Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 23.07.2022 przez Klinika Chirurgii Szczękowo-Twarzowej i Plastycznej

    Sylabus

     

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023

    Kierunek studiów

    Logopedia z Fonoaudiologią

    Profil studiów

    □ ogólnoakademicki praktyczny

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Klinika Chirurgii Szczękowo-Twarzowej i Plastycznej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr hab. Jan Borys

    Poziom studiów

    I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne niestacjonarne □

    Rok studiów

    I II □ III □ I V □ V □

    Semestr studiów:

    1 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □

    Nazwa modułu zajęć

    Wady twarzo-czaszki

    Język wykładowy

    polski angielski □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Zapoznanie studentów z podstawowymi zadaniami chirurgii plastycznej i szczękowo-twarzowej w leczeniu rozszczepów oraz wad gnatycznych twarzoczaszki. Omówienie klasyfikacji poszczególnych wad i metod ich leczenia. Podkreślenie konieczności stworzenia zespołu specjalistów do leczenia pacjenta z rozszczepem ze szczególnym uwzględnieniem logopedy.

    Metody kształcenia:

    Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, metoda przypadku - omówienie poszczególnych patologii na podstawie prezentacji przypadków klinicznych

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

     

    W1

    Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie anatomii narządu głosu, fizjologii procesu głosowego oraz patologii głosu o charakterze czynnościowym i organicznym. Zna anatomię tkanek twardych i miękkich twarzoczaszki.

    W10

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie ustne

     

    W2

    Zna uwarunkowania anatomiczne, patomorfologiczne, patofizjologiczne oraz czynnościowe diagnozowanych postaci dysfonii. Posiada wiedzę o rozwoju twarzoczaszki w okresie płodowym oraz pozapłodowym, a także uwarunkowaniach genetycznych i środowiskowych prowadzących do powstania wad rozwojowych.

    W11

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie ustne

     

    W3

    Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą zaburzeń językowych, mowy i procesu komunikacji werbalnej, ich etiologii, diagnostyki oraz strategii postępowania terapeutycznego w dyslalii, w zaburzeniach mowy pochodzenia neurologicznego, audiologicznego oraz o podłożu psychogennym, oraz pacjentów z rozszczepami podniebienia pierwotnego i wtórnego.

    W13

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie ustne

     

    W4

    Wykazuje wiedzę w zakresie zaburzeń głosu i mowy u osób po zabiegach fonochirurgicznych, laryngektomiach częściowych, całkowitym usunięciu krtani i operacjach rozszczepów.

    W16

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie ustne

     

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia badania i oceny narządu fonacyjnego po zastosowanej terapii foniatrycznej, logopedycznej czy rehabilitacji fizjoterapeutycznej oraz po poszczególnych etapach leczenia pacjentów z rozszczepami podniebienia pierwotnego i wtórnego.

    U02

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Jest przygotowany do kierowania poradnią logopedyczną i do prowadzenia badań naukowych w dziedzinie zaburzeń jakości głosu, mowy, słuchu.

    K05

    Samoocena

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    9

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    4

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

    5

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    20

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

    10

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    10

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem:

    29

    Liczba punktów ECTS

    1

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    1. Patogeneza i rodzaje rozszczepów oraz wad gnatycznych twarzoczaszki.

    2. Klasyfikacja rozszczepów.

    3. Zaburzenia anatomiczne i czynnościowe w wadach rozwojowych.

    4. Leczenie zespołowe rozszczepów i wad gnatycznych, udział foniatry/logopedy w leczeniu rozszczepów.

    W1-W4

    4

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

    1. Prezentacja pacjentów z różnymi postaciami rozszczepów.

    2. Leczenie operacyjne pierwotne i wtórne w rozszczepach podniebienia pierwotnego i wtórnego.

    3. Znaczenie odtworzenia ciągłości tkanek w rehabilitacji mowy.

    4. Prezentacja pacjentów z wadami gnatycznymi.

    5. Współczesne możliwości leczenia wad gnatycznych twarzoczaszki.

    W1-W4, U1, K1

    5

    LITERATURA PODSTAWOWA

      1. pozycji)
    1. Kryst L.: Chirurgia szczękowo-twarzowa. Wyd. 5. PZWL, Warszawa 1999.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

      1. pozycji)
    1. Hortis-Dzierzbicka M., Stecko E.: Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno-logopedyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    • Czynny udział w zajęciach.
    • Pozytywny wynik bieżącej obserwacji dokonywanej przez nauczyciela/opiekuna prowadzącego.

    Zasady zaliczania nieobecności

    • Każda nieobecność powinna zostać usprawiedliwiona, zaświadczeniem wydanym przez lekarza specjalistę, organ państwowy, lub Dziekana Wydziału.
    • Zaliczenie nieobecności odbyć się powinno w terminie 3 tygodni od ustania przyczyny nieobecności, jednak nie później niż do dnia egzaminu końcowego.
    • Zaliczenie nieobecności polega na samodzielnym opracowaniu wyznaczonego przez prowadzącego zagadnienia/zagadnień w formie prezentacji, krótkiego referatu lub opracowania o charakterze naukowym lub/oraz odpowiedzi w formie ustnej z zakresu materiału poruszanego na zajęciach na których student był nieobecny.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    • W przypadku szczególnych problemów z opanowaniem materiału student powinien zgłosić się do wykładowcy prowadzącego zajęcia w godzinach konsultacji (terminy podane na stronie internetowej Kliniki) lub indywidualnie ustalonym terminie z prośbą o ponowne wyjaśnienie najbardziej kłopotliwych zagadnień.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    • Pozytywny wynik przedłużonej obserwacji dokonywanej przez nauczyciela/opiekuna prowadzącego.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie końcowe: zaliczenie na podstawie obecności i wypowiedzi ustnej. Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu, należy uzyskać z odpowiedzi co najmniej ocenę 3.0 (dst).

    Data opracowania sylabusa: 21.06.2022

    Sylabus opracował(a): dr hab. Jan Borys

     

    Plik do pobrania: Sylabus Logopedia z Fonoaudiologią rok I