Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Program nauczania.
  • 07.11.2019 Zakład Immunologii

    Program nauczania

    III rok Analityki Medycznej

    III rok Farmacji Aptecznej

    1. Jednostka odpowiedzialna za nauczanie przedmiotu:

    • Zakład Immunologii UMB

    2. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie przedmiotu:

    • Prof. dr hab. Ewa Jabłońska

    3. Wymiar godzinowy zajęć:

    • 15 godzin

    4. Formy nauczania przedmiotu i wymiar godzinowy zajęć:

    • Seminaria

    5. Forma zalizcenia przedmiotu:

    Zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach

    6. Tematy seminariaów:

    • Ksenobiotyki – podział, źródła w środowisku, drogi wchłaniania, metabolizm.
    • Molekularne mechanizmy działania ksenobiotyków.
    • Wybrane ksenobiotyki a zdrowie człowieka.
    • Wpływ ksenobiotyków na neutrofile.
    • Oddziaływanie ksenobiotyków na inne komórki układu immunologicznego.
    • Normy prawne.
    • Metody badań zawartości ksenobiotyków w materiale biologicznym.
    • Sposoby zapobiegania przyswajaniu ksenobiotyków.

    7. Literatura:

    • Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN 2017
    • Ptak W, Ptak M, Szczepanik M. Podstawy immunologii. PZWL 2017
    • Szumska M, Tyrpień K. Biomonitoring ksenobiotyków - wybrane zagadnienia. MedPharm 2011
    • Stanley E. Manahan. Toksykologia środowiska - aspekty chemiczne i biochemiczne. PWN 2006
    • Lutz W, Pałczyński C. Immunotoksykologia. Instytut Medycyny Pracy 2005

     

    Sylabus Analityka Medyczna:

    SYLABUS

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2017/2018

    Nazwa kierunku studiów

    Analityka Medyczna

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Wpływ ksenobiotyków na leukocyty.

    1. Jednostka realizująca

    Zakład Immunologii

    2. e-mail jednostki

    immuno@umb.edu.pl

    3. Wydział

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej UMB

    Profil kształcenia

      ■ praktyczny                            □ ogólnoakademicki   

    Forma kształcenia

      ■  jednolite magisterskie          □ pierwszego stopnia         □ drugiego stopnia  

    Forma studiów

      ■ stacjonarne                      □  niestacjonarne

    Język przedmiotu/modułu

      ■ polski                              □  angielski

    Typ przedmiotu/modułu

      □ obowiązkowy                 ■ fakultatywny

    Rok studiów

    □  I   □    II     ■  III    □ IV       □V   □ VI                           

    Semestr studiów

    □I    □ II    □ III     □ IV   □V

    ■ VI  □VII  □VIII   □IX  □X  □XI

    Liczba godzin w ramach poszczególnych

    form zajęć

    Wykłady:

    -

    Seminaria:

    15

    Ćwiczenia:

    -

    Konsultacje:

    1

    Sumaryczna liczba godzin kontaktowych

    16

    Liczba punktów ECTS

    1

    Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi

    Realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z Biologii i genetyki, Biologii molekularnej, Fizjologii z anatomią, Mikrobiologii, Chemii fizycznej, Immunologii.

    Cel przedmiotu/modułu

    Celem fakultetów jest nabycie przez studentów wiedzy o zagrożeniu wynikającym z wpływu ksenobiotyków na system odpornościowy. Treści programowe uwzględnią charakterystykę ksenobiotyków, ich występowanie, źródła narażenia oraz normy prawne. Omówione zostaną laboratoryjne metody badania stężeń ksenobiotyków w materiale biologicznym. Przedmiotem rozważań będą także sposoby zapobiegania narażeniu na ksenobiotyki bądź zmniejszenia efektów ich działania.

    Metody dydaktyczne

    Seminaria:

    - analiza przypadków,

    - przygotowanie i prezentacja projektów grupowych/indywidualnych.

    Ponadto:

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy,

    - analiza literatury,

    - konsultacje.

    Narzędzia dydaktyczne

    Monitor (prezentacje multimedialne), komputer, plansze i atlasy.

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy)

    prof. dr hab. Ewa Jabłońska

    Skład zespołu dydaktycznego

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Immunologii, w tym na umowę zlecenie oraz doktoranci.

     

    Symbol i nr przed-

    miotowego

    efektu uczenia się

    Efekty uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody (formujące i podsumowujące)

    weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    P-W01

    zna sposoby komunikacji między komórkami, a także między komórką a macierzą pozakomórkową oraz szlaki przekazywania sygnałów w komórce i przykłady zaburzeń w tych procesach;

    A.W9.

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta

     

    Podsumowujące:

    • krótkie strukturyzowane pytania

    P-W02

    zna analityczne metody jakościowej i ilościowej oceny związków nieorganicznych i organicznych oraz celowość stosowania tych metod w analizie medycznej;

    B.W5.

    P-W03

    zna sposoby identyfikacji czynników ryzyka rozwoju chorób oraz działań profilaktycznych;

    C.W10.

    P-W04

    zna zasady, zadania oraz główne kierunki działań w zakresie promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem znajomości roli elementów zdrowego stylu życia;

    C.W12.

    P-W05

    zna pojęcie choroby jako następstwa zmiany struktury i funkcji komórek, tkanek i narządów;

    D.W1.

    P-W06

    zna właściwości fizyczne i chemiczne ksenobiotyków oraz zależności między strukturą związków chemicznych a reakcjami zachodzącymi w organizmach żywych i działaniem szkodliwym lub toksycznym ksenobiotyków;

    E.W29.

    umiejętności

    P-U01

    potrafi wykorzystywać wiedzę biochemiczną do analizy i oceny procesów fizjologicznych i patologicznych, w tym do oceny wpływu leków i substancji toksycznych na te procesy;

    A.U4.

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta.

     

    Podsumowujące:

    • realizacja określonego zadania
    • prezentacja

    P-U02

    potrafi stosować podstawowe techniki laboratoryjne, w tym chemiczną analizę jakościową;

    B.U1.

    P-U03

    potrafi stosować wiedzę z zakresu medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych;

    C.U1.

    P-U04

    potrafi oceniać skutki działania substancji toksycznych w organizmie oraz opisywać zaburzenia metaboliczne i morfologiczne wywołane przez ksenobiotyki;

    E.U23.

    kompetencje społeczne

    P-K01

    jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;

    A.K1.

    Formujące:

    • obserwacja pracy studenta

     

    Podsumowujące:

    • ocenianie ciągłe

    P-K02

    jest gotów do pracy w zespole, przyjmując w nim różne role, ustalając priorytety, dbając o bezpieczeństwo własne, współpracowników i otoczenia;

    H.K2.

    P-K03

    jest gotów do wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym;

    F.K2.

    P-K04

    jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego w oparciu o zasady etyczne oraz formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej;

    C.K1.

    P-K05

    jest gotów do przestrzegania tajemnicy zawodowej i praw pacjenta;

    H.K1.

    P-K06

    jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji;

    B.K2.

    P-K07

    jest gotów do formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji;

    B.K1.

    P-K08

    jest gotów do podejmowania działań zawodowych z szacunkiem do pracy własnej i innych ludzi oraz dbania o powierzony sprzęt;

    D.K1

    P-K09

    jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.

    E.K3.

    Nakład pracy studenta

    (bilans punktów ECTS)

     

    Forma aktywności

    Liczba godzin

    Zajęcia wymagające udziału nauczyciela

    Realizacja przedmiotu: wykłady

    -

    Realizacja przedmiotu: ćwiczenia

    -

    Realizacja przedmiotu: seminaria

    15

    Konsultacje

    1

                                                                                                          Łącznie

    16

    Samodzielna praca studenta

    Przygotowanie się do ćwiczeń

    -

    Przygotowanie się do seminariów

    15

    Przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    -

    Przygotowanie się do egzaminu lub zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu

    Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej

    -

                                                                                                             Łącznie

    15

     

                           Sumaryczne obciążenie studenta

    31

     

                                                                                     Liczba punktów ECTS

    1

     

    Treści programowe

    Treść zajęć

    Forma zajęć

    liczba godzin

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Ksenobiotyki – podział, źródła w środowisku, drogi wchłaniania, metabolizm. Molekularne mechanizmy działania ksenobiotyków. Wybrane ksenobiotyki a zdrowie człowieka. Wpływ ksenobiotyków na neutrofile. Oddziaływanie ksenobiotyków na inne komórki układu immunologicznego. Normy prawne. Metody badań zawartości ksenobiotyków w materiale biologicznym. Sposoby zapobiegania przyswajaniu ksenobiotyków.

    S

    15

    P-W01 – P-W06

    P-U01 – P-U04

    P-K01 – P-K09

    Literatura podstawowa

    1. Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN 2017
    2. Ptak W, Ptak M, Szczepanik M. Podstawy immunologii. PZWL 2017
    3. Szumska M, Tyrpień K. Biomonitoring ksenobiotyków - wybrane zagadnienia. MedPharm 2011

    Literatura uzupełniająca

    1. Stanley E. Manahan. Toksykologia środowiska - aspekty chemiczne i biochemiczne. PWN 2006
    2. Lutz W, Pałczyński C. Immunotoksykologia. Instytut Medycyny Pracy 2005

    Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem przedmiotu/jednostki)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Nieobecność musi być usprawiedliwiona.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Zaliczenie teoretyczne materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach w ustalonym terminie, w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Zaliczenie wszystkich seminariów.

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego zaliczeniem

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie wszystkich seminariów, sprawdzian ustny w postaci krótkich pytań i dyskusji pozwalający ocenić stan wiedzy w zakresie omawianych zagadnień.

                      

     

    Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): prof. dr hab. Ewa Jabłońska

     

    Data sporządzenia sylabusa: 05.09.2019 r.

     

    Sylabus Farmacja Apteczna:

    SYLABUS

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2017/2018

    Nazwa kierunku studiów

    Farmacja

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Wpływ ksenobiotyków na leukocyty.

    1. Jednostka realizująca

    Zakład Immunologii

    2. e-mail jednostki

    immuno@umb.edu.pl

    3. Wydział

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej

    Profil kształcenia

     □ praktyczny                    ■ ogólnoakademicki   

    Forma kształcenia

     ■ jednolite magisterskie      □   pierwszego stopnia       □ drugiego stopnia  

    Forma studiów

     ■ stacjonarne                   ■ niestacjonarne

    Język przedmiotu/modułu

     ■ polski                           □ angielski

    Typ przedmiotu/modułu

     □ obowiązkowy              ■ fakultatywny

    Rok studiów

    □I    □ II    ■ III   □ IV    □ V

     □ VI                           

    Semestr studiów

    □ I    □ II    □ III   □ IV   ■ V

    □ VI □ VII □ VIII  □ IX  □ X □ XI

    Liczba godzin w ramach poszczególnych

    form zajęć

    Wykłady

    -

    Seminaria

    15

    Ćwiczenia

    -

    Konsultacje

    1

    Sumaryczna liczba godzin kontaktowych

    16

    Liczba punktów ECTS

    1

    Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi

    Realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z przedmiotów: Biologia i genetyka, Biologia molekularna, Fizjologia z anatomią, Mikrobiologia, Chemia fizyczna, Immunologia.

    Cel przedmiotu/modułu

    Celem fakultetów jest nabycie przez studentów wiedzy o zagrożeniu wynikającym z wpływu ksenobiotyków na system odpornościowy. Treści programowe uwzględnią charakterystykę ksenobiotyków, ich występowanie, źródła narażenia oraz normy prawne. Omówione zostaną laboratoryjne metody badania stężeń ksenobiotyków w materiale biologicznym. Przedmiotem rozważań będą także sposoby zapobiegania narażeniu na ksenobiotyki bądź zmniejszenia efektów ich działania.

    Metody dydaktyczne

    Seminaria: analiza przypadków, przygotowanie i prezentacja projektów grupowych/indywidualnych. Ponadto: samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury, konsultacje.

    Narzędzia dydaktyczne

    Monitor (prezentacje multimedialne), komputer, plansze, atlasy

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy)

    prof. dr hab. Ewa Jabłońska

    Skład zespołu dydaktycznego

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Immunologii UMB, w tym na umowę zlecenie oraz doktoranci.

     

    Symbol i nr przed-

    miotowego

    efektu uczenia się

    Efekty uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody (formujące i podsumowujące)

    weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza:

    P-W01

    zna i rozumie organizację żywej materii i cytofizjologię komórki

    A.W1

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta

     

    Podsumowujące:

    • krótkie strukturyzowane pytania

    P-W02

    zna i rozumie podstawy patofizjologii komórki i układów organizmu ludzkiego

    A.W7

    P-W03

    zna i rozumie molekularne aspekty transdukcji sygnałów

    A.W11

    P-W04

    zna i rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego organizmu i mechanizmy odpowiedzi immunologicznej

    A.W13

    P-W05

    zna i rozumie molekularne podstawy regulacji cyklu komórkowego, proliferacji, apoptozy i transformacji nowotworowej

    A.W15

    P-W06

    zna i rozumie wpływ czynników fizycznych i chemicznych środowiska na organizm człowieka

    B.W2

    P-W07

    zna i rozumie procesy, jakim podlega ksenobiotyk w ustroju, ze szczególnym uwzględnieniem procesów biotransformacji, w zależności od drogi podania lub narażenia

    D.W27

    P-W08

    zna i rozumie zagrożenia i konsekwencje zdrowotne związane z zanieczyszczeniem środowiska przyrodniczego

    D.W31

    umiejętności:

    P-U01

    potrafi opisywać i tłumaczyć mechanizmy i procesy immunologiczne w warunkach zdrowia i choroby

    A.U11

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta

     

    Podsumowujące:

    • realizacja określonego zadania
    •  prezentacja

    P-U02

    potrafi oceniać zagrożenia związane z zanieczyszczeniem środowiska przez trucizny środowiskowe oraz substancje lecznicze i ich metabolity

    D.U24

    kompetencje społeczne:

    P-K01

    jest gotów do propagowania zachowań prozdrowotnych

    A.K.2

    Formujące:

    • obserwacja pracy studenta

     

    Podsumowujące:

    • ocenianie ciągłe

    P-K02

    jest gotów do formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji

    B.K.2

    Nakład pracy studenta

    (bilans punktów ECTS)

     

    Forma aktywności

    Liczba godzin

    Zajęcia wymagające udziału nauczyciela

    Realizacja przedmiotu: wykłady

    -

    Realizacja przedmiotu: ćwiczenia

    -

    Realizacja przedmiotu: seminaria

    15

    Konsultacje

    1

                                                                                                          Łącznie

    16

    Samodzielna praca studenta

    Przygotowanie się do ćwiczeń

    -

    Przygotowanie się do seminariów

    14

    Przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    -

    Przygotowanie się do egzaminu lub zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu

    -

    Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej

    -

                                                                                                             Łącznie

    15

     

                           Sumaryczne obciążenie studenta

    30

     

                                                                                     Liczba punktów ECTS

    1

     

    Treści programowe

    Treść zajęć

    Forma zajęć

    liczba godzin

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Ksenobiotyki – podział, źródła w środowisku, drogi wchłaniania, metabolizm. Molekularne mechanizmy działania ksenobiotyków. Wybrane ksenobiotyki a zdrowie człowieka. Wpływ ksenobiotyków na neutrofile. Oddziaływanie ksenobiotyków na inne komórki układu immunologicznego. Normy prawne. Metody badań zawartości ksenobiotyków w materiale biologicznym. Sposoby zapobiegania przyswajaniu ksenobiotyków.

    S

    15

    P-W01-P-W08

    P-U01-P-U02

    P-K01-P-K02

    Literatura podstawowa

    1. Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN 2017
    2. Ptak W, Ptak M, Szczepanik M. Podstawy immunologii. PZWL 2017
    3. Szumska M, Tyrpień K. Biomonitoring ksenobiotyków - wybrane zagadnienia. MedPharm 2011

    Literatura uzupełniająca

    1. Stanley E. Manahan. Toksykologia środowiska - aspekty chemiczne i biochemiczne. PWN 2006
    2. Lutz W, Pałczyński C. Immunotoksykologia. Instytut Medycyny Pracy 2005

    Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem przedmiotu/jednostki)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie

    Zasady zaliczania nieobecności

    Nieobecność musi być usprawiedliwiona.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Zaliczenie teoretyczne materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach w ustalonym terminie, w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Zaliczenie wszystkich seminariów.

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego zaliczeniem

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie wszystkich seminariów, sprawdzian ustny w postaci krótkich pytań i dyskusji pozwalający ocenić stan wiedzy w zakresie omawianych zagadnień.

                      

     

    Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): prof. dr hab. Ewa Jabłońska

     

    Data sporządzenia sylabusa: 05.09.2019 r.