Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • 28.02.2021 Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych

    Sylabus

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej

    Nazwa kierunku

    Analityka Medyczna

    Poziom i forma studiów

    jednolite studia magisterskie

    stacjonarne

    Nazwa przedmiotu

    Propedeutyka chorób wewnętrznych

    Punkty ECTS

    3

    Jednostka realizująca

    Klinika Gastroenterologii

    i Chorób Wewnętrznych

    Osoba odpowiedzialna

    prof. dr hab.

    Andrzej Dąbrowski

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy

    Semestr

    IX

    Rodzaj zajęć i liczba godzin

    wykłady 

    15

    ćwiczenia

    -

    seminaria

    10

    w tym:

    E – e-learning

    S – stacjonarnie

    E

    S

    E

    S

    E

    S

    -

    15

    -

    -

    7

    3

    Cel

    kształcenia

    Przekazanie aktualnej wiedzy o patogenezie, czynnikach etiologicznych, obrazie klinicznym, diagnostyce, ze szczególnym uwzględnieniem badań laboratoryjnych, zasadach leczenia i prognozie w wybranych, ważnych klinicznie jednostkach chorobowych z zakresu chorób wewnętrznych.

    Treści programowe

    Wykłady:

    Definicja, patogeneza, czynniki etiologiczne, obraz kliniczny, postępowanie diagnostyczne, leczenie i prognoza w chorobach układu krążenia, zapaleniach płuc, przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc, cukrzycy.

    Seminaria:

    Definicja, patogeneza, czynniki etiologiczne, obraz kliniczny, postępowanie diagnostyczne, leczenie i prognoza w chorobach zapalnych trzustki, chorobach wątroby, chorobach dróg żółciowych, chorobach zapalnych jelit, nowotworach przewodu pokarmowego, w niedokrwistościach i w wodobrzuszu oraz w zakażeniach układu moczowego i wybranych chorobach reumatologicznych.

    Formy i metody dydaktyczne

    Wykłady oraz część seminariów w formie stacjonarnej z prezentacją multimedialną.

    Seminaria e-learningowe – metodą synchroniczną w formie wideokonferencji z zastosowanej platformy edukacyjnej Blackboard.

    Forma i warunki zaliczenia

    Zaliczenie w oparciu o ocenę z końcowego zaliczenia obejmującego wszystkie treści programowe.

    Literatura podstawowa

    1. Interna Szczeklika - mały podręcznik 2019/2020 pod red. Piotra Gajewskiego, wyd. Medycyna Praktyczna, Kraków 2019

    Literatura uzupełniająca

    -

    Przedmiotowe efekty kształcenia

    Efekty kształcenia

    Odniesienie do

    kierunkowych efektów kształcenia

    P-W01

    Wykazuje znajomość etiologii i patogenezy zaburzeń w omawianych jednostkach chorobowych z zakresu chorób wewnętrznych.

    K_W05

    P-W02

    Zna obraz kliniczny i przebieg omawianych chorób.

    K_W05

    P-W03

    Wymienia badania laboratoryjne i inne badania specjalistyczne mające zastosowanie do potwierdzenia rozpoznania i monitorowania przebiegu omawianych jednostek chorobowych

    K_W20

    P-W04

    Zna zasady leczenia omawianych chorób, potrafi przewidzieć wpływ przebiegu choroby i określonego postępowania na wyniki badań laboratoryjnych

    K_W18, K_W20

    P-U01

    Potrafi zaplanować optymalny zakres badań laboratoryjnych w wybranych sytuacjach klinicznych w zakresie omawianych jednostek chorobowych.

    K_U06, K_U30

    P-U02

    Potrafi proponować profile, schematy i algorytmy postępowania diagnostycznego w różnych stanach klinicznych zgodne z zasadami etyki zawodowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej i medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych.

    K_U29

    P-U03

    Potrafi ocenić spójność zbiorczych wyników badań z zakresu medycyny laboratoryjnej w odniesieniu do określonej patologii lub jednostki chorobowej.

    K_U31

    P-U04

    Potrafi interpretować zmiany w badanych parametrach laboratoryjnych w aspekcie diagnostyki i monitorowania objawów klinicznych w wybranych jednostkach chorobowych.

    K_U37

    P-U05

    Potrafi przekazywać informacje o wyniku badania laboratoryjnego bez ingerencji w kompetencje lekarza.

    K_U02

    P-U06

    Potrafi skutecznie komunikować się ze współpracownikami, innymi pracownikami ochrony zdrowia i odbiorcami wyników.

    K_U04

    P-U07

    Rozumie potrzebę wysokiej jakości badań laboratoryjnych oraz znaczenie ich interpretacji w procesie diagnostycznym i leczniczym oraz jest świadomy roli czynników pozaanalitycznych mogących mieć wpływ na wiarygodność wyników badań.

    K_U01, K_U35

    P-K01

    Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego.

    K_K04

    Bilans nakładu pracy studenta

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

     

     

    udział w wykładach

    15 x 1h

    15h

    udział w seminariach

    10 x 1h

    10h

    udział w konsultacjach związanych z zajęciami

    2 x 2h

    4h

     

    RAZEM

    29h

    Samodzielna praca studenta:

     

     

    przygotowanie do seminariów

    10 x 3h

    30h

    przygotowanie do zaliczenia

    1 x 20h

    20h

     

    RAZEM

    50h

     

    Ogółem

    79h

     

    ECTS

    3

    Wskaźniki ilościowe

    Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela.

    29h

    ECTS

    1

    Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym.

    20h

    1

    Nr efektu kształcenia

    Metody weryfikacji efektu kształcenia

    Formujące

    Podsumowujące

    P-W01

    dyskusja w trakcie seminariów

    zaliczenie

    P-W02

    dyskusja w trakcie seminariów

    zaliczenie

    P-W03

    dyskusja w trakcie seminariów

    zaliczenie

    P-W04

    dyskusja w trakcie seminariów

    zaliczenie

    P-U01

    dyskusja w trakcie seminariów

    zaliczenie

    P-U02

    dyskusja w trakcie seminariów

    zaliczenie

    P-U03

    dyskusja w trakcie seminariów

    zaliczenie

    P-U04

    dyskusja w trakcie seminariów

    zaliczenie

    P-U05

    dyskusja w trakcie seminariów

    zaliczenie

    P-U06

    dyskusja w trakcie seminariów

    zaliczenie

    P-U07

    dyskusja w trakcie seminariów

    zaliczenie

    P-K01

    dyskusja w trakcie seminariów

    zaliczenie

    Data opracowania programu

    18.09.2020 r.

    Program opracował

    prof. dr hab. Andrzej Dąbrowski