Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Tematyka zajęć i sylabus.
  • Ostatnia zmiana 28.09.2024 przez Studium Języków Obcych EDS

    Tematyka zajęć i sylabus

     

     

    Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia

     

     

                                  Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego

                                    na kierunku PIELĘGNIARSTWO studia licencjackie

                                                             rok II, semestr 3

     

    Treści programowe

    Sprawności językowe

    Liczba godzin

    ROK II, semestr 3

     

    1. Zajęcia organizacyjne, szkolenie BHP, przypomnienie regulaminu SJO, zapoznanie z programem nauczania, wymaganiami oraz sposobem uzyskiwania zaliczenia. Informacja o egzaminie. Powtórzenie najważniejszych wiadomości z I roku.

     

    Język akademicki - wyrażanie preferencji, słowotwórstwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu oraz mówieniu i pisaniu.

    2

    2. Organizacja pracy pielęgniarki. Problemy z którymi mierzy się grupa zawodowa. Oddziały szpitalne i lekarze specjaliści.

    Doskonalenie czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; ćwiczenia doskonalące umiejętność streszczania informacji; ćwiczenia leksykalne i gramatyczne.

    2

    3. Komunikacja z pacjentem i jego rodziną. Opieka nad pacjentem w stanie nagłym i z chorobą przewlekłą.

    Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego; ćwiczenia leksykalne i translacyjne; praca z materiałem audio, przygotowanie i odgrywanie dialogów z pacjentem – doskonalenie umiejętności mówienia, empatia językowa.

    2

    4. Cukrzyca – typy i objawy. Zapobieganie i leczenie cukrzycy.

    Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; praca z materiałem audiowizualnym; doskonalenie języka nakazów i zakazów; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem; formy grzecznościowe.

    2

    5. Nowotwory – rodzaje nowotworów.

    Metody leczenia.

     

    Ćwiczenia leksykalne i translacyjne. Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego. Doskonalenie języka komunikacji z pacjentem.

    2

    6. Ból – przypomnienie rodzajów i natężenia bólu.

     

    Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego; ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; grupy leków - ćwiczenia leksykalne; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem, okazywanie empatii.

    2

    7. Choroby serca. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o układzie krążenia.

    Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem (wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania); analiza porównawcza; praca z materiałem audiowizualnym. Doskonalenie słownictwa.

    2

    8. Urazy i segregacja pacjentów ze względu na stan zdrowia. Komunikacja z innymi członkami personelu medycznego

    Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania; uzupełnianie dokumentacji medycznej; dialogi – doskonalenie umiejętności mówienia.

    2

    9. Wlewy dożylne. Rodzaje kroplówek. Przypomnienie wiadomości o lekach i sposobach ich podawania. Rodzaje iniekcji.

    Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (wyszukiwanie informacji, ćwiczenia translacyjne); ćwiczenia leksykalne; przygotowanie prezentacji plakatowej.

    2

    10. Przygotowanie pacjenta do zabiegu operacyjnego – rola pielęgniarki.

    Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (wyszukiwanie informacji, odpowiadanie na pytania); ćwiczenia języka komunikacji z pacjentem; analiza i wypełnianie dokumentacji medycznej.

    Test sprawdzający wiadomości.

    2

    11. Zapobieganie infekcjom. Rola profilaktyki – edukacja pacjentów.

    Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (wyszukiwanie informacji, ćwiczenia translacyjne); ćwiczenia leksykalne; przygotowanie prezentacji.

    2

    12. Pielęgniarstwo ginekologiczne i geriatryczne.

     

    Prezentacje dotyczące zadań pielęgniarek w różnych specjalizacjach.. Doskonalenie umiejętności czytania, słuchania i mówienia. Komunikacja z pacjentem – dialogi. Wyrażanie zdania o różnych specjalizacjach – rozmowy o przyszłości.

    2

    13. Pielęgniarstwo psychiatryczne i paliatywne.

     

     

    Prezentacje dotyczące zadań pielęgniarek w różnych specjalizacjach.. Doskonalenie umiejętności czytania, słuchania i mówienia. Komunikacja z pacjentem – dialogi. Wyrażanie zdania o różnych specjalizacjach – rozmowy o przyszłości.

    2

    14. Usystematyzowanie, utrwalenie i powtórzenie wiadomości.

     

    Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem (układanie dialogów).

    Test sprawdzający wiadomości.

    2

     

    15. Podsumowanie pracy w semestrze.

     

    Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem (układanie dialogów).

     

    2

     

    LITERATURA PODSTAWOWA

     

    1. Evans V., Salcido K.: Career Paths: Nursing. Express Publishing, Berkshire 2022.

    2. Grice T.: Nursing 1, Nursing 2. Oxford University Press, Oxford 2007.

    3. Taylor L., LeMone L. : Fundamentals of Nursing. Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, Washington 2011.

    4. Donesch-Jeżo E. : English for Nurses. Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków 2008.

    5. źródła internetowe

     

     

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

     

    1. Dictionary of Nursing. A&C Black Publishers Ltd, London 2007.

    2. Hilton A.P.: Fundamental Nursing Skills. Whurr Publishers, London 2005.

    3. Peate I., Nair M.: Fundamentals of Anatomy and Physiology for Nursing and Healthcare Students. John Wiley & Sons, Ltd., Chichester 2017.