KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | ||||||||||||||||
Kierunek studiów | Logopedia z Fonoaudiologią | |||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki □ praktyczny | |||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Klinika Chirurgii Szczękowo-Twarzowej i Plastycznej | |||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. Jan Borys | |||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne □ niestacjonarne □ | |||||||||||||||
Rok studiów | I □ II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Wady twarzo-czaszki | |||||||||||||||
Język wykładowy | polski □ angielski □ | |||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Zapoznanie studentów z podstawowymi zadaniami chirurgii plastycznej i szczękowo-twarzowej w leczeniu rozszczepów oraz wad gnatycznych twarzoczaszki. Omówienie klasyfikacji poszczególnych wad i metod ich leczenia. Podkreślenie konieczności stworzenia zespołu specjalistów do leczenia pacjenta z rozszczepem ze szczególnym uwzględnieniem logopedy. | ||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, metoda przypadku - omówienie poszczególnych patologii na podstawie prezentacji przypadków klinicznych | |||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||
W1 | Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie anatomii narządu głosu, fizjologii procesu głosowego oraz patologii głosu o charakterze czynnościowym i organicznym. Zna anatomię tkanek twardych i miękkich twarzoczaszki. | W10 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie ustne
| ||||||||||||
W2 | Zna uwarunkowania anatomiczne, patomorfologiczne, patofizjologiczne oraz czynnościowe diagnozowanych postaci dysfonii. Posiada wiedzę o rozwoju twarzoczaszki w okresie płodowym oraz pozapłodowym, a także uwarunkowaniach genetycznych i środowiskowych prowadzących do powstania wad rozwojowych. | W11 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie ustne
| ||||||||||||
W3 | Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą zaburzeń językowych, mowy i procesu komunikacji werbalnej, ich etiologii, diagnostyki oraz strategii postępowania terapeutycznego w dyslalii, w zaburzeniach mowy pochodzenia neurologicznego, audiologicznego oraz o podłożu psychogennym, oraz pacjentów z rozszczepami podniebienia pierwotnego i wtórnego. | W13 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie ustne
| ||||||||||||
W4 | Wykazuje wiedzę w zakresie zaburzeń głosu i mowy u osób po zabiegach fonochirurgicznych, laryngektomiach częściowych, całkowitym usunięciu krtani i operacjach rozszczepów. | W16 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie ustne
| ||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||||||||||||||
U1 | Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia badania i oceny narządu fonacyjnego po zastosowanej terapii foniatrycznej, logopedycznej czy rehabilitacji fizjoterapeutycznej oraz po poszczególnych etapach leczenia pacjentów z rozszczepami podniebienia pierwotnego i wtórnego. | U02 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||||||||||||||||
K1 | Jest przygotowany do kierowania poradnią logopedyczną i do prowadzenia badań naukowych w dziedzinie zaburzeń jakości głosu, mowy, słuchu. | K05 | Samoocena | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | ||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 9 | |||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 4 | |||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) | 5 | |||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 20 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych | 10 | |||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| |||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 10 | |||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 29 | |||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1 | |||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||
WYKŁADY | 1. Patogeneza i rodzaje rozszczepów oraz wad gnatycznych twarzoczaszki. 2. Klasyfikacja rozszczepów. 3. Zaburzenia anatomiczne i czynnościowe w wadach rozwojowych. 4. Leczenie zespołowe rozszczepów i wad gnatycznych, udział foniatry/logopedy w leczeniu rozszczepów. | W1-W4 | 4 | |||||||||||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE | 1. Prezentacja pacjentów z różnymi postaciami rozszczepów. 2. Leczenie operacyjne pierwotne i wtórne w rozszczepach podniebienia pierwotnego i wtórnego. 3. Znaczenie odtworzenia ciągłości tkanek w rehabilitacji mowy. 4. Prezentacja pacjentów z wadami gnatycznymi. 5. Współczesne możliwości leczenia wad gnatycznych twarzoczaszki. | W1-W4, U1, K1 | 5 | |||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA
|
| |||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
|
| |||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć |
| |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności |
| |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości |
| |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia |
| |||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Zaliczenie końcowe: zaliczenie na podstawie obecności i wypowiedzi ustnej. Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu, należy uzyskać z odpowiedzi co najmniej ocenę 3.0 (dst). | ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 21.06.2022 | Sylabus opracował(a): dr hab. Jan Borys |
Plik do pobrania: Sylabus Logopedia z Fonoaudiologią rok I