Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Tematyka zajęć i sylabus.
  • Ostatnia zmiana 30.11.2023 przez Studium Języków Obcych ESZ

    Tematyka zajęć i sylabus

     

     

    Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia

     

     

    Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 2023/2024

    na kierunku PIELĘGNIARSTWO st. licencjackie, rok II semestr 3

     

       

    TEMATYKA

    SPRAWNOŚCI JĘZYKOWE

    LICZBA GODZIN

    ROK II, semestr 3

    1.Podstawowe badania: mierzenie temperatury, tętna, oddechu, ciśnienia krwi; zapisywanie i odczytywanie wyników pomiarów. 

    Doskonalenie czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem audiowizualnym (uzupełnianie luk, sporządzanie notatki); dyskusja; WebQuest - projekty studenckie w oparciu o zasoby Internetu.

    12

    2. Ból – rodzaje i ich charakterystyka. 

    Test sprawdzający wiadomości.

    Doskonalenie czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem (wyszukiwanie informacji, odpowiadanie na pytania); ćwiczenia w określaniu i nazewnictwie bolesnych doznań oraz gradacji bólu, definiowanie; ćwiczenie umiejętność zdiagnozowania i nazwania rodzaju bólu u pacjenta; sposoby radzenia sobie z bólem – dyskusja; opis skali oceniającej poziom bólu; idiomy - ćwiczenia leksykalne i gramatyczne.

    6

    3. Iniekcje – rodzaje, miejsca i sposoby robienia zastrzyków.

    Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (ćwiczenia translacyjne, odpowiadanie na pytania); ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem wideo (sporządzenie notatki służbowej).

    3

    4. Asystowanie przy badaniach fizykalnych – opis i zastosowanie sprzętu użytego do badań; rola pielęgniarki. 

    Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; praca z materiałem audiowizualnym; doskonalenie języka nakazów i zakazów; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem; formy grzecznościowe.

    3

    5. Leki – zapoznanie z głównymi nazwami grup leków, a także skutkami ich niedoboru lub przedawkowania; metody dawkowania oraz aplikowania leków; sprzęt używany do aplikacji leków. 

    Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego; ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; grupy leków - ćwiczenia leksykalne; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem.

    3

    6. Rana- rodzaje, przyczyny powstawania oraz sposoby opatrywania ran. 

    Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem (wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania); analiza porównawcza; praca z materiałem audiowizualnym.

    6

    7. Pozycjonowanie pacjenta. 

    Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania; przegotowanie demonstracji wybranych pozycji wraz z ich opisem.

    3

    8. Opis wybranych czynności pielęgnacyjnych: kąpiel pacjenta; ścielenie łóżka. 

    Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (wyszukiwanie informacji, ćwiczenia translacyjne); ćwiczenia leksykalne; przygotowanie prezentacji plakatowej.

    6

    9. Wypis ze szpitala.

    Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (wyszukiwanie informacji, odpowiadanie na pytania); ćwiczenia języka komunikacji z pacjentem; analiza i wypełnianie dokumentacji medycznej.

    3

    K.Kurhan, : Selected Texts and Exercises for Nursing Students - 2 nd year” – komplety materiałów dydaktycznych przygotowanych przez lektora na podstawie materiałów autorskich i z wykorzystaniem tekstów, ćwiczeń i nagrań audio z :

    1. Donesch-Jeżo E.: English for Nurses. Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków,

    1. Grice T.: Nursing 1, Nursing 2. Oxford University Press, Oxford, 2007
    2. Taylor L., LeMone L.: Fundamentals of Nursing. Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, Washington D.C., 2011
    3. Allum V, McGarr P. : Cambridge English for Nursing. Cambridge University Press, Cambridge,2010
    4. Dictionary of Nursing, A&C Black Publishers Ltd, London ,2007
    5. źródła internetowe