Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Periodontologia kliniczna 2024/2025.
  • Ostatnia zmiana 16.09.2024 przez Zakład Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej

    Sylabus Periodontologia kliniczna 2024/2025

                             

             

     

                                           SYLABUS na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025

     

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Periodontologia kliniczna

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej

    e-mail jednostki

    perio@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Higiena stomatologiczna

    Poziom kształcenia

    I stopnia

    Forma studiów

    stacjonarne

    Język przedmiotu

    polski

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy

    Rok studiów/semestr

     

    II

     

    4

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Podstawy chorób przyzębia

    Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich semestrów studiów.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    52, w tym: seminaria 12, ćwiczenia 40

    Założenia i cele przedmiotu

    Promocja zdrowia. Profilaktyka chorób przyzębia i zapaleń okołowszczepowych. Etiopatogeneza chorób przyzębia. Diagnostyka i leczenie chorób przyzębia, w tym leczenie niechirurgiczne i chirurgiczne. Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa.

    Metody dydaktyczne

     

    przekazywanie wiedzy w formie

    - ćwiczenia

    - seminaria

    - dyskusja

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - konsultacje – raz w miesiącu, pierwszy wtorek miesiąca w godz.11.00 -14.00

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej UMB

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    dr n. med. Magdalena Sulewska

     

    efekty uczenia się przedmiotowe (symbol

    i numer)

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (opis)

    Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer)

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    W2

    Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim

    WK1

    seminaria

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - zaliczenie- test jednokrotnego wyboru

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    - zaliczenie końcowe semestru

     

    W7

    Zna podstawy wzajemnych oddziaływań pomiędzy zębami, przyzębiem oraz pozostałymi elementami środowiska jamy ustnej i czynnikami zewnętrznymi w zdrowiu i chorobie

    WK3

    seminaria

    ćwiczenia

     

    W11

    Zna mechanizmy powstawania choroby i zaburzeń funkcji

    WK5

    seminaria

    ćwiczenia

    W12

    Zna zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia

    WK13

    seminaria

    ćwiczenia

    W13

    Zna zasady organizacji i zarządzania gabinetem stomatologicznym

    WK6

    seminaria

    ćwiczenia

    W14

    Zna prawa i obowiązki pracownika, pracodawcy, instytucji oraz służb działających w zakresie bezpieczeństwa i higieny, ochrony pracy i ochrony środowiska

    WK6

    seminaria

    ćwiczenia

     

    W15

    Zna zagrożenia dla zdrowia i życia oraz mienia i środowiska związane z szkodliwymi czynnikami w środowisku pracy

    WK6

    seminaria

    ćwiczenia

    W16

    Zna zasady aseptyki, antyseptyki, dezynfekcji i sterylizacji w stomatologii

    WK7

    seminaria

    ćwiczenia

    W17

    Zna przepisy prawa i procedury działania placówek medycznych w obszarze realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych

    WK7

    seminaria

    ćwiczenia

     

    W18

    Zna wyposażenie i zasady działania sprzętu i aparatury w gabinecie stomatologicznym

    WK8

    seminaria

    ćwiczenia

    W19

    Zna zasady przygotowania gabinetu i pacjenta do zabiegów ogólnostomatologicznych i specjalistycznych

    WK8

    seminaria

    ćwiczenia

    W20

    Zna narzędzia i instrumentarium stosowane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych

    WK8

    seminaria

    ćwiczenia

    W21

    Zna przepisy prawa oraz zasady prowadzenia dokumentacji medycznej

    WK6

    WK9

    seminaria

    ćwiczenia

    W23

    Zna zasady przeprowadzania podstawowego wywiadu medycznego

    WK9

    seminaria

    ćwiczenia

    W24

    Posiada wiedzę na temat zasad i procedur wykonywania badania wstępnego i kwalifikacji pacjentów do wybranych zabiegów stomatologicznych

    WK9

    seminaria

    ćwiczenia

    W25

    Zna wskaźniki stosowane w ocenie zdrowia jamy ustnej

    WK10

    seminaria

    ćwiczenia

    W26

    Zna potrzeby zdrowotne rekomendowane przez ekspertów

    WK10

    seminaria

    ćwiczenia

    W27

    Definiuje podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji i zna metody określania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa

    WK10

    seminaria

    ćwiczenia

    W28

    Zna rodzaje zabiegów wykonywanych w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych

    WK8

    seminaria

    ćwiczenia

    W29

    Zna zasady asystowania w trakcie zabiegów stomatologicznych (praca na 4 i 6 rąk)

    WK11

    seminaria

    ćwiczenia

     

    W30

    Zna zasady wykonywania zabiegów stomatologicznych zgodnie z zasadami ergonomii pracy (solo i w zespole)

    WK11

    seminaria

    ćwiczenia

    W37

    Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych

    WK13

    seminaria

    ćwiczenia

     

    W41

    Zna związki pomiędzy chorobami ogólnoustrojowymi a zdrowiem jamy ustnej

    WK13

    seminaria

    ćwiczenia

    W50

    Ma wiedzę na temat etiologii, diagnostyki i leczenia chorób przyzębia

    WK13

    seminaria

    ćwiczenia

    W53

    Zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegów chirurgicznych i periodontologicznych

    WK15

    seminaria

    ćwiczenia

    W54

    Zna zalecenia przedzabiegowe i pozabiegowe w stomatologii

    WK15

    seminaria

    ćwiczenia

    W59

    Zna metody stosowane w zabiegach domowej higienizacji i środki pomocnicze zalecane w celu utrzymania właściwej higieny jamy ustnej i protez

    WK14

    seminaria

    ćwiczenia

    W60

    Zna wskazania i przeciwskazania, instrumentarium i sposób wykonania profesjonalnych zabiegów higienizacyjnych

    WK14

    seminaria

    ćwiczenia

    W65

    Zna zasady planowania i ewaluacji działań profilaktycznych

    WK15

    seminaria

    ćwiczenia

    W128

    Zna cel, wskazania , przeciwwskazania i obowiązujące zasady wykonania podstawowych czynności dotyczących zabiegów diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych

    WK32

    seminaria

    ćwiczenia

     

    W129

    Zna zasady przygotowania materiału opatrunkowego, narzędzi i bielizny do sterylizacji oraz techniki mycia rąk

    WK7

    seminaria

    ćwiczenia

    umiejętności

    U2

    Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym

    UK1

    seminaria

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - realizacja określonego zadania

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    - zaliczenie końcowe semestru

     

    U4

    Wyjaśnia budowę, funkcję i fizjologię poszczególnych elementów układu stomatognatycznego

    UK2

    seminaria

    ćwiczenia

    U5

    Umie ocenić zmiany w poszczególnych elementach narządu żucia w różnych okresach życia

    UK2

    seminaria

    ćwiczenia

    U6

    Umie rozpoznać na zdjęciu wewnątrzustnym przylegającym i pantomograficznym poszczególne grupy zębów, podstawowe szczegóły anatomiczne szczęki i żuchwy

    UK2

    seminaria

    ćwiczenia

     

    U8

    W oparciu o wiedzę interpretuje zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia i mechanizmy powstawania zaburzeń funkcji

    UK3

    seminaria

    ćwiczenia

     

    U9

    Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii i przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny racy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska

    UK4

    seminaria

    ćwiczenia

     

    U10

    Przestrzega procedur konserwacji i obsługi sprzętu oraz aparatury stomatologicznej

    UK4

    seminaria

    ćwiczenia

    U11

    Rozróżnia zabiegi wykonywane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych i identyfikuje instrumenty stomatologiczne stosowane w gabinetach ogólnych i specjalistycznych

    UK4

    seminaria

    ćwiczenia

     

    U12

    Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki

    UK4

    seminaria

    ćwiczenia

    U13

    Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki

    UK5

    seminaria

    ćwiczenia

    U14

    Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych

    UK5

    seminaria

    ćwiczenia

    U15

    Umie zastosować w praktyce metody dekontaminacji (odkażania) środowiska oraz środki dezynfekcyjne i antyseptyczne, a także przeprowadzić procedurę sterylizacji

    UK5

    seminaria

    ćwiczenia

    U16

    Potrafi pracować zgodnie z ergonomicznymi zasadami pracy w gabinecie stomatologicznym

    UK7

    seminaria

    ćwiczenia

    U18

    Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną

    UK8

    seminaria

    ćwiczenia

    U19

    Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości

    UK8

    seminaria

    ćwiczenia

    U20

    Wyjaśnia pacjentowi istotę jego dolegliwości

    UK8

    seminaria

    ćwiczenia

    U21

    Potrafi ustalić sposób postępowania potwierdzony świadomą zgodą pacjenta

    UK8

    seminaria

    ćwiczenia

    U22

    Stosuje zasady i procedury podczas wykonywania wstępnych badań stomatologicznych

    UK8

    seminaria

    ćwiczenia

    U23

    Kwalifikuje pacjentów na podstawie badania wstępnego do wybranych zabiegów stomatologicznych

    UK8

    seminaria

    ćwiczenia

    U24

    Posługuje się aparaturą i narzędziami stosowanymi w gabinecie stomatologicznym i potrafi dokonać ich wyboru w oparciu o ich własności i potrzeby pacjenta

    UK8 UK9

    seminaria

    ćwiczenia

     

    U26

    Umie pracować w zespole zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem/ klientem/grupą społeczną

    UK10

    seminaria

    ćwiczenia

    U27

    Obsługuje aparaturę diagnostyczną i sprzęt stomatologiczny w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych

    UK9 UK10

    seminaria

    ćwiczenia

     

    U28

    Potrafi posługiwać się narzędziami ręcznym(skalery, kirety) i ultradźwiękowymi do skalingu nadddziąsłowego i poddziąsłowego

    UJK9

    seminaria

    ćwiczenia

     

    U29

    Posiada umiejętność posługiwania się piaskarką do usuwania przebarwień i osadów na zębach

    UK9

    seminaria

    ćwiczenia

    U30

    Posiada umiejętność konsultowania się i akceptacji zleceń ordynowanych przez lekarza, a dotyczących zabiegów stomatologicznych i fizykalnych, stosowanych w gabinecie

    UK9 UK10

    seminaria

    ćwiczenia

    U35

    Potrafi przygotować pole operacyjne i aktywnie asystować lekarzowi w trakcie postępowania leczniczego w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk

    UK6 UK10

    seminaria

    ćwiczenia

     

    U36

    Umie rozpoznać patognomoniczne dla określonych jednostek chorobowych objawy występujące na twarzy i w obrębie jamy ustnej

    UK11

    seminaria

    ćwiczenia

     

    U37

    Rozumie związki pomiędzy zdrowiem ogólnym a stanem jamy ustnej

    UK11

    seminaria

    ćwiczenia

    U52

    Prowadzi edukację zdrowotną dostosowaną do wieku pacjenta

    UK16

    seminaria

    ćwiczenia

    U53

    Ma umiejętność edukacji pacjenta w zakresie zapobiegania występowania próchnicy zębów, chorób dziąseł, przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej i chorób nowotworowych

    UK16

    seminaria

    ćwiczenia

     

    U54

    Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy

    UK16

    seminaria

    ćwiczenia

    U60

    Umie wyznaczyć podstawowe wskaźniki do oceny stanu zdrowia jamy ustnej

    UK17

    seminaria

    ćwiczenia

    U61

    Ma umiejętność oceny i analizy zachowań prozdrowotnych pacjenta

    UK17

    seminaria

    ćwiczenia

    U62

    Potrafi określić potrzeby zdrowotne i planować działania z zakresu profilaktyki chorób jamy ustnej

    UK17

    seminaria

    ćwiczenia

    U63

    Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie sta­nu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji

    UK17

    seminaria

    ćwiczenia

    U64

    Określa wskazania i przeprowadza zabiegi higienizacyjne u pacjentów

    UK9 UK17

    seminaria

    ćwiczenia

     

    U108

    Przedstawia wybrane problemy w formie ustnej lub pisemnej w sposób adekwatny do poziomu odbiorców

    UK32

    seminaria

    ćwiczenia

    U109

    Potrafi komunikować się z klientem/grupą społeczną w zakresie związanym ze specjalnością

    UK32

    seminaria

    ćwiczenia

    kompetencje społeczne

    K1

    Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

    KK1

    seminaria

    ćwiczenia

     

     

     

     

     

     

     

     

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K2

    Student jest świadomy swoich ograniczeń i wie kiedy zwrócić się ekspertów

    KK2

    seminaria

    ćwiczenia

    K3

    Student okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troskę o ich dobro

    KK3

    seminaria

    ćwiczenia

    K4

    Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role

    KK4

    seminaria

    ćwiczenia

    K5

    Student potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z wykonywaniem zawodu

    KK5

    seminaria

    ćwiczenia

    K6

    Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonych przez siebie i innych zadaniach

    KK6

    seminaria

    ćwiczenia

    K7

    Student potrafi formułować opinie dotyczące pacjentów, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywaniem zawodu

    KK7

    seminaria

    ćwiczenia

    K8

    Student realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy

    KK8

    seminaria

    ćwiczenia

     

    K9

    Student przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnej

    KK9

    seminaria

    ćwiczenia

     

     

    Punkty ECTS

    4

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    40

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    12

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 52

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

     

     

    godziny razem:

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (symbol i numer)

    tematyka

    W13. Zna zasady organizacji i zarządzania gabinetem stomatologicznym

    W14. Zna prawa i obowiązki pracownika, pracodawcy, instytucji oraz służb działających w zakresie bezpieczeństwa i higieny, ochrony pracy i ochrony środowiska

    W15. Zna zagrożenia dla zdrowia i życia oraz mienia i środowiska związane z szkodliwymi czynnikami w środowisku pracy

    W16. Zna zasady aseptyki, antyseptyki, dezynfekcji i sterylizacji w stomatologii

    W17. Zna przepisy prawa i procedury działania placówek medycznych w obszarze realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych

    W18. Zna wyposażenie i zasady działania sprzętu i aparatury w gabinecie stomatologicznym

    W19. Zna zasady przygotowania gabinetu i pacjenta do zabiegów ogólnostomatologicznych i specjalistycznych

    W20. Zna narzędzia i instrumentarium stosowane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych

    W21. Zna przepisy prawa oraz zasady prowadzenia dokumentacji medycznej

    W29. Zna zasady asystowania w trakcie zabiegów stomatologicznych (praca na 4 i 6 rąk)

    W30. Zna zasady wykonywania zabiegów stomatologicznych zgodnie z zasadami ergonomii pracy (solo i w zespole)

    W129. Zna zasady przygotowania materiału opatrunkowego, narzędzi i bielizny do sterylizacji oraz techniki mycia rąk

     

    Zasady BHP. Ergonomia pracy na cztery ręce.

     

     

     

    W2. Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim

    W7. Zna podstawy wzajemnych oddziaływań pomiędzy zębami, przyzębiem oraz pozostałymi elementami środowiska jamy ustnej i czynnikami zewnętrznymi w zdrowiu i chorobie

    W11. Zna mechanizmy powstawania choroby i zaburzeń funkcji

    W12. Zna zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia

    W41. Zna związki pomiędzy chorobami ogólnoustrojowymi a zdrowiem jamy ustnej

    W50. Ma wiedzę na temat etiologii, diagnostyki i leczenia chorób przyzębia

    Etiopatogeneza chorób przyzębia. Symptomatologia chorób przyzębia.

    Podział chorób przyzębia.

    Zespół endo-perio. Periimplantitis.

     

    W23. Zna zasady przeprowadzania podstawowego wywiadu medycznego

    W24. Posiada wiedzę na temat zasad i procedur wykonywania badania wstępnego i kwalifikacji pacjentów do wybranych zabiegów stomatologicznych

    W25. Zna wskaźniki stosowane w ocenie zdrowia jamy ustnej

    W26. Zna potrzeby zdrowotne rekomendowane przez ekspertów

    W27. Definiuje podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji i zna metody określania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa

    Badanie periodontologiczne. Symptomatologia chorób przyzębia.

    Podział chorób przyzębia. Zespól endo-perio. Niechirurgiczne i chirurgiczne leczenie przyzębia.

    W59. Zna metody stosowane w zabiegach domowej higienizacji i środki pomocnicze zalecane w celu utrzymania właściwej higieny jamy ustnej i protez

    W60. Zna wskazania i przeciwskazania, instrumentarium i sposób wykonania profesjonalnych zabiegów higienizacyjnych

    W65. Zna zasady planowania i ewaluacji działań profilaktycznych

    Leczenie chorób przyzębia- faza wstępna: instruktaż higieny, profesjonalne oczyszczanie zębów i implantów. Unieruchamianie zębów, miejscowe i ogólne leczenie farmakologiczne. Niechirurgiczne leczenie tkanek wokół implantów.

    W28. Zna rodzaje zabiegów wykonywanych w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych

    W37. Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych

    W50. Ma wiedzę na temat etiologii, diagnostyki i leczenia chorób przyzębia

    W128. Zna cel, wskazania, przeciwwskazania i obowiązujące zasady wykonania podstawowych czynności dotyczących zabiegów diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych

    Niechirurgiczne i chirurgiczne leczenie przyzębia. Zespół endo-perio.

    Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa.

     

    W53. Zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegów chirurgicznych i periodontologicznych

    W54. Zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegów chirurgicznych i periodontologicznych

    Chirurgiczne leczenie przyzębia.

    Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa.

     

    U9. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii i przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny racy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska

    U10. Przestrzega procedur konserwacji i obsługi sprzętu oraz aparatury stomatologicznej

    U12. Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki

    U13. Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki

    U14. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych

    U15. Umie zastosować w praktyce metody dekontaminacji (odkażania) środowiska oraz środki dezynfekcyjne i antyseptyczne, a także przeprowadzić procedurę sterylizacji

    U16. Potrafi pracować zgodnie z ergonomicznymi zasadami pracy w gabinecie stomatologicznym

    Zasady BHP. Ergonomia pracy na cztery ręce.

     

    U2. Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym

    U4. Wyjaśnia budowę, funkcję i fizjologię poszczególnych elementów układu stomatognatycznego

    U5. Umie ocenić zmiany w poszczególnych elementach narządu żucia w różnych okresach życia

    U6. Umie rozpoznać na zdjęciu wewnątrzustnym przylegającym i pantomograficznym poszczególne grupy zębów, podstawowe szczegóły anatomiczne szczęki i żuchwy

    U8. W oparciu o wiedzę interpretuje zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia i mechanizmy powstawania zaburzeń funkcji

    U36. Umie rozpoznać patognomoniczne dla określonych jednostek chorobowych objawy występujące na twarzy i w obrębie jamy ustnej

    U37. Rozumie związki pomiędzy zdrowiem ogólnym a stanem jamy ustnej

     

    Etiopatogeneza chorób przyzębia. Symptomatologia chorób przyzębia.

    Podział chorób przyzębia.

    Zespół endo-perio. Periimplantitis.

     

     

     

     

     

    U18. Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną

    U19. Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości

    U20. Wyjaśnia pacjentowi istotę jego dolegliwości

    U21. Potrafi ustalić sposób postępowania potwierdzony świadomą zgodą pacjenta

    U22. Stosuje zasady i procedury podczas wykonywania wstępnych badań stomatologicznych

    U23. Kwalifikuje pacjentów na podstawie badania wstępnego do wybranych zabiegów stomatologicznych

    U24. Posługuje się aparaturą i narzędziami stosowanymi w gabinecie stomatologicznym i potrafi dokonać ich wyboru w oparciu o ich własności i potrzeby pacjenta

    Badanie periodontologiczne. Symptomatologia chorób przyzębia.

    Podział chorób przyzębia.. Zespół endo-perio.

    Niechirurgiczne i chirurgiczne leczenie przyzębia.

    .

     

    U52. Prowadzi edukację zdrowotną dostosowaną do wieku pacjenta

    U53. Ma umiejętność edukacji pacjenta w zakresie zapobiegania występowania próchnicy zębów, chorób dziąseł, przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej i chorób nowotworowych

    U54. Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy

    U60. Umie wyznaczyć podstawowe wskaźniki do oceny stanu zdrowia jamy ustnej

    U61. Ma umiejętność oceny i analizy zachowań prozdrowotnych pacjenta

    U62. Potrafi określić potrzeby zdrowotne i planować działania z zakresu profilaktyki chorób jamy ustnej

    U63. Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie sta­nu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji

    U64. Określa wskazania i przeprowadza zabiegi higienizacyjne u pacjentów

    U65. Prowadzi różnymi metodami profilaktykę indywidualną i grupową dostosowaną do wieku pacjentów

    U28. Potrafi posługiwać się narzędziami ręcznym(skalery, kirety) i ultradźwiękowymi do skalingu nadddziąsłowego i poddziąsłowego

    U29. Posiada umiejętność posługiwania się piaskarką do usuwania przebarwień i osadów na zębach

    Leczenie chorób przyzębia- faza wstępna: instruktaż higieny, profesjonalne oczyszczanie zębów i implantów. Unieruchamianie zębów, miejscowe i ogólne leczenie farmakologiczne. Niechirurgiczne leczenie tkanek wokół implantów.

    U11. Rozróżnia zabiegi wykonywane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych i identyfikuje instrumenty stomatologiczne stosowane w gabinetach ogólnych i specjalistycznych

    U26. Umie pracować w zespole zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem/ klientem/grupą społeczną

    U27. Obsługuje aparaturę diagnostyczną i sprzęt stomatologiczny w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych

    U28. Potrafi posługiwać się narzędziami ręcznym (skalery, kirety) i ultradźwiękowymi do skalingu nadddziąsłowego i poddziąsłowego

    U29. Posiada umiejętność posługiwania się piaskarką do usuwania przebarwień i osadów na zębach

    U30. Posiada umiejętność konsultowania się i akceptacji zleceń ordynowanych przez lekarza, a dotyczących zabiegów stomatologicznych i fizykalnych, stosowanych w gabinecie

    U35. Potrafi przygotować pole operacyjne i aktywnie asystować lekarzowi w trakcie postępowania leczniczego w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk

    U108. Przedstawia wybrane problemy w formie ustnej lub pisemnej w sposób adekwatny do poziomu odbiorców

    U109. Przedstawia wybrane problemy w formie ustnej lub pisemnej w sposób adekwatny do poziomu odbiorców

    Niechirurgiczne i chirurgiczne leczenie przyzębia. Zespół endo-perio.

    Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa.

     

     

    Literatura podstawowa:

    1. Regeneracja tkanek przyzębia. M. Pietruska, E. Dolińska, J. Pietruski

    2. Periodontologia współczesna. R. Górska, T. Konopka

    Literatura uzupełniająca:

    1. Periodontologiczno-implantologiczna chirurgia plastyczna. Wydanie II. M. Pietruska, J. Pietruski

    2. Periodontologia. Herbert F. Wolf, Edith M. i Klaus H. Rateitschak

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

     

    • dopuszczenie do egzaminu – praktyczne i teoretyczne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
    • forma zwolnienia z egzaminu – nie istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu
    • sposób i forma zaliczenia całości zajęć dydaktycznych w danej jednostce – zaliczenie teoretyczne (test)
    • nieobecność – obowiązek odrobienia zajęć z praktycznym i teoretycznym zaliczenia tematyki - w ciągu 2 tygodni
    • niezaliczenie praktyczne lub teoretyczne ćwiczeń – obowiązek praktycznego lub teoretycznego zaliczenia tematyki
    • sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń – zaliczenie ustne lub pisemne
    • sposób zaliczenia seminariów – zaliczenie ustne lub pisemne
    • sposób zaliczenia zajęć– zaliczenie pisemne (test)

     

     

    …………………………………………………………………………...

    (podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)