Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Tematyka zajęć i sylabus.
  • Ostatnia zmiana 26.09.2024 przez Studium Języków Obcych RAM

    Tematyka zajęć i sylabus

    Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia

     

     

    Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 2024/25

    na kierunku FIZJOTERAPIA

    Rok II (studia jednolite magisterskie), semestr III

     

    L.p.

    Tematyka

    Sprawności językowe i gramatyka

    Liczba godzin

    1.  

    Zajęcia organizacyjne. Praktyki wakacyjne.

    Program nauczania, uzyskanie zaliczenia, egzamin końcowy, regulamin SJO; przypomnienie zasad bhp i ppoż.

    Praktyki wakacyjne- krótkie sprawozdania (kwestionariusz; tłumaczenie pytań na j. ang., wypełnienie kwestionariusza i krótka wypowiedź ustna/pisemna).

    2

    1.  

    Urazy mięśni i kości.

    Złamania - samodzielna lektura tekstu (słownictwo, odtwarzanie tekstu na podstawie planu; rodzaje złamań — definiowanie); leczenie złamań i program rehabilitacyjny po złamaniach - praca z tekstem, opis programu rehabilitacyjnego; zwichnięcia, skręcenia i nadwerężenia mięśni - ćwiczenia słownikowe; urazy sportowe - terminologia, słuchanie # 14 - uzupełnianie tabeli, walking aids; ćwiczenia utrwalające, słownikowe i translacyjne.

    6

    1.  

    Ból.

    Definitions and general descriptions of pain” - praca z tekstem; rodzaje bólu, jakość, natężenie i czas trwania bólu - ćwiczenia poszerzające zakres słownictwa; wywiad na temat bólu - rodzaje pytań, wypełnianie kwestionariusza, słuchanie nagrania #16 — wywiad; pain questionnaire - wypełnianie formularza; słuchanie # 19 — formy leczenia bólu; ćwiczenia tłumaczeniowe i utrwalające słownictwo.

    6

    1.  

    Serce i kondycja sercowo- naczyniowa pacjenta

    Styl życia a choroby serca, choroby cywilizacyjne - dyskusja wstępna; „The heart and circulation” - praca z tekstem, ćwiczenia poszerzające słownictwo; typowe choroby serca i ich objawy, wywiad - słownictwo, definiowanie pojęć, role-play -wywiad; „Cardiovascular fitness” - samodzielna lektura tekstu, streszczenie ustne; sprawność fizyczna - słuchanie #20 - notatki, odpowiedzi na pytania, dyskusja; ćwiczenia tłumaczeniowe i utrwalające słownictwo.

    8

    1.  

    Układ oddechowy.

    Lektura tekstów („The organs of respiration” - lektura samodzielna, oraz „The chest” - wspólne opracowanie tekstu, opracowanie list słownictwa, opis wędrówki pobranego powietrza w organizmie na podstawie diagramu, opis pracy narządów podczas wdechu i wydechu), słuchanie # 21 - polecenia wydawane pacjentom (powtarzanie, ćwiczenia praktyczne), # 22 - wykład (notatki, odpowiedzi na pytania na podst. notatek); ćwiczenia tłumaczeniowe (powtórzenie)

    6

    1.  

    Powtórzenie materiału, testy sprawdzające.

     

    2


     

    Literatura podstawowa:

    1. J. Ciecierska - English for Physiotherapy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011

    2. M. Łęcka, J. Misiarz – English for Physiotherapy students, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, 2010

    3. Wybór tekstów z literatury fachowej

     

     

     

    Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 2024/25

    na kierunku FIZJOTERAPIA

    Rok II (studia jednolite magisterskie), semestr IV

     

    L.p.

    Tematyka

    Sprawności językowe i gramatyka

    Liczba godzin

     

    1.  

    Zaburzenia oddychania, duszności.

    Lektura „Causes and symptoms of respiratory problems” – praca z tekstem, opanowanie słownictwa, odpowiedzi na pytania; badanie pacjenta - zestaw pytań, role play - ćwiczenia praktyczne; duszności i kaszel - ćwiczenia słownikowe, pytania zadawane podczas badania, krótki opis wybranej choroby (COPD, astma, broken ribs); słuchanie # 23 - opis dolegliwości oddechowych przez pacjenta, notatki, odpowiedzi na pytania; ćwiczenia tłumaczeniowe (powtórzenie słownictwa i tematyki)

    6

    1.  

    Rehabilitacja w chorobach płuc i klatki piersiowej.

    Lektura tekstu „Pulmonary rehabilitation” – opracowanie słownictwa, odpowiedzi na pytania, ustne streszczenie; wybrane formy ćwiczeń rehabilitacyjnych w chorobach płuc (pursed-lip breathing, incentive spirometry, postural drainage) - samodzielne przygotowanie opisu wybranej formy leczenia chorób dróg oddechowych na podst. tekstów z podręcznika i innych źródeł; ustne prezentacje opisów wybranej formy/metody leczenia chorób dróg oddechowych (cough, huff, forced expiration technique, active cycle of breathing technique); „Cystic fibrosis” - słuchanie # 24, uzupełnianie notatek, referowanie uzyskanych wiadomości; powtórzenie materiału (ćwiczenia translacyjne)

    6

    1.  

    Fizjoterapia chorób układu nerwowego.

    Lektura tekstu „The nervous system”- opracowanie słownictwa, odpowiedzi na pytania/krótki wykład na podstawie planu; zmiany świadomości – terminologia i definiowanie pojęć; stany porażeniowe - terminologia i definiowanie pojęć; słuchanie - #25 (neurological physiotherapy) - układanie pytań do podanych odpowiedzi, odgrywanie scenek (role-play), #26 (stroke) - notatki z wykładu, ustne streszczenie; urazy rdzenia kręgowego („The spinal cord and its injuries”) - samodzielne opracowanie tekstu; Bell’s palsy - praca z tekstem (opis) i nagraniem #27 — wydawanie poleceń pacjentowi z porażeniem nerwu twarzowego; ćwiczenia translacyjne i powtórzeniowe.

    8

    1.  

    Powtórzenie materiału, testy sprawdzające.

     

     

     

    2

    1.  

    Język prezentacji (przygotowanie do prezentacji ustnych)

     

     

     

     

    2

    1.  

    Krótkie prezentacje studentów na wybrany temat.

     

     

     

     

    4

    1.  

    Powtórzenie i przygotowanie do egzaminu końcowego

     

    2

     

    Literatura podstawowa:

    1. J. Ciecierska - English for Physiotherapy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011

    2. M. Łęcka, J. Misiarz – English for Physiotherapy students, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, 2010

    3. Wybór tekstów z literatury fachowej