Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Regulaminy.
  • 04.11.2024 Zakład Histologii i Cytofizjologii

    Regulaminy

     

    R E G U L A M I N zajęć dydaktycznych w Zakładzie Histologii i Cytofizjologii UMB
    obowiązujący studentów Analityki Medycznej II rok

    w roku akademickim 2024/2025

     

    1. Regulamin zajęć dydaktycznych w Zakładzie Histologii i Cytofizjologii oparty jest na przepisach określonych w Regulaminie Studiów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
    2. Zajęcia odbywają się w semestrze zimowym i obejmują: 30 godzin wykładów i 45 godzin ćwiczeń.
    3. Ćwiczenia odbywają się w sali ćwiczeniowej Zakładu Histologii i Cytofizjologii, natomiast wykłady w Auli im. Karola Buluka („Beczka”) w Collegium Universum.
    4. W Zakładzie obowiązuje zmiana obuwia. Okrycia wierzchnie, torby, plecaki należy przed wejściem na salę ćwiczeniową pozostawić w szatni. Podczas zajęć obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych (obowiązuje ich wyłączenie), zakaz wnoszenia na salę ćwiczeń jedzenia i picia.
    5. Obecność na wykładach i ćwiczeniach jest obowiązkowa. Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. Dokument należy dostarczyć osobiście lub elektronicznie (skan wysłany na adres zakładu: histologia.cytofizjologia@umb.edu.pl). 
    6. Ćwiczenia rozpoczynają się punktualnie. Osoby spóźnione otrzymują ocenę niedostateczną z wejściówki z obowiązkiem poprawy.  
    7. Wykłady i ćwiczenia przebiegają według przedstawionego harmonogramu, obejmującego poszczególne zagadnienia tematyczne. Ćwiczenia rozpoczynają się kartkówką z bieżącego materiału. Student powinien być przygotowany teoretycznie na dane ćwiczenie w oparciu o materiał z wykładów oraz o obowiązujące podręczniki. Zakres materiału jest przedstawiany na stronie internetowej Zakładu. Obowiązkowe jest posiadanie zeszytu do ćwiczeń z przedmiotu (60 k czysty) oraz zestawu kolorowych kredek.
    8. W semestrze przewidziane są 3 kolokwia. Zaliczenie składa się z części praktycznej oraz teoretycznej. Część praktyczna polega na rozpoznaniu trzech preparatów mikroskopowych. Nierozpoznanie żadnego preparatu obniża ocenę z kolokwium o cały stopień. Rozpoznanie 1 preparatu obniża ocenę z kolokwium o pół stopnia. Rozpoznanie dwóch preparatów nie zmienia oceny, a rozpoznanie 3 preparatów podwyższa ocenę o pół stopnia.
    9. Część teoretyczna obejmuje wiadomości zdobyte na zajęciach (wykłady, prelekcje, ćwiczenia).
    10. Oceny niedostateczne z ćwiczenia lub kolokwium student może poprawić u asystenta w ciągu tygodnia (z wyłączeniem dnia, w którym odbywają się ćwiczenia). W przypadku niezgłoszenia się na poprawę uzyskuje drugą ocenę niedostateczną. Osoby nieobecne na ćwiczeniu, muszą przystąpić do zaliczenia wejściówki niezwłocznie po ustąpieniu przyczyny nieobecności.
    11. Student, który ma niezaliczone chociażby 1 ćwiczenie otrzymuje ocenę niedostateczną w pierwszym terminie kolokwium.
    12. Student, który nie zaliczy 1 lub 2 kolokwiów może przystąpić do pisemnego zaliczenia dopuszczającego,  tzw. „wyjściówki” w ostatnim tygodniu przed zakończeniem semestru.
    13. Student, który nie zaliczy 3 kolokwiów nie zostanie dopuszczony do sesji egzaminacyjnej.
    14. Po zakończeniu zajęć student ma obowiązek zostawić po sobie ład i porządek, wyłączyć i przykryć mikroskop, a teczkę z preparatami przedstawić asystentowi do sprawdzenia.
    15. Studenci są odpowiedzialni za preparaty histologiczne podczas zajęć. O uszkodzeniu preparatu należy niezwłocznie poinformować asystenta prowadzącego grupę ćwiczeniową. Student jest zobowiązany wskazać miejsce, gdzie można kupić preparat z materiału ludzkiego.
    16. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sesji zimowej w formie egzaminu praktycznego i teoretycznego z całej partii materiału. Egzamin praktyczny polega na rozpoznaniu 10 preparatów mikroskopowych. Student zalicza część praktyczną, jeżeli rozpozna przynajmniej 7 preparatów (warunek przystąpienia do części pisemnej). Nierozpoznanie minimum 7 preparatów skutkuje oceną niedostateczną z egzaminu. Student podchodzi do egzaminu poprawkowego po uprzednim zaliczeniu egzaminu praktycznego. Rozpoznanie wszystkich preparatów skutkuje podwyższeniem oceny z egzaminu o 0,5, rozpoznanie 8 lub 9 preparatów – podwyższa ocenę o 0,25, natomiast rozpoznanie 7 preparatów nie ma wpływu na ocenę z egzaminu teoretycznego.
    17. Decyzją Kierownika Zakładu Student może przystąpić do egzaminu zerowego i jest zwolniony z egzaminu praktycznego, jeżeli w czasie trwania semestru nie otrzymał ocen niedostatecznych i uzyskał średnią z wszystkich ocen powyżej 4,0.
    18. Niezgłoszenie się na egzamin w ustalonym terminie bez usprawiedliwienia skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej. Usprawiedliwienie powinno być złożone najpóźniej w dniu egzaminu, a tylko w wyjątkowych przypadkach w ciągu 7 dni po terminie egzaminu. Usprawiedliwieniem może być zaświadczenie lekarskiego, bądź poświadczone przez Dziekana oświadczenie o zaistnieniu wypadku losowego. W przypadku uznania, że niezgłoszenie się studenta na egzamin jest usprawiedliwione, egzaminator wyznacza nowy termin egzaminu. Egzamin ten traktuje się jako zdawany we właściwym terminie.
    19. W przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej, studentowi przysługuje prawo do dwóch egzaminów poprawkowych.
    20. Podczas wszystkich zaliczeń cząstkowych i końcowych (kartkówki, kolokwia, egzamin) student jest zobowiązany do przestrzegania zakazu posiadania lub korzystania z niedozwolonej pomocy. W przypadku stwierdzenia takiej sytuacji podczas zaliczeń cząstkowych, sprawdzian tego studenta zostaje przerwany i otrzymuje on ocenę niedostateczną. W przypadku stwierdzenia posiadania lub korzystania przez studenta z niedozwolonej formy pomocy podczas zaliczenia końcowego, egzamin tego studenta zostaje przerwany, a o powyższym zostaje zawiadomiony Rektor celem wszczęcia postępowania dyscyplinarnego. Przerwanie egzaminu skutkuje oceną niedostateczną bez możliwości jakiejkolwiek późniejszej formy poprawy (oraz egzaminu komisyjnego).
    21. Student ma prawo wglądu do jego prac pisemnych w uzgodnionym terminie.  
    22. Prace egzaminacyjne pozostają w archiwum Zakładu Histologii i Cytofizjologii przez okres 3 lat, a następnie są niszczone.
    23. Informowanie o wynikach zaliczeń cząstkowych i końcowych odbywa się z poszanowaniem przepisów o ochronie danych osobowych.
    24. Oceny uzyskane na zajęciach z Histologii (kartkówki, kolokwia, egzamin) będą przekazywane na ustalony adres e-mailowy, na co student wyraża zgodę podpisując regulamin zajęć dydaktycznych.
    25. Student ma obowiązek we wszystkich sprawach dotyczących zajęć w korespondencji elektronicznej posługiwać się studenckim kontem uczelnianym w domenie student.umb.edu.pl oraz systematycznie sprawdzać konto e-mailowe i odczytywać korespondencję.
    26. Student ma obowiązek przestrzegania zasad BHP i P/POŻ, z którymi został zapoznany na pierwszych zajęciach, co potwierdza własnoręcznym podpisem. O wszystkich wypadkach podczas zajęć na terenie Zakładu student ma obowiązek niezwłocznie powiadomić asystenta prowadzącego zajęcia.
    27. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości związanych z przebiegiem zajęć Student ma obowiązek poinformowania Kierownika Zakładu.