Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia
Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 2023/2024
na kierunku PIELĘGNIARSTWO st. licencjackie, rok II semestr 3
TEMATYKA | SPRAWNOŚCI JĘZYKOWE | LICZBA GODZIN |
ROK II, semestr 3 | ||
1.Podstawowe badania: mierzenie temperatury, tętna, oddechu, ciśnienia krwi; zapisywanie i odczytywanie wyników pomiarów. | Doskonalenie czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem audiowizualnym (uzupełnianie luk, sporządzanie notatki); dyskusja; WebQuest - projekty studenckie w oparciu o zasoby Internetu. | 12 |
2. Ból – rodzaje i ich charakterystyka. Test sprawdzający wiadomości. | Doskonalenie czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem (wyszukiwanie informacji, odpowiadanie na pytania); ćwiczenia w określaniu i nazewnictwie bolesnych doznań oraz gradacji bólu, definiowanie; ćwiczenie umiejętność zdiagnozowania i nazwania rodzaju bólu u pacjenta; sposoby radzenia sobie z bólem – dyskusja; opis skali oceniającej poziom bólu; idiomy - ćwiczenia leksykalne i gramatyczne. | 6 |
3. Iniekcje – rodzaje, miejsca i sposoby robienia zastrzyków. | Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (ćwiczenia translacyjne, odpowiadanie na pytania); ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem wideo (sporządzenie notatki służbowej). | 3 |
4. Asystowanie przy badaniach fizykalnych – opis i zastosowanie sprzętu użytego do badań; rola pielęgniarki. | Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; praca z materiałem audiowizualnym; doskonalenie języka nakazów i zakazów; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem; formy grzecznościowe. | 3 |
5. Leki – zapoznanie z głównymi nazwami grup leków, a także skutkami ich niedoboru lub przedawkowania; metody dawkowania oraz aplikowania leków; sprzęt używany do aplikacji leków. | Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego; ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; grupy leków - ćwiczenia leksykalne; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem. | 3 |
6. Rana- rodzaje, przyczyny powstawania oraz sposoby opatrywania ran. | Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem (wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania); analiza porównawcza; praca z materiałem audiowizualnym. | 6 |
7. Pozycjonowanie pacjenta. | Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania; przegotowanie demonstracji wybranych pozycji wraz z ich opisem. | 3 |
8. Opis wybranych czynności pielęgnacyjnych: kąpiel pacjenta; ścielenie łóżka. | Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (wyszukiwanie informacji, ćwiczenia translacyjne); ćwiczenia leksykalne; przygotowanie prezentacji plakatowej. | 6 |
9. Wypis ze szpitala. | Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (wyszukiwanie informacji, odpowiadanie na pytania); ćwiczenia języka komunikacji z pacjentem; analiza i wypełnianie dokumentacji medycznej. | 3 |
K.Kurhan, : Selected Texts and Exercises for Nursing Students - 2 nd year” – komplety materiałów dydaktycznych przygotowanych przez lektora na podstawie materiałów autorskich i z wykorzystaniem tekstów, ćwiczeń i nagrań audio z :
1. Donesch-Jeżo E.: English for Nurses. Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków,
- Grice T.: Nursing 1, Nursing 2. Oxford University Press, Oxford, 2007
- Taylor L., LeMone L.: Fundamentals of Nursing. Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, Washington D.C., 2011
- Allum V, McGarr P. : Cambridge English for Nursing. Cambridge University Press, Cambridge,2010
- Dictionary of Nursing, A&C Black Publishers Ltd, London ,2007
- źródła internetowe