Przedmiot: Immunologiczne aspekty badań biomedycznych.
Zasady zaliczenia zajęć:
1. Egzamin pisemny - test.
Zakres materiału: z ćwiczeń i seminariów.
2. Warunki dopuszczenia do egzaminu:
- obecność na wszystkich zajęciach,
- aktywny udział w seminariach,
- aktywny udział w ćwiczeniach.
SYLABUS:
Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej | |||||||||||
Nazwa kierunku | Studia doktoranckie w dziedzinie nauk medycznych, dyscyplina biologia medyczna | Poziom i forma studiów | Studia III stopnia (doktoranckie) | stacjonarne
| |||||||
Nazwa przedmiotu | Immunologiczne aspekty badań biomedycznych | Punkty ECTS | 2 | ||||||||
Jednostka realizująca | Zakład Immunologii | Osoba odpowiedzialna | Prof. dr hab. Ewa Jabłońska | ||||||||
Rodzaj przedmiotu | Obowiązkowy | Semestr V | Rodzaj zajęć i liczba godzin | Wykłady 0
| Ćwiczenia 5 | Seminaria 10 | |||||
Cel kształcenia | Poznanie najnowszych metod badań biomedycznych wykorzystujących reakcje immunologiczne. | ||||||||||
Treści programowe | Seminaria Nowoczesne kierunki badań naukowych i diagnostycznych w oparciu o ocenę aktywności i interakcji elementów odpowiedzi immunologicznej. Technika Western blot i jej zastosowanie. Hybrydyzacja northern i jej wykorzystanie. Ocena wrażliwości komórek na czynniki genotoksyczne metodą elektroforezy pojedynczych komórek. Badanie oddziaływań między białkami i kwasami nukleinowymi techniką EMSA. Zasada testu ELISPOT i perspektywy zastosowania. Meso Scale Discovery (MSD) jako nowoczesna alternatywa dla techniki ELISA. Badanie aktywności i interakcji biologicznych w układzie homogennym techniką AlfaScreen. Analiza wieloparametryczna w oparciu o system FMAT. Mikromacierze i możliwości ich wykorzystania. Ćwiczenia Metody izolacji komórek układu odpornościowego. Metody izolacji białka z komórek. Metody izolacji RNA z komórek. Ocena ekspresji białek metodą Western blot. Ocena ekspresji RNA metodą Northern blot. | ||||||||||
Formy i metody dydaktyczne | Prezentacje multimedialne, demonstracje wybranych technik i dyskusje w formie otwartych pytań
| ||||||||||
Forma i warunki zaliczenia | Egzamin pisemny (zagadnienia z zakresu zajęć seminaryjnych i ćwiczeń). Warunki dopuszczenia do egzaminu: - obecność na wszystkich zajęciach, - aktywny udział w seminariach, - aktywny udział w ćwiczeniach. | ||||||||||
Literatura podstawowa |
| ||||||||||
Literatura uzupełniająca |
| ||||||||||
Przedmiotowe efekty kształcenia | Efekty kształcenia | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | |||||||||
P-W01 | Zna immunologiczne podłoże współczesnych metod badawczych | M3-W09 | |||||||||
P-W02 | Ma wiedzę na temat znaczników i systemów amplifikacyjnych współczesnych metod immunodetekcji | M3-W09 | |||||||||
P-W03 | Zna teoretyczne i praktyczne aspekty różnych odmian immunoblotingu, alternatywnych odmian metod immunoenzymatycznych i metod analizy wieloparametrycznej. | M3-W09 | |||||||||
P-W04 | Zna metody oceny interakcji biologicznych i możliwości ich wykorzystania | M3-W09 | |||||||||
P-U01 | Umie określić przydatność nowoczesnych metod badawczych | M3-U15 | |||||||||
P-U02 | Potrafi interpretować uzyskane wyniki badań | M3-U21 | |||||||||
P-U03 | Umie zaplanować strategię badań naukowych i diagnostycznych, zgodnie z aspektami współczesnej wiedzy | M3-U11 | |||||||||
P-K01 | Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. | M3-K06 | |||||||||
Bilans nakładu pracy studenta | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: |
|
| ||||||||
Udział w seminariach | 2x3h, 1x4h | 10h | |||||||||
Udział w ćwiczeniach | 1x2h, 1x3h | 5h | |||||||||
Udział w konsultacjach | 2 x 1h | 2h | |||||||||
Samodzielna praca studenta | RAZEM | 17h | |||||||||
przygotowanie do seminariów | 3x6h | 18h | |||||||||
Przygotowanie do ćwiczeń | 2x5h | 10h | |||||||||
przygotowanie do egzaminu | 1x30h | 30h | |||||||||
| RAZEM | 58h | |||||||||
| Ogółem | 75h | |||||||||
| ECTS | 2 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 17h | ECTS 1 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 14h+20h | 34h | ECTS 1 | |||||||||
Nr efektu kształcenia | Metody weryfikacji efektu kształcenia |
| |||||||||
Formujące | Podsumowujące | ||||||||||
P-W01 | dyskusja w formie otwartych pytań | egzamin pisemny |
| ||||||||
P-W02 | dyskusja w formie otwartych pytań | egzamin pisemny |
| ||||||||
P-W03 | dyskusja w formie otwartych pytań | egzamin pisemny |
| ||||||||
P-W04 | dyskusja w formie otwartych pytań | egzamin pisemny |
| ||||||||
P-U01 | ocena aktywności studenta na zajęciach | zaliczenie części praktycznej zajęć |
| ||||||||
P-U02 | ocena aktywności studenta na zajęciach | zaliczenie części praktycznej zajęć |
| ||||||||
P-U03 | ocena aktywności studenta na zajęciach | zaliczenie części praktycznej zajęć |
| ||||||||
P-K01 | ocena aktywności studenta na zajęciach | zaliczenie części praktycznej zajęć |
| ||||||||
Data opracowania programu | 29.06.2015r. | Program opracowała | Prof. dr hab. Ewa Jabłońska | ||||||||