Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Ćwiczenia - tematyka i harmonogram.
  • Ostatnia zmiana 19.10.2024 przez Klinika Pediatrii, Reumatologii, Immunologii i Chorób Metabolicznych Kości

    Ćwiczenia - tematyka i harmonogram

    Studenci są zobowiązani pozostawać w stałym kontakcie z Kliniką w sprawach dotyczących realizacji zajęć. W zwązku z tym, prosimy o systematyczne śledzenie informacji pojawiających się na naszej stronie internetowej, na której na bieżąco będziemy informowali o wszelkich zmianach w harmonogramie zajęć.

    W razie pytań prosimy o kontakt z koordynatorem zajęć adiunktem Pawłem Abramowiczem.

    e-mail: pawel.abramowicz@umb.edu.pl    tel. 85 7450 622

     

     

     

     

    Zajęcia będą miały formę stacjonarną i będą odbywały się wg harmonogramów podanych poniżej.

    Lokalizacja: 6 piętro Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego (UDSK).

    Czas zajęć: 8.15-11.00 

    Na realizację ćwiczeniowo-seminaryjnego bloku zajęć z pediatrii przewidziano 3 tygodnie (15 dni dydaktycznych), na które zaplanowano realizację ćwiczeń (w wymiarze 37 godz. dyd.) oraz seminariów (20 godz. dyd.) wg szczegółowych harmonogramów zamieszczonych poniżej.

     

    Ze względów organizacyjnych oczekujemy na punktualne przychodzenie na zajęcia – spotkanie z asystentami na 6 piętrze UDSK przy windach.

     

    Uwaga: Obecność na wszystkich zajęciach: ćwiczeniach i seminariach jest obowiązkowa.

    Nieobecność musi zostać usprawiedliwiona w ciągu 7 dni od jej zakończenia. Nieobecność nieusprawiedliwiona zgodnie z Regulaminem Dydaktycznym skutkuje brakiem zaliczenia całego przedmiotu Pediatria i koniecznością powtarzania przedmiotu w kolejnym roku akademickim. Nie będą akceptowane usprawiedliwienia dostarczone po ww terminie.

    W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do jej odrobienia z inną grupą w uzgodnionym ZE SWOIM asystentem terminie. W szczególnych okolicznościach (np. braku dostępnych terminów zajęć u swojego asystenta) prosimy o kontakt z adiunktem dydaktycznym dr Pawłem Abramowiczem w celu przypisania do innej grupy.

     

    Harmonogramy zajęć poszczegónych grup chronologicznie

    Grupy: 24-29 stacjonarne

    dzień bloku123456789101112131415
    data1 X2 X3 X4 X7 X8 X9 X10 X11 X14 X15 X16 X17 X18 X21 X
    dzień tygwtśrczptpnwtśrczptpnwtśrczptpn
    8.00-9.30sem. 1sem. 3sem. 9

    sem. 5

    sem. 7

    ćw. 1

    ćw. 2

    ćw. 3ćw. 4ćw. 5ćw. 6ćw. 7ćw. 8ćw. 9

    ćw. 10

    9.30-11.00sem. 2sem. 4sem. 10sem. 6sem. 8
    forma realizacjizdalnie (Blackboard)

    stacjonarnie

     

    Grupy: 1-6 stacjonarne

    dzień bloku123456789101112131415
    data22 X23 X24 X25 X28 X29 X30 X31 X4 XI5 XI6 XI7 XI8 XI12 XI13 XI
    dzień tygwtśrczptpnwtśrczpnwtśrczptwtśr
    8.00-9.30sem. 1sem. 9sem. 3

    sem. 5

    sem. 7

    ćw. 1

    ćw. 2

    ćw. 3ćw. 4ćw. 5ćw. 6ćw. 7ćw. 8ćw. 9

    ćw. 10

    9.30-11.00sem. 2sem. 10sem. 4sem. 6sem. 8
    forma realizacjizdalnie (Blackboard)

    stacjonarnie

     

    Grupy: 13-18 stacjonarne

    dzień bloku123456789101112131415
    data14 XI15 XI18 XI19 XI20 XI21 XI22 XI25 XI26 XI27 XI28 XI29 XI2 XII3 XII4 XII
    dzień tygczptpnwtśrczptpnwtśrczptpnwtśr
    8.00-9.30sem. 1sem. 3sem. 7

    sem. 9

    sem. 5

    ćw. 1

    ćw. 2

    ćw. 3ćw. 4ćw. 5ćw. 6ćw. 7ćw. 8ćw. 9

    ćw. 10

    9.30-11.00sem. 2sem. 4sem. 8sem. 10sem. 6
    forma realizacjizdalnie (Blackboard)

    stacjonarnie

     

    Grupy: 19-23 stacjonarne

    dzień bloku123456789101112131415
    data5 XII6 XII9 XII10 XII11 XII12 XII13 XII16 XII17 XII18 XII19 XII20 XII8 I9 I10 I
    dzień tygczptpnwtśrczptpnwtśrczptśrczpt
    8.00-9.30sem. 1sem. 3sem. 7

    sem. 9

    sem. 5

    ćw. 1

    ćw. 2

    ćw. 3ćw. 4ćw. 5ćw. 6ćw. 7ćw. 8ćw. 9

    ćw. 10

    9.30-11.00sem. 2sem. 4sem. 8sem. 10sem. 6
    forma realizacjizdalnie (Blackboard)

    stacjonarnie

     

    Grupy: 7-12 stacjonarne

    dzień bloku123456789101112131415
    data13 I14 I15 I16 I17 I20 I21 I22 I23 I24 I27 I28 I29 I30 I31 I
    dzień tygptwtśrczwptponwtśrczwptponwtśrczwpt
    8.00-9.30sem. 3sem. 7sem. 1

    sem. 9

    sem. 5

    ćw. 1

    ćw. 2

    ćw. 3ćw. 4ćw. 5ćw. 6ćw. 7ćw. 8ćw. 9

    ćw. 10

    9.30-11.00sem. 4sem. 8sem. 2sem. 10sem. 6
    forma realizacjizdalnie (Blackboard)

    stacjonarnie

     

    Grupy: 1-6 niestacjonarne

    dzień bloku123456789101112131415
    data3 II4 II5 II6 II7 II10 II11 II12 II13 II14 II24 II25 II26 II27 II28 II
    dzień tygponwtśrczwptponwtśrczwptponwtśrczwpt
    8.00-9.30sem. 3sem. 1sem. 5

    sem. 9

    sem. 7

    ćw. 1

    ćw. 2

    ćw. 3ćw. 4ćw. 5ćw. 6ćw. 7ćw. 8ćw. 9

    ćw. 10

    9.30-11.00sem. 4sem. 2sem. 6sem. 10sem. 8
    forma realizacjizdalnie (Blackboard)

    stacjonarnie

     

     

    Grupy: 7-12 niestacjonarne

    dzień bloku123456789101112131415
    data3 III4 III5 III6 III7 III10 III11 III12 III13 III14 III17 III18 III19 III20 III21 III
    dzień tygpnwtśrczptpnwtśrczptpnwtśrczpt
    8.00-9.30sem. 1sem. 7sem. 3

    sem. 9

    sem. 5

    ćw. 1

    ćw. 2

    ćw. 3ćw. 4ćw. 5ćw. 6ćw. 7ćw. 8ćw. 9

    ćw. 10

    9.30-11.00sem. 2sem. 8sem. 4sem. 10sem. 6
    forma realizacjizdalnie (Blackboard)

    stacjonarnie

     

     

    Grupa: 13-18 niestacjonarne

    dzień bloku123456789101112131415
    data24 III25 III26 III27 III28 III31 III1 IV2 IV3 IV4 IV7 IV8 IV9 IV10 IV11 IV
    dzień tygpnwtśrczwptpnwtśrczptpnwtśrczpt
    8.00-9.30sem. 7sem. 1sem. 3

    sem. 9

    sem. 5

    ćw. 1

    ćw. 2

    ćw. 3ćw. 4ćw. 5ćw. 6ćw. 7ćw. 8ćw. 9

    ćw. 10

    9.30-11.00sem. 8sem. 2sem. 4sem. 10sem. 6
    forma realizacjizdalnie (Blackboard)

    stacjonarnie

     

     

    Tematy ćwiczeń:

    1. Zapoznanie się ze strukturą i specyfiką oddziału. Omówienie zasad bezpieczeństwa. Zapoznanie się z podstawową dokumentacją medyczną w tym książeczką zdrowia dziecka. Ćwiczenie praktyczne zbierania wywiadu pediatrycznego. (2h)

      Antropometria kliniczna - aspekty praktyczne. Omówienie i prezentacja instrumetarium antropometrycznego, zasady dokonywania pomiarów, interpretacja wyników. Praktyczna ocena stanu odżywienia oraz ocena rozwoju z użyciem standardowych metod i układów odniesienia m.in. siatek centylowych. Ćwiczenie praktyczne zbierania wywiadu pediatrycznego. (1h)
       
    2. Badanie fizykalne: stan ogólny, skóra i przydatki skórne (+ różnicowanie wykwitów skórnych), ocena tkanki podskórnej, ocena obrzęków, węzły chłonne
      Prezentacja i ćwiczenie praktyczne technik badania w różnych grupach wiekowych, omówienie zakresu normy. Najczęstsze odchylenia od normy i ich przyczyny.
       
    3. Badanie fizykalne: badanie głowy i szyi. 
      Prezentacja i ćwiczenie praktyczne technik badania w różnych grupach wiekowych, omówienie zakresu normy. Najczęstsze odchylenia od normy i ich przyczyny.
       
    4. Badanie fizykalne: układ oddechowy.
      Prezentacja i ćwiczenie praktyczne technik badania w różnych grupach wiekowych, omówienie zakresu normy. Najczęstsze odchylenia od normy i ich przyczyny. 
       
    5. Badanie fizykalne: układ krążenia.
      Prezentacja i ćwiczenie praktyczne technik badania w różnych grupach wiekowych, omówienie zakresu normy. Najczęstsze odchylenia od normy i ich przyczyny. 
       
    6. Badanie fizykalne: jama brzuszna i narządy moczowo-płciowe. Podstawy oceny neuropediatrycznej, w tym objawy oponowe i objawy tężyczkowe, objawy patologiczne (objaw Babińskiego, Rossolimo, Oppenheima), próba Romberga. Ocena neuropediatryczna niemowlęcia (odruchy noworodkowe, wzorzec motoryczny, tonus mięśniowy).
      Prezentacja i ćwiczenie praktyczne technik badania w różnych grupach wiekowych, omówienie zakresu normy. Najczęstsze odchylenia od normy i ich przyczyny. 
       
    7. Praktyczne aspekty szczepień ochronnych - prezentacja i praktyczne wykorzystanie kwestionariusza przesiewowego; układanie indywidualnych schematów uodpornienia czynnego w różnych jednostkach chorobowych; fakty i mity nt. szczepień i przeciwwskazań do szczepień – jak rozmawiać z rodzicem odmawiającym realizacji szczepień dziecka.

      Praktyczne aspekty przeprowadzania badań przesiewowych - omówienie zasad przeprowadzania i dokumentowania badań przesiewowych. Badania patronażowe i bilansowe. 
       
    8. Reumatologia dziecięca: 

      Szczegółowe zagadnienia:

    • Wywiad i badanie przedmiotowe u dziecka z dolegliwościami ze strony układu mięśniowo-szkieletowego
    • Schemat badania fizykalnego układu ruchu tzw. pediatric GALS (Gait, Arms, Legs, Spine)
    • Najczęstsze wczesne objawy chorób reumatycznych: ból i obrzęk stawu/stawów, utykanie, objawy dotyczące układu mięśniowego, objawy dotyczące skóry i przydatków skórnych, objawy ze strony układu oddechowego, krążenia, pokarmowego oraz nerwowego.
    • Bóle wzrostowe
    • Zespoły nadmiernej wiotkości stawów.
    • Zapalenia stawów u dzieci: najczęstsze przyczyny w zależności od wieku, objawy kliniczne (w tym m.in. septyczne zapalenie stawów, przemijające zapalenie stawu)
    • Leczenie dziecka z zapaleniem stawu/stawów: postępowanie niefarmakologiczne i farmakologiczne.
    • Młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów (MIZS): definicja, obraz kliniczny, kryteria diagnostyczne wg ILAR, podtypy MIZS, diagnostyka różnicowa (tzw. lista wykluczeń).
    • Cele, wskazania i zasady wykonywania punkcji stawó
    • Gorączka reumatyczna: przyczyny, obraz kliniczny, kryteria diagnostyczne wg Jonesa, postępowanie, profilaktyka pierwotna i wtórna, rokowanie.
    • Najczęstsze zapalenia naczyń u dzieci: zapalenie naczyń z IgA (choroba Schönleina-Henocha) i choroba Kawasakiego - kryteria diagnostyczne, obraz kliniczny, leczenie, rokowanie, powikłania
    • Obraz kliniczny układowych chorób tkanki łącznej wieku dziecięcego (toczeń rumieniowaty układowy, zapalenie skórno-mięśniowe, twardzina miejscowa i układowa)
    • Planowanie badań diagnostycznych w choroba reumatycznych - interpretacja wyników badań dodatkowych
       
    1. Drgawki u dzieci: 

      Szczegółowe zagadnienia:

      - przyczyny drgawek u dzieci w zależności od wieku

      - obraz kliniczny drgawek: napady częściowe (proste i złożone) i uogólnione (drgawkowe i bezdrgawkowe)

      - diagnostyka różnicowa: napadowe zaburzenia ruchowe (tiki, dreszcze/drżenia, mioklonie, dystonie, pseudodrgawki, reakcje zaskoczenia), zaburzenia z nieprawidłową świadomością (omdlenia, bezdech afektywny =zanoszenie się), zaburzenia snu (dyssomnie, parasomnie), zaburzenia psychologiczne (lęk paniczny, napady hiperwentylacji, zaburzenia konwersyjne, zaburzenia dysocjacyjne)

      - drgawki gorączkowe proste i złożone – kryteria rozpoznania, rokowanie, postępowanie

      - padaczka - podstawowe kryteria rozpoznania

      - postępowanie diagnostyczne u dziecka z drgawkami w przebiegu gorączki

      - zaplanowanie i interpretacja badań dodatkowych

      - postępowanie w stanie drgawkowym

      - odrębności drgawek okresu noworodkowego
       

    2. Niedobory odporności u dzieci

      Szczegółowe zagadnienia:

      - Objawy alarmowe niedoborów odporności: kiedy i u kogo podejrzewać niedobór odporności?

      - obraz kliniczny, charakterystyczny przebieg infekcji, charakterystyczne patogeny

      - najczęstsze objawy i nieprawidłowości w badaniu przedmiotowym związane z PNO: ze strony skóry i błon śluzowych, układu oddechowego, pokarmowego.

      - wtórne przyczyny niedoboru odporności u dzieci

      - Obraz kliniczny wybranych pierwotnych niedoborów odporności (pospolity zmienny niedobór odporności (CVID); selektywny niedobór IgA, agammaglobulinemia sprzężona z chromosomem X (XLA), ciężki złożony niedobór odporności (SCID)

      - ustalenie planu badań diagnostycznych przy podejrzeniu PNO

      - interpretacja wyników badań dodatkowych

      - leczenie niedoborów odporności (postępowanie niefarmakologiczne i farmakologiczne)

      - szczepienia dzieci z niedoborami odporności: ogólne zasady
       

    Uwaga: zakres materiału na poszczególne zajęcia może ulec zmianie wg wskazań asystenta prowadzącego zajęcia.

     

    Zgodnie z regulaminem zajęć dydaktycznych studentów obowiązuje przygotowywanie się do każdych ćwiczeń i seminariów, począwszy od pierwszego dnia bloku. Stopień przygotowania do zajęć będzie każdorazowo podlegał ocenie przez asystenta prowadzącego i będzie podstawą do uzyskania dopuszczenia do końcowego zaliczenia testowego, który odbędzie się po ostatnim bloku zajęć (po 11 kwietnia 2025) .

     

    Podstawowe podręczniki:   https://www.umb.edu.pl/s,10201/Materialy_dla_studentow

     

    Przed przystąpieniem do ćwiczeń każdy student jest zobligowany do zapoznania się z Regulaminem dydaktycznym i Regulaminem bezpieczeństwa oraz Sylabusem umieszczonymi na stronie internetowej Kliniki oraz na tablicy ogłoszeń przed wejściem do Kliniki oraz pisemnego poświadczenia tego faktu na pierwszym ćwiczeniu.

     

    Forma i warunki zaliczenia przedmiotu – spełnienie łącznie poniższych punktów:

    1. Obecność na wszystkich zajęciach dydaktycznych (ćwiczenia, seminaria i wykłady) lub odrobienie nieobecności usprawiedliwionych w trybie i na zasadach określonych w Regulaminie dydaktycznym.

    2. Uzyskanie pozytywnej oceny w teście końcowym obejmującym materiał ćwiczeń, seminariów i wykładów zrealizowanych w Klinice Pediatrii, Reumatologii, Immunologii i Chorób Metabolicznych Kości.

      1. Test będzie przeprowadzony po zakończeniu wszystkich bloków ćwiczeniowych w terminie ogłoszonym z conajmniej 2 tygodniowym wyprzedzeniem na stronie internetowej Kliniki.
      2. Kryteria oceny testu: uzyskanie co najmniej 60% z maksymalnej możliwej liczby punktów, przy założeniu, iż udzielenie poprawnej odpowiedzi na 1 pytanie w teście oznacza uzyskanie 1 punktu.
      3. Nie jest przewidziany tryb zwolnienia studenta z obowiązku przystąpienia do testu końcowego.
      4. Wyniki testu końcowego zostaną udostępnione w formie uwzględniającej ochronę danych osobowych najpóźniej w terminie 3 dni roboczych od daty przeprowadzenia testu.
      5. Każdy student ma prawo wglądu do napisanego testu i zgłaszania uwag lub komentarzy. W sytuacjach merytorycznie uzasadnionych możliwe jest anulowanie pytania i skorygowanie wyników testu dla wszystkich zdających. Wgląd we własny test odbywa się w Sekretariacie Kliniki w obecności wyznaczonego pracownika dydaktycznego w terminie 3 dni roboczych od dnia ogłoszenia wyników testu. Po tym czasie prawo studenta do wglądu do testu i zgłaszania uwag (poza sytuacjami wyjątkowymi) wygasa.
      6. Wyniki zaliczenia przechowywane są przez okres 12 miesięcy.
      7. Nieobecność studenta na teście końcowym z powodów uzasadnionych (patrz: punkt 17 Regulaminu) wiąże się z koniecznością przystąpienia do testu w terminie wyznaczonym dla testu poprawkowego.
      8. Nieobecność nieusprawiedliwiona na teście końcowym jest podstawą braku zaliczenia przedmiotu.
      9. Studenci, którzy uzyskają negatywną ocenę na teście końcowym będą mieli wyznaczony termin przystąpienia do testu poprawkowego. Termin testu poprawkowego będzie ustalony przez Kierownika Kliniki (lub wyznaczonego adiunkta) i zostanie ogłoszony bez zbędnej zwłoki na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej Kliniki.
      10. Nieobecność studenta na teście poprawkowym oznacza brak końcowego zaliczenia przedmiotu.
      11. W czasie testu końcowego i/lub testu poprawkowego zabrania się korzystania z jakichkolwiek pisanych, drukowanych i elektronicznych form pomocy naukowych lub materiałów, a także werbalnego i niewerbalnego komunikowania się z innymi studentami. Każde naruszenie tych przepisów skutkuje przerwaniem egzaminu, koniecznością opuszczenia sali i uzyskaniem przez studenta oceny negatywnej.

     

     

     

    SEMESTR LETNI

     

     

     

     

    Podstawowe podręczniki:

    1. Pediatria. Tom Lissauer, Will Carroll. Wyd polskie 5. Wydawnictwo Edra, Urban&Partner, 2019
      Dostęp online: https://www-1elibrary-1com-1pl-19iac5vud0133.han.umb.edu.pl/product/pediatria192525
    2. Pediatria tom 1 i 2 pod red. Wandy Kawalec i wsp. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018
      Dostep online:
      http://han.umb.edu.pl/han/ibuk/https/libra.ibuk.pl/book/198627
    3. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Red. Anna Obuchowicz. Wydawnictwo Lekarskie PZWL
      Dostęp online: http://han.umb.edu.pl/han/ibuk/https/libra.ibuk.pl/book/159026

       

    Dodatkowe podręczniki i materiały:

    1. Nelson Pediatria. Tom 1 i 2. K.J. Marcdante, R.M. Kliegman, H.B. Jenson, R.E. Behrman. Wyd. I polskie, red. A. Milanowski. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013, wyd.1
      Tom 1 - dostęp online: https://www-1elibrary-1com-1pl-19iac5vud0133.han.umb.edu.pl/pdfreader/nelson-pediatria-tom-171042
      Tom 2 - dostęp online: https://www-1elibrary-1com-1pl-19iac5vo20039.han.umb.edu.pl/product/nelson-pediatria-tom-271018
    2. Wywiad i badanie w pediatrii. Richard B. Goldbloom. Red. wyd. pol. Anna Dobrzańska. Edra (Elsevier) Urban & Partner 2012.
      Dostęp online: https://www-1elibrary-1com-1pl-19iac5vud0133.han.umb.edu.pl/product/wywiad-i-badanie-w-pediatrii71010

    3. Diagnostyka różnicowa w pediatrii. Dietrich Michalk. Wyd. 1 polskie. Edra (Elsevier) Urban & Partner 2014.

    4. Badanie kliniczne w pediatrii. Atlas i podręcznik. Basil J. Zitelli. Red. wyd. pol. Anna Dobrzańska. Edra (Elsevier) Urban & Partner 2014.

    5. Dodatkowe materiały dydaktyczne i źródła udostępnione do pobrania tutaj

     

    Dostęp do książek w wersji elektronicznej przy korzystaniu poza siecią uczelnianą jest mozliwy po zalogowaniu (nazwa użytkownika i hasło jak przy logowaniu do katalogu książek)