Studenci są zobowiązani pozostawać w stałym kontakcie z Kliniką w sprawach dotyczących realizacji zajęć. W zwązku z tym, prosimy o systematyczne śledzenie informacji pojawiających się na naszej stronie internetowej, na której na bieżąco będziemy informowali o wszelkich zmianach w harmonogramie zajęć.
W razie pytań prosimy o kontakt z koordynatorem zajęć adiunktem Pawłem Abramowiczem.
e-mail: pawel.abramowicz@umb.edu.pl tel. 85 7450 622
Zajęcia będą miały formę stacjonarną i będą odbywały się wg harmonogramów podanych poniżej.
Lokalizacja: 6 piętro Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego (UDSK).
Czas zajęć: 8.15-11.00
Na realizację ćwiczeniowo-seminaryjnego bloku zajęć z pediatrii przewidziano 3 tygodnie (15 dni dydaktycznych), na które zaplanowano realizację ćwiczeń (w wymiarze 37 godz. dyd.) oraz seminariów (20 godz. dyd.) wg szczegółowych harmonogramów zamieszczonych poniżej.
Ze względów organizacyjnych oczekujemy na punktualne przychodzenie na zajęcia – spotkanie z asystentami na 6 piętrze UDSK przy windach.
Uwaga: Obecność na wszystkich zajęciach: ćwiczeniach i seminariach jest obowiązkowa.
Nieobecność musi zostać usprawiedliwiona w ciągu 7 dni od jej zakończenia. Nieobecność nieusprawiedliwiona zgodnie z Regulaminem Dydaktycznym skutkuje brakiem zaliczenia całego przedmiotu Pediatria i koniecznością powtarzania przedmiotu w kolejnym roku akademickim. Nie będą akceptowane usprawiedliwienia dostarczone po ww terminie.
W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do jej odrobienia z inną grupą w uzgodnionym ZE SWOIM asystentem terminie. W szczególnych okolicznościach (np. braku dostępnych terminów zajęć u swojego asystenta) prosimy o kontakt z adiunktem dydaktycznym dr Pawłem Abramowiczem w celu przypisania do innej grupy.
Harmonogramy zajęć poszczegónych grup chronologicznie
Grupy: 24-29 stacjonarne
dzień bloku | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
data | 1 X | 2 X | 3 X | 4 X | 7 X | 8 X | 9 X | 10 X | 11 X | 14 X | 15 X | 16 X | 17 X | 18 X | 21 X |
dzień tyg | wt | śr | cz | pt | pn | wt | śr | cz | pt | pn | wt | śr | cz | pt | pn |
8.00-9.30 | sem. 1 | sem. 3 | sem. 9 | sem. 5 | sem. 7 | ćw. 1 | ćw. 2 | ćw. 3 | ćw. 4 | ćw. 5 | ćw. 6 | ćw. 7 | ćw. 8 | ćw. 9 | ćw. 10 |
9.30-11.00 | sem. 2 | sem. 4 | sem. 10 | sem. 6 | sem. 8 | ||||||||||
forma realizacji | zdalnie (Blackboard) | stacjonarnie |
Grupy: 1-6 stacjonarne
dzień bloku | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
data | 22 X | 23 X | 24 X | 25 X | 28 X | 29 X | 30 X | 31 X | 4 XI | 5 XI | 6 XI | 7 XI | 8 XI | 12 XI | 13 XI |
dzień tyg | wt | śr | cz | pt | pn | wt | śr | cz | pn | wt | śr | cz | pt | wt | śr |
8.00-9.30 | sem. 1 | sem. 9 | sem. 3 | sem. 5 | sem. 7 | ćw. 1 | ćw. 2 | ćw. 3 | ćw. 4 | ćw. 5 | ćw. 6 | ćw. 7 | ćw. 8 | ćw. 9 | ćw. 10 |
9.30-11.00 | sem. 2 | sem. 10 | sem. 4 | sem. 6 | sem. 8 | ||||||||||
forma realizacji | zdalnie (Blackboard) | stacjonarnie |
Grupy: 13-18 stacjonarne
dzień bloku | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
data | 14 XI | 15 XI | 18 XI | 19 XI | 20 XI | 21 XI | 22 XI | 25 XI | 26 XI | 27 XI | 28 XI | 29 XI | 2 XII | 3 XII | 4 XII |
dzień tyg | cz | pt | pn | wt | śr | cz | pt | pn | wt | śr | cz | pt | pn | wt | śr |
8.00-9.30 | sem. 1 | sem. 3 | sem. 7 | sem. 9 | sem. 5 | ćw. 1 | ćw. 2 | ćw. 3 | ćw. 4 | ćw. 5 | ćw. 6 | ćw. 7 | ćw. 8 | ćw. 9 | ćw. 10 |
9.30-11.00 | sem. 2 | sem. 4 | sem. 8 | sem. 10 | sem. 6 | ||||||||||
forma realizacji | zdalnie (Blackboard) | stacjonarnie |
Grupy: 19-23 stacjonarne
dzień bloku | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
data | 5 XII | 6 XII | 9 XII | 10 XII | 11 XII | 12 XII | 13 XII | 16 XII | 17 XII | 18 XII | 19 XII | 20 XII | 8 I | 9 I | 10 I |
dzień tyg | cz | pt | pn | wt | śr | cz | pt | pn | wt | śr | cz | pt | śr | cz | pt |
8.00-9.30 | sem. 1 | sem. 3 | sem. 7 | sem. 9 | sem. 5 | ćw. 1 | ćw. 2 | ćw. 3 | ćw. 4 | ćw. 5 | ćw. 6 | ćw. 7 | ćw. 8 | ćw. 9 | ćw. 10 |
9.30-11.00 | sem. 2 | sem. 4 | sem. 8 | sem. 10 | sem. 6 | ||||||||||
forma realizacji | zdalnie (Blackboard) | stacjonarnie |
Grupy: 7-12 stacjonarne
dzień bloku | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
data | 13 I | 14 I | 15 I | 16 I | 17 I | 20 I | 21 I | 22 I | 23 I | 24 I | 27 I | 28 I | 29 I | 30 I | 31 I |
dzień tyg | pt | wt | śr | czw | pt | pon | wt | śr | czw | pt | pon | wt | śr | czw | pt |
8.00-9.30 | sem. 3 | sem. 7 | sem. 1 | sem. 9 | sem. 5 | ćw. 1 | ćw. 2 | ćw. 3 | ćw. 4 | ćw. 5 | ćw. 6 | ćw. 7 | ćw. 8 | ćw. 9 | ćw. 10 |
9.30-11.00 | sem. 4 | sem. 8 | sem. 2 | sem. 10 | sem. 6 | ||||||||||
forma realizacji | zdalnie (Blackboard) | stacjonarnie |
Grupy: 1-6 niestacjonarne
dzień bloku | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
data | 3 II | 4 II | 5 II | 6 II | 7 II | 10 II | 11 II | 12 II | 13 II | 14 II | 24 II | 25 II | 26 II | 27 II | 28 II |
dzień tyg | pon | wt | śr | czw | pt | pon | wt | śr | czw | pt | pon | wt | śr | czw | pt |
8.00-9.30 | sem. 3 | sem. 1 | sem. 5 | sem. 9 | sem. 7 | ćw. 1 | ćw. 2 | ćw. 3 | ćw. 4 | ćw. 5 | ćw. 6 | ćw. 7 | ćw. 8 | ćw. 9 | ćw. 10 |
9.30-11.00 | sem. 4 | sem. 2 | sem. 6 | sem. 10 | sem. 8 | ||||||||||
forma realizacji | zdalnie (Blackboard) | stacjonarnie |
Grupy: 7-12 niestacjonarne
dzień bloku | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
data | 3 III | 4 III | 5 III | 6 III | 7 III | 10 III | 11 III | 12 III | 13 III | 14 III | 17 III | 18 III | 19 III | 20 III | 21 III |
dzień tyg | pn | wt | śr | cz | pt | pn | wt | śr | cz | pt | pn | wt | śr | cz | pt |
8.00-9.30 | sem. 1 | sem. 7 | sem. 3 | sem. 9 | sem. 5 | ćw. 1 | ćw. 2 | ćw. 3 | ćw. 4 | ćw. 5 | ćw. 6 | ćw. 7 | ćw. 8 | ćw. 9 | ćw. 10 |
9.30-11.00 | sem. 2 | sem. 8 | sem. 4 | sem. 10 | sem. 6 | ||||||||||
forma realizacji | zdalnie (Blackboard) | stacjonarnie |
Grupa: 13-18 niestacjonarne
dzień bloku | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
data | 24 III | 25 III | 26 III | 27 III | 28 III | 31 III | 1 IV | 2 IV | 3 IV | 4 IV | 7 IV | 8 IV | 9 IV | 10 IV | 11 IV |
dzień tyg | pn | wt | śr | czw | pt | pn | wt | śr | cz | pt | pn | wt | śr | cz | pt |
8.00-9.30 | sem. 7 | sem. 1 | sem. 3 | sem. 9 | sem. 5 | ćw. 1 | ćw. 2 | ćw. 3 | ćw. 4 | ćw. 5 | ćw. 6 | ćw. 7 | ćw. 8 | ćw. 9 | ćw. 10 |
9.30-11.00 | sem. 8 | sem. 2 | sem. 4 | sem. 10 | sem. 6 | ||||||||||
forma realizacji | zdalnie (Blackboard) | stacjonarnie |
Tematy ćwiczeń:
- Zapoznanie się ze strukturą i specyfiką oddziału. Omówienie zasad bezpieczeństwa. Zapoznanie się z podstawową dokumentacją medyczną w tym książeczką zdrowia dziecka. Ćwiczenie praktyczne zbierania wywiadu pediatrycznego. (2h)
Antropometria kliniczna - aspekty praktyczne. Omówienie i prezentacja instrumetarium antropometrycznego, zasady dokonywania pomiarów, interpretacja wyników. Praktyczna ocena stanu odżywienia oraz ocena rozwoju z użyciem standardowych metod i układów odniesienia m.in. siatek centylowych. Ćwiczenie praktyczne zbierania wywiadu pediatrycznego. (1h)
- Badanie fizykalne: stan ogólny, skóra i przydatki skórne (+ różnicowanie wykwitów skórnych), ocena tkanki podskórnej, ocena obrzęków, węzły chłonne.
Prezentacja i ćwiczenie praktyczne technik badania w różnych grupach wiekowych, omówienie zakresu normy. Najczęstsze odchylenia od normy i ich przyczyny.
- Badanie fizykalne: badanie głowy i szyi.
Prezentacja i ćwiczenie praktyczne technik badania w różnych grupach wiekowych, omówienie zakresu normy. Najczęstsze odchylenia od normy i ich przyczyny.
- Badanie fizykalne: układ oddechowy.
Prezentacja i ćwiczenie praktyczne technik badania w różnych grupach wiekowych, omówienie zakresu normy. Najczęstsze odchylenia od normy i ich przyczyny.
- Badanie fizykalne: układ krążenia.
Prezentacja i ćwiczenie praktyczne technik badania w różnych grupach wiekowych, omówienie zakresu normy. Najczęstsze odchylenia od normy i ich przyczyny.
- Badanie fizykalne: jama brzuszna i narządy moczowo-płciowe. Podstawy oceny neuropediatrycznej, w tym objawy oponowe i objawy tężyczkowe, objawy patologiczne (objaw Babińskiego, Rossolimo, Oppenheima), próba Romberga. Ocena neuropediatryczna niemowlęcia (odruchy noworodkowe, wzorzec motoryczny, tonus mięśniowy).
Prezentacja i ćwiczenie praktyczne technik badania w różnych grupach wiekowych, omówienie zakresu normy. Najczęstsze odchylenia od normy i ich przyczyny.
- Praktyczne aspekty szczepień ochronnych - prezentacja i praktyczne wykorzystanie kwestionariusza przesiewowego; układanie indywidualnych schematów uodpornienia czynnego w różnych jednostkach chorobowych; fakty i mity nt. szczepień i przeciwwskazań do szczepień – jak rozmawiać z rodzicem odmawiającym realizacji szczepień dziecka.
Praktyczne aspekty przeprowadzania badań przesiewowych - omówienie zasad przeprowadzania i dokumentowania badań przesiewowych. Badania patronażowe i bilansowe.
Reumatologia dziecięca:
Szczegółowe zagadnienia:
- Wywiad i badanie przedmiotowe u dziecka z dolegliwościami ze strony układu mięśniowo-szkieletowego
- Schemat badania fizykalnego układu ruchu tzw. pediatric GALS (Gait, Arms, Legs, Spine)
- Najczęstsze wczesne objawy chorób reumatycznych: ból i obrzęk stawu/stawów, utykanie, objawy dotyczące układu mięśniowego, objawy dotyczące skóry i przydatków skórnych, objawy ze strony układu oddechowego, krążenia, pokarmowego oraz nerwowego.
- Bóle wzrostowe
- Zespoły nadmiernej wiotkości stawów.
- Zapalenia stawów u dzieci: najczęstsze przyczyny w zależności od wieku, objawy kliniczne (w tym m.in. septyczne zapalenie stawów, przemijające zapalenie stawu)
- Leczenie dziecka z zapaleniem stawu/stawów: postępowanie niefarmakologiczne i farmakologiczne.
- Młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów (MIZS): definicja, obraz kliniczny, kryteria diagnostyczne wg ILAR, podtypy MIZS, diagnostyka różnicowa (tzw. lista wykluczeń).
- Cele, wskazania i zasady wykonywania punkcji stawó
- Gorączka reumatyczna: przyczyny, obraz kliniczny, kryteria diagnostyczne wg Jonesa, postępowanie, profilaktyka pierwotna i wtórna, rokowanie.
- Najczęstsze zapalenia naczyń u dzieci: zapalenie naczyń z IgA (choroba Schönleina-Henocha) i choroba Kawasakiego - kryteria diagnostyczne, obraz kliniczny, leczenie, rokowanie, powikłania
- Obraz kliniczny układowych chorób tkanki łącznej wieku dziecięcego (toczeń rumieniowaty układowy, zapalenie skórno-mięśniowe, twardzina miejscowa i układowa)
- Planowanie badań diagnostycznych w choroba reumatycznych - interpretacja wyników badań dodatkowych
Drgawki u dzieci:
Szczegółowe zagadnienia:
- przyczyny drgawek u dzieci w zależności od wieku
- obraz kliniczny drgawek: napady częściowe (proste i złożone) i uogólnione (drgawkowe i bezdrgawkowe)
- diagnostyka różnicowa: napadowe zaburzenia ruchowe (tiki, dreszcze/drżenia, mioklonie, dystonie, pseudodrgawki, reakcje zaskoczenia), zaburzenia z nieprawidłową świadomością (omdlenia, bezdech afektywny =zanoszenie się), zaburzenia snu (dyssomnie, parasomnie), zaburzenia psychologiczne (lęk paniczny, napady hiperwentylacji, zaburzenia konwersyjne, zaburzenia dysocjacyjne)
- drgawki gorączkowe proste i złożone – kryteria rozpoznania, rokowanie, postępowanie
- padaczka - podstawowe kryteria rozpoznania
- postępowanie diagnostyczne u dziecka z drgawkami w przebiegu gorączki
- zaplanowanie i interpretacja badań dodatkowych
- postępowanie w stanie drgawkowym
- odrębności drgawek okresu noworodkowego
Niedobory odporności u dzieci
Szczegółowe zagadnienia:
- Objawy alarmowe niedoborów odporności: kiedy i u kogo podejrzewać niedobór odporności?
- obraz kliniczny, charakterystyczny przebieg infekcji, charakterystyczne patogeny
- najczęstsze objawy i nieprawidłowości w badaniu przedmiotowym związane z PNO: ze strony skóry i błon śluzowych, układu oddechowego, pokarmowego.
- wtórne przyczyny niedoboru odporności u dzieci
- Obraz kliniczny wybranych pierwotnych niedoborów odporności (pospolity zmienny niedobór odporności (CVID); selektywny niedobór IgA, agammaglobulinemia sprzężona z chromosomem X (XLA), ciężki złożony niedobór odporności (SCID)
- ustalenie planu badań diagnostycznych przy podejrzeniu PNO
- interpretacja wyników badań dodatkowych
- leczenie niedoborów odporności (postępowanie niefarmakologiczne i farmakologiczne)
- szczepienia dzieci z niedoborami odporności: ogólne zasady
Uwaga: zakres materiału na poszczególne zajęcia może ulec zmianie wg wskazań asystenta prowadzącego zajęcia.
Zgodnie z regulaminem zajęć dydaktycznych studentów obowiązuje przygotowywanie się do każdych ćwiczeń i seminariów, począwszy od pierwszego dnia bloku. Stopień przygotowania do zajęć będzie każdorazowo podlegał ocenie przez asystenta prowadzącego i będzie podstawą do uzyskania dopuszczenia do końcowego zaliczenia testowego, który odbędzie się po ostatnim bloku zajęć (po 11 kwietnia 2025) .
Podstawowe podręczniki: https://www.umb.edu.pl/s,10201/Materialy_dla_studentow
Przed przystąpieniem do ćwiczeń każdy student jest zobligowany do zapoznania się z Regulaminem dydaktycznym i Regulaminem bezpieczeństwa oraz Sylabusem umieszczonymi na stronie internetowej Kliniki oraz na tablicy ogłoszeń przed wejściem do Kliniki oraz pisemnego poświadczenia tego faktu na pierwszym ćwiczeniu.
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu – spełnienie łącznie poniższych punktów:
Obecność na wszystkich zajęciach dydaktycznych (ćwiczenia, seminaria i wykłady) lub odrobienie nieobecności usprawiedliwionych w trybie i na zasadach określonych w Regulaminie dydaktycznym.
Uzyskanie pozytywnej oceny w teście końcowym obejmującym materiał ćwiczeń, seminariów i wykładów zrealizowanych w Klinice Pediatrii, Reumatologii, Immunologii i Chorób Metabolicznych Kości.
- Test będzie przeprowadzony po zakończeniu wszystkich bloków ćwiczeniowych w terminie ogłoszonym z conajmniej 2 tygodniowym wyprzedzeniem na stronie internetowej Kliniki.
- Kryteria oceny testu: uzyskanie co najmniej 60% z maksymalnej możliwej liczby punktów, przy założeniu, iż udzielenie poprawnej odpowiedzi na 1 pytanie w teście oznacza uzyskanie 1 punktu.
- Nie jest przewidziany tryb zwolnienia studenta z obowiązku przystąpienia do testu końcowego.
- Wyniki testu końcowego zostaną udostępnione w formie uwzględniającej ochronę danych osobowych najpóźniej w terminie 3 dni roboczych od daty przeprowadzenia testu.
- Każdy student ma prawo wglądu do napisanego testu i zgłaszania uwag lub komentarzy. W sytuacjach merytorycznie uzasadnionych możliwe jest anulowanie pytania i skorygowanie wyników testu dla wszystkich zdających. Wgląd we własny test odbywa się w Sekretariacie Kliniki w obecności wyznaczonego pracownika dydaktycznego w terminie 3 dni roboczych od dnia ogłoszenia wyników testu. Po tym czasie prawo studenta do wglądu do testu i zgłaszania uwag (poza sytuacjami wyjątkowymi) wygasa.
- Wyniki zaliczenia przechowywane są przez okres 12 miesięcy.
- Nieobecność studenta na teście końcowym z powodów uzasadnionych (patrz: punkt 17 Regulaminu) wiąże się z koniecznością przystąpienia do testu w terminie wyznaczonym dla testu poprawkowego.
- Nieobecność nieusprawiedliwiona na teście końcowym jest podstawą braku zaliczenia przedmiotu.
- Studenci, którzy uzyskają negatywną ocenę na teście końcowym będą mieli wyznaczony termin przystąpienia do testu poprawkowego. Termin testu poprawkowego będzie ustalony przez Kierownika Kliniki (lub wyznaczonego adiunkta) i zostanie ogłoszony bez zbędnej zwłoki na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej Kliniki.
- Nieobecność studenta na teście poprawkowym oznacza brak końcowego zaliczenia przedmiotu.
- W czasie testu końcowego i/lub testu poprawkowego zabrania się korzystania z jakichkolwiek pisanych, drukowanych i elektronicznych form pomocy naukowych lub materiałów, a także werbalnego i niewerbalnego komunikowania się z innymi studentami. Każde naruszenie tych przepisów skutkuje przerwaniem egzaminu, koniecznością opuszczenia sali i uzyskaniem przez studenta oceny negatywnej.
SEMESTR LETNI
Podstawowe podręczniki:
- Pediatria. Tom Lissauer, Will Carroll. Wyd polskie 5. Wydawnictwo Edra, Urban&Partner, 2019
Dostęp online: https://www-1elibrary-1com-1pl-19iac5vud0133.han.umb.edu.pl/product/pediatria192525 - Pediatria tom 1 i 2 pod red. Wandy Kawalec i wsp. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018
Dostep online: http://han.umb.edu.pl/han/ibuk/https/libra.ibuk.pl/book/198627 - Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Red. Anna Obuchowicz. Wydawnictwo Lekarskie PZWL
Dostęp online: http://han.umb.edu.pl/han/ibuk/https/libra.ibuk.pl/book/159026
Dodatkowe podręczniki i materiały:
- Nelson Pediatria. Tom 1 i 2. K.J. Marcdante, R.M. Kliegman, H.B. Jenson, R.E. Behrman. Wyd. I polskie, red. A. Milanowski. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013, wyd.1
Tom 1 - dostęp online: https://www-1elibrary-1com-1pl-19iac5vud0133.han.umb.edu.pl/pdfreader/nelson-pediatria-tom-171042
Tom 2 - dostęp online: https://www-1elibrary-1com-1pl-19iac5vo20039.han.umb.edu.pl/product/nelson-pediatria-tom-271018 Wywiad i badanie w pediatrii. Richard B. Goldbloom. Red. wyd. pol. Anna Dobrzańska. Edra (Elsevier) Urban & Partner 2012.
Dostęp online: https://www-1elibrary-1com-1pl-19iac5vud0133.han.umb.edu.pl/product/wywiad-i-badanie-w-pediatrii71010Diagnostyka różnicowa w pediatrii. Dietrich Michalk. Wyd. 1 polskie. Edra (Elsevier) Urban & Partner 2014.
Badanie kliniczne w pediatrii. Atlas i podręcznik. Basil J. Zitelli. Red. wyd. pol. Anna Dobrzańska. Edra (Elsevier) Urban & Partner 2014.
Dodatkowe materiały dydaktyczne i źródła udostępnione do pobrania tutaj
Dostęp do książek w wersji elektronicznej przy korzystaniu poza siecią uczelnianą jest mozliwy po zalogowaniu (nazwa użytkownika i hasło jak przy logowaniu do katalogu książek)