Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Regulaminy.
  • 04.01.2018 Zakład Immunologii

    Regulaminy

    Przedmiot: Immunologiczne aspekty badań biomedycznych.

     

    Zasady zaliczenia zajęć:

     

    1. Egzamin pisemny - test.

    Zakres materiału: z ćwiczeń i seminariów.

     

    2. Warunki dopuszczenia do egzaminu:

    - obecność na wszystkich zajęciach,

    - aktywny udział w seminariach,

    - aktywny udział w ćwiczeniach.

     

     

     SYLABUS:

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej

    Nazwa kierunku

    Studia doktoranckie

    w dziedzinie nauk medycznych, dyscyplina biologia medyczna

    Poziom i forma studiów

    Studia III stopnia (doktoranckie)

    stacjonarne

     

    Nazwa przedmiotu

    Immunologiczne aspekty

    badań biomedycznych

    Punkty ECTS

    2

    Jednostka realizująca

    Zakład Immunologii

    Osoba odpowiedzialna

    Prof. dr hab. Ewa Jabłońska

    Rodzaj przedmiotu

    Obowiązkowy

    Semestr

    V

    Rodzaj zajęć

    i liczba godzin

    Wykłady

    0

     

    Ćwiczenia

    5

    Seminaria

    10

    Cel kształcenia

    Poznanie najnowszych metod badań biomedycznych wykorzystujących reakcje immunologiczne.

    Treści programowe

    Seminaria

    Nowoczesne kierunki badań naukowych i diagnostycznych w oparciu o ocenę aktywności               i interakcji elementów odpowiedzi immunologicznej. Technika Western blot i jej zastosowanie. Hybrydyzacja northern i jej wykorzystanie. Ocena wrażliwości komórek na czynniki genotoksyczne metodą elektroforezy pojedynczych komórek. Badanie oddziaływań między białkami i kwasami nukleinowymi techniką EMSA. Zasada testu ELISPOT i perspektywy zastosowania. Meso Scale Discovery (MSD) jako nowoczesna alternatywa dla techniki ELISA. Badanie aktywności i interakcji biologicznych w układzie homogennym techniką AlfaScreen. Analiza wieloparametryczna w oparciu o system FMAT. Mikromacierze i możliwości ich wykorzystania.

    Ćwiczenia

    Metody izolacji komórek układu odpornościowego. Metody izolacji białka z komórek. Metody izolacji RNA z komórek. Ocena ekspresji białek metodą Western blot. Ocena ekspresji RNA metodą Northern blot.

    Formy i metody dydaktyczne

    Prezentacje multimedialne, demonstracje wybranych technik i dyskusje w formie otwartych pytań

     

    Forma i warunki zaliczenia

    Egzamin pisemny (zagadnienia z zakresu zajęć seminaryjnych i ćwiczeń).

    Warunki dopuszczenia do egzaminu:

    - obecność na wszystkich zajęciach,

    - aktywny udział w seminariach,

    - aktywny udział w ćwiczeniach.

    Literatura podstawowa

    1. Gołąb J.: Immunologia PWN 2007
    2. Kątnik-Prastowska I.: Immunochemia w biologii medycznej PWN 2009
    3. Protein Blotting and Detection: Methods and Protocols. Methods in Molecular Biology. Biji T., Kurien R., Scofield H. Humana Press 2009
    4. Kalyuzhny AE. Handbook of  Elispot. Humana Press 2005

    Literatura uzupełniająca

    1. Lasek W.: Immunologia. Podstawowe zagadnienia i aktualności Wydawnictwo Naukowe PWN 2009
    2. Kazula A. Wykorzystanie mikromacierzy DNA w terapii i diagnostyce. Genetyka 2009, 3
    3. Słomski R. Przykłady analiz DNA. Akademia Rolnicza. Poznań 2004

    Przedmiotowe efekty kształcenia

    Efekty kształcenia

    Odniesienie do

    kierunkowych efektów kształcenia

    P-W01

    Zna immunologiczne podłoże współczesnych metod badawczych

    M3-W09

    P-W02

    Ma wiedzę na temat znaczników i systemów amplifikacyjnych współczesnych metod immunodetekcji

    M3-W09

    P-W03

    Zna teoretyczne i praktyczne aspekty różnych odmian immunoblotingu, alternatywnych odmian metod immunoenzymatycznych i metod analizy wieloparametrycznej.

    M3-W09

    P-W04

    Zna metody oceny interakcji biologicznych i możliwości ich wykorzystania

    M3-W09

    P-U01

    Umie określić przydatność nowoczesnych metod badawczych

    M3-U15

    P-U02

    Potrafi interpretować uzyskane wyniki badań

    M3-U21

    P-U03

    Umie zaplanować strategię badań naukowych i diagnostycznych, zgodnie z aspektami współczesnej wiedzy

    M3-U11

    P-K01

    Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania.

    M3-K06

    Bilans nakładu pracy studenta

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

     

     

    Udział w seminariach

    2x3h, 1x4h

    10h

    Udział w ćwiczeniach

    1x2h, 1x3h

    5h

    Udział w konsultacjach

    2 x 1h

    2h

    Samodzielna praca studenta

    RAZEM

    17h

    przygotowanie do seminariów

    3x6h

    18h

    Przygotowanie do ćwiczeń

    2x5h

    10h

    przygotowanie do egzaminu

    1x30h

    30h

     

    RAZEM

    58h

     

    Ogółem

    75h

     

    ECTS

    2

     

    Wskaźniki ilościowe

    Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela

    17h

    ECTS 1

    Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 14h+20h

    34h

    ECTS 1

    Nr efektu kształcenia

    Metody weryfikacji efektu kształcenia

     

    Formujące

    Podsumowujące

    P-W01

    dyskusja w formie otwartych pytań

    egzamin pisemny

     

    P-W02

    dyskusja w formie otwartych pytań

    egzamin pisemny

     

    P-W03

    dyskusja w formie otwartych pytań

    egzamin pisemny

     

    P-W04

    dyskusja w formie otwartych pytań

    egzamin pisemny

     

    P-U01

    ocena aktywności studenta na zajęciach

    zaliczenie części praktycznej zajęć

     

    P-U02

    ocena aktywności studenta na zajęciach

    zaliczenie części praktycznej zajęć

     

    P-U03

    ocena aktywności studenta na zajęciach

    zaliczenie części praktycznej zajęć

     

    P-K01

    ocena aktywności studenta na zajęciach

    zaliczenie części praktycznej zajęć

     

    Data opracowania programu

    29.06.2015r.

    Program opracowała

     Prof. dr hab. Ewa Jabłońska