po uzgodnieniu mailowym terminu spotkania

    Osoba prowadząca przedmiot
    dr hab. n. o zdr. Matylda Sierakowska, dr n. o zdr. Andrzej Guzowski


    Dane ogólne
    Zajęcia odbywają się w semestrze jesiennym.
    Zajęcia przebiegają zgodnie z Regulaminem Zakładu. Na zajęciach obowiązuje zmiana obuwia i pozostawienie wierzchniego okrycia w szatni studenckiej oraz przestrzeganie zaleceń związanych z profilaktyką zakażeń COVID-19 (zakładanie maseczek ochronnych, dezynfekcja rąk, zachowanie dystansu społecznego).

     

    Program nauczania
    Materiał realizowany jest w formie seminariów zgodnie z planem zajęć, w tym 4 godz. on-line (drugie zajęcia seminaryjne) (materiały i informacje umieszczone są na platformie blackboard). Zajęcia seminaryjne stacjonarne (1 i 3) w poszczególnych grupach (łącznie 6 godz.) odbywają się w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej w poniedziałki od 04.10 – 06.12.2021r. w godz. 12.30 – 15.00 w sali nr 7. Ogólna liczba godzin dydaktycznych wynosi 10.

    Regulamin zajęć

    1. Regulamin zajęć dydaktycznych z przedmiotu Dydaktyka Fizjoterapii, realizowanego w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej, jest zgodny z Regulaminem Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
    2. Zasady ogólne wymagane do zaliczenia przedmiotu zawarte są w Regulaminie Ogólnym obowiązującym w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej
    3. Student jest zobowiązany uczestniczyć oraz być aktywnym we wszystkich zajęciach.
    4. Student, który nie uczestniczył w zajęciach obowiązany jest w przeciągu 7 dni do dostarczenia zwolnienia lekarskiego lub przystąpienia do ustnego zaliczenia materiału realizowanego podczas nieobecności Studenta.
    5. Student jest dopuszczony do zaliczenia przedmiotu po uzyskaniu zaliczenia z wszystkich zajęć.
    6. Zaliczenie całościowe przedmiotu odbywa się w sesji jesiennej.
    7. Student uzyskuje zaliczenie z przedmiotu po przedstawieniu realizacji zajęć edukacyjnych, wybranymi metodami nauczania, pisemnie i praktycznie na forum grupy.
    8. Szczegółowe wytyczne dotyczące egzaminów i zaliczeń reguluje Regulamin Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, zamieszczony na stronie internetowej UMB.

     

     

      Tematy seminariów

    1. Cele i zadania dydaktyki medycznej i wychowania zdrowotnego. Czynniki warunkujące jakość nauczania/edukacji zdrowotnej.
    2. Zasady tworzenia programów edukacji zdrowotnej – wzory projektów. Formułowanie diagnozy i celów edukacji zdrowotnej.
    3. Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji metodą wykładu informacyjnego z elementami pogadanki.
    4. Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji poświęconych kształtowaniu umiejętności praktycznych metodą pokazu i ćwiczeń pod kierunkiem.
    5. Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji zdrowotnej metodą dyskusji, burzy mózgów, meta planu, rybiego szkieletu, inscenizacji.

     

    Literatura obowiązkowa:

    1. Sierakowska M., Wrońska I. (red). Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL, 2015
    2. Arends  R.J.: Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa, 1994.
    3. Ciechaniewicz W.: Pedagogika. PZWL, Warszawa 2008
    4. Kruszewski K.: Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 1998
    5. Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna. Oficyna Wydawnicza Graft Punkt, Warszawa 2000
    6. Wasyluk J.: Podręcznik dydaktyki medycznej. CMKP, Warszawa 1998
    7. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. PWN 2012.

     

    Literatura uzupełniająca:

     

    1. Bastable S., B.: Essentials of patient education. Jones and Bartlett Publishers, 2006.
    2. Bastable S., B.: Nurse as educator. Pronciples of teaching and learning for nursing practice. Jones and Bartlett Publishers, 2008.

     

     

     

     

    SYLABUS DO PRZEDMIOTU