Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 03.12.2024 przez Zakład Biofizyki

    Sylabus

     

     

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu

    Kierunek studiów

    Położnictwo

    Profil studiów

    □  ogólnoakademicki    X  praktyczny   □ inny jaki……………………………………….

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    Zakład Biofizyki

    Kontakt (tel./email):

    Tel. (85)7485667,                     e-mail: biofizyk@umb.edu.pl

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    Dr hab. Maria Karpińska

    Osoba(y) prowadząca(e)

    Nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Zakładzie Biofizyki

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Poziom studiów:

    I stopnia  (licencjackie)  X   II stopnia (magisterskie) □

     

    Rodzaj studiów:

    stacjonarne  X   niestacjonarne □

    Rok studiów

    X     II   □   III  □         

    Semestr studiów:

    1     X   2  □     3   □   4  □  5  □   6  □

    Nazwa modułu/przedmiotu:

    Biofizyka

    ECTS

    0,5

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy X    fakultatywny □

    Rodzaj modułu/ przedmiotu:

    Kształcenia ogólnego  □     podstawowy    □        kierunkowy/profilowy        □ inny…………………………………□

    Język wykładowy:

    polski   X     obcy   □

    Miejsce realizacji :

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

    Zakład Biofizyki

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

     

    FORMA KSZTAŁCENIA

     

    Liczba godzin

    Wykład

    10

    Seminarium

     

    Ćwiczenia

    5

    Samokształcenie

     

    Laboratorium

     

    E-learning

     

    Zajęcia praktyczne

     

    Praktyki zawodowe

     

    Inne ……………………

     

    RAZEM

     

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

    Zajęcia z biofizyki mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur,

     

    Metody dydaktyczne

     

    Wykład , laboratorium

     

     

    Narzędzia dydaktyczne

    rzutnik multimedialny, plansze,  sprzęt medyczny, aparatura medyczna

     

    MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

     

    WIEDZA

     

    AW18

    charakteryzuje podstawowe reakcje związków nieorganicznych i organicznych w roztworach wodnych oraz prawa fizyczne wpływające na przepływ cieczy, a także czynniki oddziałujące na opór naczyniowy przepływu krwi

    M1A_W18

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie - test

    W,Ć

    AW19

    wyjaśnia podstawy fizykochemiczne działania zmysłów wykorzystujących fizyczne nośniki informacji (fale dźwiękowe i elektromagnetyczne)

    M1A_W19

    Obserwacja pracy studenta

    Zaliczenie - test

    W

    AW20

    określa fizyczne podstawy nieinwazyjnych i inwazyjnych metod obrazowania

    M1A_W20

    Obserwacja pracy studenta

    Zaliczenie - test

    W

    AW21

    opisuje zjawiska fizyczne stanowiące podstawę współczesnej diagnostyki medycznej:

    1. spektroskopii  magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR - Nuclear Magnetic Resonance),
    2. ESR - erythrocyte sedimentation rate,
    3. USG
    4. pozytonowej tomografii komputerowej (PET),
    5. RTG
    6. termowizji

    M1A_W21

    Obserwacja pracy studenta

    Zaliczenie - test

    W

    AW23

    opisuje biofizyczne podstawy funkcjonowania organizmu ludzkiego

    M1A_W23

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie - test

    W,Ć

    UMIEJĘTNOŚCI

     

    AU09

    wykorzystuje znajomość praw fizyki do opisu zagadnień z zakresu biologii komórek, tkanek oraz  procesów  fizjologicznych,  w szczególności  do wyjaśnienia  wpływu  czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, grawitacja, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące na organizm ludzki

    M1A_U09

    Obserwacja pracy studenta

    Realizacja zleconego zadania

    Ć

    AU10

    współuczestniczy w doborze metod diagnostycznych w poszczególnych stanach klinicznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu biofizyki i biochemii

    M1A_U10

    Obserwacja pracy studenta

    Realizacja zleconego zadania

    Ć

    AU15

    ocenia szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosuje się do zasad ochrony radiologicznej

    M1A_U15

    Obserwacja pracy studenta

    Realizacja zleconego zadania

    Ć

     

     

     

    Obserwacja pracy studenta

    Projekt, prezentacja

     

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY

     

    DK02

    systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu

    M1D _K02

    Obserwacja pracy studenta,

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego

    Ć

    DK06

    rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe;

    M1D _K06

    Obserwacja pracy studenta,

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego

    Ć

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Egzamin z otwartą książką

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena ( w tym portfolio)

    ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

     

               

     

     

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

     

    Forma nakładu pracy studenta

    (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.)

    Obciążenie studenta (h)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

     

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    10

    Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów)

    5

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów)

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    5

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd……………………………….

     

    Przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia  i udział w egzaminie

    10

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta

                                                                                                                                                        Godziny ogółem

    30

    Punkty ECTS za moduł/przedmiotu

    0,5

     

    TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:

     

     

    Liczba godzin

     

    WYKŁADY

    Zjawiska elektryczne w komórkach i tkankach Podstawy elektrokardiografii

    2

    Biofizyczne podstawy zmysłu słuchu. Cechy fizyczne dźwięków.

    2

    Ultradźwięki i ich zastosowania medyczne.

    2

    Sposoby wymiany ciepła pomiędzy organizmem a otoczeniem; termoregulacja

    2

    Oddziaływanie światła widzialnego, ultrafioletu  i promieniowania podczerwonego na organizm. Wpływ promieniowania jonizującego na organizm. Ochrona przed promieniowaniem

    2

    ĆWICZENIA

    Osłabienie promieniowania gamma – wyznaczanie współczynnika osłabienia i grubości połowiącej

    2

    Pomiar ciśnienia tętniczego krwi

    2

    Pomiar predkosci przepływu krwi z użyciem detektora ultradźwiękowego. Właściwości ultradźwięków. Zjawisko Dopplera

    1

     

     

    SEMINARIA

     

     

     

     

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

     

     

     

     

    PRAKTYKI ZAWODOWE

     

     

     

     

    SAMOKSZTAŁCENIE

     

     

     

     

    LITERATURA  

     

    PODSTAWOWA

     

    Biofizyka pod red. Feliksa Jaroszyka, PZWL, 2001

     

     

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

     

    Wybrane zagadnienia z biofizyki pod  red. Stanisława Miękisza, Volumed, 1998

     

     

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)

     

    EFEKTY KSZTAŁCENIA

    NA OCENĘ 3

    NA OCENĘ 3.5

    NA OCENĘ 4

    NA OCENĘ 4.5

     

    NA OCENĘ 5

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

     

    OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA I

    □  pozytywny wynik końcowego egzaminu

    □  egzamin teoretyczny pisemny

    □  egzamin teoretyczny ustny

    □   egzamin praktyczny

    T zaliczenie

     

    Data sporządzenia sylabusa: 28.09.2024

     

    Program opracował: dr hab. Maria Karpińska