Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. O kierunku.
  • Ostatnia zmiana 24.09.2024 przez Dziekanat Wydziału Nauk o Zdrowiu

    O kierunku

    Kształcenie na kierunku Logopedia z Fonoaudiologią odbywa się na dwóch poziomach:

    • studia pierwszego stopnia (trzyletnie), pozwalające na uzyskanie tytułu licencjata
    • studia drugiego stopnia (dwuletnie), pozwalające na uzyskanie tytułu magistra

    Kształcenie na studiach pierwszego i drugiego stopnia prowadzone jest w systemie stacjonarnym.

     

    Program studiów pierwszego stopnia

    Przedmioty realizowane na kierunku Logopedia z Fonoaudiologią I stopnia można podzielić na dwie grupy:

     I grupa – przedmioty teoretyczne z zakresu (przykładowo): anatomii, fizjologii, patologii, psychologii, elementów fizyki z elektroniką, pedagogiki, kultury żywego słowa, prawa oświatowego.

     II grupa – przedmioty treści kierunkowych z zakresu (przykładowo): akustyki, profilaktyki logopedycznej, dydaktyki postępowania logopedycznego, diagnozy i terapii logopedycznej, emisji głosu, foniatrii, audiologii pedagogicznej, fonologii i fonetyki współczesnego języka polskiego.

     Absolwent studiów pierwszego stopnia posiada umiejętności posługiwania się wiedzą ogólną z zakresu nauk o zdrowiu oraz wiedzę szczegółową z zakresu diagnozowania, terapii i metod rehabilitacji głosu, mowy oraz słuchu. W szczególności posiada:

    • umiejętności diagnozowania, prowadzenia terapii i rehabilitacji zaburzeń głosu, mowy i słuchu,
    • umiejętności praktyczne kształtowania i korygowania emisji głosu oraz techniki mówienia,
    • wiedzę lingwistyczną (o systemie językowym) i medyczną (anatomię, foniatrię, audiologię, neurologię, psychiatrię) w procesie komunikacji z otoczeniem,
    • wiedzę psychologiczną (neuropsychologia, psycholingwistyka),
    • wiedzę pedagogiczną dającą podstawy postępowania terapeutycznego z dzieckiem i osobą dorosłą,
    • umiejętności do pełnienia funkcji wychowawczych i opiekuńczych, wspierania rozwoju uczniów i zaspokajania ich szczególnych potrzeb edukacyjnych, także w ramach nauczania indywidualnego (przygotowanie pedagogiczne),
    • wiedzę niezbędną do współpracy z nauczycielami, psychologami, pedagogami i lekarzami różnych specjalności (audiologami, foniatrami, otolaryngologami, pediatrami, psychiatrami, neurologami),
    • umiejętności posługiwania się technologią informacyjną w zakresie ogólnym a także w procesie diagnostyczno-terapeutycznym,
    • umiejętności zawodowe spełniające europejskie standardy kształcenia logopedów, określone przez CPLOL (Comite Permanent de Liaison des Orthophonistes-Logopedes de L’Union Europeenne – Komitet Stałych Związków Ortofonistów-Logopedów Unii Europejskiej),
    • wiedzę w zakresie fizykoterapeutycznych metod rehabilitacyjnych wykonywanych w patologii głosu i mowy,
    • znajomość języka obcego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.

     

    Program studiów drugiego stopnia

    Przedmioty realizowane na kierunku Logopedia z Fonoaudiologią II stopnia można podzielić na dwie grupy:

     I grupa – przedmioty teoretyczne z zakresu (przykładowo): podstaw biologii medycznej, podstaw diagnostyki biochemicznej, podstaw patofizjologii klinicznej, wad twarzo-czaszki, podstaw alergologii klinicznej, statystyki medycznej, wielokulturowości. 

     II grupa – przedmioty treści kierunkowych z zakresu (przykładowo): neurologopedii, afazji w neurologii klinicznej, neurofizjologicznych metod rehabilitacji małego dziecka, terapii logopedycznej dzieci z rozszczepami, rehabilitacji osób laryngektomowanych oraz z implantem ślimakowym, audioprotetyki, komunikacji osób głuchych i głęboko niedosłyszących, terapii zaburzeń głosu i mowy o podłożu psychogennym.

    Absolwent studiów drugiego stopnia posiada umiejętności posługiwania się wiedzą ogólną z zakresu nauk o zdrowiu oraz wiedzą specjalistyczną dotyczącą postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w rehabilitacji patologii głosu, mowy oraz słuchu. W szczególności posiada:

    • umiejętność tworzenia kreatywnych programów terapeutycznych wykorzystywanych w rehabilitacji zaburzeń procesu komunikatywnego i monitorowania efektów prowadzonej terapii,
    • wiedzę i umiejętności dotyczące procedur diagnostyczno-terapeutycznych stosowanych w patologii głosu, mowy i słuchu, 
    • umiejętność wypracowania zasad działań profilaktycznych, zapobiegających powstawaniu patologii głosu, mowy oraz słuchu,
    • umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii medycznych w praktyce fonoaudiologa-logopedy,
    • przygotowanie do samodzielnej pracy w placówkach oświatowych, służby zdrowia typu ambulatoryjnego, domach pomocy społecznej, rozgłośniach radiowych i telewizyjnych, placówkach kulturalnych oraz innych instytucjach zatrudniających osoby zawodowo pracujące głosem,
    • znajomość języka obcego specjalistycznego na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.