Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia
Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 2024/2025
na kierunku PIELĘGNIARSTWO st. licencjackie, rok I semestr 1 i 2
TEMATYKA | SPRAWNOŚCI JĘZYKOWE | LICZBA GODZIN |
ROK I, semestr 1 | ||
1. Zajęcia organizacyjne, szkolenie BHP, zapoznanie z regulaminem SJO, programem nauczania, wymaganiami oraz sposobem uzyskiwania zaliczenia. | Język akademicki - wyrażanie preferencji, słowotwórstwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu oraz mówieniu i pisaniu. | 3 |
2. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku: historia, teraźniejszość i przyszłość; słownictwo związane ze szkolnictwem wyższym. Struktura uczelni, nazwy wydziałów, nazwy przedmiotów, tytuły naukowe na wyższej uczelni, życie studenckie . | Język akademicki - ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne. słownictwo (frazy rzeczownikowe i czasownikowe); ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu, ćwiczenia translacyjne. | 6 |
3. Pielęgniarstwo - charakterystyka kierunku (historia, hierarchia pielęgniarska w szpitalu). Kształcenie pielęgniarek w Polsce oraz w wybranych krajach anglojęzycznych; etyka zawodowa, kodeks pielęgniarski. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu i pisaniu (wyrażanie opinii); analiza porównawcza; ćwiczenia leksykalne; sporządzenie notatki na podstawie materiału audiowizualnego. | 6 |
4. Budowa ciała oraz opis podstawowych jam ciała; położenie anatomiczne. Test sprawdzający wiadomości. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań; idiomy z nazwami części ciała; ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; tłumaczenie zdań; rozwijanie umiejętności wygłaszania prezentacji. | 4 |
5. Omówienie budowy, funkcjonowania układu oddechowego, krwionośnego oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; rozwijanie umiejętności wygłaszania prezentacji i przygotowywania prezentacji video. | 6 |
ROK I, semestr 2 | ||
1. Omówienie budowy, funkcjonowania układu pokarmowego oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów. Test sprawdzający wiadomości. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; rozwijanie umiejętności wygłaszania prezentacji i przygotowywania prezentacji video. | 5 |
2. Struktura nowoczesnego szpitala: nazewnictwo podstawowych sprzętów, wyposażenia oraz oddziałów szpitalnych. Opis procedury przyjęcia do szpitala; rola pielęgniarki. Test sprawdzający wiadomości. | Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego oraz ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; praktyka w podawaniu pozycji oraz wskazywaniu kierunku, trafianiu do celu wskazanego w obcym języku, ćwiczenia leksykalne; słuchanie ze zrozumieniem. słuchanie ze zrozumieniem. | 9 |
3. Wywiad pielęgniarski. Zarys i planowanie różnych rodzajów opieki pielęgniarskiej. | Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; sporządzanie notatki służbowej; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem (układanie dialogów). | 6 |
Literatura podstawowa:
K.Kurhan, : Selected Texts and Exercises for Nursing Students - 1 st year” – komplety materiałów dydaktycznych przygotowanych przez lektora na podstawie materiałów autorskich
i z wykorzystaniem tekstów, ćwiczeń i nagrań audio z :
1. Donesch-Jeżo E. : English for Nurses. Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków,
- Grice T.: Nursing 1, Nursing 2. Oxford University Press, Oxford, 2007
- Taylor L., LeMone L. : Fundamentals of Nursing. Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, Washington D.C., 2011
- Allum V, McGarr P. : Cambridge English for Nursing. Cambridge University Press, Cambridge,2010
- Dictionary of Nursing , A&C Black Publishers Ltd, London ,2007
- źródła internetowe