Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 30.09.2024 przez Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    Sylabus

     

    SYLABUS

     

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2021/2022

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Anestezjologia i reanimacja

    Nazwa jednostki w której jest przedmiot realizowany

    Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    e-mail jednostki

    kaiit@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    lekarsko-dentystyczny

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne ¢                                  niestacjonarne ¢

    Język przedmiotu

    polski ¢                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy ¢                                 fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £   II £   III £   IV ¢   V £ VI £

    1 £   2 £   3 £   4 £   5 £   6 £   7 ¢   8 £   9 £

    10 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Anatomia prawidłowa, fizjologia i patofizjologia człowieka: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

    Farmakologia: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

    Pierwsza pomoc i podstawowe czynności resuscytacyjne: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    IV rok – 10 godzin ćwiczeń

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: przygotowania chorego do operacji, wykonania znieczulenia/sedacji, opieki pooperacyjnej, zasad stosowania intensywnej terapii, wytycznych resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

    Student powinien umieć: zakładać wkłucie obwodowe, wykonywać podstawowe i zaawansowane zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego oraz udzielić pierwszej pomocy,  monitorować chorego w okresie pooperacyjnym,  wykonać procedury i zabiegi lekarskie, takie jak: pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładów,

    - ćwiczenia teoretyczne oraz praktyczne,

    - analiza przypadków klinicznych,

    - dyskusja,

    - prezentacje multimedialne,

    - konsultacje studenckie na bieżąco bezpośrednio po każdych ćwiczeniach

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy dydaktyczni Kliniki Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr n. med. Agnieszka Jabłonowska

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    E.W17.

    zna przyczyny i mechanizmy zatrzymania krążenia i oddychania oraz zasady prowadzenia reanimacji i postępowania po reanimacji;

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    Zaliczenie zajęć- zaliczenie praktyczne i ustne

    - Metody formujące: 

    - ocena aktywności w czasie zajęć 

    - ocena przygotowania do zajęć 

    - dyskusja w czasie zajęć 

    - ćwiczenia- zaliczenie ustne

    E.W18.

    zna stany zagrożenia życia;

    ćwiczenia

    umiejętności

    E.U8.

    rozpoznaje ryzyko zagrożenia życia;

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    Wykonanie określonych norm zabiegów

    - Metody formujące: 

    - ocena aktywności w czasie zajęć 

    - ocena przygotowania do zajęć 

    - dyskusja w czasie zajęć 

    E.U9.

    opisuje i rozpoznaje objawy wstrząsu i ostrej niewydolności krążenia i umie postępować w tych stanach w gabinecie stomatologicznym

    ćwiczenia

    E.U20.

    wykonuje podstawowe procedury i zabiegi medyczne: pomiar temperatury, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, przygotowanie pola operacyjnego, higieniczne i chirurgiczne odkażanie rąk, wstrzyknięcie dożylne, domięśniowe i podskórne, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, proste testy paskowe, pomiar stężenia glukozy we krwi.

    ćwiczenia

    kompetencje społeczne

    K1

    wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, a także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K2

    przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    K3

    nawiązuje i utrzymuje głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazuje zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    K4

    kieruje się dobrem pacjenta

    K5

    podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

    K6

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    K7

    propaguje zachowania prozdrowotne

    K8

    korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K9

    formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

    K10

    formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej

    K11

    przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

         

     

    Punkty ECTS

    1,5

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    -

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    10

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    -

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    -

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 10

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    5

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    10

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    10

     

    godziny razem: 25

       

                                                                                                  

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    E.W17.

    Przyczyny oraz mechanizmy zatrzymania krążenia i oddychania.

    Łańcuch przeżycia.

    E.W18.

    Ostra i przewlekła niewydolność oddechowa: przyczyny, rozpoznanie, zasady leczenia .

     Niewydolność krążenia: przyczyny, rozpoznanie, zasady leczenia.

    E.U8.

    Resuscytacja krążeniowo-oddechowo-mózgowa - BLS, ćwiczenia na fantomach.

    Resuscytacja krążeniowo-oddechowo-mózgowa - ALS,

    ćwiczenia na fantomach.

    Praktyczne zastosowanie AED.

    E.U9.

    Wstrząs – definicja, mechanizm, klasyfikacja, zasady postępowania. Wstrząs kardiogenny.

    E.U20.

    Podstawowe procedury i zabiegi lekarskie: zasady wykonania. Zasady prowadzenia wentylacji mechanicznej- prezentacja respiratorów, instrumentalne udrażnianie dróg oddechowych – metody, prezentacja sprzętu. Metody i zasady prowadzenia tlenoterapii.

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    1.J. Andres “Wytyczne resuscytacji 2010” Wyd. Polska Rada Resuscytacji, 2011

    2.Z. Kruszyński. Podstawy anestezjologii i intensywnej terapii. Wydawnictwo AM Poznań, Wyd. III, 2010

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    Aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej (2021 rok), dostępne na www.prc.krakow.pl, lub www.erc.edu

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczeń wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych w planie studiów. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej – obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym.

    Dopuszczenie do egzaminu  - zaliczenie przedmiotu

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ……………………………………………………..…………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)