Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej | |||||||||||
Nazwa kierunku | Analityka Medyczna | Poziom i forma studiów | jednolite studia magisterskie | stacjonarne | |||||||
Nazwa przedmiotu | Propedeutyka chorób wewnętrznych | Punkty ECTS | 3 | ||||||||
Jednostka realizująca | Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych | Osoba odpowiedzialna | prof. dr hab. Andrzej Dąbrowski | ||||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | Semestr IX | Rodzaj zajęć i liczba godzin | wykłady 15 | ćwiczenia - | seminaria 10 | |||||
w tym: E – e-learning S – stacjonarnie | E | S | E | S | E | S | |||||
- | 15 | - | - | 7 | 3 | ||||||
Cel kształcenia | Przekazanie aktualnej wiedzy o patogenezie, czynnikach etiologicznych, obrazie klinicznym, diagnostyce, ze szczególnym uwzględnieniem badań laboratoryjnych, zasadach leczenia i prognozie w wybranych, ważnych klinicznie jednostkach chorobowych z zakresu chorób wewnętrznych. | ||||||||||
Treści programowe | Wykłady: Definicja, patogeneza, czynniki etiologiczne, obraz kliniczny, postępowanie diagnostyczne, leczenie i prognoza w chorobach układu krążenia, zapaleniach płuc, przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc, cukrzycy. Seminaria: Definicja, patogeneza, czynniki etiologiczne, obraz kliniczny, postępowanie diagnostyczne, leczenie i prognoza w chorobach zapalnych trzustki, chorobach wątroby, chorobach dróg żółciowych, chorobach zapalnych jelit, nowotworach przewodu pokarmowego, w niedokrwistościach i w wodobrzuszu oraz w zakażeniach układu moczowego i wybranych chorobach reumatologicznych. | ||||||||||
Formy i metody dydaktyczne | Wykłady oraz część seminariów w formie stacjonarnej z prezentacją multimedialną. Seminaria e-learningowe – metodą synchroniczną w formie wideokonferencji z zastosowanej platformy edukacyjnej Blackboard. | ||||||||||
Forma i warunki zaliczenia | Zaliczenie w oparciu o ocenę z końcowego zaliczenia obejmującego wszystkie treści programowe. | ||||||||||
Literatura podstawowa |
| ||||||||||
Literatura uzupełniająca | - | ||||||||||
Przedmiotowe efekty kształcenia | Efekty kształcenia | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | |||||||||
P-W01 | Wykazuje znajomość etiologii i patogenezy zaburzeń w omawianych jednostkach chorobowych z zakresu chorób wewnętrznych. | K_W05 | |||||||||
P-W02 | Zna obraz kliniczny i przebieg omawianych chorób. | K_W05 | |||||||||
P-W03 | Wymienia badania laboratoryjne i inne badania specjalistyczne mające zastosowanie do potwierdzenia rozpoznania i monitorowania przebiegu omawianych jednostek chorobowych | K_W20 | |||||||||
P-W04 | Zna zasady leczenia omawianych chorób, potrafi przewidzieć wpływ przebiegu choroby i określonego postępowania na wyniki badań laboratoryjnych | K_W18, K_W20 | |||||||||
P-U01 | Potrafi zaplanować optymalny zakres badań laboratoryjnych w wybranych sytuacjach klinicznych w zakresie omawianych jednostek chorobowych. | K_U06, K_U30 | |||||||||
P-U02 | Potrafi proponować profile, schematy i algorytmy postępowania diagnostycznego w różnych stanach klinicznych zgodne z zasadami etyki zawodowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej i medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych. | K_U29 | |||||||||
P-U03 | Potrafi ocenić spójność zbiorczych wyników badań z zakresu medycyny laboratoryjnej w odniesieniu do określonej patologii lub jednostki chorobowej. | K_U31 | |||||||||
P-U04 | Potrafi interpretować zmiany w badanych parametrach laboratoryjnych w aspekcie diagnostyki i monitorowania objawów klinicznych w wybranych jednostkach chorobowych. | K_U37 | |||||||||
P-U05 | Potrafi przekazywać informacje o wyniku badania laboratoryjnego bez ingerencji w kompetencje lekarza. | K_U02 | |||||||||
P-U06 | Potrafi skutecznie komunikować się ze współpracownikami, innymi pracownikami ochrony zdrowia i odbiorcami wyników. | K_U04 | |||||||||
P-U07 | Rozumie potrzebę wysokiej jakości badań laboratoryjnych oraz znaczenie ich interpretacji w procesie diagnostycznym i leczniczym oraz jest świadomy roli czynników pozaanalitycznych mogących mieć wpływ na wiarygodność wyników badań. | K_U01, K_U35 | |||||||||
P-K01 | Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego. | K_K04 | |||||||||
Bilans nakładu pracy studenta | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: |
|
| ||||||||
udział w wykładach | 15 x 1h | 15h | |||||||||
udział w seminariach | 10 x 1h | 10h | |||||||||
udział w konsultacjach związanych z zajęciami | 2 x 2h | 4h | |||||||||
| RAZEM | 29h | |||||||||
Samodzielna praca studenta: |
|
| |||||||||
przygotowanie do seminariów | 10 x 3h | 30h | |||||||||
przygotowanie do zaliczenia | 1 x 20h | 20h | |||||||||
| RAZEM | 50h | |||||||||
| Ogółem | 79h | |||||||||
| ECTS | 3 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela. | 29h | ECTS | ||||||||
1 | |||||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym. | 20h | 1 | |||||||||
Nr efektu kształcenia | Metody weryfikacji efektu kształcenia | ||||||||||
Formujące | Podsumowujące | ||||||||||
P-W01 | dyskusja w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-W02 | dyskusja w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-W03 | dyskusja w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-W04 | dyskusja w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-U01 | dyskusja w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-U02 | dyskusja w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-U03 | dyskusja w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-U04 | dyskusja w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-U05 | dyskusja w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-U06 | dyskusja w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-U07 | dyskusja w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-K01 | dyskusja w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
Data opracowania programu | 18.09.2020 r. | Program opracował | prof. dr hab. Andrzej Dąbrowski | ||||||||