Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2023/2024 | ||||||||||||||||
Kierunek studiów | Fizjoterapia | |||||||||||||||
Profil studiów | T ogólnoakademicki □ praktyczny | |||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Biofizyki | |||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. Beata Modzelewska, dr hab. Tomasz Kleszczewski, dr Jacek Kapała, dr Marzena Tylicka, dr Agnieszka Raciborska | |||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie T | |||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne T niestacjonarne □ | |||||||||||||||
Rok studiów | I T II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 T 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Biofizyka | |||||||||||||||
Język wykładowy | polski T angielski □ | |||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Zajęcia z biofizyki mają na celu poznanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur, elementy biomechaniki. | ||||||||||||||
Metody kształcenia: | ćwiczenia laboratoryjne | |||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie zewnętrzne czynniki fizyczne i ich wpływ na organizm człowieka. | A.W12. | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, zaliczenie każdego ćwiczenia | Zaliczenie końcowe (test z pytaniami otwartymi) | ||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||||||||||||||
U1 | Potrafi oceniać wpływ czynników fizycznych na organizm człowieka, odróżniając reakcje prawidłowe i zaburzone. | A.U8. | Realizacja zleconego zadania | Projekt, prezentacja | ||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||||||||||||||||
K1 | Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. | K5. | Realizacja zleconego zadania | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego | ||||||||||||
K2 | Korzysta z obiektywnych źródeł informacji. | K6. | Realizacja zleconego zadania | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego | ||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 15 | |||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 15 | |||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 10 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 5 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| |||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 5 | |||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 25 | |||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1 | |||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||
ĆWICZENIA | Wyznaczanie stężeń roztworów metodami optycznymi. | W1, U1, K1, K2 | 2 | |||||||||||||
Właściwości światła laserowego. | W1, U1, K1, K2 | 2 | ||||||||||||||
Oddziaływanie fotonów z materią. | W1, U1, K1, K2 | 2 | ||||||||||||||
Radioaktywność. Podstawy dozymetrii. | W1, U1, K1, K2 | 3 | ||||||||||||||
Analiza sygnałów elektrycznych za pomocą oscyloskopu. | W1, U1, K1, K2 | 3 | ||||||||||||||
Dynamika układu krążenia – podstawy fizyczne. | W1, U1, K1, K2 | 3 | ||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | 1. Ćwiczenia podzielone są na 3 działy tematyczne. 2. W ramach pracy własnej student ma obowiązek przygotowania się do ćwiczeń. 3. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest wykazanie się przez studenta wiedzą teoretyczną z zakresu przygotowanego materiału, prawidłowe przeprowadzenie eksperymentu przez studenta (lub zespół), analiza wyników i przedstawienie ich wraz z wnioskami w formie sprawozdania w „Zeszycie do Ćwiczeń z Biofizyki”. 4. W przypadku niezaliczenia ćwiczenia należy poprawić je przed terminem pisania kolokwium końcowego z biofizyki. 5. W czasie każdego ćwiczenia student może uzyskać do 2 dodatkowych punktów za aktywność i wykazanie się ponadprzeciętną wiedzą. 6. Cykl ćwiczeń kończy kolokwium obejmujące 6 pytań z zakresu ćwiczeń (po 2 z każdego działu ćwiczeniowego). Każde z pytań oceniane jest w skali 0-5 punktów. 7. Każdy student ma prawo wglądu do swoich prac pisemnych, w terminie ustalonym przez Zakład Biofizyki i starostę roku. 8. Końcowa ocena pracy studenta na ćwiczeniach jest sumą punktów dodatkowych i punktów za kolokwium. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi: 12(6x2)+30(6x5)=42 | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Każdą nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić, a ćwiczenie odrobić w terminie ustalonym z asystentem (usprawiedliwieniem może być zwolnienie lekarskie, bądź poświadczone przez Kierownika Zakładu oświadczenie o zaistnieniu wypadku losowego). | |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Odrabianie zaległości w terminie ustalonym z prowadzącym zajęcia. | |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Warunkiem uzyskania zaliczenia z Biofizyki (dopuszczenia do kolokwium końcowego) jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i uzyskanie co najmniej 18 punktów | |||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia z kolokwium końcowego. | ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 28.04.2023 | Sylabus opracował(a): dr hab. Maria Karpińska | |||||||||||||||