SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025
Nazwa przedmiotu/modułu | Anestezjologia i Intensywna Terapia | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii | |
e-mail jednostki | kaiit@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne ¢ niestacjonarne ¢ | |
Język przedmiotu | polski ¢ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy ¢ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I £ II £ III £ IV £ V ¢ VI £ | 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 9¢ 10 £ 11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
|
| |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 46 godzin łącznie, w tym: 30 ćwiczeń, 16 wykładów | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: przygotowania chorego do operacji, wykonania znieczulenia/sedacji, opieki okołooperacyjnej, zasad stosowania intensywnej terapii, wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu, wytycznych resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Student powinien umieć: zakładać wkłucie obwodowe, wykonywać podstawowe i zaawansowane zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego oraz udzielić pierwszej pomocy, monitorować chorego w okresie okołooperacyjnym, oceniać stan chorego nieprzytomnego i określać go zgodnie z obowiązującymi skalami punktowymi, wykonać procedury i zabiegi lekarskie, takie jak: monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, kaniulację żył obwodowych. | |
Metody dydaktyczne
| Metody nauczania obejmują:
| |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Anestezjologii i Intensywnej Terapii | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr n. med. Monika Jedynak |
Symbol i numer efektu uczenia się zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
wiedza | ||||
FW4 | zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji; | Wykłady ćwiczenia | Metody podsumowujące np.: - zaliczenie ćwiczeń pisemne - egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru Metody formujące, np. - obserwacja studenta przy resuscytacji krążeniowo-oddechowej - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć | |
FW5 | zna leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym; | Wykłady ćwiczenia | ||
FW6 | zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii; | Wykłady ćwiczenia | ||
FW7 | zna aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych; | Wykłady ćwiczenia | ||
FW15 | zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu. | Wykłady ćwiczenia | ||
umiejętności | ||||
FU5 | zakłada wkłucie obwodowe | ćwiczenia | Ocena pracy i aktywności studenta podczas zajęć Egzamin praktyczny na fantomach | |
FU10 | wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udziela pierwszej pomocy; | ćwiczenia | ||
FU11 | działa zgodnie z aktualnym algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych; | ćwiczenia | ||
FU12 | potrafi monitorować stan pacjenta w okresie pooperacyjnym w oparciu o podstawowe parametry życiowe; | ćwiczenia | ||
FU21 | ocenia stan chorego nieprzytomnego i określa zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi skalami punktowymi; | ćwiczenia | ||
EU29 | potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:
| ćwiczenia |
| |
EU34 | Monitoruje stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami | ćwiczenia |
| |
kompetencje społeczne | ||||
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych | Wykłady ćwiczenia | Ocenianie ciągłe przez nauczyciela Obserwacja pracy studenta Dyskusja w czasie zajęć Opinie kolegów | |
K3 | kieruje się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu |
| ||
K1 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta | |||
K4 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | |||
K5 | podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | |||
K6 | propaguje zachowania prozdrowotne | |||
K7 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | |||
K8 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | |||
K9 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | |||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | |||
K11 | przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób | |||
Punkty ECTS | 3,5 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 16 | |
| 30 | |
|
| |
|
| |
| 2 | |
| godziny razem: 48 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 8,5 | |
| 7 | |
| 10 | |
| godziny razem: 25,5 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
FW4, FW5
| Historia anestezjologii, wizyta przedoperacyjna, premedykacja, ryzyko znieczulenia, przygotowanie chorego do znieczulenia, znieczulenie ogólne – metody znieczulenia, budowa aparatu do znieczulenia, anestetyki wziewne, anestetyki dożylne, leki zwiotczające, analgetyki – TIVA, VIMA, etapy znieczulenia, monitorowanie chorego podczas znieczulenia, znieczulenie specjalistyczne. Świadoma zgoda na zabieg operacyjny i znieczulenie, problemy etyczne i prawne w anestezjologii Znieczulenia regionalne: farmakologia środków znieczulenia miejscowego, centralne blokady nerwowe Znieczulenia regionalne. Blokady nerwów obwodowych. Powikłania znieczulenia regionalnego. Zasady analgosedacji |
FW6
| Pooperacyjna opieka nad chorym, standardy monitorowania pooperacyjnego, zwalczanie bólu ostrego i przewlekłego, zasady, metody i stosowane leki. |
FW7
| Intensywna terapia w wieloprofilowym oddziale intensywnej terapii – wyposażenie OIT Zasady monitorowania funkcji życiowych. Ostra niewydolność oddechowa – leczenie. Tlenoterapia czynna i bierna – wskazania, zasady i metody stosowania. Monitorowanie skuteczności wentylacji. Wstrząs kardiogenny. Monitorowanie hemodynamiczne. Sepsa, ciężka sepsa i wstrząs septyczny - objawy, diagnostyka i leczenie. Niewydolność nerek w przebiegu sepsy. Stosowanie technik nerkozastępczych w OIT. Niewydolność wielonarządowa. Zasady leczenia żywieniowego, żywienie enteralne i parenteralne, monitorowanie żywienia |
FW7
| Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dorosłych, noworodków, niemowląt i dzieci według obowiązujących wytycznych 2010 Polskiej Rady Resuscytacji, leczenie choroby poresuscytacyjnej, prawne i etyczne problemy resuscytacji |
FW15
| Tanatologia, ortotanazja, dystanazja, eutanazja. Śmierć mózgu, opieka nad potencjalnym dawcą narządów, zasady orzekania o śmierci mózgu, regulacje prawne, problemy transplantacyjne. Zagadnienia etyczne w intensywnej terapii. |
FU5 | Kaniulacja żył centralnych oraz tętnic, wskazania, metody wykonania, powikłania. |
FU10
| Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dorosłych, noworodków, niemowląt i dzieci według obowiązujących wytycznych 2010 Polskiej Rady Resuscytacji. Podstawowe zabiegi resuscytacyjne (BLS) z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego oraz udzielanie pierwszej pomocy – ćwiczenia praktyczne na fantomach. |
FU11 | Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dorosłych, noworodków, niemowląt i dzieci według obowiązujących wytycznych 2010 Polskiej Rady Resuscytacji, leczenie choroby poresuscytacyjnej, prawne i etyczne problemy resuscytacji. Zaawansowane czynności resuscytacyjne (ALS) – ćwiczenia praktyczne na fantomach. |
FU12, EU29, EU34
| Metody znieczulenia i ich specyfika w poszczególnych dziedzinach zabiegowych. Znieczulenie w położnictwie. Znieczulenie w chirurgii „jednego dnia”, Analgosedacja w procedurach diagnostycznych. Powikłania wczesne i późne znieczulenia. Opieka nad chorym po zabiegu operacyjnym. Zasady monitorowania pooperacyjnego. Udział praktyczny w różnych metodach znieczulenia na różnych salach operacyjnych Bloku Operacyjnego. |
FU21
| Ocena wydolności narządów u chorych w OIT zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi – skala APACHE II, SOFA, MODS Ocena funkcji OUN – skala GCS |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
|
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu |
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pisemne zaliczenie ćwiczeń oraz uzyskanie zaliczeń wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych w planie studiów. Dopuszczalna jest jedna nieobecność usprawiedliwiona – ta nie wymaga odrobienia. W przypadku większej liczby nieobecności usprawiedliwionych lub jakiejkolwiek nieobecności nieusprawiedliwionej student ma obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym. |
……………………………………………………..…………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)