Nazwa przedmiotu/modułu | Choroby wewnętrzne - „Tzw. nos kliniczny – czyli umiejętne badanie lekarskie kluczem do trafnej diagnozy” | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany |
Klinika Chorób Wewnętrznych i Hipertensjologii | |
e-mail jednostki | ||
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | lekarski | |
Poziom kształcenia | jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne x | |
Język przedmiotu | polski x angielski | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy x fakultatywny | |
Rok studiów/semestr | I II III IV V VI | 1 x 2 x 3 4 5 6 7 8 10 11 12 |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 30 godzin / ćwiczenia | |
Założenia i cele przedmiotu | - pogłębienie umiejętności badania podmiotowego - pogłębienie umiejętności badania przedmiotowego - doskonalenie w zakresie trafności doboru badań dodatkowych - doskonalenie w zakresie umiejętności postawienia diagnozy wstępnej - doskonalenie w zakresie umiejętności postawienia diagnozy końcowej - doskonalenie w zakresie konstruowania i pisania Karty Informacyjnej - praktyczne wykorzystanie powyższych umiejętności. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy dotyczącej badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta, z aktywnym udziałem studentów - analiza przypadków klinicznych w formie historii choroby pisemnie i ustnie - dyskusja - prezentacja przypadków klinicznych - samodzielne dochodzenie do wiedzy - zajęcia praktyczne - konsultacje | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | dr hab. Edyta Zbroch | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | dr hab. Edyta Zbroch |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia | ||
wiedza | |||||
EW 1. | Znajomość uwarunkowań środowiskowych i epidemiologicznych poszczególnych chorób z zakresu chorób wewnętrznych | ćwiczenia
| Zaliczenie | ||
EW 7.
| zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: a. chorób układu krążenia b. chorób układu oddechowego c. chorób układu pokarmowego d. chorób układu wydzielania wewnętrznego e. chorób nerek i dróg moczowych f. chorób układu krwiotwórczego g. chorób reumatycznych h. chorób alergicznych | jw | |||
umiejętności | |||||
EU1. | przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym; | Ćwiczenia | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć | ||
EU3. | przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego; | Ćwiczenia | |||
EU7. | umiejętność ocenienia stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjenta. | Ćwiczenia | |||
EU12. | umiejętność przeprowadzenia diagnostyki różnicowej najczęstszych chorób. | Ćwiczenia | |||
EU13. | ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta | Ćwiczenia | |||
EU14 | rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia | Ćwiczenia | |||
EU16. | umiejętność planowania postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego. | Ćwiczenia | |||
EU24.
| umiejętność interpretacji wyników badań laboratoryjnych i identyfikacji przyczyn ich odchyleń. | Ćwiczenia | |||
EU29. | wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a. pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, b. monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, c. pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry d. cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka e. standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, f. proste testy paskowe, pomiar stężenia glukozy we krwi; | Ćwiczenia | |||
EU32. | umiejętność planowania konsultacji specjalistycznych. | Ćwiczenia | |||
EU38. | prowadzi dokumentację medyczną pacjenta. | Ćwiczenia |
| ||
kompetencje społeczne | |||||
K1 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | Ćwiczenia | Ocenianie ciągłe | ||
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym | jw | |||
K3 | kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu | jw | |||
K4 | posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się | jw | |||
Punkty ECTS | 1 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| 15 | |
|
| |
| godziny razem: 15 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
Treści programowe przedmiotu: | |||
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka | ||
E.W1 E.W7
E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U28 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38 |
| ||
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
| ||
Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym, Lynn S. Bickley Lynn S. Bickley, red. wyd. pol. Zbigniew Gaciong, Piotr Jędrusik Piotr Jędrusik, Termedia Wydawnictwo Poznań 2010, wyd.1 |
| ||
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
| ||
„Interna Szczeklika” Podręcznik chorób wewnętrznych 2022; wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2022 |
| ||
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Warunkiem do uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na fakultetach oraz aktywność na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność. Każda następna musi zostać zaliczona ustnie na dyżurze. |