Kształcenie na kierunku Logopedia z Fonoaudiologią odbywa się na dwóch poziomach:
- studia pierwszego stopnia (trzyletnie), pozwalające na uzyskanie tytułu licencjata
- studia drugiego stopnia (dwuletnie), pozwalające na uzyskanie tytułu magistra
Kształcenie na studiach pierwszego i drugiego stopnia prowadzone jest w systemie stacjonarnym.
Program studiów pierwszego stopnia
Przedmioty realizowane na kierunku Logopedia z Fonoaudiologią I stopnia można podzielić na dwie grupy:
I grupa – przedmioty teoretyczne z zakresu (przykładowo): anatomii, fizjologii, patologii, psychologii, elementów fizyki z elektroniką, pedagogiki, kultury żywego słowa, prawa oświatowego.
II grupa – przedmioty treści kierunkowych z zakresu (przykładowo): akustyki, profilaktyki logopedycznej, dydaktyki postępowania logopedycznego, diagnozy i terapii logopedycznej, emisji głosu, foniatrii, audiologii pedagogicznej, fonologii i fonetyki współczesnego języka polskiego.
Absolwent studiów pierwszego stopnia posiada umiejętności posługiwania się wiedzą ogólną z zakresu nauk o zdrowiu oraz wiedzę szczegółową z zakresu diagnozowania, terapii i metod rehabilitacji głosu, mowy oraz słuchu. W szczególności posiada:
- umiejętności diagnozowania, prowadzenia terapii i rehabilitacji zaburzeń głosu, mowy i słuchu,
- umiejętności praktyczne kształtowania i korygowania emisji głosu oraz techniki mówienia,
- wiedzę lingwistyczną (o systemie językowym) i medyczną (anatomię, foniatrię, audiologię, neurologię, psychiatrię) w procesie komunikacji z otoczeniem,
- wiedzę psychologiczną (neuropsychologia, psycholingwistyka),
- wiedzę pedagogiczną dającą podstawy postępowania terapeutycznego z dzieckiem i osobą dorosłą,
- umiejętności do pełnienia funkcji wychowawczych i opiekuńczych, wspierania rozwoju uczniów i zaspokajania ich szczególnych potrzeb edukacyjnych, także w ramach nauczania indywidualnego (przygotowanie pedagogiczne),
- wiedzę niezbędną do współpracy z nauczycielami, psychologami, pedagogami i lekarzami różnych specjalności (audiologami, foniatrami, otolaryngologami, pediatrami, psychiatrami, neurologami),
- umiejętności posługiwania się technologią informacyjną w zakresie ogólnym a także w procesie diagnostyczno-terapeutycznym,
- umiejętności zawodowe spełniające europejskie standardy kształcenia logopedów, określone przez CPLOL (Comite Permanent de Liaison des Orthophonistes-Logopedes de L’Union Europeenne – Komitet Stałych Związków Ortofonistów-Logopedów Unii Europejskiej),
- wiedzę w zakresie fizykoterapeutycznych metod rehabilitacyjnych wykonywanych w patologii głosu i mowy,
- znajomość języka obcego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
Program studiów drugiego stopnia
Przedmioty realizowane na kierunku Logopedia z Fonoaudiologią II stopnia można podzielić na dwie grupy:
I grupa – przedmioty teoretyczne z zakresu (przykładowo): podstaw biologii medycznej, podstaw diagnostyki biochemicznej, podstaw patofizjologii klinicznej, wad twarzo-czaszki, podstaw alergologii klinicznej, statystyki medycznej, wielokulturowości.
II grupa – przedmioty treści kierunkowych z zakresu (przykładowo): neurologopedii, afazji w neurologii klinicznej, neurofizjologicznych metod rehabilitacji małego dziecka, terapii logopedycznej dzieci z rozszczepami, rehabilitacji osób laryngektomowanych oraz z implantem ślimakowym, audioprotetyki, komunikacji osób głuchych i głęboko niedosłyszących, terapii zaburzeń głosu i mowy o podłożu psychogennym.
Absolwent studiów drugiego stopnia posiada umiejętności posługiwania się wiedzą ogólną z zakresu nauk o zdrowiu oraz wiedzą specjalistyczną dotyczącą postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w rehabilitacji patologii głosu, mowy oraz słuchu. W szczególności posiada:
- umiejętność tworzenia kreatywnych programów terapeutycznych wykorzystywanych w rehabilitacji zaburzeń procesu komunikatywnego i monitorowania efektów prowadzonej terapii,
- wiedzę i umiejętności dotyczące procedur diagnostyczno-terapeutycznych stosowanych w patologii głosu, mowy i słuchu,
- umiejętność wypracowania zasad działań profilaktycznych, zapobiegających powstawaniu patologii głosu, mowy oraz słuchu,
- umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii medycznych w praktyce fonoaudiologa-logopedy,
- przygotowanie do samodzielnej pracy w placówkach oświatowych, służby zdrowia typu ambulatoryjnego, domach pomocy społecznej, rozgłośniach radiowych i telewizyjnych, placówkach kulturalnych oraz innych instytucjach zatrudniających osoby zawodowo pracujące głosem,
- znajomość języka obcego specjalistycznego na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.