Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 13.11.2023 przez Zakład Biofizyki

    Sylabus

    SYLABUS

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akademickim 2023/2024

     

    Nazwa kierunku studiów

    Analityka Medyczna

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Biofizyka medyczna

     

    1. Jednostka realizująca

    2. e-mail jednostki

    3. Wydział

    Zakład Biofizyki

     

    biofizyk@umb.edu.pl

     

    Wydział Lekarski z Oddz. Stomatologii i Oddz. Nauczania w Języku Angielskim

     

    Profil kształcenia

    praktyczny  ogólnoakademicki

     

    Forma kształcenia

    jednolite magisterskie pierwszego stopnia drugiego stopnia

     

    Forma studiów

    stacjonarne niestacjonarne

     

    Język przedmiotu/modułu

    polski angielski

     

    Typ przedmiotu/modułu

    obowiązkowy fakultatywny

     

    Rok studiów

    I II III IV V VI

    Semestr studiów

    I II III IV V

    VI VII VIII IX X XI

     

    Liczba godzin w ramach poszczególnych

    form zajęć

    Wykłady:

    15

    Seminaria:

    -

    Ćwiczenia:

    30

    Konsultacje:

    5

    Sumaryczna liczba godzin kontaktowych

    45

     

    Liczba punktów ECTS

    3

     

    Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi

    Zaliczenie przedmiotów zgodnie z postepowaniem rekrutacyjnym.

     

    Cel przedmiotu/modułu

    Zapoznanie studentów z:

    • biofizycznymi podstawami budowy i funkcjonowania podstawowych struktur komórkowych, niektórych tkanek i narządów oraz organizmu jako całości,
    • zjawiskami fizycznymi zachodzącymi w organizmie człowieka,
    • mechanizmem i skutkami działania czynników fizycznych na organizm człowieka,
    • fizycznymi podstawami współczesnych metod diagnostycznych i terapeutycznych.

     

    Metody dydaktyczne

    Wykłady z prezentacją multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne, interpretacji wyników badań laboratoryjnych, dyskusja, analiza literatury.

     

    Narzędzia dydaktyczne

    Rzutnik multimedialny, aparatura diagnostyczna, sprzęt laboratoryjny.

     

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy)

    dr hab. Maria Karpińska

     

    Skład zespołu dydaktycznego

    Pracownicy badawczo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Biofizyki.

     

     

    Symbol i nr przed-

    miotowego

    efektu uczenia się

    Efekty uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody (formujące i podsumowujące)

    weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

     

    wiedza (zna i rozumie:)

     

    P-W01

    zjawiska biofizyczne zachodzących na poziomie komórek, tkanek i narządów;

    A.W21.

    Formujące:

    • kolokwium pisemne

     

    Podsumowujące:

    • egzamin pisemny

     

    P-W02

    analityczne metody jakościowej i ilościowej oceny związków nieorganicznych i organicznych oraz rozumie celowość stosowania tych metod w analizie medycznej;

    B.W5.

     

    P-W03

    klasyczne metody analizy ilościowej, tj. analizę wagową, analizę objętościową i analizę gazową;

    B.W10.

     

    P-W04

    podstawy medycyny opartej na dowodach;

    C.W4.

     

    umiejętności (potrafi:)

     

    P-U01

    identyfikować i opisywać biofizyczne podstawy funkcjonowania organizmu ludzkiego;

    A.U15.

    Formujące:

    • praktyczne i teoretyczne zaliczenie ćwiczenia
    • kolokwium cząstkowe

    Podsumowujące:

    • egzamin pisemny

     

    P-U02

    wyjaśniać wpływ czynników środowiskowych, w tym temperatury, przyspieszenia ziemskiego, ciśnienia atmosferycznego, pola elektromagnetycznego oraz promieniowania jonizującego na organizm;

    A.U16.

     

    P-U03

    mierzyć lub wyznaczać wielkości fizykochemiczne oraz opisywać i analizować właściwości i procesy fizykochemiczne, stanowiące podstawę farmakokinetyki;

    B.U7.

     

    P-U04

    dobierać odpowiednie metody statystyczne w opracowywaniu wyników obserwacji i pomiarów;

    B.U12.

     

    P-U05

    posługiwać się programami komputerowymi w zakresie edycji tekstu, grafiki, analizy statystycznej, przygotowania prezentacji oraz gromadzenia i wyszukiwania potrzebnych informacji, pozwalających na konstruktywne rozwiązywanie problemów;

    B.U15.

     

    P-U06

    rozpoznawać własne ograniczenia, dokonywać samooceny deficytów i potrzeb rozwojowych oraz planować aktywność edukacyjną;

    C.U11.

     

    P-U07

    analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku obcym, oraz wyciągać wnioski w oparciu o dostępną literaturę;

    C.U12.

     

    kompetencje społeczne (jest gotów do:)

     

    kompetencje społeczne

    P-K01

    dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;

    K1.

    Formujące:

    • dyskusja w czasie zajęć
    • obserwacja samodzielnej pracy studenta

     

    Podsumowujące:

    • zaliczenie ćwiczeń

     

    P-K02

    pracy w zespole, przyjmując w nim różne role, ustalając priorytety, dbając o bezpieczeństwo własne, współpracowników i otoczenia;

    K2.

     

    P-K03

    wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym;

    K3.

     

    nakład pracy studenta/doktoranta

    (bilans punktów ECTS)

     

     

    Forma aktywności

    Liczba godzin

     

    Zajęcia wymagające udziału nauczyciela

    Realizacja przedmiotu: wykłady

    15

     

    Realizacja przedmiotu: ćwiczenia

    30

     

    Realizacja przedmiotu: seminaria

    -

     

    Konsultacje

    N/D

     

    Łącznie

    45

     

    Samodzielna praca studenta

    Przygotowanie się do ćwiczeń

    15

     

    Przygotowanie się do seminariów

    -

     

    Przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    -

     

    Przygotowanie się do egzaminu końcowego i udział w egzaminie

    25

     

    Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej

    -

     

    Łącznie

    40

     

     

    Sumaryczne obciążenie studenta

    85

     

     

    Liczba punktów ECTS

    3

     

     

    Treści programowe

     

    Treść zajęć

    Forma zajęć

    liczba godzin

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

     

    Zjawiska elektryczne w błonie komórkowej. Właściwości elektryczne komórek i tkanek.

    Rola oddziaływań molekularnych w kształtowaniu struktur biologicznych.

    Fizyczne właściwości białek i lipidów a struktura błon biologicznych.

    Rola lipidów i białek w przenoszeniu informacji pomiędzy komórką i jej otoczeniem: transport przez błony, podstawy fizyczne powstawania zjawisk bioelektrycznych w błonach.

    Działanie promieniowania niejonizującego na organizm. Biofizyczne podstawy procesu widzenia. Wykorzystanie promieniowania ultrafioletowego i podczerwonego w diagnostyce.

    Lasery: zasada działania, rodzaje laserów. Zastosowanie promieniowania laserowego do analizy chemicznej.

    Magnetyczny rezonans jądrowy – fizyczne podstawy zjawiska i jego zastosowanie w diagnostyce. Spektroskopia NMR i jej zastosowania.

    Procesy fizyczne uczestniczące w wymianie ciepła między organizmem i otoczeniem.

    Wpływ czynników fizycznych na organizm: ciśnienie zewnętrzne, przyspieszenie.

    Ultradźwięki: działanie na organizm i zastosowania medyczne.

    W

    15

    P-W01-04

    P-U01-07

    P-K01-03

     

    Osłabienie promieniowania gamma – wyznaczanie współczynnika osłabienia i grubości połowiącej.

    Wyznaczanie aktywności promieniotwórczej metodą wzorca.

    Wyznaczanie masowego współczynnika absorpcji promieniowania beta.

    Wyznaczanie stężeń roztworów metodami optycznymi (spektrofotometria, refraktometria, polarymetria).

    Właściwości soczewek, wyznaczanie ogniskowej i zdolności skupiającej.

    Właściwości światła laserowego, wyznaczanie współczynnika absorpcji przy przejściu światła laserowego przez ciała stałe.

    Fizycznie i fizjologiczne cechy dźwięków.

    Pomiar ciśnienia tętniczego krwi.

    Pomiar prędkości przepływu krwi z użyciem detektora ultradźwiękowego. Właściwości ultradźwięków. Zjawisko Dopplera.

    Analiza sygnałów elektrycznych za pomocą oscyloskopu.

    Elektrokardiografia.

    Ć

    30

    P-W01-04

    P-U01-07

    P-K01-03

     

    Literatura podstawowa

    1. Biofizyka pod red. Feliksa Jaroszyka, PZWL, 2001

     

    Literatura uzupełniająca

    1. Wybrane zagadnienia z biofizyki pod red. Stanisława Miękisza, Volumed, 1998

     

    Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem jednostki/przedmiotu)

     

    Sposób zaliczenia zajęć

    Egzamin.

     

    Zasady zaliczania nieobecności

    Nieobecność musi być usprawiedliwiona a zajęcia odrobione w innym terminie.

     

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Praktyczne i teoretyczne zaliczenie (w ustalonym terminie) materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach.

     

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Zaliczenie wszystkich ćwiczeń i kolokwiów.

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego egzaminem

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

     

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

     

    60-68%

    69-76%

    77-84%

    85-90%

    91-100%

     

                            

     

    Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): dr hab. Maria Karpińska

     

    Data sporządzenia sylabusa: 24.03.2023