III rok Analityki Medycznej
III rok Farmacji Aptecznej
1. Jednostka odpowiedzialna za nauczanie przedmiotu:
- Zakład Immunologii UMB
2. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie przedmiotu:
- Prof. dr hab. Ewa Jabłońska
3. Wymiar godzinowy zajęć:
- 15 godzin
4. Formy nauczania przedmiotu i wymiar godzinowy zajęć:
- Seminaria
5. Forma zalizcenia przedmiotu:
Zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach
6. Tematy seminariaów:
- Metody immunoterapii w różnych stanach patologii.
- Modulacja procesu apoptozy.
- Immunoterapia nowotworów.
- Komórki dendrytyczne w immunoterapii nowotworowej.
- Immunoterapia w oparciu o regulację angiogenezy.
- Szczepionki genowe odporność na wszystko?
- Skuteczność probiotyków w zapobieganiu chorobom infekcyjnym.
7. Literatura:
- Ptak W., Ptak M., Szczepanik M.: Podstawy immunologii. PZWL 2017
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T.: Immunologia. PWN 2017
- Lydyard P. M.: Krótkie wykłady. Immunologia. PWN 2009
- Playfair J. H. L. Chain B. M.: Immunologia w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005
- Kowalski M.: Immunologia kliniczna. PZWL, 2000
- Lasek W.: Immunologia. Podstawowe zagadnienia i aktualności. PWN 2014
- Chapel H.: Immunologia kliniczna. Wydawnictwo Czelej, 2009
Sylabus Analityka Medyczna:
SYLABUS Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2017/2018 | ||||||||||||||||
Nazwa kierunku studiów | Analityka Medyczna | |||||||||||||||
Nazwa przedmiotu/modułu | Immunoterapia. | |||||||||||||||
1. Jednostka realizująca | Zakład Immunologii | |||||||||||||||
2. e-mail jednostki | immuno@umb.edu.pl | |||||||||||||||
3. Wydział | Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej UMB | |||||||||||||||
Profil kształcenia | ■ praktyczny □ ogólnoakademicki | |||||||||||||||
Forma kształcenia | ■ jednolite magisterskie □ pierwszego stopnia □ drugiego stopnia | |||||||||||||||
Forma studiów | ■ stacjonarne □ niestacjonarne | |||||||||||||||
Język przedmiotu/modułu | ■ polski □ angielski | |||||||||||||||
Typ przedmiotu/modułu | □ obowiązkowy ■ fakultatywny | |||||||||||||||
Rok studiów | □ I □ II ■ III □ IV □V □ VI | Semestr studiów | □I □ II □ III □ IV □V ■ VI □VII □VIII □IX □X □XI | |||||||||||||
Liczba godzin w ramach poszczególnych form zajęć | Wykłady: - | Seminaria: 15 | Ćwiczenia: - | Konsultacje: 1 | Sumaryczna liczba godzin kontaktowych | 16 | ||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1 | |||||||||||||||
Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z Immunologii, Immunopatologii. | |||||||||||||||
Cel przedmiotu/modułu | Celem przeprowadzenia fakultetów jest zapoznanie studentów z najnowszymi aspektami immunoterapii oraz możliwości zapobiegania i obniżenia ryzyka zachorowań na nowotwory. Treści programowe skupione będą wokół najnowszych metod immunoterapii w różnych stanach patologii oraz modulację procesu apoptozy czy angiogenezy ze szczególnym uwzględnieniem w immunoterapii nowotworów. Poruszone zostanie zagadnienie udziału komórek dendrytycznych w immunoterapii chorób nowotworowych. Ponadto, omówiona zostanie skuteczność probiotyków w zapobieganiu chorobom nowotworowym i infekcyjnym. | |||||||||||||||
Metody dydaktyczne | Seminaria:
Ponadto:
| |||||||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | Rzutnik multimedialny, komputer, plansze i atlasy. | |||||||||||||||
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy) | prof. dr hab. Ewa Jabłońska | |||||||||||||||
Skład zespołu dydaktycznego | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Immunologii, w tym na umowę zlecenie oraz doktoranci. | |||||||||||||||
Symbol i nr przed- miotowego efektu uczenia się | Efekty uczenia się
| Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody (formujące i podsumowujące) weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |||||||||||||
wiedza | ||||||||||||||||
P-W01 | zna budowę i funkcje układu odpornościowego, w tym mechanizmy odporności nieswoistej i swoistej organizmu; | A.W15. | Formujące:
Podsumowujące:
| |||||||||||||
P-W02 | zna rodzaje i charakterystykę materiału biologicznego, zasady i metodykę jego pobierania, transportu, przechowywania i przygotowania do badań immunologicznych; | A.W19. | ||||||||||||||
P-W03 | zna rolę badań immunologicznych w rozpoznawaniu i monitorowaniu zaburzeń odporności oraz kryteria doboru tych badań; | E.W18. | ||||||||||||||
umiejętności | ||||||||||||||||
P-U01 | potrafi wybierać i przeprowadzać badania laboratoryjne oceniające funkcjonowanie układu odpornościowego oraz zinterpretować wyniki tych badań; | A.U10. | Formujące:
Podsumowujące:
| |||||||||||||
P-U02 | potrafi wykonywać testy immunologiczne oceniające mechanizmy odporności nieswoistej i swoistej; | A.U11. | ||||||||||||||
P-U03 | potrafi stosować wiedzę z zakresu medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych; | C.U1. | ||||||||||||||
P-U04 | potrafi przeprowadzać krytyczną analizę informacji zawartych w publikacjach naukowych dotyczących zagadnień medycyny laboratoryjnej; | E.U27. | ||||||||||||||
kompetencje społeczne | ||||||||||||||||
P-K01 | jest gotów dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; | A.K1. | Formujące:
Podsumowujące:
| |||||||||||||
P-K02 | jest gotów pracy w zespole, przyjmując w nim różne role, ustalając priorytety, dbając o bezpieczeństwo własne, współpracowników i otoczenia; | H.K2. | ||||||||||||||
P-K03 | jest gotów wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym; | F.K2. | ||||||||||||||
P-K04 | jest gotów identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego w oparciu o zasady etyczne oraz formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej; | C.K1. | ||||||||||||||
P-K05 | jest gotów przestrzegania tajemnicy zawodowej i praw pacjenta; | H.K1. | ||||||||||||||
P-K06 | jest gotów korzystania z obiektywnych źródeł informacji; | B.K2. | ||||||||||||||
P-K07 | jest gotów formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji; | B.K1. | ||||||||||||||
P-K08 | jest gotów podejmowania działań zawodowych z szacunkiem do pracy własnej i innych ludzi oraz dbania o powierzony sprzęt; | D.K1 | ||||||||||||||
P-K09 | jest gotów przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób; | E.K3. | ||||||||||||||
nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS) | ||||||||||||||||
| Forma aktywności | Liczba godzin | ||||||||||||||
Zajęcia wymagające udziału nauczyciela | Realizacja przedmiotu: wykłady | - | ||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: ćwiczenia | - | |||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: seminaria | 15 | |||||||||||||||
Konsultacje | 1 | |||||||||||||||
Łącznie | 16 | |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta | Przygotowanie się do ćwiczeń | - | ||||||||||||||
Przygotowanie się do seminariów | 15 | |||||||||||||||
Przygotowanie się do zaliczeń etapowych | - | |||||||||||||||
Przygotowanie się do egzaminu lub zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu | ||||||||||||||||
Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej | - | |||||||||||||||
Łącznie | 15 | |||||||||||||||
| Sumaryczne obciążenie studenta | 31 | ||||||||||||||
| Liczba punktów ECTS | 1 | ||||||||||||||
Treści programowe | ||||||||||||||||
Treść zajęć | Forma zajęć | liczba godzin | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | |||||||||||||
1. Metody immunoterapii w różnych stanach patologii. 2. Modulacja procesu apoptozy. 3. Immunoterapia nowotworów. 4. Komórki dendrytyczne w immunoterapii nowotworowej. 5. Immunoterapia w oparciu o regulację angiogenezy. 6. Szczepionki genowe odporność na wszystko? 7. Skuteczność probiotyków w zapobieganiu chorobom infekcyjnym. | S | 15 | P-W01 – P-W03 P-U01 – P-U04 P-K01 – P-K09 | |||||||||||||
Literatura podstawowa |
| |||||||||||||||
Literatura uzupełniająca |
| |||||||||||||||
Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem przedmiotu/jednostki) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie. | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność musi być usprawiedliwiona. | |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Zaliczenie teoretyczne materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach w ustalonym terminie, w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia. | |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Zaliczenie wszystkich seminariów. | |||||||||||||||
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego zaliczeniem (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Zaliczenie wszystkich seminariów, sprawdzian ustny w postaci krótkich pytań i dyskusji pozwalający ocenić stan wiedzy w zakresie omawianych zagadnień. | ||||||||||||||||
Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): prof. dr hab. Ewa Jabłońska
Data sporządzenia sylabusa: 04.09.2019 r.
Sylabus Farmacja Apteczna:
SYLABUS Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2017/2018 | ||||||||||||||||
Nazwa kierunku studiów | Farmacja | |||||||||||||||
Nazwa przedmiotu/modułu | Immunoterapia. | |||||||||||||||
1. Jednostka realizująca | Zakład Immunologii | |||||||||||||||
2. e-mail jednostki | immuno@umb.edu.pl | |||||||||||||||
3. Wydział | Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej | |||||||||||||||
Profil kształcenia | □ praktyczny ■ ogólnoakademicki | |||||||||||||||
Forma kształcenia | ■ jednolite magisterskie □ pierwszego stopnia □ drugiego stopnia | |||||||||||||||
Forma studiów | ■ stacjonarne ■ niestacjonarne | |||||||||||||||
Język przedmiotu/modułu | ■ polski □ angielski | |||||||||||||||
Typ przedmiotu/modułu | □ obowiązkowy ■ fakultatywny | |||||||||||||||
Rok studiów | □I □ II ■ III □ IV □ V □ VI | Semestr studiów | □ I □ II □ III □ IV ■ V □ VI □ VII □ VIII □ IX □ X □ XI | |||||||||||||
Liczba godzin w ramach poszczególnych form zajęć | Wykłady - | Seminaria 15 | Ćwiczenia - | Konsultacje 1 | Sumaryczna liczba godzin kontaktowych | 16 | ||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1 | |||||||||||||||
Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z przedmiotów: Biologia i genetyka, Biologia molekularna, Fizjologia z anatomią, Mikrobiologia, Immunologia. | |||||||||||||||
Cel przedmiotu/modułu | Celem przeprowadzenia fakultetów jest zapoznanie studentów z najnowszymi aspektami immunoterapii oraz możliwości zapobiegania i obniżenia ryzyka zachorowań na nowotwory. Treści programowe skupione będą wokół najnowszych metod immunoterapii w różnych stanach patologii oraz modulację procesu apoptozy czy angiogenezy ze szczególnym uwzględnieniem w immunoterapii nowotworów. Poruszone zostanie zagadnienie udziału komórek dendrytycznych w immunoterapii chorób nowotworowych. Ponadto, omówiona zostanie skuteczność probiotyków w zapobieganiu chorobom nowotworowym i infekcyjnym. | |||||||||||||||
Metody dydaktyczne | Seminaria: analiza przypadków, przygotowanie i prezentacja projektów grupowych/indywidualnych. Ponadto: samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury, konsultacje. | |||||||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | Monitor (prezentacje multimedialne), komputer. Plansze i atlasy. | |||||||||||||||
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy) | prof. dr hab. Ewa Jabłońska | |||||||||||||||
Skład zespołu dydaktycznego | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Immunologii, w tym na umowę zlecenie oraz doktoranci. | |||||||||||||||
Symbol i nr przed- miotowego efektu uczenia się | Efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody (formujące i podsumowujące) weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |||||||||||||
wiedza: | ||||||||||||||||
P-W01 | zna i rozumie podstawy patofizjologii komórki i układów organizmu ludzkiego | A.W7 | Formujące:
Podsumowujące:
| |||||||||||||
P-W02 | zna i rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego organizmu i mechanizmy odpowiedzi immunologicznej | A.W13 | ||||||||||||||
P-W03 | zna i rozumie zasady prowadzenia diagnostyki immunologicznej oraz zasady i metody immunoprofilaktyki i immunoterapii | A.W14 | ||||||||||||||
P-W04 | zna i rozumie molekularne podstawy regulacji cyklu komórkowego, proliferacji, apoptozy i transformacji nowotworowej | A.W15 | ||||||||||||||
P-W05 | zna i rozumie wymagania farmakopealne, jakie powinny spełniać leki biologiczne i zasady wprowadzania ich do obrotu | C.W23 | ||||||||||||||
P-W06 | zna i rozumie nowe osiągnięcia dotyczące leków roślinnych | D.W45 | ||||||||||||||
umiejętności: | ||||||||||||||||
P-U01 | potrafi opisywać i tłumaczyć mechanizmy i procesy immunologiczne w warunkach zdrowia i choroby | A.U11 | Formujące:
Podsumowujące:
| |||||||||||||
P-U02 | potrafi wyszukiwać informacje naukowe dotyczące substancji i produktów leczniczych | C.U38 | ||||||||||||||
kompetencje społeczne: | ||||||||||||||||
P-K01 | jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji | B.K.1 | Formujące:
Podsumowujące:
| |||||||||||||
P-K02 | jest gotów do formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji | B.K.2 | ||||||||||||||
P-K03 | jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób | A.K1 | ||||||||||||||
nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS) | ||||||||||||||||
| Forma aktywności | Liczba godzin | ||||||||||||||
Zajęcia wymagające udziału nauczyciela | Realizacja przedmiotu: wykłady | - | ||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: ćwiczenia | - | |||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: seminaria | 15 | |||||||||||||||
Konsultacje | 1 | |||||||||||||||
Łącznie | 16 | |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta | Przygotowanie się do ćwiczeń | - | ||||||||||||||
Przygotowanie się do seminariów | 14 | |||||||||||||||
Przygotowanie się do zaliczeń etapowych | - | |||||||||||||||
Przygotowanie się do egzaminu lub zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu | ||||||||||||||||
Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej | - | |||||||||||||||
Łącznie | 14 | |||||||||||||||
| Sumaryczne obciążenie studenta | 30 | ||||||||||||||
| Liczba punktów ECTS | 1 | ||||||||||||||
Treści programowe | ||||||||||||||||
Treść zajęć | Forma zajęć | liczba godzin | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | |||||||||||||
Metody immunoterapii w różnych stanach patologii. Modulacja procesu apoptozy. Immunoterapia nowotworów. Komórki dendrytyczne w immunoterapii nowotworowej. Immunoterapia w oparciu o regulację angiogenezy. Szczepionki genowe odporność na wszystko? Skuteczność probiotyków w zapobieganiu chorobom infekcyjnym. | S | 15 | P-W01-P-W06 P-U01-P-U02 P-K01-P-K03 | |||||||||||||
Literatura podstawowa |
| |||||||||||||||
Literatura uzupełniająca |
| |||||||||||||||
Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem przedmiotu/jednostki) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie. | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność musi być usprawiedliwiona. | |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Zaliczenie teoretyczne materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach w ustalonym terminie, w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia. | |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Zaliczenie wszystkich seminariów. | |||||||||||||||
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego zaliczeniem (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Zaliczenie wszystkich seminariów, sprawdzian ustny w postaci krótkich pytań i dyskusji pozwalający ocenić stan wiedzy w zakresie omawianych zagadnień. | ||||||||||||||||
Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): prof. dr hab. Ewa Jabłońska
Data sporządzenia sylabusa: 05.09.2019 r.