SYLABUS
rok akademicki 2024/2025
Nazwa przedmiotu/modułu | UROLOGIA | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Klinika Urologii | |
e-mail jednostki | urologia@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne i niestacjonarne | |
Język przedmiotu | polski | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy fakultatywny | |
Rok studiów/semestr |
I II III IV V VI
|
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Anatomia, Mikrobiologia, Patologia, Choroby wewnętrzne, Chirurgia Ogólna, Radiologia – realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 45 godzin, w tym: 10 - wykłady, 5 – seminaria, 30 - ćwiczenia | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego w zakresie układu moczowego i płciowego mężczyzn oraz dotyczącą istoty chorób układu moczowego, ich diagnostyki, leczenia, a także powikłań po zastosowanym leczeniu operacyjnym. Znajomość podstawowego instrumentarium urologicznego i jego wykorzystanie w praktyce. Student powinien umieć: przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe u pacjentów ze schorzeniami urologicznymi, zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe (badania laboratoryjne, diagnostyka obrazowa), ustalić diagnozę i zaproponować sposób leczenia, wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie (np. cewnikowanie pęcherza moczowego). | |
Metody dydaktyczne
| -przekazywanie wiedzy w formie wykładu, -dyskusja w formie seminarium, -prelekcje, -zajęcia praktyczne przy łóżku chorego, -samodzielne dochodzenie do wiedzy i objaśnianie w formie prezentacji i omawiania przypadków klinicznych, -obserwacja pacjentów w okresie pooperacyjnym - konsultacje raz w tygodniu/każdy czwartek w godzinach 11.00 – 12.30
| |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Urologii | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | dr Tadeusz Werel |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia |
wiedza | |||
F.W1. | zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej w zakresie układu moczowego i płciowego mężczyzn | wykłady seminaria | Metody podsumowujące
- egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru)
Metody formujące
- obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć
|
F.W3. | zna zasady kwalifikacji i wykonywania oraz najczęstsze powikłania podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych w zakresie układu moczowego i płciowego mężczyzn | ćwiczenia | |
F.W10. | zna problematykę współcześnie wykorzys-tywanych badań obrazowych, w szczególności: a) symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób układu moczowego, b) metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych z zakresu urologii, c) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących
| seminaria ćwiczenia | |
umiejętności | |||
F.U3. | stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki | ćwiczenia | Metody formujące - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć
|
F.U23. | ocenia wskazania do wykonania punkcji nadłonowej i uczestniczy w jej wykonaniu | ćwiczenia | |
F.U24. | asystuje przy typowych procedurach urologicznych (endoskopii diagnostycznej i terapeutycznej układu moczowego, litotrypsji, punkcji prostaty) | ćwiczenia | |
kompetencje społeczne | |||
| Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną | ćwiczenia | Metody podsumowujące.: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów |
| Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | ćwiczenia | |
| Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia | ćwiczenia | |
| Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta
| ćwiczenia |
Punkty ECTS | 2.5 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 10 | |
| 30 | |
| 5 | |
|
| |
|
| |
| godziny razem:45 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: |
Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty kształcenia | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka |
1.F.W1. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej w zakresie układu moczowego i płciowego męskiego
2. F.W3. zna zasady kwalifikacji i wykonywania oraz najczęstsze powikłania podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych w zakresie układu moczowego i płciowego męskiego
3. F.W10. zna problematykę współcześnie wykorzysty-wanych badań obrazowych, w szczególności: a) symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób układu moczowego, b) metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych z zakresu urologii, c) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących
| 1.Łagodny rozrost i rak stercza; Kamica układu moczowego: Nowotwory układu moczowego; Zakażenia układu moczowego; Wady układu moczowego
2. Podstawowe zabiegi w urologii; Zabiegi instrumentalne w obrębie dróg moczowych; Urazy układu moczowego; Stany naglące w urologii; Zabiegi endoskopowe i laparoskopia w urologii; Sposoby odprowadzenia moczu po radykalnym usunięciu pęcherza moczowego; Prostatektomia radykalna
3. Badania obrazowe w zakresie układu moczowego; Diagnostyka kamicy dróg moczowych; Diagnostyka radiologiczna zaburzeń odpływu moczu; Instrumentarium w urologii
|
Literatura podstawowa: |
Urologia. Ilustrowany podręcznik dla studentów i stażystów. Redakcja naukowa Tomasz Drewa, Kajetan Juszczak. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2018.
|
Literatura uzupełniająca: |
Borkowski: Urologia – podręcznik dla studentów medycyny, PZWL , 2008
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: Dopuszczenie do zaliczenia – obecność na ćwiczeniach, wykładach i seminariach; zaliczenie ćwiczeń ostatniego dnia zajęć w formie zaliczenia ustnego; nieobecność – obowiązek odrobienia nieobecności z inną grupą lub zaliczenie u swojego asystenta najpóźniej do chwili zakończenia semestru; nie zaliczenie ćwiczeń – obowiązek zaliczenia w ciągu 2 tygodni w godzinach konsultacji. Ostateczne zaliczenie przedmiotu urologii nastąpi na podstawie obecności i pozytywnej oceny udzielonej przez nauczyciela prowadzącego ćwiczenia oraz zaliczenia sprawdzianu testowego. |
|