III rok Analityki Medycznej
III rok Farmacji Aptecznej
1. Jednostka odpowiedzialna za nauczanie przedmiotu:
- Zakład Immunologii UMB
2. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie przedmiotu:
- Prof. dr hab. Ewa Jabłońska
3. Wymiar godzinowy zajęć:
- 15 godzin
4. Formy nauczania przedmiotu i wymiar godzinowy zajęć:
- Seminaria
5. Forma zalizcenia przedmiotu:
Zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach
6. Tematy seminariaów:
- Ksenobiotyki – podział, źródła w środowisku, drogi wchłaniania, metabolizm.
- Molekularne mechanizmy działania ksenobiotyków.
- Wybrane ksenobiotyki a zdrowie człowieka.
- Wpływ ksenobiotyków na neutrofile.
- Oddziaływanie ksenobiotyków na inne komórki układu immunologicznego.
- Normy prawne.
- Metody badań zawartości ksenobiotyków w materiale biologicznym.
- Sposoby zapobiegania przyswajaniu ksenobiotyków.
7. Literatura:
- Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN 2017
- Ptak W, Ptak M, Szczepanik M. Podstawy immunologii. PZWL 2017
- Szumska M, Tyrpień K. Biomonitoring ksenobiotyków - wybrane zagadnienia. MedPharm 2011
- Stanley E. Manahan. Toksykologia środowiska - aspekty chemiczne i biochemiczne. PWN 2006
- Lutz W, Pałczyński C. Immunotoksykologia. Instytut Medycyny Pracy 2005
Sylabus Analityka Medyczna:
SYLABUS Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2017/2018 | |||||||||||||||||
Nazwa kierunku studiów | Analityka Medyczna | ||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu/modułu | Wpływ ksenobiotyków na leukocyty. | ||||||||||||||||
1. Jednostka realizująca | Zakład Immunologii | ||||||||||||||||
2. e-mail jednostki | immuno@umb.edu.pl | ||||||||||||||||
3. Wydział | Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej UMB | ||||||||||||||||
Profil kształcenia | ■ praktyczny □ ogólnoakademicki | ||||||||||||||||
Forma kształcenia | ■ jednolite magisterskie □ pierwszego stopnia □ drugiego stopnia | ||||||||||||||||
Forma studiów | ■ stacjonarne □ niestacjonarne | ||||||||||||||||
Język przedmiotu/modułu | ■ polski □ angielski | ||||||||||||||||
Typ przedmiotu/modułu | □ obowiązkowy ■ fakultatywny | ||||||||||||||||
Rok studiów | □ I □ II ■ III □ IV □V □ VI | Semestr studiów | □I □ II □ III □ IV □V ■ VI □VII □VIII □IX □X □XI | ||||||||||||||
Liczba godzin w ramach poszczególnych form zajęć | Wykłady: - | Seminaria: 15 | Ćwiczenia: - | Konsultacje: 1 | Sumaryczna liczba godzin kontaktowych | 16 | |||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1 | ||||||||||||||||
Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z Biologii i genetyki, Biologii molekularnej, Fizjologii z anatomią, Mikrobiologii, Chemii fizycznej, Immunologii. | ||||||||||||||||
Cel przedmiotu/modułu | Celem fakultetów jest nabycie przez studentów wiedzy o zagrożeniu wynikającym z wpływu ksenobiotyków na system odpornościowy. Treści programowe uwzględnią charakterystykę ksenobiotyków, ich występowanie, źródła narażenia oraz normy prawne. Omówione zostaną laboratoryjne metody badania stężeń ksenobiotyków w materiale biologicznym. Przedmiotem rozważań będą także sposoby zapobiegania narażeniu na ksenobiotyki bądź zmniejszenia efektów ich działania. | ||||||||||||||||
Metody dydaktyczne | Seminaria: - analiza przypadków, - przygotowanie i prezentacja projektów grupowych/indywidualnych. Ponadto: - samodzielne dochodzenie do wiedzy, - analiza literatury, - konsultacje. | ||||||||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | Monitor (prezentacje multimedialne), komputer, plansze i atlasy. | ||||||||||||||||
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy) | prof. dr hab. Ewa Jabłońska | ||||||||||||||||
Skład zespołu dydaktycznego | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Immunologii, w tym na umowę zlecenie oraz doktoranci. | ||||||||||||||||
Symbol i nr przed- miotowego efektu uczenia się | Efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody (formujące i podsumowujące) weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | ||||||||||||||
wiedza | |||||||||||||||||
P-W01 | zna sposoby komunikacji między komórkami, a także między komórką a macierzą pozakomórkową oraz szlaki przekazywania sygnałów w komórce i przykłady zaburzeń w tych procesach; | A.W9. | Formujące:
Podsumowujące:
| ||||||||||||||
P-W02 | zna analityczne metody jakościowej i ilościowej oceny związków nieorganicznych i organicznych oraz celowość stosowania tych metod w analizie medycznej; | B.W5. | |||||||||||||||
P-W03 | zna sposoby identyfikacji czynników ryzyka rozwoju chorób oraz działań profilaktycznych; | C.W10. | |||||||||||||||
P-W04 | zna zasady, zadania oraz główne kierunki działań w zakresie promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem znajomości roli elementów zdrowego stylu życia; | C.W12. | |||||||||||||||
P-W05 | zna pojęcie choroby jako następstwa zmiany struktury i funkcji komórek, tkanek i narządów; | D.W1. | |||||||||||||||
P-W06 | zna właściwości fizyczne i chemiczne ksenobiotyków oraz zależności między strukturą związków chemicznych a reakcjami zachodzącymi w organizmach żywych i działaniem szkodliwym lub toksycznym ksenobiotyków; | E.W29. | |||||||||||||||
umiejętności | |||||||||||||||||
P-U01 | potrafi wykorzystywać wiedzę biochemiczną do analizy i oceny procesów fizjologicznych i patologicznych, w tym do oceny wpływu leków i substancji toksycznych na te procesy; | A.U4. | Formujące:
Podsumowujące:
| ||||||||||||||
P-U02 | potrafi stosować podstawowe techniki laboratoryjne, w tym chemiczną analizę jakościową; | B.U1. | |||||||||||||||
P-U03 | potrafi stosować wiedzę z zakresu medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych; | C.U1. | |||||||||||||||
P-U04 | potrafi oceniać skutki działania substancji toksycznych w organizmie oraz opisywać zaburzenia metaboliczne i morfologiczne wywołane przez ksenobiotyki; | E.U23. | |||||||||||||||
kompetencje społeczne | |||||||||||||||||
P-K01 | jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; | A.K1. | Formujące:
Podsumowujące:
| ||||||||||||||
P-K02 | jest gotów do pracy w zespole, przyjmując w nim różne role, ustalając priorytety, dbając o bezpieczeństwo własne, współpracowników i otoczenia; | H.K2. | |||||||||||||||
P-K03 | jest gotów do wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym; | F.K2. | |||||||||||||||
P-K04 | jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego w oparciu o zasady etyczne oraz formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej; | C.K1. | |||||||||||||||
P-K05 | jest gotów do przestrzegania tajemnicy zawodowej i praw pacjenta; | H.K1. | |||||||||||||||
P-K06 | jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji; | B.K2. | |||||||||||||||
P-K07 | jest gotów do formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji; | B.K1. | |||||||||||||||
P-K08 | jest gotów do podejmowania działań zawodowych z szacunkiem do pracy własnej i innych ludzi oraz dbania o powierzony sprzęt; | D.K1 | |||||||||||||||
P-K09 | jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób. | E.K3. | |||||||||||||||
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS) | |||||||||||||||||
| Forma aktywności | Liczba godzin | |||||||||||||||
Zajęcia wymagające udziału nauczyciela | Realizacja przedmiotu: wykłady | - | |||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: ćwiczenia | - | ||||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: seminaria | 15 | ||||||||||||||||
Konsultacje | 1 | ||||||||||||||||
Łącznie | 16 | ||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta | Przygotowanie się do ćwiczeń | - | |||||||||||||||
Przygotowanie się do seminariów | 15 | ||||||||||||||||
Przygotowanie się do zaliczeń etapowych | - | ||||||||||||||||
Przygotowanie się do egzaminu lub zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu | |||||||||||||||||
Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej | - | ||||||||||||||||
Łącznie | 15 | ||||||||||||||||
| Sumaryczne obciążenie studenta | 31 | |||||||||||||||
| Liczba punktów ECTS | 1 | |||||||||||||||
Treści programowe | |||||||||||||||||
Treść zajęć | Forma zajęć | liczba godzin | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | ||||||||||||||
Ksenobiotyki – podział, źródła w środowisku, drogi wchłaniania, metabolizm. Molekularne mechanizmy działania ksenobiotyków. Wybrane ksenobiotyki a zdrowie człowieka. Wpływ ksenobiotyków na neutrofile. Oddziaływanie ksenobiotyków na inne komórki układu immunologicznego. Normy prawne. Metody badań zawartości ksenobiotyków w materiale biologicznym. Sposoby zapobiegania przyswajaniu ksenobiotyków. | S | 15 | P-W01 – P-W06 P-U01 – P-U04 P-K01 – P-K09 | ||||||||||||||
Literatura podstawowa |
| ||||||||||||||||
Literatura uzupełniająca |
| ||||||||||||||||
Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem przedmiotu/jednostki) | |||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie. | ||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność musi być usprawiedliwiona. | ||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Zaliczenie teoretyczne materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach w ustalonym terminie, w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia. | ||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Zaliczenie wszystkich seminariów. | ||||||||||||||||
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego zaliczeniem (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||
Zaliczenie wszystkich seminariów, sprawdzian ustny w postaci krótkich pytań i dyskusji pozwalający ocenić stan wiedzy w zakresie omawianych zagadnień. | |||||||||||||||||
Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): prof. dr hab. Ewa Jabłońska
Data sporządzenia sylabusa: 05.09.2019 r.
Sylabus Farmacja Apteczna:
SYLABUS Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2017/2018 | |||||||||||||||||
Nazwa kierunku studiów | Farmacja | ||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu/modułu | Wpływ ksenobiotyków na leukocyty. | ||||||||||||||||
1. Jednostka realizująca | Zakład Immunologii | ||||||||||||||||
2. e-mail jednostki | immuno@umb.edu.pl | ||||||||||||||||
3. Wydział | Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej | ||||||||||||||||
Profil kształcenia | □ praktyczny ■ ogólnoakademicki | ||||||||||||||||
Forma kształcenia | ■ jednolite magisterskie □ pierwszego stopnia □ drugiego stopnia | ||||||||||||||||
Forma studiów | ■ stacjonarne ■ niestacjonarne | ||||||||||||||||
Język przedmiotu/modułu | ■ polski □ angielski | ||||||||||||||||
Typ przedmiotu/modułu | □ obowiązkowy ■ fakultatywny | ||||||||||||||||
Rok studiów | □I □ II ■ III □ IV □ V □ VI | Semestr studiów | □ I □ II □ III □ IV ■ V □ VI □ VII □ VIII □ IX □ X □ XI | ||||||||||||||
Liczba godzin w ramach poszczególnych form zajęć | Wykłady - | Seminaria 15 | Ćwiczenia - | Konsultacje 1 | Sumaryczna liczba godzin kontaktowych | 16 | |||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1 | ||||||||||||||||
Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z przedmiotów: Biologia i genetyka, Biologia molekularna, Fizjologia z anatomią, Mikrobiologia, Chemia fizyczna, Immunologia. | ||||||||||||||||
Cel przedmiotu/modułu | Celem fakultetów jest nabycie przez studentów wiedzy o zagrożeniu wynikającym z wpływu ksenobiotyków na system odpornościowy. Treści programowe uwzględnią charakterystykę ksenobiotyków, ich występowanie, źródła narażenia oraz normy prawne. Omówione zostaną laboratoryjne metody badania stężeń ksenobiotyków w materiale biologicznym. Przedmiotem rozważań będą także sposoby zapobiegania narażeniu na ksenobiotyki bądź zmniejszenia efektów ich działania. | ||||||||||||||||
Metody dydaktyczne | Seminaria: analiza przypadków, przygotowanie i prezentacja projektów grupowych/indywidualnych. Ponadto: samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury, konsultacje. | ||||||||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | Monitor (prezentacje multimedialne), komputer, plansze, atlasy | ||||||||||||||||
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy) | prof. dr hab. Ewa Jabłońska | ||||||||||||||||
Skład zespołu dydaktycznego | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Immunologii UMB, w tym na umowę zlecenie oraz doktoranci. | ||||||||||||||||
Symbol i nr przed- miotowego efektu uczenia się | Efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody (formujące i podsumowujące) weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | ||||||||||||||
wiedza: | |||||||||||||||||
P-W01 | zna i rozumie organizację żywej materii i cytofizjologię komórki | A.W1 | Formujące:
Podsumowujące:
| ||||||||||||||
P-W02 | zna i rozumie podstawy patofizjologii komórki i układów organizmu ludzkiego | A.W7 | |||||||||||||||
P-W03 | zna i rozumie molekularne aspekty transdukcji sygnałów | A.W11 | |||||||||||||||
P-W04 | zna i rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego organizmu i mechanizmy odpowiedzi immunologicznej | A.W13 | |||||||||||||||
P-W05 | zna i rozumie molekularne podstawy regulacji cyklu komórkowego, proliferacji, apoptozy i transformacji nowotworowej | A.W15 | |||||||||||||||
P-W06 | zna i rozumie wpływ czynników fizycznych i chemicznych środowiska na organizm człowieka | B.W2 | |||||||||||||||
P-W07 | zna i rozumie procesy, jakim podlega ksenobiotyk w ustroju, ze szczególnym uwzględnieniem procesów biotransformacji, w zależności od drogi podania lub narażenia | D.W27 | |||||||||||||||
P-W08 | zna i rozumie zagrożenia i konsekwencje zdrowotne związane z zanieczyszczeniem środowiska przyrodniczego | D.W31 | |||||||||||||||
umiejętności: | |||||||||||||||||
P-U01 | potrafi opisywać i tłumaczyć mechanizmy i procesy immunologiczne w warunkach zdrowia i choroby | A.U11 | Formujące:
Podsumowujące:
| ||||||||||||||
P-U02 | potrafi oceniać zagrożenia związane z zanieczyszczeniem środowiska przez trucizny środowiskowe oraz substancje lecznicze i ich metabolity | D.U24 | |||||||||||||||
kompetencje społeczne: | |||||||||||||||||
P-K01 | jest gotów do propagowania zachowań prozdrowotnych | A.K.2 | Formujące:
Podsumowujące:
| ||||||||||||||
P-K02 | jest gotów do formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji | B.K.2 | |||||||||||||||
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS) | |||||||||||||||||
| Forma aktywności | Liczba godzin | |||||||||||||||
Zajęcia wymagające udziału nauczyciela | Realizacja przedmiotu: wykłady | - | |||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: ćwiczenia | - | ||||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: seminaria | 15 | ||||||||||||||||
Konsultacje | 1 | ||||||||||||||||
Łącznie | 16 | ||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta | Przygotowanie się do ćwiczeń | - | |||||||||||||||
Przygotowanie się do seminariów | 14 | ||||||||||||||||
Przygotowanie się do zaliczeń etapowych | - | ||||||||||||||||
Przygotowanie się do egzaminu lub zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu | - | ||||||||||||||||
Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej | - | ||||||||||||||||
Łącznie | 15 | ||||||||||||||||
| Sumaryczne obciążenie studenta | 30 | |||||||||||||||
| Liczba punktów ECTS | 1 | |||||||||||||||
Treści programowe | |||||||||||||||||
Treść zajęć | Forma zajęć | liczba godzin | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | ||||||||||||||
Ksenobiotyki – podział, źródła w środowisku, drogi wchłaniania, metabolizm. Molekularne mechanizmy działania ksenobiotyków. Wybrane ksenobiotyki a zdrowie człowieka. Wpływ ksenobiotyków na neutrofile. Oddziaływanie ksenobiotyków na inne komórki układu immunologicznego. Normy prawne. Metody badań zawartości ksenobiotyków w materiale biologicznym. Sposoby zapobiegania przyswajaniu ksenobiotyków. | S | 15 | P-W01-P-W08 P-U01-P-U02 P-K01-P-K02 | ||||||||||||||
Literatura podstawowa |
| ||||||||||||||||
Literatura uzupełniająca |
| ||||||||||||||||
Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem przedmiotu/jednostki) | |||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie | ||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność musi być usprawiedliwiona. | ||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Zaliczenie teoretyczne materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach w ustalonym terminie, w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia. | ||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Zaliczenie wszystkich seminariów. | ||||||||||||||||
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego zaliczeniem (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||
Zaliczenie wszystkich seminariów, sprawdzian ustny w postaci krótkich pytań i dyskusji pozwalający ocenić stan wiedzy w zakresie omawianych zagadnień. | |||||||||||||||||
Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): prof. dr hab. Ewa Jabłońska
Data sporządzenia sylabusa: 05.09.2019 r.