Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia
Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego
na kierunku PIELĘGNIARSTWO studia licencjackie
rok I, semestr 1 i 2
Treści programowe | Sprawności językowe | Liczba godzin |
ROK I, semestr 1 | ||
1. Zajęcia organizacyjne, szkolenie BHP, zapoznanie z regulaminem SJO, programem nauczania, wymaganiami oraz sposobem uzyskiwania zaliczenia.
| Język akademicki - wyrażanie preferencji, słowotwórstwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu oraz mówieniu i pisaniu. | 2 |
2. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku: historia, teraźniejszość i przyszłość; słownictwo związane ze szkolnictwem wyższym. Struktura uczelni, nazwy wydziałów, nazwy przedmiotów, tytuły naukowe na wyższej uczelni, życie studenckie.
| Język akademicki - ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne. słownictwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu, ćwiczenia translacyjne. | 2 |
3. Pielęgniarstwo - charakterystyka kierunku (historia, hierarchia pielęgniarska w szpitalu). Organizacja szpitala i ludzie w nim pracujący – | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu i pisaniu (wyrażanie opinii); ćwiczenia leksykalne; ćwiczenia doskonalące rozumienie ze słuchu. | 2 |
4. Pomieszczenia szpitalne i podstawowy sprzęt medyczny. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne, tłumaczenie zdań. | 2 |
5. Budowa ciała oraz opis podstawowych jam ciała; położenie anatomiczne. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań; idiomy z nazwami części ciała; ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; tłumaczenie zdań; rozwijanie umiejętności wygłaszania prezentacji. | 2 |
6. Krew i krwiodawstwo. Struktura i grupy krwi.
| Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia doskonalące umiejętność słuchania, wypełnianie dokumentacji medycznej. Test sprawdzający wiadomości. | 2 |
7. Omówienie budowy, funkcjonowania układu krążenia oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów.
| Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; rozwijanie umiejętności streszczenia podanych treści w formie mini-prezentacji. | 2 |
8. Omówienie budowy, funkcjonowania układu oddechowego oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; rozwijanie umiejętności streszczenia podanych treści w formie mini-prezentacji. | 2 |
9. Omówienie budowy, funkcjonowania układu trawiennego oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; rozwijanie umiejętności streszczenia podanych treści w formie mini-prezentacji. | 2 |
10. Ocena stanu zdrowia pacjenta. Wywiad pielęgniarski i podstawowe badania. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia doskonalące umiejętność słuchania i mówienia – dialogi. Wypełnianie dokumentacji medycznej. Test sprawdzający wiadomości. | 2 |
11. Podstawowe choroby i ich symptomy. Ból – rodzaje i natężenie bólu. Sposoby leczenia bólu. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; ćwiczenia doskonalące rozumienie ze słuchu; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu – dialogi. | 2 |
12. Leki – klasyfikacja, dawkowanie i drogi podawania. Leki ścisłego zarachowania. Ból – rodzaje i natężenie bólu. Sposoby leczenia bólu. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; ćwiczenia doskonalące rozumienie ze słuchu; wyszukiwanie informacji; wypełnianie dokumentacji medycznej, ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu – dialogi; skróty medyczne. | 2 |
13. Specjalizacje pielęgniarskie. Jak zostać pielęgniarką? Ścieżka rozwoju zawodowego w zawodzie pielęgniarki. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; ćwiczenia doskonalące rozumienie ze słuchu; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu – dialogi, wypełnianie CV. | 2 |
14. Podstawowa opieka zdrowotna – zadania i rola pielęgniarki. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; ćwiczenia doskonalące rozumienie ze słuchu; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia typu prawda/fałsz; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu – opowiadanie o obowiązkach służbowych; Test sprawdzający wiadomości. | 2 |
15. Podsumowanie pracy w I semestrze. | Ćwiczenia podsumowujące i utrwalające słownictwo i wiadomości. | 2 |
|
|
|
ROK I, semestr 2 | ||
1. Powtórzenie budowy, funkcjonowania układu pokarmowego oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów. Właściwe odżywianie jako klucz do zdrowia. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu. | 2 |
2. Dbanie o higienę. Zapobieganie i leczenie infekcji. Układ powłokowy. | Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego oraz ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; ćwiczenie trybu rozkazującego, empatia w rozmowach z pacjentem. | 2 |
3. Leczenie farmakologiczne. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o klasyfikacji, dawkowaniu i sposobach podawania leków. | Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; sporządzanie notatki służbowej; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem (układanie dialogów). | 2 |
4. Przyjmowanie pacjenta do szpitala. Wywiad pielęgniarski. | Doskonalenie czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem audiowizualnym, tworzenie i prezentowanie dialogów. | 2 |
5. Podstawowe badania: mierzenie temperatury, tętna, oddechu, ciśnienia krwi; zapisywanie i odczytywanie wyników pomiarów. | Doskonalenie czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem audiowizualnym (uzupełnianie luk, sporządzanie notatki); dyskusja. | 2 |
6. Usystematyzowanie, utrwalenie i powtórzenie wiadomości.
| Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem (układanie dialogów). Test sprawdzający wiadomości. | 2 |
7. Procedury w nagłych wypadkach. Pierwsza pomoc.
| Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; czytanie i słuchanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; sporządzanie notatki służbowej, procedura udzielania pierwszej pomocy. | 2 |
8. Rany- rodzaje, przyczyny powstawania oraz sposoby opatrywania ran. Powtórzenie wiadomości u układzie krążenia i krwi. | Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem (wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania); doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. | 2 |
9. Pobieranie próbek. Badania laboratoryjne. | Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem (wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania); doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Ćwiczenia w zakresie komunikacji z pacjentem. Tryb rozkazujący. | 2 |
10. Wypis pacjenta ze szpitala. Zalecenia pielęgniarskie.
| Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; praca z materiałem audiowizualnym; doskonalenie języka nakazów i zakazów; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem; formy grzecznościowe. Wypełnianie dokumentacji medycznej. Test sprawdzający wiadomości. | 2 |
11. Pielęgniarstwo położnicze i pediatryczne.
| Burza mózgów, analiza porównawcza pracy pielęgniarki w położnictwie i na oddziale pediatrycznym. Doskonalenie umiejętności czytania, słuchania i mówienia. Komunikacja z rodzicami małych pacjentów. | 2 |
12. Pielęgniarstwo na bloku operacyjnym i środowiskowe.
| Prezentacje dotyczące zadań pielęgniarek w różnych specjalizacjach.. Doskonalenie umiejętności czytania, słuchania i mówienia. Komunikacja z pacjentem – dialogi. | 2 |
13. Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej.
| Prezentacje dotyczące zadań pielęgniarek w różnych specjalizacjach.. Doskonalenie umiejętności czytania, słuchania i mówienia. Komunikacja z pacjentem – dialogi. Wyrażanie zdania o różnych specjalizacjach – rozmowy o przyszłości. Test sprawdzający wiadomości. | 2 |
14. Poszukiwanie pracy w zawodzie pielęgniarki.
| Umiejętność tworzenia CV i wypełniania formularzy przy ubieganiu się o pracę. Rodzaje zatrudnienia – ćwiczenia doskonalące mówienie, czytanie i słuchanie. | 2 |
15. Podsumowanie pracy w roku akademickim. | Ćwiczenia podsumowujące i utrwalające słownictwo i wiadomości. | 2 |
LITERATURA PODSTAWOWA
1. Evans V., Salcido K.: Career Paths: Nursing. Express Publishing, Berkshire 2022.
2. Grice T.: Nursing 1, Nursing 2. Oxford University Press, Oxford 2007.
3. Taylor L., LeMone L. : Fundamentals of Nursing. Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, Washington 2011.
4. Donesch-Jeżo E. : English for Nurses. Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków 2008.
5. źródła internetowe
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Dictionary of Nursing. A&C Black Publishers Ltd, London 2007.
2. Hilton A.P.: Fundamental Nursing Skills. Whurr Publishers, London 2005.
3. Peate I., Nair M.: Fundamentals of Anatomy and Physiology for Nursing and Healthcare Students. John Wiley & Sons, Ltd., Chichester 2017.