Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Program nauczania.
  • 07.11.2019 Zakład Immunologii

    Program nauczania

    III rok Analityki Medycznej 

    1. Jednostka odpowiedzialna za nauczanie przedmiotu:

    • Zakład Immunologii UMB

    2. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie przedmiotu:

    • Prof. dr hab. Ewa Jabłońska

    3. Wymiar godzinowy zajęć:

    • 15 godzin

    4. Formy nauczania przedmiotu i wymiar godzinowy zajęć:

    • Seminaria

    5. Forma zalizcenia przedmiotu:

    Zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach

    6. Tematy seminariaów:

    • Neutrofile w sieci cytokin.
    • Subpopulacje neutrofilów.
    • Zewnątrzkomórkowe sieci neutrofilowe (NETs).
    • Wpływ ksenobiotyków na neutrofile.
    • Metoda oceny ekspresji cytokin i ich naturalnych regulatorów w lizatach leukocytów - metoda Western blot.
    • Metoda oceny ekspreji kwasów oligonukleotydowych - metoda Northern blot.

     

    7. Literatura:

    • Ptak W., Ptak M., Szczepanik M.: Podstawy immunologii. PZWL 2017
    • Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T.: Immunologia. PWN 2017
    • Lydyard P. M.: Krótkie wykłady. Immunologia. PWN 2009
    • Playfair J. H. L. Chain B. M.: Immunologia w zarysie. PZWL 2005
    • Kowalski M.: Immunologia kliniczna. PZWL, 2000
    • Lasek W.: Immunologia. Podstawowe zagadnienia i aktualności. PWN 2014
    • Chapel H.:  Immunologia kliniczna. Wydawnictwo Czelej, 2009

     

    Sylabus:

    SYLABUS

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2017/2018

    Nazwa kierunku studiów

    Analityka Medyczna

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Rodzaje śmierci komórek systemu odpornościowego.

    1. Jednostka realizująca

    Zakład Immunologii

    2. e-mail jednostki

    immuno@umb.edu.pl

    3. Wydział

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej

    Profil kształcenia

      ■ praktyczny                            □ ogólnoakademicki   

    Forma kształcenia

      ■  jednolite magisterskie          □ pierwszego stopnia         □ drugiego stopnia  

    Forma studiów

      ■ stacjonarne                      □  niestacjonarne

    Język przedmiotu/modułu

      ■ polski                              □  angielski

    Typ przedmiotu/modułu

      □ obowiązkowy                 ■ fakultatywny

    Rok studiów

    □  I   □    II     ■  III    □ IV       □V   □ VI                           

    Semestr studiów

    □I    □ II    □ III     □ IV   □V

    ■ VI  □VII  □VIII   □IX  □X  □XI

    Liczba godzin w ramach poszczególnych

    form zajęć

    Wykłady:

    -

    Seminaria:

    15

    Ćwiczenia:

    -

    Konsultacje:

    1

    Sumaryczna liczba godzin kontaktowych

    16

    Liczba punktów ECTS

    1

    Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi

    Realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z Immunologii, Immunopatologii, Fizjologii, Patofizjologii.

    Cel przedmiotu/modułu

    Celem zrealizowania fakultetów jest poszerzenie wiedzy studentów na temat odkrytych rodzajów śmierci komórkowej i ich potencjalnej roli w różnych stanach patologii u ludzi.

    Treści programu obejmą zagadnienie apoptozy z uwzględnieniem apoptozy indukowanej fagocytozą (PICD), nekrozy i nekroptozy, autofagii, NETozy z jej odmianami oraz pyroptozy. Przedstawione zostaną próby regulacji mechanizmów śmierci komórki, jako potencjalne narzędzie w terapii.

    Metody dydaktyczne

    • analiza przypadków
    • przygotowanie i prezentacja projektów grupowych/indywidualnych
    • samodzielne dochodzenie do wiedzy
    • analiza literatury
    • konsultacje

    Narzędzia dydaktyczne

    rzutnik multimedialny

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy)

    prof. dr hab. Ewa Jabłońska

    Skład zespołu dydaktycznego

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Immunologii, w tym na umowę zlecenie oraz doktoranci.

     

    Symbol i nr przed-

    miotowego

    efektu uczenia się

    Efekty uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody (formujące i podsumowujące)

    weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza (zna i rozumie:)

    P-W01

    zna prawidłową budowę i funkcje komórek, tkanek, narządów i układów organizmu ludzkiego oraz rozumie współzależności ich budowy i funkcji w warunkach zdrowia i choroby;

    A.W3.

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta

     

    Podsumowujące:

    • krótkie strukturyzowane pytania

    P-W02

    zna etapy cyklu komórkowego, w tym molekularne aspekty jego regulacji;

    A.W4.

    P-W03

    zna metody oceny procesów biochemicznych w warunkach fizjologicznych i patologicznych;

    E.W5.

    P-W04

    zna problematykę z zakresu immunologii nowotworów;

    E.W20.

    umiejętności (potrafi:)

    P-U01

    wybierać i przeprowadzać badania laboratoryjne oceniające funkcjonowanie układu odpornościowego oraz zinterpretować wyniki tych badań;

    A.U10.

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta

     

    Podsumowujące:

    • realizacja określonego zadania, prezentacja

    P-U02

    wyjaśniać związki pomiędzy nieprawidłowymi funkcjami tkanek, narządów i układów a objawami klinicznymi;

    D.U1.

    P-U03

    zinterpretować dane badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy;

    G.U2.

    kompetencje społeczne (jest gotów do:)

    P-K01

    jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;

    A.K1.

     

    Formujące:

    • obserwacja pracy studenta

     

    Podsumowujące:

    • ocenianie ciągłe

    P-K02

    jest gotów do pracy w zespole, przyjmując w nim różne role, ustalając priorytety, dbając o bezpieczeństwo własne, współpracowników i otoczenia;

    H.K2.

    P-K03

    jest gotów do wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym;

    F.K2.

    P-K04

    jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego w oparciu o zasady etyczne oraz formułowania opinii

    dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej;

    C.K1.

    P-K05

    jest gotów do przestrzegania tajemnicy zawodowej i praw pacjenta;

    H.K1.

    P-K06

    jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji;

    B.K2.

    P-K07

    jest gotów do formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji;

    B.K1.

    P-K08

    jest gotów do podejmowania działań zawodowych z szacunkiem do pracy własnej i innych ludzi oraz dbania o powierzony sprzęt;

    D.K1

    P-K09

    jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.

    E.K3.

    nakład pracy studenta

    (bilans punktów ECTS)

     

    Forma aktywności

    Liczba godzin

    Zajęcia wymagające udziału nauczyciela

    Realizacja przedmiotu: wykłady

    -

    Realizacja przedmiotu: ćwiczenia

    -

    Realizacja przedmiotu: seminaria

    15

    Konsultacje

    1

                                                                                                          Łącznie

    16

    Samodzielna praca studenta

    Przygotowanie się do ćwiczeń

    -

    Przygotowanie się do seminariów

    15

    Przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    -

    Przygotowanie się do egzaminu lub zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu

    Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej

    -

                                                                                                             Łącznie

    15

     

                           Sumaryczne obciążenie studenta

    31

     

                                                                                     Liczba punktów ECTS

    1

     

    Treści programowe

    Treść zajęć

    Forma zajęć

    liczba godzin

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Mechanizmy śmierci komórek układu odpornościowego (apoptoza, apoptoza indukowana fagocytozą (PICD), nekroza, nekroptoza, autofagia, NETozy z jej odmianami oraz pyroptoza) na poziomie morfologicznym i biochemicznym i molekularnym. Rola poszczególnych typów śmierci komórek w kontekście nieswoistej i swoistej odpowiedzi immunologicznej z uwzględnieniem klinicznych następstw. Najnowsze doniesienia naukowe, dotyczące prób regulacji mechanizmów śmierci komórki na poziomie molekularnym, jako potencjalne narzędzia w terapii wybranych chorób.

    S

    15

    P-W01 – P-W04

    P-U01 – P-U03

    P-K01 - P-K09

    Literatura podstawowa

    1. Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN 2017
    2. Ptak W, Ptak M, Szczepanik M. Podstawy immunologii. PZWL 2017
    3. Alberts B, Bray D, Hopkin K. Podstawy biologii komórki. tom 2. PWN 2019

    Literatura uzupełniająca

    1. Paduch R, Klatka M, Klatka J. Rodzaje śmierci komórki. Pom J Life Sci. 2015, 61, 4, 411-418
    2. Giżycka A, Kopiński P, Chorostowska-Wynimko J. Zaprogramowana martwica i nekroptoza – mechanizmy molekularne. Postepy  Hig Med. Dosw. 2015; 69: 1353-1363
    3. Dąbrowska D, Jabłońska E, Iwaniuk A, Garley M. Many ways one destination: different type of neutrophils death. Int. Rev. Immunol. 2019;38(1):18-32

    Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem przedmiotu/jednostki)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Nieobecność musi być usprawiedliwiona.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Zaliczenie teoretyczne materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach w ustalonym terminie, w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Zaliczenie wszystkich seminariów.

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego zaliczeniem

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie wszystkich seminariów, sprawdzian ustny w postaci krótkich pytań i dyskusji, pozwalający ocenić stan wiedzy w zakresie omawianych zagadnień.

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego egzaminem

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

     

                     

     

    Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): prof. dr hab. Ewa Jabłońska

     

    Data sporządzenia sylabusa: 05.09.2019 r.