Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Program nauczania.
  • 07.11.2019 Zakład Immunologii

    Program nauczania

    III rok Analityki Medycznej

    III rok Farmacji Aptecznej

    1. Jednostka odpowiedzialna za nauczanie przedmiotu:

    • Zakład Immunologii UMB

    2. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie przedmiotu:

    • Prof. dr hab. Ewa Jabłońska

    3. Wymiar godzinowy zajęć:

    • 15 godzin

    4. Formy nauczania przedmiotu i wymiar godzinowy zajęć:

    • Seminaria

    5. Forma zalizcenia przedmiotu:

    Zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach

    6. Tematy seminariaów:

    • Metody immunoterapii w różnych stanach patologii.
    • Modulacja procesu apoptozy.
    • Immunoterapia nowotworów.
    • Komórki dendrytyczne w immunoterapii nowotworowej.
    • Immunoterapia w oparciu o regulację angiogenezy.
    • Szczepionki genowe odporność na wszystko?
    • Skuteczność probiotyków w zapobieganiu chorobom infekcyjnym.

    7. Literatura:

    • Ptak W., Ptak M., Szczepanik M.: Podstawy immunologii. PZWL 2017
    • Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T.: Immunologia. PWN 2017
    • Lydyard P. M.: Krótkie wykłady. Immunologia. PWN 2009
    • Playfair J. H. L. Chain B. M.: Immunologia w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005
    • Kowalski M.: Immunologia kliniczna. PZWL, 2000
    • Lasek W.: Immunologia. Podstawowe zagadnienia i aktualności. PWN 2014
    • Chapel H.:  Immunologia kliniczna. Wydawnictwo Czelej, 2009

     

    Sylabus Analityka Medyczna:

    SYLABUS

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2017/2018

    Nazwa kierunku studiów

    Analityka Medyczna

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Immunoterapia.

    1. Jednostka realizująca

    Zakład Immunologii

    2. e-mail jednostki

    immuno@umb.edu.pl

    3. Wydział

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej UMB

    Profil kształcenia

      ■ praktyczny                            □ ogólnoakademicki   

    Forma kształcenia

      ■  jednolite magisterskie          □ pierwszego stopnia         □ drugiego stopnia  

    Forma studiów

      ■ stacjonarne                      □  niestacjonarne

    Język przedmiotu/modułu

      ■ polski                              □  angielski

    Typ przedmiotu/modułu

      □ obowiązkowy                 ■ fakultatywny

    Rok studiów

    □  I   □    II     ■  III    □ IV       □V   □ VI                           

    Semestr studiów

    □I    □ II    □ III     □ IV   □V

    ■ VI  □VII  □VIII   □IX  □X  □XI

    Liczba godzin w ramach poszczególnych

    form zajęć

    Wykłady:

    -

    Seminaria:

    15

    Ćwiczenia:

    -

    Konsultacje:

    1

    Sumaryczna liczba godzin kontaktowych

    16

    Liczba punktów ECTS

    1

    Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi

    Realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z Immunologii, Immunopatologii.

    Cel przedmiotu/modułu

    Celem przeprowadzenia fakultetów jest zapoznanie studentów z najnowszymi aspektami immunoterapii oraz możliwości zapobiegania i obniżenia ryzyka zachorowań na nowotwory.

    Treści programowe skupione będą wokół najnowszych metod immunoterapii w różnych stanach patologii oraz modulację procesu apoptozy czy angiogenezy ze szczególnym uwzględnieniem w immunoterapii nowotworów. Poruszone zostanie zagadnienie udziału komórek dendrytycznych w immunoterapii chorób nowotworowych. Ponadto, omówiona zostanie skuteczność probiotyków w zapobieganiu chorobom nowotworowym i infekcyjnym.

    Metody dydaktyczne

    Seminaria:

    • analiza przypadków
    • przygotowanie i prezentacja projektów grupowych/indywidualnych

    Ponadto:

    • samodzielne dochodzenie do wiedzy
    • analiza literatury
    • konsultacje

    Narzędzia dydaktyczne

    Rzutnik multimedialny, komputer, plansze i atlasy.

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy)

    prof. dr hab. Ewa Jabłońska

    Skład zespołu dydaktycznego

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Immunologii, w tym na umowę zlecenie oraz doktoranci.

     

    Symbol i nr przed-

    miotowego

    efektu uczenia się

    Efekty uczenia się

     

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody (formujące i podsumowujące)

    weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    P-W01

    zna budowę i funkcje układu odpornościowego, w tym mechanizmy odporności nieswoistej i swoistej organizmu;

    A­.W15.

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta

     

    Podsumowujące:

    • krótkie strukturyzowane pytania

    P-W02

    zna rodzaje i charakterystykę materiału biologicznego, zasady i metodykę jego pobierania, transportu, przechowywania i przygotowania do badań immunologicznych;

    A.W19.

    P-W03

    zna rolę badań immunologicznych w rozpoznawaniu i monitorowaniu zaburzeń odporności oraz kryteria doboru tych badań;

    E.W18.

    umiejętności

    P-U01

    potrafi wybierać i przeprowadzać badania laboratoryjne oceniające funkcjonowanie układu odpornościowego oraz zinterpretować wyniki tych badań;

    A.U10.

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta

     

    Podsumowujące:

    • realizacja określonego zadania

    P-U02

    potrafi wykonywać testy immunologiczne oceniające mechanizmy odporności nieswoistej i swoistej;

    A.U11.

    P-U03

    potrafi stosować wiedzę z zakresu medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych;

    C.U1.

    P-U04

    potrafi przeprowadzać krytyczną analizę informacji zawartych w publikacjach naukowych dotyczących zagadnień medycyny laboratoryjnej;

    E.U27.

    kompetencje społeczne

    P-K01

    jest gotów dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;

    A.K1.

    Formujące:

    • obserwacja pracy studenta

     

    Podsumowujące:

    • ocenianie ciągłe (obserwacja pracy studenta)

    P-K02

    jest gotów pracy w zespole, przyjmując w nim różne role, ustalając priorytety, dbając o bezpieczeństwo własne, współpracowników i otoczenia;

    H.K2.

    P-K03

    jest gotów wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym;

    F.K2.

    P-K04

    jest gotów identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego w oparciu o zasady etyczne oraz formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej;

    C.K1.

    P-K05

    jest gotów przestrzegania tajemnicy zawodowej i praw pacjenta;

    H.K1.

    P-K06

    jest gotów korzystania z obiektywnych źródeł informacji;

    B.K2.

    P-K07

    jest gotów formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji;

    B.K1.

    P-K08

    jest gotów podejmowania działań zawodowych z szacunkiem do pracy własnej i innych ludzi oraz dbania o powierzony sprzęt;

    D.K1

    P-K09

    jest gotów przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób;

    E.K3.

    nakład pracy studenta

    (bilans punktów ECTS)

     

    Forma aktywności

    Liczba godzin

    Zajęcia wymagające udziału nauczyciela

    Realizacja przedmiotu: wykłady

    -

    Realizacja przedmiotu: ćwiczenia

    -

    Realizacja przedmiotu: seminaria

    15

    Konsultacje

    1

                                                                                                          Łącznie

    16

    Samodzielna praca studenta

    Przygotowanie się do ćwiczeń

    -

    Przygotowanie się do seminariów

    15

    Przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    -

    Przygotowanie się do egzaminu lub zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu

    Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej

    -

                                                                                                             Łącznie

    15

     

                           Sumaryczne obciążenie studenta

    31

     

                                                                                     Liczba punktów ECTS

    1

     

    Treści programowe

    Treść zajęć

    Forma zajęć

    liczba godzin

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    1. Metody immunoterapii w różnych stanach patologii.

    2. Modulacja procesu apoptozy.

    3. Immunoterapia nowotworów.

    4. Komórki dendrytyczne w immunoterapii nowotworowej.

    5. Immunoterapia w oparciu o regulację angiogenezy.

    6. Szczepionki genowe odporność na wszystko?

    7. Skuteczność probiotyków w zapobieganiu chorobom infekcyjnym.

    S

    15

    P-W01 – P-W03

    P-U01 – P-U04

    P-K01 – P-K09

    Literatura podstawowa

    1. Ptak W.: Podstawy immunologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2017
    2. Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN 2017
    3. Lydyard P. M.: Krótkie wykłady. Immunologia. Wydawnictwo naukowe PWN, 2008

    Literatura uzupełniająca

    1. Kowalski M.: Immunologia kliniczna. PZWL, 2000
    2. Lasek W.: Immunologia. Podstawowe zagadnienia i aktualności Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
    3. Chapel H.:  Immunologia kliniczna. Wydawnictwo Czelej, 2009

    Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem przedmiotu/jednostki)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Nieobecność musi być usprawiedliwiona.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Zaliczenie teoretyczne materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach w ustalonym terminie, w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Zaliczenie wszystkich seminariów.

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego zaliczeniem

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie wszystkich seminariów, sprawdzian ustny w postaci krótkich pytań i dyskusji pozwalający ocenić stan wiedzy w zakresie omawianych zagadnień.

                     

     

    Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): prof. dr hab. Ewa Jabłońska

     

    Data sporządzenia sylabusa: 04.09.2019 r.

     

    Sylabus Farmacja Apteczna:

    SYLABUS

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2017/2018

    Nazwa kierunku studiów

    Farmacja

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Immunoterapia.

    1. Jednostka realizująca

    Zakład Immunologii

    2. e-mail jednostki

    immuno@umb.edu.pl

    3. Wydział

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej

    Profil kształcenia

     □ praktyczny                    ■ ogólnoakademicki   

    Forma kształcenia

     ■ jednolite magisterskie      □   pierwszego stopnia       □ drugiego stopnia  

    Forma studiów

     ■ stacjonarne                   ■ niestacjonarne

    Język przedmiotu/modułu

     ■ polski                           □ angielski

    Typ przedmiotu/modułu

     □ obowiązkowy              ■ fakultatywny

    Rok studiów

     □I    □ II    ■ III   □ IV    □ V

     □ VI                           

    Semestr studiów

    □ I    □ II    □ III   □ IV   ■ V

    □ VI □ VII □ VIII  □ IX  □ X □ XI

    Liczba godzin w ramach poszczególnych

    form zajęć

    Wykłady

    -

    Seminaria

    15

    Ćwiczenia

    -

    Konsultacje

    1

    Sumaryczna liczba godzin kontaktowych

    16

    Liczba punktów ECTS

    1

    Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi

    Realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z przedmiotów: Biologia i genetyka, Biologia molekularna, Fizjologia z anatomią, Mikrobiologia, Immunologia.

    Cel przedmiotu/modułu

    Celem przeprowadzenia fakultetów jest zapoznanie studentów z najnowszymi aspektami immunoterapii oraz możliwości zapobiegania i obniżenia ryzyka zachorowań na nowotwory. Treści programowe skupione będą wokół najnowszych metod immunoterapii w różnych stanach patologii oraz modulację procesu apoptozy czy angiogenezy ze szczególnym uwzględnieniem w immunoterapii nowotworów. Poruszone zostanie zagadnienie udziału komórek dendrytycznych w immunoterapii chorób nowotworowych. Ponadto, omówiona zostanie skuteczność probiotyków w zapobieganiu chorobom nowotworowym i infekcyjnym.

    Metody dydaktyczne

    Seminaria: analiza przypadków, przygotowanie i prezentacja projektów grupowych/indywidualnych. Ponadto: samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury, konsultacje.

    Narzędzia dydaktyczne

    Monitor (prezentacje multimedialne), komputer. Plansze i atlasy.

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy)

    prof. dr hab. Ewa Jabłońska

    Skład zespołu dydaktycznego

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Immunologii, w tym na umowę zlecenie oraz doktoranci.

     

    Symbol i nr przed-

    miotowego

    efektu uczenia się

    Efekty uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody (formujące i podsumowujące)

    weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza:

    P-W01

    zna i rozumie podstawy patofizjologii komórki i układów organizmu ludzkiego

    A.W7

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta

     

    Podsumowujące:

    • krótkie strukturyzowane pytania

    P-W02

    zna i rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego organizmu i mechanizmy odpowiedzi immunologicznej

    A.W13

    P-W03

    zna i rozumie zasady prowadzenia diagnostyki immunologicznej oraz zasady i metody immunoprofilaktyki i immunoterapii

    A.W14

    P-W04

    zna i rozumie molekularne podstawy regulacji cyklu komórkowego, proliferacji, apoptozy i transformacji nowotworowej

    A.W15

    P-W05

    zna i rozumie wymagania farmakopealne, jakie powinny spełniać leki biologiczne i zasady wprowadzania ich do obrotu

    C.W23

    P-W06

    zna i rozumie nowe osiągnięcia dotyczące leków roślinnych

    D.W45

    umiejętności:

    P-U01

    potrafi opisywać i tłumaczyć mechanizmy i procesy immunologiczne w warunkach zdrowia i choroby

    A.U11

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta

     

    Podsumowujące:

    • realizacja określonego zadania

    P-U02

    potrafi wyszukiwać informacje naukowe dotyczące substancji i produktów leczniczych

    C.U38

    kompetencje społeczne:

    P-K01

    jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji

    B.K.1

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta

     

    Podsumowujące:

    • ocenianie ciągłe (ocena aktywności studenta)

    P-K02

    jest gotów do formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji

    B.K.2

    P-K03

    jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

    A.K1

    nakład pracy studenta

    (bilans punktów ECTS)

     

    Forma aktywności

    Liczba godzin

    Zajęcia wymagające udziału nauczyciela

    Realizacja przedmiotu: wykłady

    -

    Realizacja przedmiotu: ćwiczenia

    -

    Realizacja przedmiotu: seminaria

    15

    Konsultacje

    1

                                                                                                          Łącznie

    16

    Samodzielna praca studenta

    Przygotowanie się do ćwiczeń

    -

    Przygotowanie się do seminariów

    14

    Przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    -

    Przygotowanie się do egzaminu lub zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu

    Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej

    -

                                                                                                             Łącznie

    14

     

                           Sumaryczne obciążenie studenta

    30

     

                                                                                     Liczba punktów ECTS

    1

     

    Treści programowe

    Treść zajęć

    Forma zajęć

    liczba godzin

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Metody immunoterapii w różnych stanach patologii. Modulacja procesu apoptozy. Immunoterapia nowotworów. Komórki dendrytyczne w immunoterapii nowotworowej. Immunoterapia w oparciu o regulację angiogenezy. Szczepionki genowe odporność na wszystko? Skuteczność probiotyków w zapobieganiu chorobom infekcyjnym.

    S

    15

    P-W01-P-W06

    P-U01-P-U02

    P-K01-P-K03

    Literatura podstawowa

    1. Ptak W.: Podstawy immunologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2017
    2. Gołąb J, Jakubisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN 2017
    3. Lydyard P. M.: Krótkie wykłady. Immunologia. Wydawnictwo naukowe PWN, 2008

    Literatura uzupełniająca

    1. Kowalski M. Immunologia kliniczna, PZWL, 2000
    2. Lasek W.: Immunologia. Podstawowe zagadnienia i aktualności Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
    3. Chapel H.:  Immunologia kliniczna. Wydawnictwo Czelej, 2009

    Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem przedmiotu/jednostki)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Nieobecność musi być usprawiedliwiona.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Zaliczenie teoretyczne materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach w ustalonym terminie, w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Zaliczenie wszystkich seminariów.

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego zaliczeniem

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie wszystkich seminariów, sprawdzian ustny w postaci krótkich pytań i dyskusji pozwalający ocenić stan wiedzy w zakresie omawianych zagadnień.

                     

     

    Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): prof. dr hab. Ewa Jabłońska

     

    Data sporządzenia sylabusa: 05.09.2019 r.