Studenci są zobowiązani pozostawać w stałym kontakcie z Kliniką w sprawach dotyczących realizacji zajęć. W zwązku z tym, prosimy o systematyczne śledzenie informacji pojawiających się na naszej stronie internetowej, na której na bieżąco będziemy informowali o wszelkich zmianach w harmonogramie zajęć.
W razie pytań prosimy o kontakt z koordynatorem zajęć adiunktem Pawłem Abramowiczem.
e-mail: pawel.abramowicz@umb.edu.pl tel. 85 7450 622
Zajęcia z pediatrii odbywają się w 3-tygodniowych blokach (15 dni dydaktycznych) wg harmonogramu przedstawionego tutaj.
Na blok zajęć z pediatrii składają się 10 seminariów (20 godz.) realizowanych w pierwsze 5 dni każdego bloku oraz ćwiczenia (37 godz.) realizowane w kolejne 10 dni bloku.
Seminaria będą realizowane w formie nauczania zdalnego przy wykorzystaniu platformy e-learningowej Blackboard.
Uwaga: Obecność na wszystkich zajęciach: ćwiczeniach i seminariach jest obowiązkowa.
Nieobecność musi zostać usprawiedliwiona w ciągu 7 dni. Nieobecność nieusprawiedliwiona zgodnie z Regulaminem Dydaktycznym skutkuje brakiem zaliczenia całego przedmiotu Pediatria i koniecznością powtarzania przedmiotu w kolejnym roku akademickim.
W sytuacji usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach student powinien odrobić nieobecność z inną grupą w uzgodnionym ze swoim asystentem terminie.
Tematyka seminariów:
Seminarium 1. Metody oceny rozwoju somatycznego (fizycznego) dzieci. Zastosowanie i interpretacja antropometrii klinicznej w pediatrii (2h)
* Materiały pomocnicze w przygotowaniu się do zajęć: Ocena rozwoju somatycznego - dostępne online w serwisie MP- Pediatria
* Materiały pomocnicze w przygotowaniu się do zajęć: Wiek występowania kamieni milowych w rozwoju dziecka, Krótki inwentarz rozwoju mowy - dostępne online w serwisie MP- Pediatria
Seminarium 2. Badanie podmiotowe w pediatrii. Werbalna i niewerbalna komunikacja w relacji lekarz – pacjent w pediatrii. Zasady zbierania wywiadu pediatrycznego (2h)
Seminarium 3. Badanie układu ruchu. Zapalenia stawów u dzieci. (2h)
Seminarium 4. Młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów (MIZS) (2h)
Seminarium 5. Układowe choroby tkanki łącznej (toczeń, zapalenie skórno-mięśniowe, twardzina) (2h)
Seminarium 6. Wybrane zapalenia naczyń u dzieci (plamica Schoenleina-Henocha, choroba Kawasaki, gorączka reumatyczna) (2h)
Seminarium 7. Immunoprofilaktyka praktyczna (2h).
Praktyczne aspekty kwalifikacji dziecka do szczepień: kwestionariusz przesiewowy, badanie dziecka; zasady odbierania zgody opiekunów prawnych na wykonanie szczepienia; przeciwwskazania do szczepień; zasady prowadzenia dokumentacji szczepiennej (karty uodpornienia); planowanie szczepień w przypadku opóźnienia ich realizacji. Postępowanie w przypadku odmowy wykonania szczepień: aspekty medyczne i prawne
Seminarium 8: Obraz kliniczny najczęstszych zespołów pierwotnych niedoborów odporności (PNO) (2h)
Seminarium 9: Drgawki gorączkowe i inne zespoły napadowe u dzieci (2h)
Seminarium 10: Praktyczne aspekty przeprowadzania badań profilaktycznych i przesiewowych w populacji wieku rozwojowego. Badania przesiewowe wrodzonych chorób metabolicznych (skrining noworodkowy). (2h)
Wskazania do badań przesiewowych. Zakres skriningu metabolicznego. Aspekty techniczne przeprowadzania testów. Rodzaje testów przesiewowych i weryfikujących. Organizacja badań przesiewowych w Polsce, dokumentacja. Rodzaje badań przesiewowych w okresie noworodkowym, niemowlęcym i w późniejszych okresach życia (skala Apgar, skrining saturacji, badania słuchu, ocena ostrości widzenia i obecności zeza, skrining retinopatii, ocena postawy i chodu, badania preluksacyjne (USG bioder). Zasady przeprowadzania i organizacja badań patronażowych oraz badań bilansowych.
Podstawowe podręczniki: https://www.umb.edu.pl/s,10201/Materialy_dla_studentow