SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2021/2022
Nazwa przedmiotu/modułu | Anestezjologia i reanimacja | |
Nazwa jednostki w której jest przedmiot realizowany | Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii | |
e-mail jednostki | kaiit@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | lekarsko-dentystyczny | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne ¢ niestacjonarne ¢ | |
Język przedmiotu | polski ¢ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy ¢ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I £ II £ III £ IV ¢ V £ VI £ | 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 ¢ 8 £ 9 £ 10 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Anatomia prawidłowa, fizjologia i patofizjologia człowieka: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów Farmakologia: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów Pierwsza pomoc i podstawowe czynności resuscytacyjne: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | IV rok – 10 godzin ćwiczeń | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: przygotowania chorego do operacji, wykonania znieczulenia/sedacji, opieki pooperacyjnej, zasad stosowania intensywnej terapii, wytycznych resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Student powinien umieć: zakładać wkłucie obwodowe, wykonywać podstawowe i zaawansowane zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego oraz udzielić pierwszej pomocy, monitorować chorego w okresie pooperacyjnym, wykonać procedury i zabiegi lekarskie, takie jak: pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładów, - ćwiczenia teoretyczne oraz praktyczne, - analiza przypadków klinicznych, - dyskusja, - prezentacje multimedialne, - konsultacje studenckie na bieżąco bezpośrednio po każdych ćwiczeniach | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy dydaktyczni Kliniki Anestezjologii i Intensywnej Terapii | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr n. med. Agnieszka Jabłonowska |
Symbol i numer efektu uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
wiedza | ||||
E.W17. | zna przyczyny i mechanizmy zatrzymania krążenia i oddychania oraz zasady prowadzenia reanimacji i postępowania po reanimacji; | ćwiczenia | Metody podsumowujące: Zaliczenie zajęć- zaliczenie praktyczne i ustne - Metody formujące: - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - ćwiczenia- zaliczenie ustne | |
E.W18. | zna stany zagrożenia życia; | ćwiczenia | ||
umiejętności | ||||
E.U8. | rozpoznaje ryzyko zagrożenia życia; | ćwiczenia | Metody podsumowujące: Wykonanie określonych norm zabiegów - Metody formujące: - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć | |
E.U9. | opisuje i rozpoznaje objawy wstrząsu i ostrej niewydolności krążenia i umie postępować w tych stanach w gabinecie stomatologicznym | ćwiczenia | ||
E.U20. | wykonuje podstawowe procedury i zabiegi medyczne: pomiar temperatury, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, przygotowanie pola operacyjnego, higieniczne i chirurgiczne odkażanie rąk, wstrzyknięcie dożylne, domięśniowe i podskórne, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, proste testy paskowe, pomiar stężenia glukozy we krwi. | ćwiczenia | ||
kompetencje społeczne | ||||
K1 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, a także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | ćwiczenia | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów | |
K2 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | |||
K3 | nawiązuje i utrzymuje głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazuje zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych | |||
K4 | kieruje się dobrem pacjenta | |||
K5 | podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | |||
K6 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | |||
K7 | propaguje zachowania prozdrowotne | |||
K8 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | |||
K9 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | |||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | |||
K11 | przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób | |||
Punkty ECTS | 1,5 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| - | |
| 10 | |
| - | |
| - | |
|
| |
| godziny razem: 10 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 5 | |
| 10 | |
| 10 | |
| godziny razem: 25 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
E.W17. | Przyczyny oraz mechanizmy zatrzymania krążenia i oddychania. Łańcuch przeżycia. |
E.W18. | Ostra i przewlekła niewydolność oddechowa: przyczyny, rozpoznanie, zasady leczenia . Niewydolność krążenia: przyczyny, rozpoznanie, zasady leczenia. |
E.U8. | Resuscytacja krążeniowo-oddechowo-mózgowa - BLS, ćwiczenia na fantomach. Resuscytacja krążeniowo-oddechowo-mózgowa - ALS, ćwiczenia na fantomach. Praktyczne zastosowanie AED. |
E.U9. | Wstrząs – definicja, mechanizm, klasyfikacja, zasady postępowania. Wstrząs kardiogenny. |
E.U20. | Podstawowe procedury i zabiegi lekarskie: zasady wykonania. Zasady prowadzenia wentylacji mechanicznej- prezentacja respiratorów, instrumentalne udrażnianie dróg oddechowych – metody, prezentacja sprzętu. Metody i zasady prowadzenia tlenoterapii. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
1.J. Andres “Wytyczne resuscytacji 2010” Wyd. Polska Rada Resuscytacji, 2011 2.Z. Kruszyński. Podstawy anestezjologii i intensywnej terapii. Wydawnictwo AM Poznań, Wyd. III, 2010 |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
Aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej (2021 rok), dostępne na www.prc.krakow.pl, lub www.erc.edu |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczeń wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych w planie studiów. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej – obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym. Dopuszczenie do egzaminu - zaliczenie przedmiotu |
……………………………………………………..…………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)