Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Tematyka zajęć i sylabus.
  • Ostatnia zmiana 28.09.2024 przez Studium Języków Obcych EDS

    Tematyka zajęć i sylabus

     

    Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia

     

     

                          Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego

                            na kierunku PIELĘGNIARSTWO studia licencjackie

                                                        rok I, semestr 1 i 2

     

    Treści programowe

    Sprawności językowe

    Liczba godzin

    ROK I, semestr 1

    1. Zajęcia organizacyjne, szkolenie BHP, zapoznanie z regulaminem SJO, programem nauczania, wymaganiami oraz sposobem uzyskiwania zaliczenia.

     

    Język akademicki - wyrażanie preferencji, słowotwórstwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu oraz mówieniu i pisaniu.

    2

    2. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku: historia, teraźniejszość i przyszłość; słownictwo związane ze szkolnictwem wyższym. Struktura uczelni, nazwy wydziałów, nazwy przedmiotów, tytuły naukowe na wyższej uczelni, życie studenckie.

     

    Język akademicki - ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne. słownictwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu, ćwiczenia translacyjne.

    2

    3. Pielęgniarstwo - charakterystyka kierunku (historia, hierarchia pielęgniarska w szpitalu). Organizacja szpitala i ludzie w nim pracujący

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu i pisaniu (wyrażanie opinii); ćwiczenia leksykalne; ćwiczenia doskonalące rozumienie ze słuchu.

    2

    4. Pomieszczenia szpitalne i podstawowy sprzęt medyczny.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne, tłumaczenie zdań.

    2

    5. Budowa ciała oraz opis podstawowych jam ciała; położenie anatomiczne.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań; idiomy z nazwami części ciała; ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; tłumaczenie zdań; rozwijanie umiejętności wygłaszania prezentacji.

    2

    6. Krew i krwiodawstwo. Struktura i grupy krwi.

     

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia doskonalące umiejętność słuchania, wypełnianie dokumentacji medycznej.

    Test sprawdzający wiadomości.

    2

    7. Omówienie budowy, funkcjonowania układu krążenia oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów.

     

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; rozwijanie umiejętności streszczenia podanych treści w formie mini-prezentacji.

    2

    8. Omówienie budowy, funkcjonowania układu oddechowego oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; rozwijanie umiejętności streszczenia podanych treści w formie mini-prezentacji.

    2

    9. Omówienie budowy, funkcjonowania układu trawiennego oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; rozwijanie umiejętności streszczenia podanych treści w formie mini-prezentacji.

    2

    10. Ocena stanu zdrowia pacjenta. Wywiad pielęgniarski i podstawowe badania.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia doskonalące umiejętność słuchania i mówienia – dialogi. Wypełnianie dokumentacji medycznej.

    Test sprawdzający wiadomości.

    2

    11. Podstawowe choroby i ich symptomy. Ból – rodzaje i natężenie bólu. Sposoby leczenia bólu.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; ćwiczenia doskonalące rozumienie ze słuchu; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu – dialogi.

    2

    12. Leki – klasyfikacja, dawkowanie i drogi podawania. Leki ścisłego zarachowania. Ból – rodzaje i natężenie bólu. Sposoby leczenia bólu.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; ćwiczenia doskonalące rozumienie ze słuchu; wyszukiwanie informacji; wypełnianie dokumentacji medycznej, ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu – dialogi; skróty medyczne.

    2

    13. Specjalizacje pielęgniarskie. Jak zostać pielęgniarką? Ścieżka rozwoju zawodowego w zawodzie pielęgniarki.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; ćwiczenia doskonalące rozumienie ze słuchu; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu – dialogi, wypełnianie CV.

    2

    14. Podstawowa opieka zdrowotna – zadania i rola pielęgniarki.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; ćwiczenia doskonalące rozumienie ze słuchu; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia typu prawda/fałsz; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu – opowiadanie o obowiązkach służbowych;

    Test sprawdzający wiadomości.

    2

    15. Podsumowanie pracy w I semestrze.

    Ćwiczenia podsumowujące i utrwalające słownictwo i wiadomości.

    2

     

     

     

    ROK I, semestr 2

    1. Powtórzenie budowy, funkcjonowania układu pokarmowego oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów. Właściwe odżywianie jako klucz do zdrowia.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu.

    2

    2. Dbanie o higienę. Zapobieganie i leczenie infekcji. Układ powłokowy.

    Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego oraz ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; ćwiczenie trybu rozkazującego, empatia w rozmowach z pacjentem.

    2

    3. Leczenie farmakologiczne. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o klasyfikacji, dawkowaniu i sposobach podawania leków.

    Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; sporządzanie notatki służbowej; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem (układanie dialogów).

    2

    4. Przyjmowanie pacjenta do szpitala. Wywiad pielęgniarski.

    Doskonalenie czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem audiowizualnym, tworzenie i prezentowanie dialogów.

    2

    5. Podstawowe badania: mierzenie temperatury, tętna, oddechu, ciśnienia krwi; zapisywanie i odczytywanie wyników pomiarów.

    Doskonalenie czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem audiowizualnym (uzupełnianie luk, sporządzanie notatki); dyskusja.

    2

    6. Usystematyzowanie, utrwalenie i powtórzenie wiadomości.

     

    Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem (układanie dialogów).

    Test sprawdzający wiadomości.

    2

    7. Procedury w nagłych wypadkach. Pierwsza pomoc.

     

    Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; czytanie i słuchanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; sporządzanie notatki służbowej, procedura udzielania pierwszej pomocy.

    2

    8. Rany- rodzaje, przyczyny powstawania oraz sposoby opatrywania ran. Powtórzenie wiadomości u układzie krążenia i krwi.

    Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem (wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania); doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

    2

     

    9. Pobieranie próbek. Badania laboratoryjne.

    Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem (wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania); doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Ćwiczenia w zakresie komunikacji z pacjentem. Tryb rozkazujący.

    2

    10. Wypis pacjenta ze szpitala. Zalecenia pielęgniarskie.

     

    Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; praca z materiałem audiowizualnym; doskonalenie języka nakazów i zakazów; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem; formy grzecznościowe. Wypełnianie dokumentacji medycznej.

    Test sprawdzający wiadomości.

    2

    11. Pielęgniarstwo położnicze i pediatryczne.

     

    Burza mózgów, analiza porównawcza pracy pielęgniarki w położnictwie i na oddziale pediatrycznym. Doskonalenie umiejętności czytania, słuchania i mówienia. Komunikacja z rodzicami małych pacjentów.

    2

    12. Pielęgniarstwo na bloku operacyjnym i środowiskowe.

     

    Prezentacje dotyczące zadań pielęgniarek w różnych specjalizacjach.. Doskonalenie umiejętności czytania, słuchania i mówienia. Komunikacja z pacjentem – dialogi.

    2

    13. Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej.

     

    Prezentacje dotyczące zadań pielęgniarek w różnych specjalizacjach.. Doskonalenie umiejętności czytania, słuchania i mówienia. Komunikacja z pacjentem – dialogi. Wyrażanie zdania o różnych specjalizacjach – rozmowy o przyszłości.

    Test sprawdzający wiadomości.

    2

    14. Poszukiwanie pracy w zawodzie pielęgniarki.

     

    Umiejętność tworzenia CV i wypełniania formularzy przy ubieganiu się o pracę. Rodzaje zatrudnienia – ćwiczenia doskonalące mówienie, czytanie i słuchanie.

    2

    15. Podsumowanie pracy w roku akademickim.

    Ćwiczenia podsumowujące i utrwalające słownictwo i wiadomości.

    2

     

     

    LITERATURA PODSTAWOWA

     

    1. Evans V., Salcido K.: Career Paths: Nursing. Express Publishing, Berkshire 2022.

    2. Grice T.: Nursing 1, Nursing 2. Oxford University Press, Oxford 2007.

    3. Taylor L., LeMone L. : Fundamentals of Nursing. Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, Washington 2011.

    4. Donesch-Jeżo E. : English for Nurses. Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków 2008.

    5. źródła internetowe

     

     

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

     

    1. Dictionary of Nursing. A&C Black Publishers Ltd, London 2007.

    2. Hilton A.P.: Fundamental Nursing Skills. Whurr Publishers, London 2005.

    3. Peate I., Nair M.: Fundamentals of Anatomy and Physiology for Nursing and Healthcare Students. John Wiley & Sons, Ltd., Chichester 2017.