SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | Ortopedia i traumatologia dziecięca | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Klinika Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej | |
e-mail jednostki | ortdziec@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne X niestacjonarne X | |
Język przedmiotu | polski X angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy X fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I £ II £ III £ IV X V £ VI £ | 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 X 8 X 9 £ 10 £ 11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Anatomia, Fizjologia, Patofizjologia, Patomorfologia – realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 24h (w tym on-line) 4h – wykłady, 10h-ćwiczenia, 10h-seminaria | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: Badania ortopedycznego z elementami badania neurologicznego. Wad wrodzonych i nabytych układu kostno-stawowego. Zapaleń kości i stawów. Nowotworów narządu ruchu. Osteoporozy. Urazów narządu ruchu. Urazów wielonarządowych. Zaopatrzenia ortopedycznego. Student powinien umieć: zaopatrzyć rany, złamania i zwichnięcia; stosować podstawowe techniki ortopedyczne: unieruchamiania gipsowego, wyciągów szkieletowych, zakładania szwów; postępować z chorymi nieprzytomnymi w wyniku doznanego urazu; podejmować decyzję, co do form diagnostyki różnicowej obrażeń mózgu, narządów klatki piersiowej, jamy brzusznej oraz narządów ruchu; rozpoznawać i leczyć miejscowe zakażenia chirurgiczne. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie seminariów - konsultacje w pierwszy poniedziałek każdego miesiąca godz. 13.00 – 15.00 - dyskusja - opis przypadku - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - zajęcia praktyczne- praca z pacjentem | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr Tomasz Guszczyn |
Symbol i numer efektu uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
wiedza | |||
F.W1. | zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, w tym w szczególności:
| Ćwiczenia | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny - test
Metody formujące. - obserwacja pracy studenta - test wstępny - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć |
F.W2. | zna wybrane zagadnienia z zakresu chirurgii dziecięcej, w tym traumatologii i otorynolaryngologii, wady i choroby nabyte będące wskazaniem do leczenia chirurgicznego u dzieci | Seminaria | |
F.W3. | zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania | Seminaria | |
umiejętności | |||
F.U1. | asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, przygotowuje pole operacyjne i znieczula miejscowo okolicę operowaną; | Ćwiczenia | Metody podsumowujące.: - egzamin praktyczny - realizacja określonego zadania
Metody formujące:. - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć |
F.U2. | posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi; | Ćwiczenia | |
F.U3. | stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki; | Ćwiczenia | |
F.U4. | zaopatruje prostą ranę, zakłada i zmienia jałowy opatrunek chirurgiczny; | Ćwiczenia | |
F.U7. | ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, szczególnie złamań kości długich; | Ćwiczenia | |
F.U8. | wykonuje doraźne unieruchomienie kończyny, wybiera rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontroluje poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego; | Ćwiczenia | |
H.U6 | Potrafi postępować w przypadku urazów (założyć opatrunek lub unieruchomienie, zaopatrzyć i zszyć ranę) | Ćwiczenia | |
kompetencje społeczne | |||
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych | Ćwiczenia | Metody podsumowujące.: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów |
K3 | kieruje się dobrem pacjenta | ||
K4 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | ||
K1 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | ||
K5 | podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | ||
K6 | propaguje zachowania prozdrowotne | ||
K7 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | ||
K8 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | ||
K9 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | ||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | ||
K11 | przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób |
Punkty ECTS | 2 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 4 | |
| 10 | |
| 10 | |
|
| |
| 2 | |
| godziny razem:26 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 18 | |
|
| |
| 10 | |
| godziny razem: 28 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
F.W1 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, w tym w szczególności: a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej, b) chorób klatki piersiowej, c) chorób kończyn i głowy, d) złamań kości i urazów narządów; | Nowotwory. Zmiany zapalne narządu ruchu. Wady kręgosłupa Schorzenia stawu biodrowego w wieku rozwojowym Wady wrodzone i nabyte stóp Złamania i zwichnięcia u dzieci |
F.W2 zna wybrane zagadnienia z zakresu chirurgii dziecięcej, w tym traumatologii i otorynolaryngologii, wady i choroby nabyte będące wskazaniem do leczenia chirurgicznego u dzieci | Nowotwory. Zmiany zapalne narządu ruchu. Wady kręgosłupa Schorzenia stawu biodrowego w wieku rozwojowym Wady wrodzone i nabyte stóp Złamania i zwichnięcia u dzieci |
F.W3 zna zasady do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania | Nowotwory. Zmiany zapalne narządu ruchu. Wady kręgosłupa Schorzenia stawu biodrowego w wieku rozwojowym Wady wrodzone i nabyte stóp Złamania i zwichnięcia u dzieci |
F.U1. asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, przygotowuje pole operacyjne i znieczula miejscowo okolicę operowaną; | Złamania i zwichnięcia u dzieci |
F.U3. stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki; | Złamania i zwichnięcia u dzieci |
F.U4. zaopatruje prostą ranę, zakłada i zmienia jałowy opatrunek chirurgiczny; | Złamania i zwichnięcia u dzieci |
F.U7.ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, szczególnie złamań kości długich; | Złamania i zwichnięcia u dzieci |
F.U8. wykonuje doraźne unieruchomienie kończyny, wybiera rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontroluje poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego; | Złamania i zwichnięcia u dzieci |
Literatura podstawowa: |
1. Ortopedia Pediatryczna J.P. Dormans I Wyd. Polskie 2009. 2. Ortopedia i Traumatologia pod redakcją T. Sz.. Gażdzika, PZWL 1998. |
Literatura uzupełniająca: |
1. Wiktoria Degi - Ortopedia i Rehabilitacja pod redakcją W. Marciniaka i A. Szulca, PZWL, W-wa 2003. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Obecność na zajęciach jest warunkiem dopuszczenia do zaliczenia. Zaliczenia pisemne w formie testowej w ostatnim dniu zajęć dla każdej grupy studenckiej |