KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | ||||||||||||||||
Kierunek studiów | Logopedia z Fonoaudiologią | |||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki □ praktyczny | |||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Klinika Chirurgii Szczękowo-Twarzowej i Plastycznej | |||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. Jan Borys | |||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne □ niestacjonarne □ | |||||||||||||||
Rok studiów | I □ II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Podstawy chirurgii szczękowej | |||||||||||||||
Język wykładowy | polski □ angielski □ | |||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Zapoznanie studentów z podstawowymi zadaniami chirurgii plastycznej i szczękowo –twarzowej w leczeniu rozszczepow oraz wad gnatycznych twarzoczaszki. Omówienie klasyfikacji poszczególnych wad i metod ich leczenia. Podkreślenie konieczności stworzenia zespołu specjalistów do leczenia pacjenta z rozszczepem ze szczególnym uwzględnieniem logopedy. | ||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, metoda przypadku - omówienie poszczególnych patologii na podstawie prezentacji przypadków klinicznych | |||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||
W1 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie anatomii narządu głosu, fizjologii procesu głosowego oraz patologii głosu o charakterze czynnościowym i organicznym. | W02 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie ustne
| ||||||||||||
W2 | Posiada wiedzę w zakresie anatomii, patomorfologii, patofizjologii oraz diagnozowanych postaci czynnościowych dysfonii. | W03 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie ustne
| ||||||||||||
W3 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zaburzeń mowy o różnej etiologii. | W08 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie ustne
| ||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||||||||||||||
U1 | Posiada umiejętność diagnozowania zaburzeń jakości głosu w oparciu o dane z badania podmiotowego i przedmiotowego. | U01 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U2 | Potrafi przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta z zaburzeniami głosu, mowy i słuchu. | U02 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U3 | Potrafi zaproponować plan rehabilitacji i terapii pacjenta z zaburzeniami głosu i mowy różnej etiologii. | U03 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U4 | Potrafi zaplanować terapię logopedyczną u chorych po zabiegach fonochirurgicznych, laryngektomiach częściowych i całkowitym usunięciu krtani. | U15 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U5 | Umie wdrożyć zasady prawidłowej techniki tworzenia głosu i skonstruować indywidualne programy terapeutyczne. | U16 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U6 | Potrafi samodzielnie prowadzić dokumentację procesu diagnostyczno – terapeutycznego służącą ocenie efektów prowadzonej terapii u chorych z zaburzeniami głosu, mowy oraz słuchu. | U17 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U7 | Umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, zna podstawowe czasopisma naukowe w zakresie zdrowia publicznego i nauk związanych ze zdrowiem. | U25 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||||||||||||||||
K1 | Potrafi współpracować z chirurgiem szczękowym w ocenie patologii narządu słuchu i wdrożenia metod rehabilitacji. | K02 | Samoocena | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | ||||||||||||
K2 | Jest świadomy potrzeby kontynuacji nauki przez całe życie zawodowe w celu stałego uaktualniania wiedzy i umiejętności zawodowych. | K04 | Samoocena | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | ||||||||||||
K3 | Potrafi uczestniczyć w pracy zespołu realizującego proces rehabilitacji z zakresu emisji i higieny głosu oraz profilaktyki i leczenia patologii jakości mowy, głosu i słuchu. | K06 | Samoocena | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | ||||||||||||
K4 | Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy w zespole interdyscyplinarnym. | K08 | Samoocena | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | ||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 30 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów | 10 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| |||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 20 | |||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 50 | |||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 2 | |||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||
WYKŁADY | 1. Anatomia i fizjologia narządów artykulacyjnych (wargi, język, podniebienie miękkie i twarde, zatoki przynosowe, jama nosowa). 2. Wady wrodzone części twarzowej czaszki i ich powiązanie z funkcją mowy (rozszczepy podniebienia pierwotnego i wtórnego). 3. Zasady leczenia zespołowego wad wrodzonych części twarzowej czaszki. 4. Nabyte wady szczękowo-zgryzowe – etiopatogeneza, klasyfikacja, objawy, diagnostyka. 5. Leczenie nabytych wad szczękowo-zgryzowych. 6. Klasyfikacja i ogólna charakterystyka nowotworów tkanek miękkich i kości twarzoczaszki. Zasady leczenia (rekonstrukcja, rehabilitacja) ubytków ponowotworowych. 7.Rodzaje obrażeń tkanek miękkich i kości twarzoczaszki. 8. Leczenie obrażeń części twarzowej czaszki z uwzględnieniem zasad chirurgii plastycznej w aspekcie rehabilitacji funkcji mowy. 9.Upośledzenie czynności mowy będące następstwem innych patologii jamy ustnej. Zaliczenie. | W1-W3 | 10 | |||||||||||||
SEMINARIA | 1. Omówienie anatomii narządów jamy ustnej (uwzględniając ich unerwienie i unaczynienie) istotnych w artykulacji w powiązaniu z ich funkcją. 2. Dyskusja na temat najczęściej spotykanych nowotworów jamy ustnej ze zwróceniem szczególnej uwagi na zaburzenia artykulacji pojawiające się w wyniku ich rozwoju. 3. Możliwości i cele rekonstrukcji ubytków pooperacyjnych powstałych w wyniku resekcji nowotworów. Rehabilitacja pacjentów onkologicznych (aspekt artykulacyjny i psychologiczny). 4. Prezentacja różnorodnych obrażeń tkanek miękkich twarzoczaszki – dyskusja o ich specyfice i wpływie poszczególnych obrażeń na funkcje narządu mowy. 5. Możliwości i metody leczenia obrażeń twarzoczaszki – prezentacja przypadków klinicznych. 6. Dyskusja na temat patologii jamy ustnej (dotyczących zębów, błony śluzowej) mogących upośledzać funkcje mowy. | W1-W3, U1-U7, K1-K4
| 10 | |||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA
|
| |||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
|
| |||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć |
| |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności |
| |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości |
| |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia |
| |||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Zaliczenie końcowe: zaliczenie na podstawie obecności i wypowiedzi ustnej. Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu, należy uzyskać z odpowiedzi co najmniej ocenę 3.0 (dst). | ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 21.06.2022 | Sylabus opracował(a): dr hab. Jan Borys |