Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Elektroradiologia | ||||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki □ praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Radiologii (ZR) (jednostka zaliczająca moduł zajęć), Samodzielna Pracownia Laboratorium Obrazowania Molekularnego (SP LOM), Klinika Kardiologii Inwazyjnej (KKI) | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr n. med. Bożena Kubas, lek. Iwona Łachmacka (ZR), dr n. med. Adam Łukasiewicz (ZR), dr n. med. Adam Garkowski (SP LOM), dr n. med. Małgorzata Mojsak (SP LOM), dr hab. n. med. Marcin Kożuch (KKI), dr n. med. Małgorzata Zalewska-Adamiec (KKI) | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne □ niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I □ II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Czytanie i analiza badań medycznych | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski □ angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy w zakresie interpretacji wyników badań obrazowych. | |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład konserwatoryjny, opis, burza mózgów, opowiadanie, metoda symulacji. | ||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
W1 | Wie jak zbudowane są prawidłowe ograny i układy ciała ludzkiego. | W01 | Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny -dopasowania | |||||||||||||||
W2 | Potrafi wyjaśnić pacjentowi przebieg badania z zakresu rentgenodiagnostyki klasycznej, ultrasonografii oraz medycyny nuklearnej a także badania metodą rezonansu magnetycznego. | W02 |
Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny -dopasowania | |||||||||||||||
W3 | Potrafi porozumieć się z pacjentem i jego rodziną oraz członkami zespołu diagnostyczno-terapeutycznego w zakresie wynikającym z udzielanej procedury. | W03 |
Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny -dopasowania | |||||||||||||||
W4 | Planuje i wykonuje badanie zgodnie ze wskazaniami lekarza kierującego. | W04 |
Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny -dopasowania | |||||||||||||||
W5 | Zna anatomię radiologiczną dzieci i dorosłych. | W23 | Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny -dopasowania | |||||||||||||||
W6 | Potrafi interpretować wynik badania obrazowych pod wglądem poprawności wykonania. | W25 | Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny -dopasowania | |||||||||||||||
W7 | Zna podstawowe zasady obowiązujące w obrazowaniu z wykorzystaniem radioizotopów. | W37 | Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny -dopasowania | |||||||||||||||
W8 | Zna podstawy interpretacji zapisu EKG. | W46 | Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny -dopasowania | |||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||||||
U01 | Ocenia i interpretuje przebieg i wynik badania USG, MR, PET, PET-MR/CT, CT RTG, EKG, Echo serca w zakresie kompetencji technika elektroradiologa | U12 | Bieżąca informacja zwrotna | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
U02 | Korzysta z dostępnych źródeł wiedzy. | U21 | Bieżąca informacja zwrotna | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||||||||
K01 | Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych w zakresie ultrasonografii. | K01 | Bieżąca informacja zwrotna | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
K02
| W razie sytuacji problemowej umie zwrócić się z prośba o pomoc do prowadzącego zajęcia, kolegów i koleżanek z roku lub pozostałych pracowników szpitala. | K02
| Bieżąca informacja zwrotna | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
K03 | Stosuje prawa pacjenta i zasady etyki w codziennej praktyce technika elektoradiologii. | K07 | Bieżąca informacja zwrotna | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
K04 | Buduje wnioski dotyczące odbiorców świadczeń zdrowotnych w zakresie wykonywanych badań. | K09 | Bieżąca informacja zwrotna | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 60 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 20 - Zakład Radiologii 20 - Samodzielna Pracownia Laboratorium Obrazowania Molekularnego 20 - Klinika Kardiologii Inwazyjnej | ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 45 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów | - | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 30 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 15 | ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 105 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 6 | ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
ĆWICZENIA Zakład Radiologii |
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 4 | ||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 4 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 4 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 4 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 4 | |||||||||||||||||
ĆWICZENIA Samodzielna Pracownia Laboratorium Obrazowania Molekularnego |
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 2 | ||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 2 | |||||||||||||||||
ĆWICZENIA Klinika Kardiologii Inwazyjnej |
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 4 | ||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 4 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 4 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 4 | |||||||||||||||||
| W1-W8, U1, U2, K1-K4 | 4 | |||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć |
| ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności |
| ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości |
| ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia |
| ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
60% | 70% | 75% | 87,5% | 92,5% | |||||||||||||||
W przypadku terminów poprawkowych zaliczenia semestralnego, zaliczeń cząstkowych oraz egzaminu kończącego, nauczyciel prowadzący po konsultacji z Kierownikiem Zakładu może zadecydować o zmianie formy przeprowadzenia weryfikacji efektów uczenia się z formy testowej pisemnej na formę pisemną opisową lub ustną. Szczególnym wskazaniem do zmiany sposobu weryfikacji efektów uczenia się jest sytuacja gdy do zaliczeń/egzaminu poprawkowego przystępuje niewielki odsetek studentów dopuszczonych do pierwszego terminu zaliczenia/egzaminu. Egzamin kończący przedmiot obywa się w sesji letniej, w szczególnych przypadkach grupa studencka może zwrócić się do Kierownika Zakładu z pisemną prośbą o przeprowadzenie egzaminu przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej | |||||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 28.05.2022 | Sylabus opracował(a): mgr Piotr Nowak, dr n. med. Małgorzata Mojsak, dr n. med. Małgorzata Zalewska-Adamiec | ||||||||||||||||||