Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Syllabus.
  • Ostatnia zmiana 13.11.2023 przez Zakład Biofizyki

    Syllabus

                                                                                                                                Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2023/2024

    Kierunek studiów

    Fizjoterapia

    Profil studiów

    T  ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Biofizyki

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr hab. Beata Modzelewska, dr hab. Tomasz Kleszczewski, dr Jacek Kapała, dr Marzena Tylicka, dr Agnieszka Raciborska

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  □   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie T

    Forma studiów

    stacjonarne  T   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  T   II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   T 2  □    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Biofizyka

    Język wykładowy

    polski   T     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Zajęcia z biofizyki mają na celu poznanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur, elementy biomechaniki.

    Metody kształcenia:

    ćwiczenia laboratoryjne

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie zewnętrzne czynniki fizyczne i ich wpływ na organizm człowieka.

    A.W12.

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, zaliczenie każdego ćwiczenia

    Zaliczenie końcowe (test z pytaniami otwartymi)

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi oceniać wpływ czynników fizycznych na organizm człowieka, odróżniając reakcje prawidłowe i zaburzone.

    A.U8.

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

    K5.

    Realizacja zleconego zadania

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K2

    Korzysta z obiektywnych źródeł informacji.

    K6.

    Realizacja zleconego zadania

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    15

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

     

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    15

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    10

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    5

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    5

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    25

    Liczba punktów ECTS

    1

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    ĆWICZENIA

    Wyznaczanie stężeń roztworów metodami optycznymi.

    W1, U1, K1, K2

    2

    Właściwości  światła laserowego.

    W1, U1, K1, K2

    2

    Oddziaływanie fotonów z materią.

    W1, U1, K1, K2

    2

    Radioaktywność. Podstawy dozymetrii.

    W1, U1, K1, K2

    3

    Analiza sygnałów elektrycznych za pomocą oscyloskopu.

    W1, U1, K1, K2

    3

    Dynamika układu krążenia – podstawy fizyczne.

    W1, U1, K1, K2

    3

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Miękisz A., Hendrich A.: Wybrane zagadnienia z biofizyki. Volumed, Wrocław 1998.
    2. Jaroszyk F.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2008.
    3. Przestalski S.: Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Pilawski A.: Podstawy biofizyki. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa 1985.
    2. Davidovits P.: Physics in biology and medicine. Elsevier, Amsterdam 2013.
    3. Glaser R.: Wstęp do biofizyki. PZWL, Warszawa 1975.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    1. Ćwiczenia podzielone są na 3 działy tematyczne.

    2. W ramach pracy własnej student ma obowiązek przygotowania się do ćwiczeń.

    3. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest wykazanie się przez studenta wiedzą teoretyczną z zakresu przygotowanego materiału, prawidłowe przeprowadzenie eksperymentu przez studenta (lub zespół), analiza wyników i przedstawienie ich wraz z wnioskami w formie sprawozdania w „Zeszycie do Ćwiczeń z Biofizyki”.

    4. W przypadku niezaliczenia ćwiczenia należy poprawić je przed terminem pisania kolokwium końcowego z biofizyki.

    5. W czasie każdego ćwiczenia student może uzyskać do 2 dodatkowych punktów za aktywność i wykazanie się ponadprzeciętną wiedzą.

    6. Cykl ćwiczeń kończy kolokwium obejmujące 6 pytań z zakresu ćwiczeń (po 2 z każdego działu ćwiczeniowego). Każde z pytań oceniane jest w skali 0-5 punktów.

    7. Każdy student ma prawo wglądu do swoich prac pisemnych, w terminie ustalonym przez Zakład Biofizyki i starostę roku.

    8. Końcowa ocena pracy studenta na ćwiczeniach jest sumą punktów dodatkowych i punktów za kolokwium. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi:

    12(6x2)+30(6x5)=42

    Zasady zaliczania nieobecności

    Każdą nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić, a ćwiczenie odrobić w terminie ustalonym z asystentem (usprawiedliwieniem może być zwolnienie lekarskie, bądź poświadczone przez Kierownika Zakładu oświadczenie o zaistnieniu wypadku losowego).

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Odrabianie zaległości w terminie ustalonym z prowadzącym zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Warunkiem uzyskania zaliczenia z Biofizyki (dopuszczenia do kolokwium końcowego) jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i uzyskanie co najmniej 18 punktów

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia  z kolokwium końcowego.

    Data opracowania sylabusa: 28.04.2023

    Sylabus opracował(a): dr hab. Maria Karpińska