III rok Analityki Medycznej
1. Jednostka odpowiedzialna za nauczanie przedmiotu:
- Zakład Immunologii UMB
2. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie przedmiotu:
- Prof. dr hab. Ewa Jabłońska
3. Wymiar godzinowy zajęć:
- 15 godzin
4. Formy nauczania przedmiotu i wymiar godzinowy zajęć:
- Seminaria
5. Forma zalizcenia przedmiotu:
Zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach
6. Tematy seminariaów:
- Neutrofile w sieci cytokin.
- Subpopulacje neutrofilów.
- Zewnątrzkomórkowe sieci neutrofilowe (NETs).
- Wpływ ksenobiotyków na neutrofile.
- Metoda oceny ekspresji cytokin i ich naturalnych regulatorów w lizatach leukocytów - metoda Western blot.
- Metoda oceny ekspreji kwasów oligonukleotydowych - metoda Northern blot.
7. Literatura:
- Ptak W., Ptak M., Szczepanik M.: Podstawy immunologii. PZWL 2017
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T.: Immunologia. PWN 2017
- Lydyard P. M.: Krótkie wykłady. Immunologia. PWN 2009
- Playfair J. H. L. Chain B. M.: Immunologia w zarysie. PZWL 2005
- Kowalski M.: Immunologia kliniczna. PZWL, 2000
- Lasek W.: Immunologia. Podstawowe zagadnienia i aktualności. PWN 2014
- Chapel H.: Immunologia kliniczna. Wydawnictwo Czelej, 2009
Sylabus:
SYLABUS Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2017/2018 | ||||||||||||||||
Nazwa kierunku studiów | Analityka Medyczna | |||||||||||||||
Nazwa przedmiotu/modułu | Rodzaje śmierci komórek systemu odpornościowego. | |||||||||||||||
1. Jednostka realizująca | Zakład Immunologii | |||||||||||||||
2. e-mail jednostki | immuno@umb.edu.pl | |||||||||||||||
3. Wydział | Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej | |||||||||||||||
Profil kształcenia | ■ praktyczny □ ogólnoakademicki | |||||||||||||||
Forma kształcenia | ■ jednolite magisterskie □ pierwszego stopnia □ drugiego stopnia | |||||||||||||||
Forma studiów | ■ stacjonarne □ niestacjonarne | |||||||||||||||
Język przedmiotu/modułu | ■ polski □ angielski | |||||||||||||||
Typ przedmiotu/modułu | □ obowiązkowy ■ fakultatywny | |||||||||||||||
Rok studiów | □ I □ II ■ III □ IV □V □ VI | Semestr studiów | □I □ II □ III □ IV □V ■ VI □VII □VIII □IX □X □XI | |||||||||||||
Liczba godzin w ramach poszczególnych form zajęć | Wykłady: - | Seminaria: 15 | Ćwiczenia: - | Konsultacje: 1 | Sumaryczna liczba godzin kontaktowych | 16 | ||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1 | |||||||||||||||
Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z Immunologii, Immunopatologii, Fizjologii, Patofizjologii. | |||||||||||||||
Cel przedmiotu/modułu | Celem zrealizowania fakultetów jest poszerzenie wiedzy studentów na temat odkrytych rodzajów śmierci komórkowej i ich potencjalnej roli w różnych stanach patologii u ludzi. Treści programu obejmą zagadnienie apoptozy z uwzględnieniem apoptozy indukowanej fagocytozą (PICD), nekrozy i nekroptozy, autofagii, NETozy z jej odmianami oraz pyroptozy. Przedstawione zostaną próby regulacji mechanizmów śmierci komórki, jako potencjalne narzędzie w terapii. | |||||||||||||||
Metody dydaktyczne |
| |||||||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | rzutnik multimedialny | |||||||||||||||
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy) | prof. dr hab. Ewa Jabłońska | |||||||||||||||
Skład zespołu dydaktycznego | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Immunologii, w tym na umowę zlecenie oraz doktoranci. | |||||||||||||||
Symbol i nr przed- miotowego efektu uczenia się | Efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody (formujące i podsumowujące) weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |||||||||||||
wiedza (zna i rozumie:) | ||||||||||||||||
P-W01 | zna prawidłową budowę i funkcje komórek, tkanek, narządów i układów organizmu ludzkiego oraz rozumie współzależności ich budowy i funkcji w warunkach zdrowia i choroby; | A.W3. | Formujące:
Podsumowujące:
| |||||||||||||
P-W02 | zna etapy cyklu komórkowego, w tym molekularne aspekty jego regulacji; | A.W4. | ||||||||||||||
P-W03 | zna metody oceny procesów biochemicznych w warunkach fizjologicznych i patologicznych; | E.W5. | ||||||||||||||
P-W04 | zna problematykę z zakresu immunologii nowotworów; | E.W20. | ||||||||||||||
umiejętności (potrafi:) | ||||||||||||||||
P-U01 | wybierać i przeprowadzać badania laboratoryjne oceniające funkcjonowanie układu odpornościowego oraz zinterpretować wyniki tych badań; | A.U10. | Formujące:
Podsumowujące:
| |||||||||||||
P-U02 | wyjaśniać związki pomiędzy nieprawidłowymi funkcjami tkanek, narządów i układów a objawami klinicznymi; | D.U1. | ||||||||||||||
P-U03 | zinterpretować dane badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy; | G.U2. | ||||||||||||||
kompetencje społeczne (jest gotów do:) | ||||||||||||||||
P-K01 | jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; | A.K1. |
Formujące:
Podsumowujące:
| |||||||||||||
P-K02 | jest gotów do pracy w zespole, przyjmując w nim różne role, ustalając priorytety, dbając o bezpieczeństwo własne, współpracowników i otoczenia; | H.K2. | ||||||||||||||
P-K03 | jest gotów do wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym; | F.K2. | ||||||||||||||
P-K04 | jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego w oparciu o zasady etyczne oraz formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej; | C.K1. | ||||||||||||||
P-K05 | jest gotów do przestrzegania tajemnicy zawodowej i praw pacjenta; | H.K1. | ||||||||||||||
P-K06 | jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji; | B.K2. | ||||||||||||||
P-K07 | jest gotów do formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji; | B.K1. | ||||||||||||||
P-K08 | jest gotów do podejmowania działań zawodowych z szacunkiem do pracy własnej i innych ludzi oraz dbania o powierzony sprzęt; | D.K1 | ||||||||||||||
P-K09 | jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób. | E.K3. | ||||||||||||||
nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS) | ||||||||||||||||
| Forma aktywności | Liczba godzin | ||||||||||||||
Zajęcia wymagające udziału nauczyciela | Realizacja przedmiotu: wykłady | - | ||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: ćwiczenia | - | |||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: seminaria | 15 | |||||||||||||||
Konsultacje | 1 | |||||||||||||||
Łącznie | 16 | |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta | Przygotowanie się do ćwiczeń | - | ||||||||||||||
Przygotowanie się do seminariów | 15 | |||||||||||||||
Przygotowanie się do zaliczeń etapowych | - | |||||||||||||||
Przygotowanie się do egzaminu lub zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu | ||||||||||||||||
Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej | - | |||||||||||||||
Łącznie | 15 | |||||||||||||||
| Sumaryczne obciążenie studenta | 31 | ||||||||||||||
| Liczba punktów ECTS | 1 | ||||||||||||||
Treści programowe | ||||||||||||||||
Treść zajęć | Forma zajęć | liczba godzin | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | |||||||||||||
Mechanizmy śmierci komórek układu odpornościowego (apoptoza, apoptoza indukowana fagocytozą (PICD), nekroza, nekroptoza, autofagia, NETozy z jej odmianami oraz pyroptoza) na poziomie morfologicznym i biochemicznym i molekularnym. Rola poszczególnych typów śmierci komórek w kontekście nieswoistej i swoistej odpowiedzi immunologicznej z uwzględnieniem klinicznych następstw. Najnowsze doniesienia naukowe, dotyczące prób regulacji mechanizmów śmierci komórki na poziomie molekularnym, jako potencjalne narzędzia w terapii wybranych chorób. | S | 15 | P-W01 – P-W04 P-U01 – P-U03 P-K01 - P-K09 | |||||||||||||
Literatura podstawowa |
| |||||||||||||||
Literatura uzupełniająca |
| |||||||||||||||
Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem przedmiotu/jednostki) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie. | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność musi być usprawiedliwiona. | |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Zaliczenie teoretyczne materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach w ustalonym terminie, w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia. | |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Zaliczenie wszystkich seminariów. | |||||||||||||||
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego zaliczeniem (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Zaliczenie wszystkich seminariów, sprawdzian ustny w postaci krótkich pytań i dyskusji, pozwalający ocenić stan wiedzy w zakresie omawianych zagadnień. | ||||||||||||||||
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego egzaminem (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): prof. dr hab. Ewa Jabłońska
Data sporządzenia sylabusa: 05.09.2019 r.