Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia
Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 2024/25
na kierunku FIZJOTERAPIA
Rok II (studia jednolite magisterskie), semestr III
L.p. | Tematyka | Sprawności językowe i gramatyka | Liczba godzin |
Zajęcia organizacyjne. Praktyki wakacyjne. | Program nauczania, uzyskanie zaliczenia, egzamin końcowy, regulamin SJO; przypomnienie zasad bhp i ppoż. Praktyki wakacyjne- krótkie sprawozdania (kwestionariusz; tłumaczenie pytań na j. ang., wypełnienie kwestionariusza i krótka wypowiedź ustna/pisemna). | 2 | |
Urazy mięśni i kości. | Złamania - samodzielna lektura tekstu (słownictwo, odtwarzanie tekstu na podstawie planu; rodzaje złamań — definiowanie); leczenie złamań i program rehabilitacyjny po złamaniach - praca z tekstem, opis programu rehabilitacyjnego; zwichnięcia, skręcenia i nadwerężenia mięśni - ćwiczenia słownikowe; urazy sportowe - terminologia, słuchanie # 14 - uzupełnianie tabeli, walking aids; ćwiczenia utrwalające, słownikowe i translacyjne. | 6 | |
Ból. | Definitions and general descriptions of pain” - praca z tekstem; rodzaje bólu, jakość, natężenie i czas trwania bólu - ćwiczenia poszerzające zakres słownictwa; wywiad na temat bólu - rodzaje pytań, wypełnianie kwestionariusza, słuchanie nagrania #16 — wywiad; pain questionnaire - wypełnianie formularza; słuchanie # 19 — formy leczenia bólu; ćwiczenia tłumaczeniowe i utrwalające słownictwo. | 6 | |
Serce i kondycja sercowo- naczyniowa pacjenta | Styl życia a choroby serca, choroby cywilizacyjne - dyskusja wstępna; „The heart and circulation” - praca z tekstem, ćwiczenia poszerzające słownictwo; typowe choroby serca i ich objawy, wywiad - słownictwo, definiowanie pojęć, role-play -wywiad; „Cardiovascular fitness” - samodzielna lektura tekstu, streszczenie ustne; sprawność fizyczna - słuchanie #20 - notatki, odpowiedzi na pytania, dyskusja; ćwiczenia tłumaczeniowe i utrwalające słownictwo. | 8 | |
Układ oddechowy. | Lektura tekstów („The organs of respiration” - lektura samodzielna, oraz „The chest” - wspólne opracowanie tekstu, opracowanie list słownictwa, opis wędrówki pobranego powietrza w organizmie na podstawie diagramu, opis pracy narządów podczas wdechu i wydechu), słuchanie # 21 - polecenia wydawane pacjentom (powtarzanie, ćwiczenia praktyczne), # 22 - wykład (notatki, odpowiedzi na pytania na podst. notatek); ćwiczenia tłumaczeniowe (powtórzenie) | 6 | |
Powtórzenie materiału, testy sprawdzające. |
| 2 |
Literatura podstawowa:
1. J. Ciecierska - English for Physiotherapy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011
2. M. Łęcka, J. Misiarz – English for Physiotherapy students, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, 2010
3. Wybór tekstów z literatury fachowej
Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 2024/25
na kierunku FIZJOTERAPIA
Rok II (studia jednolite magisterskie), semestr IV
L.p. | Tematyka | Sprawności językowe i gramatyka | Liczba godzin
|
Zaburzenia oddychania, duszności. | Lektura „Causes and symptoms of respiratory problems” – praca z tekstem, opanowanie słownictwa, odpowiedzi na pytania; badanie pacjenta - zestaw pytań, role play - ćwiczenia praktyczne; duszności i kaszel - ćwiczenia słownikowe, pytania zadawane podczas badania, krótki opis wybranej choroby (COPD, astma, broken ribs); słuchanie # 23 - opis dolegliwości oddechowych przez pacjenta, notatki, odpowiedzi na pytania; ćwiczenia tłumaczeniowe (powtórzenie słownictwa i tematyki) | 6 | |
Rehabilitacja w chorobach płuc i klatki piersiowej. | Lektura tekstu „Pulmonary rehabilitation” – opracowanie słownictwa, odpowiedzi na pytania, ustne streszczenie; wybrane formy ćwiczeń rehabilitacyjnych w chorobach płuc (pursed-lip breathing, incentive spirometry, postural drainage) - samodzielne przygotowanie opisu wybranej formy leczenia chorób dróg oddechowych na podst. tekstów z podręcznika i innych źródeł; ustne prezentacje opisów wybranej formy/metody leczenia chorób dróg oddechowych (cough, huff, forced expiration technique, active cycle of breathing technique); „Cystic fibrosis” - słuchanie # 24, uzupełnianie notatek, referowanie uzyskanych wiadomości; powtórzenie materiału (ćwiczenia translacyjne) | 6 | |
Fizjoterapia chorób układu nerwowego. | Lektura tekstu „The nervous system”- opracowanie słownictwa, odpowiedzi na pytania/krótki wykład na podstawie planu; zmiany świadomości – terminologia i definiowanie pojęć; stany porażeniowe - terminologia i definiowanie pojęć; słuchanie - #25 (neurological physiotherapy) - układanie pytań do podanych odpowiedzi, odgrywanie scenek (role-play), #26 (stroke) - notatki z wykładu, ustne streszczenie; urazy rdzenia kręgowego („The spinal cord and its injuries”) - samodzielne opracowanie tekstu; Bell’s palsy - praca z tekstem (opis) i nagraniem #27 — wydawanie poleceń pacjentowi z porażeniem nerwu twarzowego; ćwiczenia translacyjne i powtórzeniowe. | 8 | |
Powtórzenie materiału, testy sprawdzające. |
| 2 | |
Język prezentacji (przygotowanie do prezentacji ustnych) |
| 2 | |
Krótkie prezentacje studentów na wybrany temat. |
| 4 | |
Powtórzenie i przygotowanie do egzaminu końcowego |
| 2 |
Literatura podstawowa:
1. J. Ciecierska - English for Physiotherapy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011
2. M. Łęcka, J. Misiarz – English for Physiotherapy students, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, 2010
3. Wybór tekstów z literatury fachowej