Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Tematyka zajęć i sylabus.
  • Ostatnia zmiana 20.11.2023 przez Studium Języków Obcych KRK

    Tematyka zajęć i sylabus

     

    Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 

    na kierunku POŁOŻNICTWO st. licencjackie

    rok 2, semestr 3 i 4

     

    Link do sylabusa:  Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia

     

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Sprawności językowe

    Liczba godzin

    ROK II, semestr 3

    1. Podstawowe badania: mierzenie temperatury, tętna, oddechu, ciśnienia krwi; zapisywanie i odczytywanie wyników pomiarów.

    Doskonalenie czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem audiowizualnym (uzupełnianie luk, sporządzanie notatki); dyskusja; WebQuest - projekty studenckie w oparciu o zasoby Internetu.

    12

    2. Ból – rodzaje i ich charakterystyka..

    Test sprawdzający wiadomości.

    Doskonalenie czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem (wyszukiwanie informacji, odpowiadanie na pytania); ćwiczenia w określaniu i nazewnictwie bolesnych doznań oraz gradacji bólu, definiowanie; ćwiczenie umiejętność zdiagnozowania i nazwania rodzaju bólu u pacjenta; sposoby radzenia sobie z bólem – dyskusja; opis skali oceniającej poziom bólu; idiomy - ćwiczenia leksykalne i gramatyczne.

    Test sprawdzający wiadomości.

    5

    3. Iniekcje – rodzaje, miejsca i sposoby wykonywania zastrzyków.

    Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (ćwiczenia translacyjne, odpowiadanie na pytania); ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem wideo (sporządzenie notatki służbowej).

    3

    4. Asystowanie przy badaniach fizykalnych – opis i zastosowanie sprzętu użytego do badań; rola położnej.

    Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; praca z materiałem audiowizualnym; doskonalenie języka nakazów i zakazów; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem; formy grzecznościowe.

    5

    5. Pozycjonowanie pacjentki – opis pozycji stosowanych w opiece pielęgniarskiej i położniczej.

    Test sprawdzający wiadomości.

    Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania; przegotowanie demonstracji wybranych pozycji wraz z opisem.

    5

    ROK II, semestr 4

    1. Leki – zapoznanie z głównymi nazwami grup leków, a także skutkami ich niedoboru lub przedawkowania; metody dawkowania oraz aplikowania leków; sprzęt używany do aplikacji leków.

    Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego; ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; grupy leków - ćwiczenia leksykalne; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem.

    Test sprawdzający wiadomości.

    3

    2. Wybrane zaburzenia ginekologiczne

    Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego; definiowanie; ćwiczenia leksykalne i translacyjne.

    6

    3. Rodzaje porodów. Okresy porodu..

    Test sprawdzający wiadomości.

    Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego, wyszukiwanie informacji; definiowanie; ćwiczenie języka komunikacji z pacjentka (dialogi); uzupełnianie tekstu na podstawie nagrania audio; ćwiczenia translacyjne.

    8

    4. Opieka poporodowa.

    Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego; ćwiczenia translacyjne i leksykalne; definiowanie.

    6

    5. Resuscytacja noworodka – analiza wytycznych.

    Test sprawdzający wiadomości.

    Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego, wyszukiwanie informacji; ćwiczenia leksykalne i translacyjne.

    Test sprawdzający wiadomości.

    4

    6.Depresja poporodowa.

    Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego, wyszukiwanie informacji; uzupełnianie tekstu na podstawie nagrania audio; doskonalenie języka służącego udzielaniu porad w oparciu o wybrane konstrukcje gramatyczne.

    3

     

    LITERATURA : 

    Kurhan K.: Selected Texts and Exercises for 2nd year Midwifery Students – komplety materiałów dydaktycznych przygotowanych przez lektora na podstawie materiałów autorskich i z wykorzystaniem tekstów, ćwiczeń i nagrań audio z:

    1. Donesch-Jeżo E. : English for Nurses. Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków 2008.

    2. Grice T.: Nursing 1, Nursing 2. Oxford University Press, Oxford 2007.

    3. Czubak M., Hansen E., English for Midwives, Medipage Sp. z o.o. , Warszawa 2015.

    4.Taylor L., LeMone L. : Fundamentals of Nursing. Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, Washington 2011.

    5 . źródła internetowe

    6.Dictionary of Nursing. A&C Black Publishers Ltd, London 2007.

    7. Hilton A.P.: Fundamental Nursing Skills. Whurr Publishers, London 2005.

    8.Peate I., Nair M.: Fundamentals of Anatomy and Physiology for Nursing and Healthcare Students. John Wiley & Sons, Ltd., Chichester, 2017.