Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Badania naukowe w położnictwie.
  • Ostatnia zmiana 27.09.2023 przez Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej

    Badania naukowe w położnictwie

     

    AKTUALNOŚCI

    Zajęcia z przedmiotu Badania naukowe w położnictwie  rozpoczynają się dnia 28.11.2022 r.

     

    PROWADZĄCY PRZEDMIOT:

    Dr n o zdr.  Joanna Fiłon

    pokój nr 107  ZZOM

    joanna.filon@umb.edu.pl

    Konsultacje:

    po uzgodnieniu terminu drogą e-mail

    DANE  OGÓLNE

    Wykłady  się odbywają się w stacjonarnie w poniedziałki w godzinach 15.00– 18.15 (I SEMESTR)

    Ćwiczenia odbywają się odbywają się stacjonarnie w II SEMESTRZE

    Zajęcia przebiegają zgodnie z Regulaminem Zakładu.

    PROGRAM NAUCZANIA

    Materiał jest realizowany w formie wykładów i seminariów, zgodnie z ustalonym planem zajęć.

    Ogólna liczba godzin dydaktycznych wynosi 60, w tym:

    20  godzin wykładów (I semestr)

    40 godzin seminariów (II semestr)

    Regulamin zajęć dydaktycznych
    w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej na kierunku Położnictwo

    1. Regulamin zajęć dydaktycznych w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej jest zgodny z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku.

    2. Student ma prawo do uzyskania wszelkich możliwych pomocy naukowych i informacji dostępnych w Zakładzie i służących poszerzeniu wiedzy w zakresie badań naukowych.

    3. Ćwiczenia  i wykłady przebiegają według przedstawionego harmonogramu. Student powinien być przygotowany teoretycznie na każde seminarium w oparciu o obowiązującą literaturę. Zakres materiału jest przedstawiany na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej Zakładu.

    4.  Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady oraz ćwiczenia). Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. Nieobecność usprawiedliwiona na zajęciach jest traktowana jako ćwiczenie niezaliczone.

    5. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

    a) Obecność podczas zajęć,

    b) Przygotowanie do zajęć,

    c) Aktywność podczas zajęć (zgodna z problematyką zajęć),

    d) Realizacja zleconego zadania.

    6. Warunkiem dopuszczenia do testu końcowego jest zaliczenie wszystkich przewidzianych harmonogramem ćwiczeń oraz obecność na wykładach

    7. Zajęcia kończą się zaliczeniem. Zaliczenie obejmuje wszystkie treści programowe przedmiotu i ma formę testową. Test końcowy ma formę testu jednokrotnego wyboru składającego się z 15 pytań. Termin testu końcowego – sesja letnia. Warunkiem zaliczenia testu jest udzielenie minimum 60% poprawnych odpowiedzi.

    8. Nieobecność usprawiedliwiona na zaliczeniu  upoważnia do przystąpienia do kolejnego terminu zaliczenia – usprawiedliwienie musi być dostarczone w terminie 7 dni od daty zaliczenia. Nieobecność nieusprawiedliwiona uniemożliwia przystąpienie do zaliczenia.

     

    HARMONOGRAM ZAJĘĆ

    I ROK II0 POŁOŻNICTWO STACJONARNE. WYKŁADY (20 godz.)

    DATA

    GODZINA

    TEMAT

    28.11.2022 r.

    15.00 – 18.15

    Metodologia jako nauka. Problem badawczy. Tezy i hipotezy badawcze. Badania jakościowe i ilościowe. Organizacja i etapy badań.

    5.12.2022 r

    15.00 – 18.15

    Pomiar w badaniach naukowych. Zmienne i wskaźniki. Dobór próby do badań

    12.12.2022 r

    15.00 – 18.15

    Metody, techniki i narzędzia badawcze. Metoda sondażu diagnostycznego. Zasady tworzenia kwestionariusza ankiety.

    19.12.2022 r

    15.00 – 18.15

    Etyka w badaniach naukowych. Prawa autorskie. Plagiat – jako wynik przywłaszczenia cudzej własności.

    9.01.2023 r

    15.00 – 18.15

    Pisarstwo naukowe: dzieła, prace promocyjne, artykuły, streszczenia, plakat . Praca poglądowa i oryginalna – zasady konstruowania. Zasady pisania pracy naukowej (praca magisterska na WNoZ UMB).

     

    HARMONOGRAM ZAJĘĆ

    40 godz.ćwiczeń (8x5h dydaktycznych)

    DATA

    TEMATY

     

    Etapy pracy naukowo-badawczej. Problemy naukowe, temat pracy, tezy, hipotezy

     

    Metody, techniki i narzędzia badawcze. Metoda sondażu diagnostycznego. Konstruowanie kwestionariusza ankiety.

     

    Etyka w badaniach naukowych.

     

    Badania jakościowe i ilościowe. Omówienie sposobów doboru próby do badań. Zmienne i wskaźniki. Streszczenie pracy badawczej.

     

    Przygotowanie danych do analizy i ich analiza. Metoda analizy dokumentacji – konstruowanie arkusza zbierania danych.

     

    Źródła wiedzy i ich wykorzystanie.

    Formalno-techniczny aspekt pracy – język, bibliografia, aneksy. Pisanie konspektu pracy.

     

    Prawa autorskie. Plagiat – jako wynik przywłaszczenia cudzej własności.

    Metodologiczne warunki poprawności pracy – rodzaje prac naukowych. Analiza artykułu naukowego zgodnie z przyjętymi kryteriami (IMRAD)

     

    Przedstawienie poszczególnych rodzajów prac: referat, prezentacja multimedialna, plakat naukowy.

     

    Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

    1. Obecności na wszystkich zajęciach
    2. Aktywności na zajęciach
    1. Testu końcowego

    LITERATURA OBOWIAZKOWA

    1. Radomski D., Grzanka A.: Metodologia badań naukowych w medycynie. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011.
    2. Apanowicz  J.: Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Difin, Warszawa 2005.
    3. Jonkisz A. Niebroj L. (Red. ) Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie z elementami ogólnej metodologii nauk. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Katowice 2010.  https://dysk.sum.edu.pl/s/q4aFaiFixoetk32/download
    4. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.
    5. Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
    6. Kwaśniewska K.: Jak pisać prace dyplomowe (wskazówki praktyczne). Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2005.
    7. Kaszyńska A.: Jak napisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową lub magisterską. Internetowe Wydawnictwo „Złote myśli”, Gliwice 2008.
    8. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.

    UZUPEŁNIAJĄCA

    1. Lesińska-Sawicka M. (red.): Metoda case study w pielęgniarstwie. Wydawnictwo Medyczne Borgis, Warszawa 2009.
    2. Szkutnik Z.: Metodyka pisania pracy dyplomowej. Wydawnictwo Poznańskie sp. Z o.o., Poznań 2005.

    Zasady pisania pracy magisterskiej na kierunkach Wydziału Nauk o Zdrowiu UMB  https://www.umb.edu.pl/photo/pliki/Dziekanat-WNOZ/egzaminy_dyplomowe/nowa_dokumentacja_dyplomu/zasady_pisania_pracy_magisterskiej_badawczej.pdf

     

    SYLABUS DO PRZEDMIOTU