Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia
Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego
na kierunku PIELĘGNIARSTWO studia licencjackie
rok II, semestr 3
Treści programowe | Sprawności językowe | Liczba godzin |
ROK II, semestr 3 | ||
1. Zajęcia organizacyjne, szkolenie BHP, przypomnienie regulaminu SJO, zapoznanie z programem nauczania, wymaganiami oraz sposobem uzyskiwania zaliczenia. Informacja o egzaminie. Powtórzenie najważniejszych wiadomości z I roku.
| Język akademicki - wyrażanie preferencji, słowotwórstwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu oraz mówieniu i pisaniu. | 2 |
2. Organizacja pracy pielęgniarki. Problemy z którymi mierzy się grupa zawodowa. Oddziały szpitalne i lekarze specjaliści. | Doskonalenie czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; ćwiczenia doskonalące umiejętność streszczania informacji; ćwiczenia leksykalne i gramatyczne. | 2 |
3. Komunikacja z pacjentem i jego rodziną. Opieka nad pacjentem w stanie nagłym i z chorobą przewlekłą. | Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego; ćwiczenia leksykalne i translacyjne; praca z materiałem audio, przygotowanie i odgrywanie dialogów z pacjentem – doskonalenie umiejętności mówienia, empatia językowa. | 2 |
4. Cukrzyca – typy i objawy. Zapobieganie i leczenie cukrzycy. | Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; praca z materiałem audiowizualnym; doskonalenie języka nakazów i zakazów; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem; formy grzecznościowe. | 2 |
5. Nowotwory – rodzaje nowotworów. Metody leczenia.
| Ćwiczenia leksykalne i translacyjne. Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego. Doskonalenie języka komunikacji z pacjentem. | 2 |
6. Ból – przypomnienie rodzajów i natężenia bólu.
| Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego; ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; grupy leków - ćwiczenia leksykalne; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem, okazywanie empatii. | 2 |
7. Choroby serca. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o układzie krążenia. | Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem (wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania); analiza porównawcza; praca z materiałem audiowizualnym. Doskonalenie słownictwa. | 2 |
8. Urazy i segregacja pacjentów ze względu na stan zdrowia. Komunikacja z innymi członkami personelu medycznego | Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania; uzupełnianie dokumentacji medycznej; dialogi – doskonalenie umiejętności mówienia. | 2 |
9. Wlewy dożylne. Rodzaje kroplówek. Przypomnienie wiadomości o lekach i sposobach ich podawania. Rodzaje iniekcji. | Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (wyszukiwanie informacji, ćwiczenia translacyjne); ćwiczenia leksykalne; przygotowanie prezentacji plakatowej. | 2 |
10. Przygotowanie pacjenta do zabiegu operacyjnego – rola pielęgniarki. | Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (wyszukiwanie informacji, odpowiadanie na pytania); ćwiczenia języka komunikacji z pacjentem; analiza i wypełnianie dokumentacji medycznej. Test sprawdzający wiadomości. | 2 |
11. Zapobieganie infekcjom. Rola profilaktyki – edukacja pacjentów. | Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (wyszukiwanie informacji, ćwiczenia translacyjne); ćwiczenia leksykalne; przygotowanie prezentacji. | 2 |
12. Pielęgniarstwo ginekologiczne i geriatryczne.
| Prezentacje dotyczące zadań pielęgniarek w różnych specjalizacjach.. Doskonalenie umiejętności czytania, słuchania i mówienia. Komunikacja z pacjentem – dialogi. Wyrażanie zdania o różnych specjalizacjach – rozmowy o przyszłości. | 2 |
13. Pielęgniarstwo psychiatryczne i paliatywne.
| Prezentacje dotyczące zadań pielęgniarek w różnych specjalizacjach.. Doskonalenie umiejętności czytania, słuchania i mówienia. Komunikacja z pacjentem – dialogi. Wyrażanie zdania o różnych specjalizacjach – rozmowy o przyszłości. | 2 |
14. Usystematyzowanie, utrwalenie i powtórzenie wiadomości.
| Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem (układanie dialogów). Test sprawdzający wiadomości. | 2 |
15. Podsumowanie pracy w semestrze.
| Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem (układanie dialogów). |
2 |
LITERATURA PODSTAWOWA
1. Evans V., Salcido K.: Career Paths: Nursing. Express Publishing, Berkshire 2022.
2. Grice T.: Nursing 1, Nursing 2. Oxford University Press, Oxford 2007.
3. Taylor L., LeMone L. : Fundamentals of Nursing. Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, Washington 2011.
4. Donesch-Jeżo E. : English for Nurses. Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków 2008.
5. źródła internetowe
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Dictionary of Nursing. A&C Black Publishers Ltd, London 2007.
2. Hilton A.P.: Fundamental Nursing Skills. Whurr Publishers, London 2005.
3. Peate I., Nair M.: Fundamentals of Anatomy and Physiology for Nursing and Healthcare Students. John Wiley & Sons, Ltd., Chichester 2017.