KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu | ||||||||||
Kierunek studiów | Położnictwo | |||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki X praktyczny □ inny jaki………………………………………. | |||||||||
Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot: | Zakład Biofizyki | |||||||||
Kontakt (tel./email): | Tel. (85)7485667, e-mail: biofizyk@umb.edu.pl | |||||||||
Osoba odpowiedzialna za przedmiot: | Dr hab. Maria Karpińska | |||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | Nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Zakładzie Biofizyki | |||||||||
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi |
| |||||||||
Poziom studiów: | I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □
| |||||||||
Rodzaj studiów: | stacjonarne X niestacjonarne □ | |||||||||
Rok studiów | I X II □ III □ | Semestr studiów: | 1 X 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ | |||||||
Nazwa modułu/przedmiotu: | Biofizyka | ECTS 0,5 | ||||||||
Typ modułu/ przedmiotu: | Obowiązkowy X fakultatywny □ | |||||||||
Rodzaj modułu/ przedmiotu: | Kształcenia ogólnego □ podstawowy □ kierunkowy/profilowy □ inny…………………………………□ | |||||||||
Język wykładowy: | polski X obcy □ | |||||||||
Miejsce realizacji :
| ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH | Zakład Biofizyki | ||||||||
PRAKTYK ZAWODOWYCH |
| |||||||||
FORMA KSZTAŁCENIA
| Liczba godzin | |||||||||
Wykład | 10 | |||||||||
Seminarium |
| |||||||||
Ćwiczenia | 5 | |||||||||
Samokształcenie |
| |||||||||
Laboratorium |
| |||||||||
E-learning |
| |||||||||
Zajęcia praktyczne |
| |||||||||
Praktyki zawodowe |
| |||||||||
Inne …………………… |
| |||||||||
RAZEM |
| |||||||||
Opis przedmiotu:
| Założenia i cel przedmiotu:
| Zajęcia z biofizyki mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur,
| ||||||||
Metody dydaktyczne
| Wykład , laboratorium
| |||||||||
Narzędzia dydaktyczne | rzutnik multimedialny, plansze, sprzęt medyczny, aparatura medyczna | |||||||||
MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA, METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.
| ||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia | Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi: | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia: | Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol | ||||||
|
|
| Formujące *** | Podsumowujące** |
| |||||
WIEDZA
| ||||||||||
AW18 | charakteryzuje podstawowe reakcje związków nieorganicznych i organicznych w roztworach wodnych oraz prawa fizyczne wpływające na przepływ cieczy, a także czynniki oddziałujące na opór naczyniowy przepływu krwi | M1A_W18 | Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie - test | W,Ć | |||||
AW19 | wyjaśnia podstawy fizykochemiczne działania zmysłów wykorzystujących fizyczne nośniki informacji (fale dźwiękowe i elektromagnetyczne) | M1A_W19 | Obserwacja pracy studenta | Zaliczenie - test | W | |||||
AW20 | określa fizyczne podstawy nieinwazyjnych i inwazyjnych metod obrazowania | M1A_W20 | Obserwacja pracy studenta | Zaliczenie - test | W | |||||
AW21 | opisuje zjawiska fizyczne stanowiące podstawę współczesnej diagnostyki medycznej:
| M1A_W21 | Obserwacja pracy studenta | Zaliczenie - test | W | |||||
AW23 | opisuje biofizyczne podstawy funkcjonowania organizmu ludzkiego | M1A_W23 | Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie - test | W,Ć | |||||
UMIEJĘTNOŚCI
| ||||||||||
AU09 | wykorzystuje znajomość praw fizyki do opisu zagadnień z zakresu biologii komórek, tkanek oraz procesów fizjologicznych, w szczególności do wyjaśnienia wpływu czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, grawitacja, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące na organizm ludzki | M1A_U09 | Obserwacja pracy studenta | Realizacja zleconego zadania | Ć | |||||
AU10 | współuczestniczy w doborze metod diagnostycznych w poszczególnych stanach klinicznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu biofizyki i biochemii | M1A_U10 | Obserwacja pracy studenta | Realizacja zleconego zadania | Ć | |||||
AU15 | ocenia szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosuje się do zasad ochrony radiologicznej | M1A_U15 | Obserwacja pracy studenta | Realizacja zleconego zadania | Ć | |||||
|
|
| Obserwacja pracy studenta | Projekt, prezentacja |
| |||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY
| ||||||||||
DK02 | systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu | M1D _K02 | Obserwacja pracy studenta, | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | Ć | |||||
DK06 | rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe; | M1D _K06 | Obserwacja pracy studenta, | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | Ć | |||||
* FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa; METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Egzamin z otwartą książką Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena ( w tym portfolio) ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy
| ||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)
| ||||||||||
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.) | Obciążenie studenta (h) | |||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) |
| |||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||
Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów) | 5 | |||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów) |
| |||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) |
| |||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 5 | |||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd………………………………. |
| |||||||||
Przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||
Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie | 10 | |||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem | 30 | |||||||||
Punkty ECTS za moduł/przedmiotu | 0,5 | |||||||||
TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:
| ||||||||||
| Liczba godzin
| |||||||||
WYKŁADY | Zjawiska elektryczne w komórkach i tkankach Podstawy elektrokardiografii | 2 | ||||||||
Biofizyczne podstawy zmysłu słuchu. Cechy fizyczne dźwięków. | 2 | |||||||||
Ultradźwięki i ich zastosowania medyczne. | 2 | |||||||||
Sposoby wymiany ciepła pomiędzy organizmem a otoczeniem; termoregulacja | 2 | |||||||||
Oddziaływanie światła widzialnego, ultrafioletu i promieniowania podczerwonego na organizm. Wpływ promieniowania jonizującego na organizm. Ochrona przed promieniowaniem | 2 | |||||||||
ĆWICZENIA | Osłabienie promieniowania gamma – wyznaczanie współczynnika osłabienia i grubości połowiącej | 2 | ||||||||
Pomiar ciśnienia tętniczego krwi | 2 | |||||||||
Pomiar predkosci przepływu krwi z użyciem detektora ultradźwiękowego. Właściwości ultradźwięków. Zjawisko Dopplera | 1 | |||||||||
|
| |||||||||
SEMINARIA |
|
| ||||||||
|
| |||||||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE |
|
| ||||||||
|
| |||||||||
PRAKTYKI ZAWODOWE |
|
| ||||||||
|
| |||||||||
SAMOKSZTAŁCENIE |
|
| ||||||||
|
| |||||||||
LITERATURA
| PODSTAWOWA |
Biofizyka pod red. Feliksa Jaroszyka, PZWL, 2001
| ||||||||
| UZUPEŁNIAJĄCA
| Wybrane zagadnienia z biofizyki pod red. Stanisława Miękisza, Volumed, 1998
| ||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)
| ||||||||||
EFEKTY KSZTAŁCENIA | NA OCENĘ 3 | NA OCENĘ 3.5 | NA OCENĘ 4 | NA OCENĘ 4.5
| NA OCENĘ 5 | |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
| ||||||||||
OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA I □ pozytywny wynik końcowego egzaminu □ egzamin teoretyczny pisemny □ egzamin teoretyczny ustny □ egzamin praktyczny T zaliczenie | ||||||||||
Data sporządzenia sylabusa: 28.09.2024 |
Program opracował: dr hab. Maria Karpińska | |||||||||