SYLABUS Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akademickim 2023/2024 |
| ||||||||||||||||||||||
Nazwa kierunku studiów | Analityka Medyczna |
| |||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu/modułu | Biofizyka medyczna |
| |||||||||||||||||||||
1. Jednostka realizująca 2. e-mail jednostki 3. Wydział | Zakład Biofizyki |
| |||||||||||||||||||||
biofizyk@umb.edu.pl |
| ||||||||||||||||||||||
Wydział Lekarski z Oddz. Stomatologii i Oddz. Nauczania w Języku Angielskim |
| ||||||||||||||||||||||
Profil kształcenia |
|
| |||||||||||||||||||||
Forma kształcenia |
|
| |||||||||||||||||||||
Forma studiów |
|
| |||||||||||||||||||||
Język przedmiotu/modułu |
|
| |||||||||||||||||||||
Typ przedmiotu/modułu |
|
| |||||||||||||||||||||
Rok studiów |
| Semestr studiów |
|
| |||||||||||||||||||
Liczba godzin w ramach poszczególnych form zajęć | Wykłady: 15 | Seminaria: - | Ćwiczenia: 30 | Konsultacje: 5 | Sumaryczna liczba godzin kontaktowych | 45 |
| ||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 3 |
| |||||||||||||||||||||
Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi | Zaliczenie przedmiotów zgodnie z postepowaniem rekrutacyjnym. |
| |||||||||||||||||||||
Cel przedmiotu/modułu | Zapoznanie studentów z:
|
| |||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne | Wykłady z prezentacją multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne, interpretacji wyników badań laboratoryjnych, dyskusja, analiza literatury. |
| |||||||||||||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | Rzutnik multimedialny, aparatura diagnostyczna, sprzęt laboratoryjny. |
| |||||||||||||||||||||
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy) | dr hab. Maria Karpińska |
| |||||||||||||||||||||
Skład zespołu dydaktycznego | Pracownicy badawczo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Biofizyki. |
| |||||||||||||||||||||
Symbol i nr przed- miotowego efektu uczenia się | Efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody (formujące i podsumowujące) weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
| |||||||||||||||||||
wiedza (zna i rozumie:) |
| ||||||||||||||||||||||
P-W01 | zjawiska biofizyczne zachodzących na poziomie komórek, tkanek i narządów; | A.W21. | Formujące:
Podsumowujące:
|
| |||||||||||||||||||
P-W02 | analityczne metody jakościowej i ilościowej oceny związków nieorganicznych i organicznych oraz rozumie celowość stosowania tych metod w analizie medycznej; | B.W5. |
| ||||||||||||||||||||
P-W03 | klasyczne metody analizy ilościowej, tj. analizę wagową, analizę objętościową i analizę gazową; | B.W10. |
| ||||||||||||||||||||
P-W04 | podstawy medycyny opartej na dowodach; | C.W4. |
| ||||||||||||||||||||
umiejętności (potrafi:) |
| ||||||||||||||||||||||
P-U01 | identyfikować i opisywać biofizyczne podstawy funkcjonowania organizmu ludzkiego; | A.U15. | Formujące:
Podsumowujące:
|
| |||||||||||||||||||
P-U02 | wyjaśniać wpływ czynników środowiskowych, w tym temperatury, przyspieszenia ziemskiego, ciśnienia atmosferycznego, pola elektromagnetycznego oraz promieniowania jonizującego na organizm; | A.U16. |
| ||||||||||||||||||||
P-U03 | mierzyć lub wyznaczać wielkości fizykochemiczne oraz opisywać i analizować właściwości i procesy fizykochemiczne, stanowiące podstawę farmakokinetyki; | B.U7. |
| ||||||||||||||||||||
P-U04 | dobierać odpowiednie metody statystyczne w opracowywaniu wyników obserwacji i pomiarów; | B.U12. |
| ||||||||||||||||||||
P-U05 | posługiwać się programami komputerowymi w zakresie edycji tekstu, grafiki, analizy statystycznej, przygotowania prezentacji oraz gromadzenia i wyszukiwania potrzebnych informacji, pozwalających na konstruktywne rozwiązywanie problemów; | B.U15. |
| ||||||||||||||||||||
P-U06 | rozpoznawać własne ograniczenia, dokonywać samooceny deficytów i potrzeb rozwojowych oraz planować aktywność edukacyjną; | C.U11. |
| ||||||||||||||||||||
P-U07 | analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku obcym, oraz wyciągać wnioski w oparciu o dostępną literaturę; | C.U12. |
| ||||||||||||||||||||
kompetencje społeczne (jest gotów do:) |
| kompetencje społeczne | |||||||||||||||||||||
P-K01 | dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; | K1. | Formujące:
Podsumowujące:
|
| |||||||||||||||||||
P-K02 | pracy w zespole, przyjmując w nim różne role, ustalając priorytety, dbając o bezpieczeństwo własne, współpracowników i otoczenia; | K2. |
| ||||||||||||||||||||
P-K03 | wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym; | K3. |
| ||||||||||||||||||||
nakład pracy studenta/doktoranta (bilans punktów ECTS) |
| ||||||||||||||||||||||
| Forma aktywności | Liczba godzin |
| ||||||||||||||||||||
Zajęcia wymagające udziału nauczyciela | Realizacja przedmiotu: wykłady | 15 |
| ||||||||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: ćwiczenia | 30 |
| |||||||||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: seminaria | - |
| |||||||||||||||||||||
Konsultacje | N/D |
| |||||||||||||||||||||
Łącznie | 45 |
| |||||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta | Przygotowanie się do ćwiczeń | 15 |
| ||||||||||||||||||||
Przygotowanie się do seminariów | - |
| |||||||||||||||||||||
Przygotowanie się do zaliczeń etapowych | - |
| |||||||||||||||||||||
Przygotowanie się do egzaminu końcowego i udział w egzaminie | 25 |
| |||||||||||||||||||||
Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej | - |
| |||||||||||||||||||||
Łącznie | 40 |
| |||||||||||||||||||||
| Sumaryczne obciążenie studenta | 85 |
| ||||||||||||||||||||
| Liczba punktów ECTS | 3 |
| ||||||||||||||||||||
Treści programowe |
| ||||||||||||||||||||||
Treść zajęć | Forma zajęć | liczba godzin | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się |
| |||||||||||||||||||
Zjawiska elektryczne w błonie komórkowej. Właściwości elektryczne komórek i tkanek. Rola oddziaływań molekularnych w kształtowaniu struktur biologicznych. Fizyczne właściwości białek i lipidów a struktura błon biologicznych. Rola lipidów i białek w przenoszeniu informacji pomiędzy komórką i jej otoczeniem: transport przez błony, podstawy fizyczne powstawania zjawisk bioelektrycznych w błonach. Działanie promieniowania niejonizującego na organizm. Biofizyczne podstawy procesu widzenia. Wykorzystanie promieniowania ultrafioletowego i podczerwonego w diagnostyce. Lasery: zasada działania, rodzaje laserów. Zastosowanie promieniowania laserowego do analizy chemicznej. Magnetyczny rezonans jądrowy – fizyczne podstawy zjawiska i jego zastosowanie w diagnostyce. Spektroskopia NMR i jej zastosowania. Procesy fizyczne uczestniczące w wymianie ciepła między organizmem i otoczeniem. Wpływ czynników fizycznych na organizm: ciśnienie zewnętrzne, przyspieszenie. Ultradźwięki: działanie na organizm i zastosowania medyczne. | W | 15 | P-W01-04 P-U01-07 P-K01-03 |
| |||||||||||||||||||
Osłabienie promieniowania gamma – wyznaczanie współczynnika osłabienia i grubości połowiącej. Wyznaczanie aktywności promieniotwórczej metodą wzorca. Wyznaczanie masowego współczynnika absorpcji promieniowania beta. Wyznaczanie stężeń roztworów metodami optycznymi (spektrofotometria, refraktometria, polarymetria). Właściwości soczewek, wyznaczanie ogniskowej i zdolności skupiającej. Właściwości światła laserowego, wyznaczanie współczynnika absorpcji przy przejściu światła laserowego przez ciała stałe. Fizycznie i fizjologiczne cechy dźwięków. Pomiar ciśnienia tętniczego krwi. Pomiar prędkości przepływu krwi z użyciem detektora ultradźwiękowego. Właściwości ultradźwięków. Zjawisko Dopplera. Analiza sygnałów elektrycznych za pomocą oscyloskopu. Elektrokardiografia. | Ć | 30 | P-W01-04 P-U01-07 P-K01-03 |
| |||||||||||||||||||
Literatura podstawowa |
|
| |||||||||||||||||||||
Literatura uzupełniająca |
|
| |||||||||||||||||||||
Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem jednostki/przedmiotu) |
| ||||||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Egzamin. |
| |||||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność musi być usprawiedliwiona a zajęcia odrobione w innym terminie. |
| |||||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Praktyczne i teoretyczne zaliczenie (w ustalonym terminie) materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach. |
| |||||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Zaliczenie wszystkich ćwiczeń i kolokwiów. |
| |||||||||||||||||||||
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego egzaminem (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) |
| ||||||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 |
| ||||||||||||||||||
60-68% | 69-76% | 77-84% | 85-90% | 91-100% |
| ||||||||||||||||||
Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): dr hab. Maria Karpińska
Data sporządzenia sylabusa: 24.03.2023