Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego
na kierunku POŁOŻNICTWO st. licencjackie
rok 2, semestr 3 i 4
Link do sylabusa: Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia
Treści programowe poszczególnych zajęć | Sprawności językowe | Liczba godzin |
ROK II, semestr 3 | ||
1. Podstawowe badania: mierzenie temperatury, tętna, oddechu, ciśnienia krwi; zapisywanie i odczytywanie wyników pomiarów. | Doskonalenie czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem audiowizualnym (uzupełnianie luk, sporządzanie notatki); dyskusja; WebQuest - projekty studenckie w oparciu o zasoby Internetu. | 12 |
2. Ból – rodzaje i ich charakterystyka.. Test sprawdzający wiadomości. | Doskonalenie czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem (wyszukiwanie informacji, odpowiadanie na pytania); ćwiczenia w określaniu i nazewnictwie bolesnych doznań oraz gradacji bólu, definiowanie; ćwiczenie umiejętność zdiagnozowania i nazwania rodzaju bólu u pacjenta; sposoby radzenia sobie z bólem – dyskusja; opis skali oceniającej poziom bólu; idiomy - ćwiczenia leksykalne i gramatyczne. Test sprawdzający wiadomości. | 5 |
3. Iniekcje – rodzaje, miejsca i sposoby wykonywania zastrzyków. | Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego (ćwiczenia translacyjne, odpowiadanie na pytania); ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem wideo (sporządzenie notatki służbowej). | 3 |
4. Asystowanie przy badaniach fizykalnych – opis i zastosowanie sprzętu użytego do badań; rola położnej. | Ćwiczenia leksykalne i translacyjne; praca z materiałem audiowizualnym; doskonalenie języka nakazów i zakazów; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem; formy grzecznościowe. | 5 |
5. Pozycjonowanie pacjentki – opis pozycji stosowanych w opiece pielęgniarskiej i położniczej. Test sprawdzający wiadomości. | Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji, odpowiedzi na pytania; przegotowanie demonstracji wybranych pozycji wraz z opisem. | 5 |
ROK II, semestr 4 | ||
1. Leki – zapoznanie z głównymi nazwami grup leków, a także skutkami ich niedoboru lub przedawkowania; metody dawkowania oraz aplikowania leków; sprzęt używany do aplikacji leków. | Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego; ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; grupy leków - ćwiczenia leksykalne; doskonalenie języka komunikacji z pacjentem. Test sprawdzający wiadomości. | 3 |
2. Wybrane zaburzenia ginekologiczne | Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego; definiowanie; ćwiczenia leksykalne i translacyjne. | 6 |
3. Rodzaje porodów. Okresy porodu.. Test sprawdzający wiadomości. | Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego, wyszukiwanie informacji; definiowanie; ćwiczenie języka komunikacji z pacjentka (dialogi); uzupełnianie tekstu na podstawie nagrania audio; ćwiczenia translacyjne. | 8 |
4. Opieka poporodowa. | Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego; ćwiczenia translacyjne i leksykalne; definiowanie. | 6 |
5. Resuscytacja noworodka – analiza wytycznych. Test sprawdzający wiadomości. | Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego, wyszukiwanie informacji; ćwiczenia leksykalne i translacyjne. Test sprawdzający wiadomości. | 4 |
6.Depresja poporodowa. | Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego, wyszukiwanie informacji; uzupełnianie tekstu na podstawie nagrania audio; doskonalenie języka służącego udzielaniu porad w oparciu o wybrane konstrukcje gramatyczne. | 3 |
LITERATURA : Kurhan K.: Selected Texts and Exercises for 2nd year Midwifery Students – komplety materiałów dydaktycznych przygotowanych przez lektora na podstawie materiałów autorskich i z wykorzystaniem tekstów, ćwiczeń i nagrań audio z: 1. Donesch-Jeżo E. : English for Nurses. Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków 2008. 2. Grice T.: Nursing 1, Nursing 2. Oxford University Press, Oxford 2007. 3. Czubak M., Hansen E., English for Midwives, Medipage Sp. z o.o. , Warszawa 2015. 4.Taylor L., LeMone L. : Fundamentals of Nursing. Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, Washington 2011. 5 . źródła internetowe 6.Dictionary of Nursing. A&C Black Publishers Ltd, London 2007. 7. Hilton A.P.: Fundamental Nursing Skills. Whurr Publishers, London 2005. 8.Peate I., Nair M.: Fundamentals of Anatomy and Physiology for Nursing and Healthcare Students. John Wiley & Sons, Ltd., Chichester, 2017.
|