SYLABUS na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025
Nazwa przedmiotu/modułu | Periodontologia kliniczna | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej | |
e-mail jednostki | perio@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Higiena stomatologiczna | |
Poziom kształcenia | I stopnia | |
Forma studiów | stacjonarne | |
Język przedmiotu | polski | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |
Rok studiów/semestr |
II
| 4 |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Podstawy chorób przyzębia Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich semestrów studiów. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 52, w tym: seminaria 12, ćwiczenia 40 | |
Założenia i cele przedmiotu | Promocja zdrowia. Profilaktyka chorób przyzębia i zapaleń okołowszczepowych. Etiopatogeneza chorób przyzębia. Diagnostyka i leczenie chorób przyzębia, w tym leczenie niechirurgiczne i chirurgiczne. Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa. | |
Metody dydaktyczne
| przekazywanie wiedzy w formie - ćwiczenia - seminaria - dyskusja - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - konsultacje – raz w miesiącu, pierwszy wtorek miesiąca w godz.11.00 -14.00 | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej UMB | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | dr n. med. Magdalena Sulewska |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | efekty uczenia się przedmiotowe (opis) | Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer) | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
wiedza | ||||
W2 | Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim | WK1 | seminaria ćwiczenia | Metody podsumowujące: - zaliczenie- test jednokrotnego wyboru Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - zaliczenie końcowe semestru
|
W7 | Zna podstawy wzajemnych oddziaływań pomiędzy zębami, przyzębiem oraz pozostałymi elementami środowiska jamy ustnej i czynnikami zewnętrznymi w zdrowiu i chorobie | WK3 | seminaria ćwiczenia
| |
W11 | Zna mechanizmy powstawania choroby i zaburzeń funkcji | WK5 | seminaria ćwiczenia | |
W12 | Zna zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia | WK13 | seminaria ćwiczenia | |
W13 | Zna zasady organizacji i zarządzania gabinetem stomatologicznym | WK6 | seminaria ćwiczenia | |
W14 | Zna prawa i obowiązki pracownika, pracodawcy, instytucji oraz służb działających w zakresie bezpieczeństwa i higieny, ochrony pracy i ochrony środowiska | WK6 | seminaria ćwiczenia
| |
W15 | Zna zagrożenia dla zdrowia i życia oraz mienia i środowiska związane z szkodliwymi czynnikami w środowisku pracy | WK6 | seminaria ćwiczenia | |
W16 | Zna zasady aseptyki, antyseptyki, dezynfekcji i sterylizacji w stomatologii | WK7 | seminaria ćwiczenia | |
W17 | Zna przepisy prawa i procedury działania placówek medycznych w obszarze realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych | WK7 | seminaria ćwiczenia
| |
W18 | Zna wyposażenie i zasady działania sprzętu i aparatury w gabinecie stomatologicznym | WK8 | seminaria ćwiczenia | |
W19 | Zna zasady przygotowania gabinetu i pacjenta do zabiegów ogólnostomatologicznych i specjalistycznych | WK8 | seminaria ćwiczenia | |
W20 | Zna narzędzia i instrumentarium stosowane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych | WK8 | seminaria ćwiczenia | |
W21 | Zna przepisy prawa oraz zasady prowadzenia dokumentacji medycznej | WK6 WK9 | seminaria ćwiczenia | |
W23 | Zna zasady przeprowadzania podstawowego wywiadu medycznego | WK9 | seminaria ćwiczenia | |
W24 | Posiada wiedzę na temat zasad i procedur wykonywania badania wstępnego i kwalifikacji pacjentów do wybranych zabiegów stomatologicznych | WK9 | seminaria ćwiczenia | |
W25 | Zna wskaźniki stosowane w ocenie zdrowia jamy ustnej | WK10 | seminaria ćwiczenia | |
W26 | Zna potrzeby zdrowotne rekomendowane przez ekspertów | WK10 | seminaria ćwiczenia | |
W27 | Definiuje podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji i zna metody określania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa | WK10 | seminaria ćwiczenia | |
W28 | Zna rodzaje zabiegów wykonywanych w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych | WK8 | seminaria ćwiczenia | |
W29 | Zna zasady asystowania w trakcie zabiegów stomatologicznych (praca na 4 i 6 rąk) | WK11 | seminaria ćwiczenia | |
W30 | Zna zasady wykonywania zabiegów stomatologicznych zgodnie z zasadami ergonomii pracy (solo i w zespole) | WK11 | seminaria ćwiczenia | |
W37 | Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych | WK13 | seminaria ćwiczenia
| |
W41 | Zna związki pomiędzy chorobami ogólnoustrojowymi a zdrowiem jamy ustnej | WK13 | seminaria ćwiczenia | |
W50 | Ma wiedzę na temat etiologii, diagnostyki i leczenia chorób przyzębia | WK13 | seminaria ćwiczenia | |
W53 | Zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegów chirurgicznych i periodontologicznych | WK15 | seminaria ćwiczenia | |
W54 | Zna zalecenia przedzabiegowe i pozabiegowe w stomatologii | WK15 | seminaria ćwiczenia | |
W59 | Zna metody stosowane w zabiegach domowej higienizacji i środki pomocnicze zalecane w celu utrzymania właściwej higieny jamy ustnej i protez | WK14 | seminaria ćwiczenia | |
W60 | Zna wskazania i przeciwskazania, instrumentarium i sposób wykonania profesjonalnych zabiegów higienizacyjnych | WK14 | seminaria ćwiczenia | |
W65 | Zna zasady planowania i ewaluacji działań profilaktycznych | WK15 | seminaria ćwiczenia | |
W128 | Zna cel, wskazania , przeciwwskazania i obowiązujące zasady wykonania podstawowych czynności dotyczących zabiegów diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych | WK32 | seminaria ćwiczenia
| |
W129 | Zna zasady przygotowania materiału opatrunkowego, narzędzi i bielizny do sterylizacji oraz techniki mycia rąk | WK7 | seminaria ćwiczenia | |
umiejętności | ||||
U2 | Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym | UK1 | seminaria ćwiczenia | Metody podsumowujące: - realizacja określonego zadania Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - zaliczenie końcowe semestru
|
U4 | Wyjaśnia budowę, funkcję i fizjologię poszczególnych elementów układu stomatognatycznego | UK2 | seminaria ćwiczenia | |
U5 | Umie ocenić zmiany w poszczególnych elementach narządu żucia w różnych okresach życia | UK2 | seminaria ćwiczenia | |
U6 | Umie rozpoznać na zdjęciu wewnątrzustnym przylegającym i pantomograficznym poszczególne grupy zębów, podstawowe szczegóły anatomiczne szczęki i żuchwy | UK2 | seminaria ćwiczenia
| |
U8 | W oparciu o wiedzę interpretuje zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia i mechanizmy powstawania zaburzeń funkcji | UK3 | seminaria ćwiczenia
| |
U9 | Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii i przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny racy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska | UK4 | seminaria ćwiczenia
| |
U10 | Przestrzega procedur konserwacji i obsługi sprzętu oraz aparatury stomatologicznej | UK4 | seminaria ćwiczenia | |
U11 | Rozróżnia zabiegi wykonywane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych i identyfikuje instrumenty stomatologiczne stosowane w gabinetach ogólnych i specjalistycznych | UK4 | seminaria ćwiczenia
| |
U12 | Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki | UK4 | seminaria ćwiczenia | |
U13 | Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki | UK5 | seminaria ćwiczenia | |
U14 | Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych | UK5 | seminaria ćwiczenia | |
U15 | Umie zastosować w praktyce metody dekontaminacji (odkażania) środowiska oraz środki dezynfekcyjne i antyseptyczne, a także przeprowadzić procedurę sterylizacji | UK5 | seminaria ćwiczenia | |
U16 | Potrafi pracować zgodnie z ergonomicznymi zasadami pracy w gabinecie stomatologicznym | UK7 | seminaria ćwiczenia | |
U18 | Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną | UK8 | seminaria ćwiczenia | |
U19 | Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości | UK8 | seminaria ćwiczenia | |
U20 | Wyjaśnia pacjentowi istotę jego dolegliwości | UK8 | seminaria ćwiczenia | |
U21 | Potrafi ustalić sposób postępowania potwierdzony świadomą zgodą pacjenta | UK8 | seminaria ćwiczenia | |
U22 | Stosuje zasady i procedury podczas wykonywania wstępnych badań stomatologicznych | UK8 | seminaria ćwiczenia | |
U23 | Kwalifikuje pacjentów na podstawie badania wstępnego do wybranych zabiegów stomatologicznych | UK8 | seminaria ćwiczenia | |
U24 | Posługuje się aparaturą i narzędziami stosowanymi w gabinecie stomatologicznym i potrafi dokonać ich wyboru w oparciu o ich własności i potrzeby pacjenta | UK8 UK9 | seminaria ćwiczenia
| |
U26 | Umie pracować w zespole zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem/ klientem/grupą społeczną | UK10 | seminaria ćwiczenia | |
U27 | Obsługuje aparaturę diagnostyczną i sprzęt stomatologiczny w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych | UK9 UK10 | seminaria ćwiczenia
| |
U28 | Potrafi posługiwać się narzędziami ręcznym(skalery, kirety) i ultradźwiękowymi do skalingu nadddziąsłowego i poddziąsłowego | UJK9 | seminaria ćwiczenia
| |
U29 | Posiada umiejętność posługiwania się piaskarką do usuwania przebarwień i osadów na zębach | UK9 | seminaria ćwiczenia | |
U30 | Posiada umiejętność konsultowania się i akceptacji zleceń ordynowanych przez lekarza, a dotyczących zabiegów stomatologicznych i fizykalnych, stosowanych w gabinecie | UK9 UK10 | seminaria ćwiczenia | |
U35 | Potrafi przygotować pole operacyjne i aktywnie asystować lekarzowi w trakcie postępowania leczniczego w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk | UK6 UK10 | seminaria ćwiczenia
| |
U36 | Umie rozpoznać patognomoniczne dla określonych jednostek chorobowych objawy występujące na twarzy i w obrębie jamy ustnej | UK11 | seminaria ćwiczenia
| |
U37 | Rozumie związki pomiędzy zdrowiem ogólnym a stanem jamy ustnej | UK11 | seminaria ćwiczenia | |
U52 | Prowadzi edukację zdrowotną dostosowaną do wieku pacjenta | UK16 | seminaria ćwiczenia | |
U53 | Ma umiejętność edukacji pacjenta w zakresie zapobiegania występowania próchnicy zębów, chorób dziąseł, przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej i chorób nowotworowych | UK16 | seminaria ćwiczenia
| |
U54 | Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy | UK16 | seminaria ćwiczenia | |
U60 | Umie wyznaczyć podstawowe wskaźniki do oceny stanu zdrowia jamy ustnej | UK17 | seminaria ćwiczenia | |
U61 | Ma umiejętność oceny i analizy zachowań prozdrowotnych pacjenta | UK17 | seminaria ćwiczenia | |
U62 | Potrafi określić potrzeby zdrowotne i planować działania z zakresu profilaktyki chorób jamy ustnej | UK17 | seminaria ćwiczenia | |
U63 | Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie stanu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji | UK17 | seminaria ćwiczenia | |
U64 | Określa wskazania i przeprowadza zabiegi higienizacyjne u pacjentów | UK9 UK17 | seminaria ćwiczenia |
|
U108 | Przedstawia wybrane problemy w formie ustnej lub pisemnej w sposób adekwatny do poziomu odbiorców | UK32 | seminaria ćwiczenia | |
U109 | Potrafi komunikować się z klientem/grupą społeczną w zakresie związanym ze specjalnością | UK32 | seminaria ćwiczenia | |
kompetencje społeczne | ||||
K1 | Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | KK1 | seminaria ćwiczenia |
Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów |
K2 | Student jest świadomy swoich ograniczeń i wie kiedy zwrócić się ekspertów | KK2 | seminaria ćwiczenia | |
K3 | Student okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troskę o ich dobro | KK3 | seminaria ćwiczenia | |
K4 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role | KK4 | seminaria ćwiczenia | |
K5 | Student potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z wykonywaniem zawodu | KK5 | seminaria ćwiczenia | |
K6 | Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonych przez siebie i innych zadaniach | KK6 | seminaria ćwiczenia | |
K7 | Student potrafi formułować opinie dotyczące pacjentów, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywaniem zawodu | KK7 | seminaria ćwiczenia | |
K8 | Student realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy | KK8 | seminaria ćwiczenia
| |
K9 | Student przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnej | KK9 | seminaria ćwiczenia
|
Punkty ECTS | 4 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
|
| |
| 40 | |
| 12 | |
|
| |
|
| |
| godziny razem: 52 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
Treści programowe przedmiotu: | |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | tematyka |
W13. Zna zasady organizacji i zarządzania gabinetem stomatologicznym W14. Zna prawa i obowiązki pracownika, pracodawcy, instytucji oraz służb działających w zakresie bezpieczeństwa i higieny, ochrony pracy i ochrony środowiska W15. Zna zagrożenia dla zdrowia i życia oraz mienia i środowiska związane z szkodliwymi czynnikami w środowisku pracy W16. Zna zasady aseptyki, antyseptyki, dezynfekcji i sterylizacji w stomatologii W17. Zna przepisy prawa i procedury działania placówek medycznych w obszarze realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych W18. Zna wyposażenie i zasady działania sprzętu i aparatury w gabinecie stomatologicznym W19. Zna zasady przygotowania gabinetu i pacjenta do zabiegów ogólnostomatologicznych i specjalistycznych W20. Zna narzędzia i instrumentarium stosowane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych W21. Zna przepisy prawa oraz zasady prowadzenia dokumentacji medycznej W29. Zna zasady asystowania w trakcie zabiegów stomatologicznych (praca na 4 i 6 rąk) W30. Zna zasady wykonywania zabiegów stomatologicznych zgodnie z zasadami ergonomii pracy (solo i w zespole) W129. Zna zasady przygotowania materiału opatrunkowego, narzędzi i bielizny do sterylizacji oraz techniki mycia rąk |
Zasady BHP. Ergonomia pracy na cztery ręce.
|
W2. Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim W7. Zna podstawy wzajemnych oddziaływań pomiędzy zębami, przyzębiem oraz pozostałymi elementami środowiska jamy ustnej i czynnikami zewnętrznymi w zdrowiu i chorobie W11. Zna mechanizmy powstawania choroby i zaburzeń funkcji W12. Zna zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia W41. Zna związki pomiędzy chorobami ogólnoustrojowymi a zdrowiem jamy ustnej W50. Ma wiedzę na temat etiologii, diagnostyki i leczenia chorób przyzębia | Etiopatogeneza chorób przyzębia. Symptomatologia chorób przyzębia. Podział chorób przyzębia. Zespół endo-perio. Periimplantitis.
|
W23. Zna zasady przeprowadzania podstawowego wywiadu medycznego W24. Posiada wiedzę na temat zasad i procedur wykonywania badania wstępnego i kwalifikacji pacjentów do wybranych zabiegów stomatologicznych W25. Zna wskaźniki stosowane w ocenie zdrowia jamy ustnej W26. Zna potrzeby zdrowotne rekomendowane przez ekspertów W27. Definiuje podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji i zna metody określania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa | Badanie periodontologiczne. Symptomatologia chorób przyzębia. Podział chorób przyzębia. Zespól endo-perio. Niechirurgiczne i chirurgiczne leczenie przyzębia. |
W59. Zna metody stosowane w zabiegach domowej higienizacji i środki pomocnicze zalecane w celu utrzymania właściwej higieny jamy ustnej i protez W60. Zna wskazania i przeciwskazania, instrumentarium i sposób wykonania profesjonalnych zabiegów higienizacyjnych W65. Zna zasady planowania i ewaluacji działań profilaktycznych | Leczenie chorób przyzębia- faza wstępna: instruktaż higieny, profesjonalne oczyszczanie zębów i implantów. Unieruchamianie zębów, miejscowe i ogólne leczenie farmakologiczne. Niechirurgiczne leczenie tkanek wokół implantów. |
W28. Zna rodzaje zabiegów wykonywanych w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych W37. Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych W50. Ma wiedzę na temat etiologii, diagnostyki i leczenia chorób przyzębia W128. Zna cel, wskazania, przeciwwskazania i obowiązujące zasady wykonania podstawowych czynności dotyczących zabiegów diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych | Niechirurgiczne i chirurgiczne leczenie przyzębia. Zespół endo-perio. Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa.
|
W53. Zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegów chirurgicznych i periodontologicznych W54. Zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegów chirurgicznych i periodontologicznych | Chirurgiczne leczenie przyzębia. Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa.
|
U9. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii i przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny racy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska U10. Przestrzega procedur konserwacji i obsługi sprzętu oraz aparatury stomatologicznej U12. Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki U13. Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki U14. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych U15. Umie zastosować w praktyce metody dekontaminacji (odkażania) środowiska oraz środki dezynfekcyjne i antyseptyczne, a także przeprowadzić procedurę sterylizacji U16. Potrafi pracować zgodnie z ergonomicznymi zasadami pracy w gabinecie stomatologicznym | Zasady BHP. Ergonomia pracy na cztery ręce.
|
U2. Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym U4. Wyjaśnia budowę, funkcję i fizjologię poszczególnych elementów układu stomatognatycznego U5. Umie ocenić zmiany w poszczególnych elementach narządu żucia w różnych okresach życia U6. Umie rozpoznać na zdjęciu wewnątrzustnym przylegającym i pantomograficznym poszczególne grupy zębów, podstawowe szczegóły anatomiczne szczęki i żuchwy U8. W oparciu o wiedzę interpretuje zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia i mechanizmy powstawania zaburzeń funkcji U36. Umie rozpoznać patognomoniczne dla określonych jednostek chorobowych objawy występujące na twarzy i w obrębie jamy ustnej U37. Rozumie związki pomiędzy zdrowiem ogólnym a stanem jamy ustnej |
Etiopatogeneza chorób przyzębia. Symptomatologia chorób przyzębia. Podział chorób przyzębia. Zespół endo-perio. Periimplantitis.
|
U18. Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną U19. Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości U20. Wyjaśnia pacjentowi istotę jego dolegliwości U21. Potrafi ustalić sposób postępowania potwierdzony świadomą zgodą pacjenta U22. Stosuje zasady i procedury podczas wykonywania wstępnych badań stomatologicznych U23. Kwalifikuje pacjentów na podstawie badania wstępnego do wybranych zabiegów stomatologicznych U24. Posługuje się aparaturą i narzędziami stosowanymi w gabinecie stomatologicznym i potrafi dokonać ich wyboru w oparciu o ich własności i potrzeby pacjenta | Badanie periodontologiczne. Symptomatologia chorób przyzębia. Podział chorób przyzębia.. Zespół endo-perio. Niechirurgiczne i chirurgiczne leczenie przyzębia.
|
U52. Prowadzi edukację zdrowotną dostosowaną do wieku pacjenta U53. Ma umiejętność edukacji pacjenta w zakresie zapobiegania występowania próchnicy zębów, chorób dziąseł, przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej i chorób nowotworowych U54. Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy U60. Umie wyznaczyć podstawowe wskaźniki do oceny stanu zdrowia jamy ustnej U61. Ma umiejętność oceny i analizy zachowań prozdrowotnych pacjenta U62. Potrafi określić potrzeby zdrowotne i planować działania z zakresu profilaktyki chorób jamy ustnej U63. Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie stanu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji U64. Określa wskazania i przeprowadza zabiegi higienizacyjne u pacjentów U65. Prowadzi różnymi metodami profilaktykę indywidualną i grupową dostosowaną do wieku pacjentów U28. Potrafi posługiwać się narzędziami ręcznym(skalery, kirety) i ultradźwiękowymi do skalingu nadddziąsłowego i poddziąsłowego U29. Posiada umiejętność posługiwania się piaskarką do usuwania przebarwień i osadów na zębach | Leczenie chorób przyzębia- faza wstępna: instruktaż higieny, profesjonalne oczyszczanie zębów i implantów. Unieruchamianie zębów, miejscowe i ogólne leczenie farmakologiczne. Niechirurgiczne leczenie tkanek wokół implantów. |
U11. Rozróżnia zabiegi wykonywane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych i identyfikuje instrumenty stomatologiczne stosowane w gabinetach ogólnych i specjalistycznych U26. Umie pracować w zespole zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem/ klientem/grupą społeczną U27. Obsługuje aparaturę diagnostyczną i sprzęt stomatologiczny w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych U28. Potrafi posługiwać się narzędziami ręcznym (skalery, kirety) i ultradźwiękowymi do skalingu nadddziąsłowego i poddziąsłowego U29. Posiada umiejętność posługiwania się piaskarką do usuwania przebarwień i osadów na zębach U30. Posiada umiejętność konsultowania się i akceptacji zleceń ordynowanych przez lekarza, a dotyczących zabiegów stomatologicznych i fizykalnych, stosowanych w gabinecie U35. Potrafi przygotować pole operacyjne i aktywnie asystować lekarzowi w trakcie postępowania leczniczego w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk U108. Przedstawia wybrane problemy w formie ustnej lub pisemnej w sposób adekwatny do poziomu odbiorców U109. Przedstawia wybrane problemy w formie ustnej lub pisemnej w sposób adekwatny do poziomu odbiorców | Niechirurgiczne i chirurgiczne leczenie przyzębia. Zespół endo-perio. Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa.
|
Literatura podstawowa: |
1. Regeneracja tkanek przyzębia. M. Pietruska, E. Dolińska, J. Pietruski 2. Periodontologia współczesna. R. Górska, T. Konopka |
Literatura uzupełniająca: |
1. Periodontologiczno-implantologiczna chirurgia plastyczna. Wydanie II. M. Pietruska, J. Pietruski 2. Periodontologia. Herbert F. Wolf, Edith M. i Klaus H. Rateitschak |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
|
…………………………………………………………………………...
(podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)